Permalänk
Medlem

Kylning av TV-bänk

Hej! Jag har en TV-bänk med en ganska litet fack för mitt Playstation 4.

Kabeldragningshålet är också det ganska litet. Nu märker jag att playstationet blir väldigt högljutt under långt drift och stoppar jag in handen ovanför känner man att det är ordentligt varmt.

Jag funderar på att sätta ett utblås i bakkant så att den varma luften har någonstans att ta vägen.
Hittade detta kitet: Länk

Kände att det var precis dom komponenterna jag skulle behöva.
Nu har jag lite svårt att hitta dom olika delarna i någon svensk nätbutik.
Undrar om någon kunde hjälpa mig att hittadet jag behöver...

Permalänk
Medlem

Jag tog bara en nätadapter som jag hittade i någon skrotlåda hemma som gav 12 V DC och kopplade en datorfläkt till den. Gjorde hål i baksidan av TV-bänken för fläkten och ett vanligt fläktgaller på fläkten inuti TV-bänken så man inte får fingrarna i kläm när man är inne i bänken och rotar.

Fast det är väl inte jättebra på baksidan att blåsa luften direkt mot väggen som jag gör. Hade gett bättre flöde att blåsa upp på ovansidan eller kanske en fläkt i botten som blåser in kall luft. Men det räckte för att göra det lite svalare.

Permalänk
Medlem

Hej

Känner du dig hemma på att koppla lite själv, så skulle följande kunna fungera:
1st fläkt, du länkade 120mm, så här är en: Kjell&Co: Noctua NF-R8-redux-PWM PWM kvittar, men den var billig så länkar denna som exempel.

1st fläktfilter (fungerar även som fingerskydd): 120mm fläktfilter

1st nätdel: Nätdel 3-12V

Detta ger ingen temperaturreglering, men att bara få luftcirkulation hjälper nog en del. Ställ in spänningen så att fläkten ger behaglig ljudnivå, men ändå flyttar en del luft.
Observera polaritet på nätdelen, dvs. plus på nätdelen till plus på fläkten.
PWM och Tachometersignal kan du skippa på fläkten.

Sätt eventuellt en brytare på kabeln för att stänga av helt, antingen på kabeln till fläkten, eller innan nätadaptern. Om du inte är så van med el så kanske du skall använda en grendosa med brytare för att slippa koppla med 230V.

Permalänk
Medlem

Det räcker antagligen gott med en ganska lågvarvig fläkt. Liksom är det bara lite mer öppet så kyls ju utrymmet lätt ner passivt. Så jag skulle nog dra 5v från playstationets ena USB-kontakt. Bara se till att fläkten inte drar för många ampere.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla tips!

Vad behöver jag/hur gör jag för att koppla datorfläktens 4-pin kontakt till nätadaptern?
Har ni något tips på vilken brytare som skulle funka?

Jag är inte så värst hemma på att dra el.
Har väl på sin höjd patchat lite nätverkskabel, men man lär sig inte om man inte provar ^^.

Permalänk
Medlem

Vill du göra det lätt för dig så skaffa en USB fläkt som du driver av PS4an som du monterar i ett hål bak på skåpet vilket förhindrar att varm luft samlas, typ en: https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/flaktar/...

Permalänk
Avstängd

Finns många sätt att lösa det men man lär ha 5 eller 12 v och fläktarna ska normalt gå på 12v men 5volt kan funka men inte alltid med alla fläktar och man får kolla så dom verkligen orkar starta med bara 5v som t.e.x usb ger ...men som sagts tidigare finns usb fläktar som drar 5v ur usb porten som vore enkel lösning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kan man sänka varvtalet på en sådan fläkt eller får den lågt varvtal automagiskt av 5V?
Är lite rädd att det ska påverka PS4an om den ska behöva driva mer än vad den måste..

Permalänk
Medlem

@Poccis: De flesta PWM fläktar går på 100% om de inte får PWM signalen.
Men om du inte skall PWM styra, kan du lika gärna spare en slant på att köpa fläkt utan PWM.
Utan PWM kabeln, så har du tre kablar. +12V nolla och en RPM signal kabel.
Ansluter du +12V och nollan, så går fläkten på full varv. Om den låter för mycket kan du köpa till en adapter med ett motstånd, som sänker spänningen till 7V så går fläkten långsammare. Vanligt förfarande vid montering i datorn, där man bara har 12V/5V att tillgå.

Skall du nu ändå ansluta en fläkt direkt till en strömkälla, rekomenderar jag att du köper en universal nätadapter där du kan ställa ut spänningen. (Då slipper du motståndet.).

Kort och gott:
Köp en fläkt. Gärna lika stor som ditt utrymme är högt. (Större fläkt=Tystare fläkt) Utan PWM.
En universal nätadapter där du kan ställa utgående spänning. Så du kan reglera hastighet/ljud nivå.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poccis:

Kan man sänka varvtalet på en sådan fläkt eller får den lågt varvtal automagiskt av 5V?
Är lite rädd att det ska påverka PS4an om den ska behöva driva mer än vad den måste..

en 12v fläkt sänks varvtalen med 5v men ibland så mycket att en del inte startar alls och finns flera sätt att styra varvtalen på med en vridpot eller motsånd till fancontroller o.s.v för att få ner rpm om man kör 12v på fläkten

Och man kan köra på usb/adapater och finns t.e.x kylplattor som går på usb till laptop så köra fläkten på usb är ingen fara så helst om det är byggt mot usb men problemet är att det är trassligare att reglera rpm

Sån kändes prisvärd om du har teknikmagasinet nära men vet inte vad dom ligger på för rpm

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det lutar nog ändå mot en fastare installation i möbeln med egen strömförsörning.
Lite fundersam till hur jag får ihop fläkten med strömadaptern..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccis:

Lite fundersam till hur jag får ihop fläkten med strömadaptern..

Sockerbit https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/mont...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Poccis:

Det lutar nog ändå mot en fastare installation i möbeln med egen strömförsörning.
Lite fundersam till hur jag får ihop fläkten med strömadaptern..

Klipp kablarna på fläkten och koppla in i den här så kan du koppla i och ur fläkten samt bibehålla strömadaptern omodifierad. https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin...

Eller så klipper du både fläkt och strömadapterns kabel och skarvar ihop direkt.

Permalänk
Medlem

@eduenlamer: Den verkar ju oändligt smidig! Beställer på studs.