Fredagspanelen 133: AMD Ryzen 5, Radeon RX 500-serien och Nvidia Titan XP

Trädvy Permalänk
Robot
Registrerad
Dec 1999

Fredagspanelen 133: AMD Ryzen 5, Radeon RX 500-serien och Nvidia Titan XP

I veckans avsnitt av Fredagspanelen blir det snack om AMD:s nylanserade Ryzen 5-processorer, den uppfräschade Radeon RX 500-seriens grafikhårdvara och inte minst Nvidias värsting Titan XP.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Xp

CASE Hex Gear R80 CPU 5960X GPUs 4x Fury X CF + 2x GTX 1080 ) RAM 32GB KLEVV Cras White Series 8x4GB PSU EVGA T2 1600W SSD 960 Pro 512GB Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen 2x ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Motherboard ASUS X99-E WS/USB 3.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermalm
Registrerad
Nov 2004

Jag skulle gärna vilja veta mer om 1060 Plus.
Är mellanstriden snart RX580 vs 1060 Plus?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Är ett test på 1600 (utan X) att vänta? Hur mycket sämre tror ni den presterar och hur mycket mindre ström bör den dra? Kan man jämföra 1700X och 1700 och därmed få fram hur stor skillnad det bör vara mellan dom? Har haft jättesvårt att hitta tester på 1600.

PC: Define Mini | Intel Core i5 3570k + Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 16GB | Corsair AX 750W | HD 7950 3GB | ASUS P8Z77-M PRO | OCZ 256GB Vertex 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Fin mugg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2007

Trevlig Helg!

Kan ni inte ha som en chatt samtidigt så vi kan ge lite feedback och och vi som tittar på feeden snacka lite under tiden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermalm
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av crion:

Trevlig Helg!

Kan ni inte ha som en chatt samtidigt så vi kan ge lite feedback och och vi som tittar på feeden snacka lite under tiden?

De kör nog Youtube för detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

I rubriken, tre riktigt tråkiga lanseringar. Den roligaste nyheten är väl tidigareläggandet av Coffee Lake antar jag.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Tråkiga med superposition är att när jag testade det så stödde det inte sli. (kanske fixat nu?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

@crion:
Gå till youtube nästa gång, finns en chatt där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010

Detta är Fredagspanelen 132, ej 133.

Jag kollade på spellistor på eran kanal och en siffra är missad. Fredagspanelen 1-129 är korrekt, men vet inte vad som hände efter där. Så 131, 132 och 133 ska vara 130, 131 och denna nummer 132.

[i5 4670k stock]-[MSI Z87 GD65-GAMING]-[Corsair 16GB 1600MHz XMP ]-[EVGA Supernova G2 750W]-[ZOTAC GTX 980Ti AMP Extreme 6GB]-[Windows 10]-[Acer 27" XB270HU]-[]-[QPAD 8K]-[QPAD MK-90][Asus Essence STX II]-[Beyerdynamic DT 770 Pro 250 ohm]-[Röde PodCaster USB + PSM-1 + PSA-1]-[Nintendo Wii U]-[Playstation 4]

Trädvy Permalänk
SweClockers
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Sebastian V:

Detta är Fredagspanelen 132, ej 133.

Jag kollade på spellistor på eran kanal och en siffra är missad. Fredagspanelen 1-129 är korrekt, men vet inte vad som hände efter där. Så 131, 132 och 133 ska vara 130, 131 och denna nummer 132.

Är nog bara listan på YT som tappat ett klipp. Vad jag kan se i arkivet finns alla.
http://www.sweclockers.com/arkiv/nyckelord/fredagspanelen

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras. Feedback hör hemma i Feedback.
▪ Gaming -> i7-4770K @ 4,3 GHz - Z97-A - 16 GB DDR3 - GTX 980 Ti - 768 GB SSD
▪ Jobb -> Thinkpad Yoga - i7-4500U - 8 GB DDR3 - 256 GB SSD
▪ Media -> i5-4590S - B85M-ITX - GTX 1060 - 8 GB DDR3 - 256 GB SSD
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Wii U - Xbox One S - Playstation Vita - Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2004

börja se live
somnade

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , i750 1.2 SSD, 2x GTX 1080 Founders Edition, Intel X540 nätkort, Corsair AX1500i

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Vad fan @JonasT, "PC datorerna"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Zipparn:

Jag skulle gärna vilja veta mer om 1060 Plus.
Är mellanstriden snart RX580 vs 1060 Plus?

