Dubbla ljudkort win10

Permalänk
Medlem

Dubbla ljudkort win10

Hej. Jag vill använda dubbla ljudkort.

Jag har googlat och hittat realtek stereomix tricket. Problemet är att det inte fungerar på det sätt som jag vill ha det.

Jag använder det inbyggda ljudkortet till stereon vid datorn, analog ut. Sen har jag hdmi ut till hemmabion.

Använder jag stereomix med hdmi som default så får jag inget analogt ljud ur det inbyggda ljudkortet (utom lite oljud).
Gör jag tvärtom, har det analoga ljudkortet som default, så får jag ljud via hdmi utgången men inte i surround.

Är det bara jag som har detta problem eller har ni andra löst det på nåt elegant sätt?

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Det finns lite Virtual Audio Cable-programvaror som man kan köra, där man kan koppla ljudet virtuellt. Vet inte om det är något som är aktuellt här, men kan vara värt att titta på

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det har aldrig varit några problem för mig att helt enkelt ändra default ljudutgång i windows ljudhanterare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det har aldrig varit några problem för mig att helt enkelt ändra default ljudutgång i windows ljudhanterare.

Tror han vill använda båda två samtidigt.

OP: Kolla in Virtual Audio Cable.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.
Tänk att det ska vara så besvärligt
Jag testar audioswitch just nu, det underlättar att byta mellan ljudkorten iaf.

Vilka program använder ni för virtual audio cable?
Jag hitta dessa två
VB-Audio
Virtual Audio Cable 4.15

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Voicemeeter/index.htm

Den har jag använt med bra resultat. Dock så la Windows till (och bort) ljudkort, även döpte om dom ibland så voicemeter buggade ur och jag fick välja ljudkort igen. Men om Windows inte "jävlas" med dina ljudkort så ska det fungera bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Voicemeeter/index.htm

Den har jag använt med bra resultat. Dock så la Windows till (och bort) ljudkort, även döpte om dom ibland så voicemeter buggade ur och jag fick välja ljudkort igen. Men om Windows inte "jävlas" med dina ljudkort så ska det fungera bra.

VB är nog den jag ska testa först. Trist att det buggar ur. Kan det bero på att om receivern är avstängd och då inaktiveras ljudkortet och då funkar inte den virtuella kabeldragningen längre?

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

jag använder mig en hel del av denna:

https://github.com/audiorouterdev/audio-router

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Den ska jag installera. Suveränt att kunna använda båda skärmarna och skicka ut olika ljudströmmar.
Om man kan ställa in olika val med hotkeys för användning med fjärrkontroll så är det en vinnare.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkages:

VB är nog den jag ska testa först. Trist att det buggar ur. Kan det bero på att om receivern är avstängd och då inaktiveras ljudkortet och då funkar inte den virtuella kabeldragningen längre?

Jup mest troligen pga hdmi(DP)/hotplug som sker när man inaktiverar någon skärm/TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Hej igen. Använder fortfarande audioswitch. Den klarar hotkeys så när min fjärrkontroll kommer så kan jag byta ljudkort med ett knapptryck vilket är en okej kompromiss.

Men nu har jag upptäckt ett annat problem. När jag byter till hemmabio så verkar den ärva högtalarkonfigurationen från det inbyggda ljudkortet. Dvs det kommer stereo och inte surround till hemmabion men när jag byter tillbaka så funkar det som det ska, dvs det inbyggda ljudkortet byter inte till 5.1 utan då är det stereo som det ska vara.

Edit. Okej det verkar ha fixat sig själv... Nu när jag byter fram och tillbaka så funkar inställningarna som de ska

Visa signatur

minhembio.com/darkages