Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Ont i ögonen efter min nya skärm

Hej, . Har köpt en AOC AG271QG4 (144hz)

Skärmen verkar mycket bra, men tycker de vita färger "skaver i ögonen" Är detta vanligt för nya skärmar?

Jag använder en del skrivprogram som har vit bakgrund och man ser ju nästan lite olika färger efter att ha stirrat på skärmen ett mycket litet tag, lite som att titta på solen ungefär.

Jag fick den för ett otroligt bra pris, endast 3700 ca, men har lust att returnera den.

Min fråga är då hur man kan undvika sådana här köp på nätet utan att testat den? Har TN eller IPS något att säga?

Mina gamla omoderna skärm gjorde åtminstonde inte ont i ögonen, men den klarar ju inte spel så bra..

Känns lite surt då man trodde man skulle bli riktigt nöjd med skärmen, men jag prioriterar ögonen före en "bra" skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013

Ändra inställningarna på den bara?

Alternativt kör Flux.

CPU: Intel Core i7 6700K Mobo: EVGA Z170 FTW GPU: Nvidia GeForce GTX 1080Ti Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz PSU: Corsair AX860i SSD: Samsung 950-series PRO 256GB M.2 SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB Chassi: Fractal Design Define C Kylning: Corsair Hydro H110i GTX Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync OS: Windows 10 Pro 64-Bit VR: HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Harmånger
Registrerad
Jan 2004

testa att sänka ljusstyrkan

Spelburk | i7 5930k | 32GB DDR4 | Asus X99 Deluxe | Nvidia 1080 | EVGA T2 1000W | FD Define S
Server 1 | i7 4770k | ASUS Z97-K | Corsair 500W | Fractal Design Arc
Server 2 | HP Microserver Gen8 | Xeon 1230 V2 3.3Ghz | 16GB ECC DDR3
Pfsense | HP Microserver Gen8 | Intel G1610T | 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Sänk ljusstyrkan, installera f.lux.
Kolla även om du har överdrivet hög kontrast på skärmens inställningar.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011

Testa Flux.

Kan dock säga att jag hade problem i 3-4 år med ont i ögonen och eye-strains, ibland gick det så långt att jag kände mig trött och dåsig och mosig i huvudet efter att ha suttit framför skitiga TN-paneler (BenQs XL2420 och uppdateringarna av dessa).

Gav upp en vacker dag och valde att köpa the biggest baddest meanest motherfucker on the planet, en IPS-panel med 165 hz. Dag. och. natt. för mina ögon. Blir inte trött mer, får inte ont mer, kan sitta ett bra tag utan att känna att det påverkar, och då sitter jag ändå alldeles för nära.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Som nämnts behöver trådskaparen sänka brightness!
Enligt sweclockers recension här så lyser skärmen med nästan fullt ös på 350 nits med standardinställningen...
Förvalet är 90, men kör du i ett relativt nedsläckt rum kan du rimligen gå ner typ till 20 och få en mycket behagligare bild.

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Tack för bra svar allesammans. Jag har sänkt contrasten och brightness. Har även instalerat flux och en dimmer. Skärmen är bättre nu med dimmern men jag är egentligen inte helt nöjd. Det känns lite ansträngande att titta på skärmen.

Min fråga är då om man kommer uppleva samma sak vid IPS eller om det försvinner som det gjorde med Mithras, eller om nu det varierar från skärm till skärm.

IPS verkar mycket dyrare, men jag vill att det skall vara en behaglig upplevelse att sitta vid datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Kolla vad färgtemperaturen är inställd på. Den kanske står på 7000K eller något sådant kallt. Prova sänka till 6500 eller 4000K.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016
Skrivet av Yomster:

Kolla vad färgtemperaturen är inställd på. Den kanske står på 7000K eller något sådant kallt. Prova sänka till 6500 eller 4000K.

Det har jag inte testat. Hur ändrar jag det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016
Skrivet av DjungleGreen:

Ursäkta, har testat det, men det står inte 7000 där, Utan mer så här Red50 Green 50 och Blue 50 men har ändrat till "warm" så att det blir lite behagligare.

Edit: förlåt för dubbelpost.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av DjungleGreen:

Tack för bra svar allesammans. Jag har sänkt contrasten och brightness. Har även instalerat flux och en dimmer. Skärmen är bättre nu med dimmern men jag är egentligen inte helt nöjd. Det känns lite ansträngande att titta på skärmen.

Contrast är det mycket möjligt det hade varit bättre att låta den var kvar där den låg...
(risk att du försämrar bilden i onödan)
Brightness borde göra största skillnaden.
Kolla även om du har ULMB aktiverat. Detta gör att bilden "flimrar" vilket gör att skärmen upplevs skarpare vid rörelser, men gör bilden jobbigare att titta på och gör att den blir mörkare. Om du tycker skärmen är lite jobbig så rekommenderar jag att du har ULMB avstängt tillsvidare.

Vad är dimmer för något? Nån mjukvara? Jag kan inte tycka det ska behövas något sånt för att få en behaglig bild från skärmen!

Skrivet av DjungleGreen:

IPS verkar mycket dyrare, men jag vill att det skall vara en behaglig upplevelse att sitta vid datorn.

Hmm är inte den här skärmen IPS? (eller rättare sagt AHVA som är IPS-lik)

Är det inte denna skärm?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3754945

Eller är det en QX du har?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3716354

ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016
Skrivet av Roger W:

Contrast är det mycket möjligt det hade varit bättre att låta den var kvar där den låg...
(risk att du försämrar bilden i onödan)
Brightness borde göra största skillnaden.
Kolla även om du har ULMB aktiverat. Detta gör att bilden "flimrar" vilket gör att skärmen upplevs skarpare vid rörelser, men gör bilden jobbigare att titta på och gör att den blir mörkare. Om du tycker skärmen är lite jobbig så rekommenderar jag att du har ULMB avstängt tillsvidare.

Vad är dimmer för något? Nån mjukvara? Jag kan inte tycka det ska behövas något sånt för att få en behaglig bild från skärmen!

Hmm är inte den här skärmen IPS? (eller rättare sagt AHVA som är IPS-lik)

Är det inte denna skärm?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3754945

Eller är det en QX du har?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3716354

Jag har den här skärmen

https://www.komplett.se/product/890445/gaming/skarmar-tillbeh...

Hur kollar jag om ULMB är aktiverat? Vet inte riktigt vad det är

Edit: Dimmern jag laddade ner kommer härifrån: http://www.nelsonpires.com/software/dimmer/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av DjungleGreen:

Gå in i menyerna på skärmen och leta efter färgtemp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Aha, QX heter den och inte QG alltså. Då är jag med!
Då är det en TN-panel, och kanske inte lika snäll att titta på som IPS:en.

I slutändan: trivs du verkligen inte med skärmen så kanske du ska överväga returnera den och fixa en annan skärm?

Skrivet av DjungleGreen:

Hur kollar jag om ULMB är aktiverat? Vet inte riktigt vad det är

Det finns nog inte på din skärm. Brukar bara finnas på skärmar med gsync.

ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Har du Windows 10 så finns ju redan samma funktion som F.lux

╔ Corsair 32GB DDR3 CL9 1600Mhz DOMINATOR PLATINUM ■
╠ MSI Krait SLi Edition ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ Intel i7 4790K