Installerat fiber - kollar på Unifi mm

Permalänk
Medlem

Installerat fiber - kollar på Unifi mm

Halloj!

Som rubriken säger, jag har precis installerat fiber och kollar nu på grejer till nätverket. Jag har fastnat för Ubiquitis grejer eftersom de hyllas stort på alla forum. Jag har inga stora kunskaper men kan googla, dvs jag tycker mig se att jag skulle klara en installation av de här grejerna. Jag måste dock exponera mitt noobskap här:

1. Till en början behöver jag inte ansluta så många enheter trådat. Vi har fått en CPE (?) från Inteno monterad efter fiberuttaget. Den har ju portar som från början är märkta med TV mm. Därför är min fråga, kan jag ansluta allt som inte behöver vara en del av ett nätverk direkt i den (främst TV), och sedan också ansluta en router där alla delar i nätverket (datorer, NAS mm) ansluts? Eller blir det tjall med antal tillgängliga IP-adresser osv? Syftet skulle vara att jag kan snåla och slipper köpa en switch direkt. Jag har Alltele som ISP. Vad är alternativet - att också sätta TVn i en switch efter routern? Kan det då bli problem med TV-anslutningen?

2. Ytterligare en skämsfråga - Om jag installerar en router t.ex. Edgerouter Lite eller X och sedan en switch efter, kommer de enheter som ansluts i switchen (ett par datorer trådat + några AP) kunna kommunicera sinsemellan i ett nätverk? Är det routern som löser att det funkar? Jag har innan alltid bara använt "allt-i-ett"-routers så det är nytt för mig att dela upp funktionerna.

3. Jag kommer använda Unifi AP, men är osäker när det gäller router. USG, ER Lite, ER X? Kan jag snåla och köra X utan nackdelar i mitt lilla hemmanätverk? Jag har ett 100/100-abonnemang.

Lite rörigt här men väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Hej!

Bra val, Ubiquiti gör mycket prisvärda prylar.

1. Nej. Du behöver en router först. OM inte där är ett dedikerat uttag för TVn i CPEn, då ska den ju såklart in där. Annars allt i routern.

2. Ja, om du kopplar routern först. Dvs Internet -> Router -> Switch/andra enheter. Enkelt förklarat så ja, det är routern som sköter kommunikationen.

3. Edgerouter Lite kan skyffla mer trafik än X och har lite fler funktioner. Jag hade kört på Lite även om man säkert klarar sig lika bra på X.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag pratade med Alltele. Tydligen har just TV nån speciallösning på just den porten på CPEn så den ska anslutas där. Det finns väl ingen nackdel med det direkt?

När det gäller switch - det finns ju fina Ubiquiti-switchar för runt tusenlappen. Men vad mister man med en snik-gigabit-switch om man inte behöver jättemånga portar? Finns det nån speciell funktionalitet man eftersträvar i Ubiquitis grejer, utöver att de säkert är hållbara osv? Det kan ju vara PoE t.ex., men man får väl en sån injektor eller vad det heter tillsammans med deras AP? Pratar den bra med routern på nåt sätt eller så?

Det lutar nog åt Edgerouter Lite iaf, tänkte beställa idag. Men för att gå händelserna i förväg med setupen - jag har fattat att man ansluter en dator till Eth0, och att man ska sätta datorn till en statisk IP-adress (?). Men sen, när man sitter bakom en sån CPE, ska man ändå ange DHCP i routerns gränssnitt mot CPEn? Om jag gör mig förstådd. Har fattat att det finns bra wizards i routern, men vissa grejer verkar man ju behöva ange själv.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på Edgerouter X. Den har en PoE port där du kan koppla in AP AC Lite. Det är först över 850/850 hastigheter som Lite ger bättre prestanda.

Även om det medföljer en injektor till AP AC Lite så är det ju ett extra vägguttag, en extra adapter och en extra kabel..

