Permalänk
Medlem

Mer RAM i en gammal dator

Hej alla, fått så mycket bra hjälp här så fortsätter ställa mina dumma(?) frågor.

Håller på att "skaka liv i" en gammal dator tills jag har råd att skaffa en ordentlig. Undrar nu lite kring RAM och vad jag kan köpa som inte bara är pengar i sjön.
Datorn är en Acer Aspire M7720 som nu har 6gb RAM á 2 x 1GB samt 2 x 2GB (pc3 10600 2rx8). Det finns 6 platser och enl manual kan jag ha maximalt ha 12 gb, alltså 2GB i varje slot(1066MHz, 1,5V). Det är ju gamla saker, men tänker att dubbelt så mycket RAM ändå gör lite skillnad.

Därför letar jag efter begagnade 2GB-kort som fyller samma specs, är det bara att tuta och köra eller blir det pengar i sjön i och med en massa andra faktorer jag inte tänkt på, och är det inte att rekommendera att köpa RAM begagnat?

Övriga specifikationer
moderkort: acer FX58M
CPU: intel i7 920
GPU: GTX660 Ti DC2 2GD5
7200rpm hårddisk
450W nätaggregat.

Tack på förhand och trevlig helg

Permalänk
Medlem

Ta en titt här på marknaden eller lägg in en sökes-annons så kan jag nästan garantera att du hittar vad du söker. Jag skulle säga att det bara är att tuta och köra, även om du köper begagnat, men som vid alla andra begagnatköp skadar det ju inte att vara lite extra uppmärksam.

Mer ram gör datorn lite behagligare att jobba med, och även om 8 GB sägs vara minimum idag, kommer man rätt långt på 6 GB. Givet datorns ålder kanske den inte är tänkt att användas för superkrävande sysslor heller (sådana som tenderar att ta mycket RAM). Om det kostar mer än vad det smakar får du avgöra, men jag skulle inte lagt mer än högst några hundralappar.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar