Uppgradering av Compaq Presario 9546

Permalänk
Medlem

Uppgradering av Compaq Presario 9546

Hej på er!

Jag skulle behöva lite hjälp med min gamla Compaq som jag tänkte piffa upp lite.
Modellen är en Presario från 1995 och efter lite googlande tror jag att det är en 9546.
Datorn är hemma hos föräldrarna så kan inte kolla upp det nu men jag är rätt säker.

Processorn, vet inte modell men kommer ihåg att den byttes/klockades till 133 MHz i något skede.

Det jag i första hand vill göra är att byta grafikkort, så min fråga är hurdant skulle ni rekommendera?
Den har 41mb RAM för tillfället och borde stöda upp till 136mb så "nya" ramminnen är jag också på jakt efter, förslag?

Har skruvat och plockat en del på nyare datorer (2003 och framåt) men har väldigt dålig koll på den här gamlingen så alla tips och tankar kring projektet uppskattas.

EDIT: Länk till specs: http://www.elhvb.com/mobokive/archive/Compaq/Presario/Presario%2095xx/9546/9546quickspecs.html

/G

Visa signatur

| Fractal Design Arc Midi R2| MSI H77MA G43 | i5-3570K@3.4GHZ | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8Gb DDR3 1600MHz | MSI GTX970 Gaming | Samsung 64Gb SSD | Kingston Hyper X Fury 240 Gb SSD | Seagate Barracuda 1Tb 7200rpm | Fractal Design Edison 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GQruel:

Det jag i första hand vill göra är att byta grafikkort, så min fråga är hurdant skulle ni rekommendera?

Jag skulle misstänka att den har ett PCI (ska inte misstolkas som PCI-E) grafik-kort.
Det finns forfarande sådana att köpa, dock så är priset på dem ganska högt.
Grafikkort (PCI)

Skrivet av GQruel:

Den har 41mb RAM för tillfället och borde stöda upp till 136mb så "nya" ramminnen är jag också på jakt efter, förslag?

Med tanke på den låga RAM mängden skulle jag gissa att den har EDO minnen, dessa är svåra att hitta idag, och om man skulle hitta så är de svin dyra.
Den kan också ha DDR1, men samma sak gäller där.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag skulle misstänka att den har ett PCI (ska inte misstolkas som PCI-E) grafik-kort.
Det finns forfarande sådana att köpa, dock så är priset på dem ganska högt.
Grafikkort (PCI)
Med tanke på den låga RAM mängden skulle jag gissa att den har EDO minnen, dessa är svåra att hitta idag, och om man skulle hitta så är de svin dyra.
Den kan också ha DDR1, men samma sak gäller där.

Tack för info!

Ja, det borde vara PCI port. Är beredd på att det kan kosta en del och är också villig att betala om jag skulle hitta något bra och framförallt i bra skick vilket kan vara si och så i dagsläget. Vad tror du om Voodoo korten? kan de vara kompatibla?

Under Graphics i länken jag la upp står det EDO DRAM men under Memory står det bara RAM, så jag vet inte vad för typ det är. Måste ta en närmare titt när jag är hemma nästa gång.

/G

Visa signatur

| Fractal Design Arc Midi R2| MSI H77MA G43 | i5-3570K@3.4GHZ | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8Gb DDR3 1600MHz | MSI GTX970 Gaming | Samsung 64Gb SSD | Kingston Hyper X Fury 240 Gb SSD | Seagate Barracuda 1Tb 7200rpm | Fractal Design Edison 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GQruel:

Vad tror du om Voodoo korten? kan de vara kompatibla?

Borde de vara, tänk dock på att en del (riktigt gamla) Voodoo kort inte är "själv ständiga" utan kräver ett annat grafik-kort, som det ansluts till, detta för att få 3DFX på ett grafik-kort som inte har det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/x5fr95Q.jpg

Ett sånt där kommer jag ihåg att jag köpte back in the day.
Sen RAM är väll såna där otroligt små minnen. Låga som bara den har jag för mig att de var. Kan det vara EDO? https://www.oempcworld.com/support/what_is_edo_memory.html

hehe, sorry.. Läste inte att de andra redan tipsat om EDO minnen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

@GQruel:

När det gäller grafikkort till en Pentium-burk finns en del begagnat på Tradera, t.ex. http://www.tradera.com/item/341371/280556783/s3-trio64-grafik.... Inte det värsta man kan ha, men det är ett exempel. Själv kör jag ett ATI Rage Pro med 4MB minne tillsammans med ett Voodoo 2. AMD har fortfarande nedladdningsbara drivrutiner till de gamla ATI-korten. Trevligt.

Finns 3DFX Voodoo 1 och 2 t.ex. på Tradera - dessa brukar gå för 200-300 kronor. Dessa körs tillsammans med ett primärt grafikkort och en VGA-länk mellan korten. Har du bara Pentium-klass processor och PCI-platser så kommer det funka.
Voodoo 1: http://www.tradera.com/item/341371/280543653/vintage-grafikko...

Hittade bilder på en 9546, riktigt udda layout alltså.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Borde de vara, tänk dock på att en del (riktigt gamla) Voodoo kort inte är "själv ständiga" utan kräver ett annat grafik-kort, som det ansluts till, detta för att få 3DFX på ett grafik-kort som inte har det.

Skrivet av saturday_sun:

@GQruel:

När det gäller grafikkort till en Pentium-burk finns en del begagnat på Tradera, t.ex. http://www.tradera.com/item/341371/280556783/s3-trio64-grafik.... Inte det värsta man kan ha, men det är ett exempel. Själv kör jag ett ATI Rage Pro med 4MB minne tillsammans med ett Voodoo 2. AMD har fortfarande nedladdningsbara drivrutiner till de gamla ATI-korten. Trevligt.

Finns 3DFX Voodoo 1 och 2 t.ex. på Tradera - dessa brukar gå för 200-300 kronor. Dessa körs tillsammans med ett primärt grafikkort och en VGA-länk mellan korten. Har du bara Pentium-klass processor och PCI-platser så kommer det funka.
Voodoo 1: http://www.tradera.com/item/341371/280543653/vintage-grafikko...

Hittade bilder på en 9546, riktigt udda layout alltså.

Okej, så jag behöver 2 grafikkort då alltså om jag förstår saken rätt, ett primärt 2D kort och ett ex. Voodoo för att få 3D acceleration. Intressant, hade jag ingen aning om. Fanns det kort som hade 3D acceleration inbyggt? Eller kom de först senare?

Den har en PCI slot och en PCI/ISA Combo slot, vad nu det betyder

Visa signatur

| Fractal Design Arc Midi R2| MSI H77MA G43 | i5-3570K@3.4GHZ | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8Gb DDR3 1600MHz | MSI GTX970 Gaming | Samsung 64Gb SSD | Kingston Hyper X Fury 240 Gb SSD | Seagate Barracuda 1Tb 7200rpm | Fractal Design Edison 650W |

Permalänk
Medlem

Voodoo 5 köpte jag "back in the days" det kortet behöver inte något annat kort tillsammans som voodoo 1 och 2.
bra kort med 64MB minne.

Åhh, det var tider det, när man lirade Hidden & Dangerous på det kortet, grymt bra
\\Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av GQruel:

Okej, så jag behöver 2 grafikkort då alltså om jag förstår saken rätt, ett primärt 2D kort och ett ex. Voodoo för att få 3D acceleration. Intressant, hade jag ingen aning om. Fanns det kort som hade 3D acceleration inbyggt? Eller kom de först senare?

Den har en PCI slot och en PCI/ISA Combo slot, vad nu det betyder

Det stämmer - du behöver ett 2D och ett 3D. Ati Rage Pro har ju en del 3D-egenskaper, men inte alls som Voodoo 2, om man jämför så. Satte faktiskt ytterligare 4MB i mitt Rage Pro idag och då gick det plötsligt att testa kortet i 3Dmark2000. Är min CPU som flaskar där för mig.
Nvidia släppte ju Riva 128 och ATI Rage mfl inkarnationer som konkurrenter till Voodoo-korten. Sen släppte Nvidia GeForce och Ati Rage 128 och resten är historia. Lite osäker på vilka av Rage-korten som var bäst och i vilken ordning de kom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

@GQruel: Du kan PMa mig angående edo minnen.
Vh S-OD

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.