Samma här, någon som hittat ett test på ett 1060 med 9Gbps ?
Undrar om kretsen är optimerad på något sätt för övrigt och vad för prestanda skillnad mellan RX580.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av emilakered:

Är nog bara listan på YT som tappat ett klipp. Vad jag kan se i arkivet finns alla.
http://www.sweclockers.com/arkiv/nyckelord/fredagspanelen

Okej, trodde ärligt att ni inte höll koll på det.

[i5 4670k stock]-[MSI Z87 GD65-GAMING]-[Corsair 16GB 1600MHz XMP ]-[EVGA Supernova G2 750W]-[ZOTAC GTX 980Ti AMP Extreme 6GB]-[Windows 10]-[Acer 27" XB270HU]-[]-[QPAD 8K]-[QPAD MK-90][Asus Essence STX II]-[Beyerdynamic DT 770 Pro 250 ohm]-[Röde PodCaster USB + PSM-1 + PSA-1]-[Nintendo Wii U]-[Playstation 4]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Förstår inte varför dom sätter killen till höger framför kameran varje gång, ta en titt på hans kroppsspråk och ögon.
Han verkar ju inte trivas alls framför en kamera.

CPU: 6600k 4.4Ghz RAM: 16GB 2666Mhz GPU: 480 nitro+ (flashat till 580, stabilt <3)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av hakd:

Förstår inte varför dom sätter killen till höger framför kameran varje gång, ta en titt på hans kroppsspråk och ögon.

Men hallå har du levt under en sten eller?

Killen "till Höger" har ett namn. Och det namnet är Jacob Hugosson!
Jacob har ju fått mycket mer kameravana idag än för t e x ett år sen.

Sen att du fixerar på Jacobs kroppsspråk och ögon och retar dig på det, det får helt stå för dig, då det säger mer om dig själv än han! Och det är sorgligt.

Det du skall koncentrera dig på istället, är att öppna öronen och lyssna på vad han säger
För inte retar du dig när du läser hans nyheter som skribent

Killen är ju sjukt duktig på området!

F*n jag pallar svårt människor som dig, som vill ha in alla i ett fack, vill du se underhållning, kolla på Joe Labero

M v h Johan "skogis" Skoglund

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av skog1s:

Men hallå har du levt under en sten eller?

Killen "till Höger" har ett namn. Och det namnet är Jacob Hugosson!
Jacob har ju fått mycket mer kameravana idag än för t e x ett år sen.

Sen att du fixerar på Jacobs kroppsspråk och ögon och retar dig på det, det får helt stå för dig, då det säger mer om dig själv än han! Och det är sorgligt.

Det du skall koncentrera dig på istället, är att öppna öronen och lyssna på vad han säger
För inte retar du dig när du läser hans nyheter som skribent

Killen är ju sjukt duktig på området!

F*n jag pallar svårt människor som dig, som vill ha in alla i ett fack, vill du se underhållning, kolla på Joe Labero

M v h Johan "skogis" Skoglund

Wow jag noterade att han inte verkar trivas framför kameran (för hans egen skull) och du blev helt buthurt.
Inte sagt ett ord om att han är dåligt påläst eller något, det var du som tog upp och ingen annan.

Får man inte kommentera ett klipp så vad är isf vitsen med ett forum, det verkar du missa helt.

M V H Like "it" Matters

CPU: 6600k 4.4Ghz RAM: 16GB 2666Mhz GPU: 480 nitro+ (flashat till 580, stabilt <3)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av hakd:

Du menar chefsredaktören (@Jacob) för SweClockers? Ja tydligen för att dom/han väljer att göra det av eget val och mod. Alla kanske inte har vanan att prata inför en publik eller kamera utan att det kan bli lite stelt ibland. Högst naturligt i mina ögon. Väldigt många människor, om inte alla som inte har vanan inne har en viss scenskräck som det heter. Dom gör sitt bästa och videoinläggen är informativa. Väldigt trevligt att titta på ibland för att variera från bild och text alla gånger. Sådana inlägg som ditt förbättrar ingenting. Du hade kunnat uttrycka dig betydligt bättre om du nu ska komma med kritik.

