Elon Musk berättar mer om Neuralink

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du hittar ett ytte pytte litet misstag som han gjort (Om man kan kalla det misstag, snarare var han naiv att tro att arbetare skulle förstå sig på aktier) så tror du att han är den kommande framtidens största industribubbla...what? Tesla motors äger världens största batterifabrik och en av världens största produktionsanläggningar som är extremt automatiserade! Ett sånt företag med sån infrastruktur går sällan omkull! Du får nog läsa på lite om Tesla innan du öppnar munnen nästa gång!

Stay objective!

Vadå förstå sig på aktier?
Det är ingen naturlag att alla aktier alltid går upp.

Självklart var det ekonomiskt fördelaktigt för Musk att ge bort aktier istället för att erbjuda arbetarna avtalsenliga löner, annars hade ju inte han som slipad affärsman "erbjudit" detta.
Om det även skulle vara fördelaktigt för arbetaren är spekulation, och uppenbarligen ville många inte ta risken.
Inget konstigt egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tillverkning av elbilsbatterier ger stora utsläpp
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tillverkning-av-elbilsbatter...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tvivlar starkt på att just "elbilsbatterier" (lol..) skapar större utsläpp än vilka Li-ion batterier som helst.
Faktum är att just Tesla använder "vilka Li-ion celler som helst":

D.v.s. ingen magi med "elbilsbatterier".

Permalänk
Medlem

Klart det inte är magi med Tesla, men att du först efter åtta år får en miljövinst i en Tesla. Det får mig att se på elbilar på ett annat sätt. Om du dessutom kör bilen i ett land där elen kommer från kol eller olja blir det troligen närmare tio år. jag tror mer på hybrider med betydligt mindre batterier. @Svensktiger:

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:
Skrivet av Svensktiger:

Tvivlar starkt på att just "elbilsbatterier" (lol..) skapar större utsläpp än vilka Li-ion batterier som helst.
Faktum är att just Tesla använder "vilka Li-ion celler som helst":

https://cdn3.bigcommerce.com/s-1ihdrfh4qi/images/stencil/1280x1280/products/214/618/ncr18650a__03891.1490846650.jpg?c=2

D.v.s. ingen magi med "elbilsbatterier".

Citat:

En annan slutsats i studien är att omkring hälften av utsläppen uppstår vid råvaruframställningen och hälften vid produktionen av själva batteriet i fabriken. Själva gruvbrytningen står bara för en mindre del på mellan 10-20 procent.

Läs mer: ”Potentialen elbilarnas främsta fördel”

Beräkningen är gjord utifrån antagandet att elmixen som används i batterifabriken består till drygt hälften av fossil kraft.

Alltid bra att syna "forskningen" som vinklar fakta, antagligen för att de har en agenda. I framtiden kommer elbilar att vara majoritet och staten vill ha in dessa förlorade pengar från bensin- & diesel-skatten. Hur gör man det? Jo man förvränger data som senare används som underlag för nya skatter på elbatterier, typ kemikalieskatten som är också ett vidrigt påhitt. (Att ändå beskatta produkter som är helt miljövänliga är ett osunt tecken av våra politiker)

I detta fall där forskningen nämner Tesla som den stora boven och ett exempel, att man måste köra i minst 8 år för att bli kvitt denna koldioxidutsläpp jämfört med fossilbilar, där är var skon klämmer. Enligt citatet ovan som är från =314311370,31788&utm_campaign=mail4]nyteknik så har de utgått från att hälften av denna beräknade koldioxidutsläpp baseras på fabrikens framställning av Li-Ion, där hälften av energin som krävs kommer från elproduktion med koldioxidutsläpp. Teslas fabriker är koldioxidfria och använder solel, eller rättare sagt, nettoutsläppet är noll på gigafactory! Denna forskning tar inte detta i sina beräkningar...

Jag tänker inte reda ut flera misstag från denna "forskning" utan redan här konstaterar att de antingen har en agenda eller saknar kompetens. Baserad på hur trafikverket (beställaren) har ändras de senaste 10+ åren, där de reverse-engineer:ar sina politiska agendor, (eller rättare sagt politikerna som beställer detta från trafikverket som i sin tur beställer forskning som stödjer agendan), d.v.s. att först utgår från t.ex. "Hur kan vi motivera att beskatta elbilar?" och från detta försöka hitta underlag som skulle få en beskattning av elbilar låta rimligt i smyg och därefter annonsera:
"Enligt dessa oberoende ("oberoende") forskningsstudier visar att vi är tvungna att beskatta elbilar.

Att oljeframställningen inte är med i beräkningen är underligt, oljeframställning bl.a.i hav skapar större skador i denna kontext. Detta då för att algerna i havet är den som producerar mest syre från koldioxid på vår jord, närmare 80%

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alger

Citat:

Alla algers fotosyntetiska förmåga härstammar evolutionärt från cyanobakterierna. Algerna uppskattas stå för omkring 73–87 procent av den globala syreproduktionen.

Själva oljeraffinaderierna är också stora "utsläppsbovar" vilket inte nämns mot fossilbilar.

Ser gärna fram emot en riktigt oberoende forskning som tar med hela energiproduktions-kedjan för fossilbilar vs elbilar, denna forskning ovan är inget vi kan använda oss utav.

Sorry jag har inte fått mitt kaffe än