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seeco:

Tack för svar! Jag pratade med Alltele. Tydligen har just TV nån speciallösning på just den porten på CPEn så den ska anslutas där. Det finns väl ingen nackdel med det direkt?

När det gäller switch - det finns ju fina Ubiquiti-switchar för runt tusenlappen. Men vad mister man med en snik-gigabit-switch om man inte behöver jättemånga portar? Finns det nån speciell funktionalitet man eftersträvar i Ubiquitis grejer, utöver att de säkert är hållbara osv? Det kan ju vara PoE t.ex., men man får väl en sån injektor eller vad det heter tillsammans med deras AP? Pratar den bra med routern på nåt sätt eller så?

Det lutar nog åt Edgerouter Lite iaf, tänkte beställa idag. Men för att gå händelserna i förväg med setupen - jag har fattat att man ansluter en dator till Eth0, och att man ska sätta datorn till en statisk IP-adress (?). Men sen, när man sitter bakom en sån CPE, ska man ändå ange DHCP i routerns gränssnitt mot CPEn? Om jag gör mig förstådd. Har fattat att det finns bra wizards i routern, men vissa grejer verkar man ju behöva ange själv.

Ja precis. Då kör du TV-boxen direkt i CPEn. Nej det är ingen nackdel, det är så de har konfigurerat det. Mer än att den är publicerad rakt ut på internet utan brandvägg då. Men den är ju inte kopplad i resten av ditt näverk ändå.

Vad det gäller switch så vill man ha en managerbar switch så du kan (om du vill) lägga in fler VLAN, skapa gästnät m.m. Det behöver inte vara Ubiquitis switchar. HPs 1820 funkar också kanonbra.

PoE-injektor följer med accesspunkterna. Du kopplar från router/switch till PoE-injektorn och sedan vidare till accesspunkten.

Du kan egentligen köra vilket interface du vill och inte nödvändigtvis eth0. Men ja precis, för att installera den första gången ansluter du datorn direkt till routern med fast IP på din dator. När du har konfigurerat allt du vill ha (DHCP osv) så kopplar du in det som det ska vara. Dvs från CPE -> Edgerouter -> switch -> klienter.

DHCP mot CPEn har du ju om du har en dynamisk IP-adress från din internetleverantör, vilket du mest troligt har. Så det interfacet som du kopplar mot CPEn ska ju vara DHCP. Sedan har du ju en DHCP-server i Edgeroutern som ska dela ut IP-adresser i ditt interna nätverk. Så den konfigurerar då på eth1 t.ex. Det finns som sagt både Wizards och färdiga konfigurationspaket att dra hem från nätet om man inte vill knappa så mycket själv :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag hade kört på Edgerouter X. Den har en PoE port där du kan koppla in AP AC Lite. Det är först över 850/850 hastigheter som Lite ger bättre prestanda.

Även om det medföljer en injektor till AP AC Lite så är det ju ett extra vägguttag, en extra adapter och en extra kabel..

/Knight

De har väl börjat skicka med 24V-adapter till X också så man kan driva Pro med den också? Jag har för mig det i alla fall, inte något jag är säker på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Seeco:

Tack för svar! Jag pratade med Alltele. Tydligen har just TV nån speciallösning på just den porten på CPEn så den ska anslutas där. Det finns väl ingen nackdel med det direkt?

När det gäller switch - det finns ju fina Ubiquiti-switchar för runt tusenlappen. Men vad mister man med en snik-gigabit-switch om man inte behöver jättemånga portar? F

Du svarade nästan själv på din fråga, många operatörer använder vlan på nått sätt för iptv när det inte skickas över internet (i princip alla som har en tvbox använder vlan på nått sätt) snikswitchar stödjer inte vlan men det är en standardfunktion så fabrikatet på switchen spelar inte så stor roll bara den har stöd för funktionen, fördelen blir då att man kan överföra data och tv via samma kabel om man konfatr upp vlan själv, räkna inte med hjälp från operatörerna för att göra det (en del ger inte ut några uppgifter alls om hur de konfat sina vlan).
Det finns redan ett par andra stora trådar om att konfa vlan för tv där folk har klurat ut hur man ska göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Seeco:

Tack för svar! Jag pratade med Alltele. Tydligen har just TV nån speciallösning på just den porten på CPEn så den ska anslutas där. Det finns väl ingen nackdel med det direkt?

Om dom har gjort som min egen fiberleverantör, så körde de in två fibertrådar till min mediakonverter; en för vanligt internet och en för TV.
Så om jag väljer att koppla in bredbands-TV via dem påverkar den inte min vanliga internetuppkoppling i hastighet, även om jag får för mig att skaffa 4K-TV i framtiden ("stort och fint, som vanligt" - "som vanligt, i framtiden").

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Knightmare: Kunde inte behärska mig utan beställde Liten innan jag läste detta, jaja... Det blev ER-Lite och så en UAP-AC-LR. Men ang PoE på ER-X, vad måste man försörja routern med i sin tur för att det ska funka? För nåt ska ju kopplas till PoE-in?

HerrNilsson: Okej, men om jag kommer köra ett par datorer trådat och en AP på switchen ett tag, då behöver jag egentligen inte fler VLAN osv?

Sen angående det där med att sätta statisk IP osv, sen när allt är inkopplat så ändrar man tillbaka till dynamisk i datorn då? Men hur funkar det i CPEn, vidarebefordrar den liksom bara dynamiskt IP till routern? Den blir inte själv nån barriär emellan? Kan knappt ställa denna fråga pga okunskap.

Mrqaffe: Vad kan fördelen vara med att låta data och TV gå i samma?

Shudnawz: Det låter ju smart! Förhoppningsvis har de gjort så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seeco:

Knightmare: Kunde inte behärska mig utan beställde Liten innan jag läste detta, jaja... Det blev ER-Lite och så en UAP-AC-LR. Men ang PoE på ER-X, vad måste man försörja routern med i sin tur för att det ska funka? För nåt ska ju kopplas till PoE-in?

HerrNilsson: Okej, men om jag kommer köra ett par datorer trådat och en AP på switchen ett tag, då behöver jag egentligen inte fler VLAN osv?

Sen angående det där med att sätta statisk IP osv, sen när allt är inkopplat så ändrar man tillbaka till dynamisk i datorn då? Men hur funkar det i CPEn, vidarebefordrar den liksom bara dynamiskt IP till routern? Den blir inte själv nån barriär emellan? Kan knappt ställa denna fråga pga okunskap.

Mrqaffe: Vad kan fördelen vara med att låta data och TV gå i samma?

Shudnawz: Det låter ju smart! Förhoppningsvis har de gjort så.

Du kan försörja ER X via nätdel eller PoE på eth0.
Min uppsättning hemma är ER-X SFP (router) -> ER-X (switch) -> AP AC Lite. ER-X SFP är kopplat till nätdel och ER-X och AP får ström via PoE. Har även en andra AP kopplad direkt till ER-X SFP också via PoE.

Fördelen med att ha data och tv i samma kabel är om du ska dra långt behöver du bara en kabel. Jag har tex både data och tv mellan ER-X SFP (källare) och ER-X (plan 2). Då räcker det med en kabel genom huset för att få både data (AP) och tv till övervåningen.

Angående statisk IP så är det väl beskrivet i manualen hur man ska göra.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Jag lånar tråden lite, då jag sitter i en liknande sits ang Ubiquitus Unify-system.
Jag har fiberdosa från stadsnätet. Från den går en kabel till ip-tevedosan, samt en kabel till Bredbandsbolagets router.
Nu har jag beställt en UAP AC Lite och en UAP AC LR för att testa och prova lite.
Som jag fattat det så drar jag bara kabel från BBB:s router till poe-injektorn och sen därifrån till vardera AP.
Men sen då?
Hur konfar jag det hela?
Gissar ju att det finns info att googla fram, men kanske någon här sitter på en sjysst guide för oss dummies

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seeco:

Knightmare: Kunde inte behärska mig utan beställde Liten innan jag läste detta, jaja... Det blev ER-Lite och så en UAP-AC-LR. Men ang PoE på ER-X, vad måste man försörja routern med i sin tur för att det ska funka? För nåt ska ju kopplas till PoE-in?