[ AMD Ryzen 1700 @ 4.2GHz // 2x420mm customloop ][ ASUS ROG X370 Crosshair 6 Hero ][ G.Skill Trident Z RGB @ DDR-3200 CL12-12-12-12-26-1T 1.47v ][ GTX 1080 Ti @ 2000/11900MHz / Vega 10 snart? ][ Win10 PRO x64 ][ AOC AG322QCX snart ][ Corsair 750D // Corsair RM1000x ][ Samsung 960 M.2 SSD 512GB + 7.0TB + 20TB server Xeon x7460 25MB cache / 24GB ECC RAM ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av hakd:

Wow jag noterade att han inte verkar trivas framför kameran (för hans egen skull) och du blev helt buthurt.
Inte sagt ett ord om att han är dåligt påläst eller något, det var du som tog upp och ingen annan.

Ja du gjorde det ju på ett ganska otrevligt sätt. "Förstår inte varför dom sätter killen till höger framför kameran varje gång" Du förstår inte varför? Han är vuxen och kan ta egna beslut. Om du nu är seriös i att du skrev som du gjorde för hans egen skull, varför skrev du det då öppet på forumet och inte i PM?
Sedan att kalla folk för "killen" eller "pojken" trots att man pratar om en vuxen person som man dessutom vet namnet på (vilket du bör göra eftersom du noterat honom i flera fredagspaneler) är bara försök att förminska personen.

Citat:

Får man inte kommentera ett klipp så vad är isf vitsen med ett forum, det verkar du missa helt.

M V H Like "it" Matters

Klart man får men man måste ju inte vara otrevlig. Och skriver du ett inlägg så måste du kunna ta kritik mot innehållet, utan att börja anklaga folk för att ha ont i röven.

HTPC i7 6700. 20GB DDR4. GTX 1060 6GB. Fractal node 202. Intel 535 480GB. HTC Vive.
Huvud pc HP probook 6465b A8 3520 8GB DDR3 320GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja du gjorde det ju på ett ganska otrevligt sätt. "Förstår inte varför dom sätter killen till höger framför kameran varje gång" Du förstår inte varför? Han är vuxen och kan ta egna beslut. Om du nu är seriös i att du skrev som du gjorde för hans egen skull, varför skrev du det då öppet på forumet och inte i PM?
Sedan att kalla folk för "killen" eller "pojken" trots att man pratar om en vuxen person som man dessutom vet namnet på (vilket du bör göra eftersom du noterat honom i flera fredagspaneler) är bara försök att förminska personen.

Klart man får men man måste ju inte vara otrevlig. Och skriver du ett inlägg så måste du kunna ta kritik mot innehållet, utan att börja anklaga folk för att ha ont i röven.

Det finns två kön, kille och tjej.. Jag har ju knappast förminskat någon, nu är du ju bara otroligt löjlig.

Sen butthurt beskriver bland annat en överkänslig person som t.ex. dig som då tycker att man kränker folk om man kallar dom efter kön. Så det var väl ett ganska rättvist slang/beskrivning ändå.

Det enda jag skrev vad att han inte verkade trivas framför kameran och du går bananas, varken du eller jag vet ju om det stämmer så vad är egentligen problemet. Är det att jag spekulerade lite utanför ramarna ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av hakd:

Det finns två kön, kille och tjej.. Jag har ju knappast förminskat någon, nu är du ju bara otroligt löjlig.

Sen butthurt beskriver bland annat en överkänslig person som t.ex. dig som då tycker att man kränker folk om man kallar dom efter kön. Så det var väl ett ganska rättvist slang/beskrivning ändå.

Det enda jag skrev vad att han inte verkade trivas framför kameran och du går bananas, varken du eller jag vet ju om det stämmer så vad är egentligen problemet. Är det att jag spekulerade lite utanför ramarna ?

