Virtualisering, Xenserver vs Hyper-V?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Virtualisering, Xenserver vs Hyper-V?

Har kört VMWare ESXi som typ 1 hypervisor på servern ett tag, vill dock byta till ett annat alternativ då ESXi är väldigt dyr att liscensiera.

Installerade XenServer nyligen men det var ganska mycket krångligare än jag väntade mig. Har kommit en bit i konfirgurationen, dock går det ganska trögt och jag är inte van vid console(Bash?) vilket gör det ganska förvirrande. Skulle kunna lära mig men undrar om det är värt det.

Har tänkt att köra Windows server 2016 datacenter inuti för remote klienter, funderar på om jag skulle kunna installera win server 2016 direkt på servern istället och vid senare tillfälle migrera över denna installation in i Xenserver när jag har mer tid..

Vad tror ni, är det bättre att köra Win server så länge?

Tar Xenserver lång tid att lära sig? Har inte jättemycket tid över nu så vill få det hela att fungera, så kan jag uppgradera det i framtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Skulle nog vilja slå ett slag för Proxmox i ditt fall.

https://www.proxmox.com/en/

Ta en titt och se om det fyller dina behov

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Det är otroligt trist att ha en hypervisor rullande på ett OS som är beroende av säkerhetspatchar och dylikt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skarpnäck
Registrerad
Mar 2011

Vad är det för något som du känner att du måste licensiera för i vmware som hemma användare?

Gaming:[Asus RVE]-[Intel i7 5960X@4.5GHz]-[Corsair Dominator 3000mhz 32GB]-[GTX TITAN 3-Way SLI]-[CL SMA8]:.
Server(ESXi):[Supermicro X10SDV-8C-TLN4F]-[Intel Xeon D1541]-[32GB ECC]-[32GB SataDom + 1TB Samsung 960EVO]:.
Server(unRAID):[Supermicro X10SL7-F]-[Intel Xeon 1240L V3]-[32GB ECC]-[36TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Spiffman:

Det är otroligt trist att ha en hypervisor rullande på ett OS som är beroende av säkerhetspatchar och dylikt...

Bara för att vmware inte släpper säkerhetsuppdateringar ofta så betyder det inte att det inte behövs.

Rekommenderar också Proxmox. Kör själv KVM och LXC direkt på en annan Linuxdistribution, men Proxmox har gjort det väldigt smidigt att bara klicka sig fram likt Vmware Player och Virtualbox. Helt fritt och gratis är det också.

MBA 11" mid 2012 - Arch Linux

Citera så hittar jag tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Tack för svaren! Hade missat att ESXi free fanns och var såpass bra som det är, trodde bara det var 60 dagars trial.

Blir ESXi free nu så länge så kanske jag går över till något annat när jag har mer tid över. Proxmox verkar intressant!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jan 2009

Vad är det du ska konfigurera som du inte kan göra i gui:et xencenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Pentium E5200, 4x2048MB DDR2 667mhz, ATI RADEON HD4670 512MB.
AMD 4850E, 4x2048 DDR2 667Mhz. ATI RADEON HD3200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

@petabyte.se: Var extremt struligt för mig att få upp ISOs till servern då jag bara har en server och kör inte server os på min egen burk.

Är inte alls kunnig i bash än heller så det var ganska struligt att använda console, vilket det känns som att man måste kunna göra för att rigga upp allt på ett bra sätt med xenserver. Tycker det verkar bra men har inte tid att sätta mig in i det nu, får bli i framtiden. Blev ESXi free istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Tejprullen:

Bara för att vmware inte släpper säkerhetsuppdateringar ofta så betyder det inte att det inte behövs.

Håller rent principiellt med, men det stämmer inte att Vmware inte släpper uppdateringar (säkerhets- och buggfixar) ofta.

Det handlar snarare om att det är hopplöst att navigera deras egen sida för att hitta information.
Se t.ex. https://esxi-patches.v-front.de/ESXi-6.0.0.html / https://esxi-patches.v-front.de/ESXi-6.5.0.html för lite överblick.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2004

Har du en datacenter licens ser jag inget som helst skäl till att inte installera maskinen som en Hyper-V server.

Jag föredrar att sätta upp mina med server Core i botten och en korrekt konfigurerad brandvägg. Då är patchbehovet väldigt lågt

Arbetsdator: HFX Mini. Core-i5 2405S, Radeon 6570, Asus P8P67-M . Skärm: Dell 2407
HTPC: HFX Classic, E8500, Radeon 3450, P5K/EPU, Floppydtv-s2
Hyper-V Server: E6750 8GB minne 2X3TB Raid1 samt 2X1TB raid 1