HerrNilsson: Okej, men om jag kommer köra ett par datorer trådat och en AP på switchen ett tag, då behöver jag egentligen inte fler VLAN osv?

Sen angående det där med att sätta statisk IP osv, sen när allt är inkopplat så ändrar man tillbaka till dynamisk i datorn då? Men hur funkar det i CPEn, vidarebefordrar den liksom bara dynamiskt IP till routern? Den blir inte själv nån barriär emellan? Kan knappt ställa denna fråga pga okunskap.

Mrqaffe: Vad kan fördelen vara med att låta data och TV gå i samma?

Shudnawz: Det låter ju smart! Förhoppningsvis har de gjort så.

Nej det behövs inte. Men det är inte dumt att köpa en vettig switch när du ändå köper nya grejer.

Exakt. Du ändrar tillbaka i datorn så att den får IP från Edgeroutern när du konfigurerat klart.
Enkelt förklarat så får du en extern IP-adress från din internetleverantör som den enhet du kopplar in i CPEn kommer att få. Dvs din Edgerouter. Om de har olika portar för olika tjänster (TV i ditt fall) så får den också en IP.

Fördelen med att köra det i samma är att du slipper att dra flera kablar.

Du måste inten använda PoE in. Det är bara för att driva den med PoE om du inte vill köra strömadaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Jag lånar tråden lite, då jag sitter i en liknande sits ang Ubiquitus Unify-system.
Jag har fiberdosa från stadsnätet. Från den går en kabel till ip-tevedosan, samt en kabel till Bredbandsbolagets router.
Nu har jag beställt en UAP AC Lite och en UAP AC LR för att testa och prova lite.
Som jag fattat det så drar jag bara kabel från BBB:s router till poe-injektorn och sen därifrån till vardera AP.
Men sen då?
Hur konfar jag det hela?
Gissar ju att det finns info att googla fram, men kanske någon här sitter på en sjysst guide för oss dummies

Ja en kabel till vardera accesspunkt. Dvs från router till injektor 1 och sedan till accesspunkt 1 och sedan en från router till injektor 2 och vidare till accesspunkt 2.

Det står i manualen :). Men en kort beskrivning är att du kör mjukvaran för att konfigurera accesspunkterna på en dator. Den mjukvaran behöver inte vara igång för att det ska fungera, men ska du göra konfigurationsändringar behöver du starta mjukvaran igen.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba och utmärkta svar! Jag får nog grejerna imorgon så då får vi se hur brant inlärningskurvan är. Misstänker att det blir några följdfrågor.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Ja en kabel till vardera accesspunkt. Dvs från router till injektor 1 och sedan till accesspunkt 1 och sedan en från router till injektor 2 och vidare till accesspunkt 2.

Det står i manualen :). Men en kort beskrivning är att du kör mjukvaran för att konfigurera accesspunkterna på en dator. Den mjukvaran behöver inte vara igång för att det ska fungera, men ska du göra konfigurationsändringar behöver du starta mjukvaran igen.

Då har jag fattat rätt. Har även hittat bra guider på youtube.

Men en fråga har jag inte hittat svar på...Behöver jag speciella nätverkskablar för poe? Jag har bara vanligt cat 5 draget här hemma nämligen

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Det är vanliga kablar som används så inga speciella behövs.
Cat 5 är ju bara specat för 100Mbit men det kan bli 1Gbit beroende på längd och kvalitet på kabeln.
En hel del Cat 5 uppfyller också Cat 5e.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Varför inte gå på usg i stället? (unifi serien) mycket lätt att installera samt kontroller via mobil app.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Då har jag fattat rätt. Har även hittat bra guider på youtube.