Jaha gick jag bananas nu är du inte lite väl känslig själv? Använder man "killen" eller "gumman" eller liknande, när man skriver om en vuxen person som man vet namnet på så är det enligt mig inte en speciellt trevlig ton i alla fall.

Edit Vem säger att man är av könet kille eller könet tjej? Är du av det Killiga könet?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pojke "En pojke, kille eller gosse är ett barn eller tonåring (13-19) av manligt kön."

HTPC i7 6700. 20GB DDR4. GTX 1060 6GB. Fractal node 202. Intel 535 480GB. HTC Vive.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jaha gick jag bananas nu är du inte lite väl känslig själv? Använder man "killen" eller "gumman" eller liknande, när man skriver om en vuxen person som man vet namnet på så är det enligt mig inte en speciellt trevlig ton i alla fall.

Edit Vem säger att man är av könet kille eller könet tjej? Är du av det Killiga könet?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pojke "En pojke, kille eller gosse är ett barn eller tonåring (13-19) av manligt kön."

Nu får du la ge dig, två killar på skärmen. Blandar alltid ihop dom så väljer att peka ut en av dom som "killen till höger"

Hen till höger
Mannen till höger
Gubben till höger
Personen till höger

Något av följande hade kanske varit mera PK men en normal person tar inte illa upp av att bli kallad "killen till höger".
Sen är det ju lite konstigt att du blir kränkt och klagar och inte personen i fråga (Jacob alltså, för att inte kränka han i dina ögon igen) som troligen inte han heller har några problem med att bli kallad "killen till höger".

Detta börjar bli otroligt löjligt så vi avslutar det nu, vill du påpeka mera kränkningar så används polisens egna blankett:
Ett skämt som punk på en onödig diskussion

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av hakd:

Nu får du la ge dig, två killar på skärmen. Blandar alltid ihop dom så väljer att peka ut en av dom som "killen till höger"

Hen till höger
Mannen till höger
Gubben till höger
Personen till höger

Något av följande hade kanske varit mera PK men en normal person tar inte illa upp av att bli kallad "killen till höger".
Sen är det ju lite konstigt att du blir kränkt och klagar och inte personen i fråga (Jacob alltså, för att inte kränka han i dina ögon igen) som troligen inte han heller har några problem med att bli kallad "killen till höger".

Detta börjar bli otroligt löjligt så vi avslutar det nu, vill du påpeka mera kränkningar så används polisens egna blankett:
Ett skämt som punk på en onödig diskussion

Haha visst, jag sitter här och är superkränkt samtidigt som jag går helt bananas. Men nu vet du i alla fall att man inte bör använda "Killen" som benämning på en vuxen person av det "killiga" könet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005

Haha seriöst vilka kommentarer ... ja det är vad som väntas skall komma idagarna.

Fredagspanelen är dock en bra avkoppling så här på fredas kvällarna.
Cola å chips, fram me senaste säsongen å njut.
Klart bättre än såpdoker å annat hollybe crap som sänds.

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av hakd:

Jakob,är superduktig,snacka inte en massa skit.

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus VII Hero. Processor Intel I7 4790K. Med kylare Noctua NH-D15.Grafikkort Asus Strix 970.SLI.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance pro 2133 mhtz.Skärm. Asus VG248QE.
Asus frontbase.Asus sli brygga med belysning.2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.
Plus lite runt om kring krafs.😁

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rättvik
Registrerad
Maj 2011

Skulle man kunna få fredagspanelerna i ljudformat? Vill ha och lyssna på När jag sitter i bil. Då vill jag inte ha massa video som jag inte tittar på strömmande till mig .

Gått över till Linux på fulltid.
Det jag saknar på linux är photoshop och lightroom. Men det löser jag med darktable och gimp. Sen får man inte vara lika kräsen över spelen som släpps till linux om man vill spela. Om man säker sin standard så går det bra att köra linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Sandia:

Skulle man kunna få fredagspanelerna i ljudformat? Vill ha och lyssna på När jag sitter i bil. Då vill jag inte ha massa video som jag inte tittar på strömmande till mig .

Finns hemsidor addons till webbläsaren och appar som låter dig ladda ner Youtubevideor till mp3 filer genom att fylla i en länk. Sök på Youtube to mp3 i webbläsaren eller där du laddar ner appar.