Men en fråga har jag inte hittat svar på...Behöver jag speciella nätverkskablar för poe? Jag har bara vanligt cat 5 draget här hemma nämligen

Vanliga cat5e eller cat6 går bra. Har du cat5 eller cat5e?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har 4 uttag på min CPE
Nr 1 Vanligt internet
Nr 2 IPTELE
Nr 3 IPTV
Nr 4 Alarm
Nackdelen är att man får en massa kablar nere vid dosan

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av aragon:

Varför inte gå på usg i stället? (unifi serien) mycket lätt att installera samt kontroller via mobil app.

Om man sitter bakom internetleverantörens router så blir det lite kaka på kaka, eller?
Däremot funderar jag på switch från Ubiquitu

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Om man sitter bakom internetleverantörens router så blir det lite kaka på kaka, eller?
Däremot funderar jag på switch från Ubiquitu

Läste inte så noga. Jag tolkade det som man skulle brygga eller byta routern.
Deras Switch ser jag dock ingen mening ned att gå på om du inte har något särskild anledning till det?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Läste inte så noga. Jag tolkade det som man skulle brygga eller byta routern.
Deras Switch ser jag dock ingen mening ned att gå på om du inte har något särskild anledning till det?

En anledning är ju att nyttja poe direkt i uttagen och slippa en injektor. Dock endast användbart om man har fler än en AP
En annan anledning är att kunna göra en eget gästnätverk

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

En anledning är ju att nyttja poe direkt i uttagen och slippa en injektor. Dock endast användbart om man har fler än en AP
En annan anledning är att kunna göra en eget gästnätverk

gästnät för kabel känns aning skumt i villa? är det för trådlöst görs det under wlan och fungerar med vilken switch som.
poe delen går använda vilken poe switch som. Dock förstår jag tjusningen med ubnt switchar om man vill en bra överblick på allt trådanslutet i tex mobilen, (det jag menar är bara att för det du beskriver finns det billigare alternativ som fungerar lika bra)

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Vanliga cat5e eller cat6 går bra. Har du cat5 eller cat5e?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet fakiskt inte. Men gissar att flertalet kablar är cat5

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Jag vet fakiskt inte. Men gissar att flertalet kablar är cat5

Kolla upp det. Annars får du problem med Gbit-nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Kolla upp det. Annars får du problem med Gbit-nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har iofs bara 100 mbit ner från leverantören och jag skyfflar inga stora filer inom nätverket längre, utan streamar och surfar på sin höjd.
Däremot är det rätt många anslutna klienter om man räknar med alla datorer, teveapparater, chromecasts, mobiler, surfplattor och förstärkare.
Behövs verkligen Gbit-nät då?
Nu köpte jag cat6-kabler iofs, men får nog se över resterande kablar.
Hur ser man om det är cat5, cat5e eller cat6?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Hur ser man om det är cat5, cat5e eller cat6?

Det brukar vara tryckt på kabeln, bara att läsa där alltså.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Jag har iofs bara 100 mbit ner från leverantören och jag skyfflar inga stora filer inom nätverket längre, utan streamar och surfar på sin höjd.
Däremot är det rätt många anslutna klienter om man räknar med alla datorer, teveapparater, chromecasts, mobiler, surfplattor och förstärkare.
Behövs verkligen Gbit-nät då?
Nu köpte jag cat6-kabler iofs, men får nog se över resterande kablar.
Hur ser man om det är cat5, cat5e eller cat6?

Det står på kabeln.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Det står på kabeln.

Har kollat mina kablar hemma och samtliga var cat5. Behövs verkligen cat6 om jag bara har 100 Mbit ner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Har kollat mina kablar hemma och samtliga var cat5. Behövs verkligen cat6 om jag bara har 100 Mbit ner?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men det är ju framtidssäkert. Du vet ju var problemet ligger om det börjar strula :).