Microsoft Windows 10 får två stora uppdateringar per år

Permalänk
Medlem

Haft win10 sen det kom ut och hittills har jag inte sett en endaste reklam banner. Visserligen slog av av "tillåt reklam" när betan var ute så kan vara det men vet verkligen inte vad alla klagar på. Det är andra saker som jag stört mig på desto mer men i överlag så är jag mycket nöjd med hur Win10 är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Kan hålla med dig att det är fel med reklam i system och appar, men har å andra sida inte upplevt det som extremt irriterande eller ofta (då stör mig reklamen på många webbsajter mycket mer, och dagligen).

Skillnaden är att ena har man betalat för och det andra är gratis. Alla online tjänster som jag betalar för har ingen reklam. Framför allt ska OS som man är helt beroende av vara extremt säkert i stället för full med reklam, påtryckta molntjänster och annat liknande. Det är inte MS som äger datorn

Edit: En bra sak som de gjorde med nyaste win10 är att de har minskat ganska kraftigt på telemetri som var extremt integritetskränkande. Det är fortfarande några saker som man helst skulle vilja se försvinna men det var ett positivt steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Alla online tjänster som jag betalar för har ingen reklam.

Det borde vara så, men är tyvärr långt ifrån inte alltid fallet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

För er som sitter och skriver att ni backat till XP och liknande, NSA tackar er

Permalänk
Medlem

Som vanligt vad än Microsoft gör blir det ett ofantligt gnäll här, de skulle kunna déle ut gratis bilar och sweclockers skulle klaga på att de var för lite hästkrafter

Jag är själv sjukt missnöjd med onedrive för de funkar fördjävligt dåligt men nån måtta får de väl vara på gnället, gnälla för att dom uppdaterar OS? Gnälla för att de finns reklam som går att stänga av med en knapp? Den dagen de kommer reklam som inte går att ta bort (den dagen kommer säkert) då kan ni gnälla, de kommer jag med göra och förmodligen även byta till annat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Det borde vara så, men är tyvärr långt ifrån inte alltid fallet.

Tror att du väljer dåliga tjänster då. Ge dina pengar till något företag som respekterar dig Man ska inte stödja företag som beter sig som svin om man har ett val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tror att du väljer dåliga tjänster då. Ge dina pengar till något företag som respekterar dig Man ska inte stödja företag som beter sig som svin om man har ett val.

Tänkte närmast på FotoSidan (Sveriges största för foto). Nu skulle jag inte säga att de på något sätt är svin (tycker sajten är riktigt bra). Betalar inte själv, men vet att de som betalar inte slipper reklamen (kanske de eventuellt får något mindre).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

För er som sitter och skriver att ni backat till XP och liknande, NSA tackar er

XP bör inte köras i annat än en virtuell miljö eller helt nedlåst utan internetanslutning.

För övrigt så anser jag att Steve Gibson är kung! Använder fortfarande ShieldsUP! emellanåt för att testa brandväggen

Sedan är det lite smålustigt att folk vara rädda för Microsoft, men samtidigt kör IoT:s som läcker data som såll i form av kylskåp, Smart TV:s m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Tänkte närmast på FotoSidan (Sveriges största för foto). Nu skulle jag inte säga att de på något sätt är svin (tycker sajten är riktigt bra). Betalar inte själv, men vet att de som betalar inte slipper reklamen (kanske de eventuellt får något mindre).

Betalar man so tycker jag att det är svinigt att inte ta bort reklam. Att de gör bra produkt betyder inte att de inte kan bete sig oetiskt. Många företag gör relativt bra produkter men ändå beter sig på ett sätt där man inte vill stödja de. Men så länge som folk inte röstar med sina pengar kommer det fortgå då de tjänar på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

XP bör inte köras i annat än en virtuell miljö eller helt nedlåst utan internetanslutning.

För övrigt så anser jag att Steve Gibson är kung! Använder fortfarande ShieldsUP! emellanåt för att testa brandväggen

Sedan är det lite smålustigt att folk vara rädda för Microsoft, men samtidigt kör IoT:s som läcker data som såll i form av kylskåp, Smart TV:s m.m.

Det är absurt att tänka så. Bara för att det finns värre problem (enligt dig) så betyder det inte att MS ska få spionera på sina användare hur mycket som helst. Det finns alltid någon värre och du skulle knappast uppskatta om ditt företag började betala ut skit lön för att det finns någon på planeten som har lägre lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är absurt att tänka så. Bara för att det finns värre problem (enligt dig) så betyder det inte att MS ska få spionera på sina användare hur mycket som helst.

Nu förstår jag inte? Om du lyssnade på Steve Gibson, så handlar det om verktyg som kunde ge attackeraren kontroll över datan/datorn. Microsoft täppte nyligen till detta "säkerhetshålet" för att skydda sina användare. Detta är eventuellt anledningen till att uppdateringarna uteblev under februari 2017 (vilket gjorde Windows 10-versionerna buggigare än vanligt under den tiden).

Jag har aldrig tyckt att det är rätt av Microsoft att spionera på någon, men ville bara belysa att många glömmer bort hur mycket information IoT läcker. Både till tillverkarna bakom samt hur dessa enheter utnyttjas i botnät pga bristfällig säkerhet. Att Linux används i grunden har gett många en falsk trygghetskänsla.

Sedan har vi inte officiellt skitlön i Sverige, då fackföreningarna aktivt motarbetat detta. Istället flyttar företagen sin verksamhet utomlands. Ett av väldigt många exempel på detta är H&M i Marievik. Inte mycket av IT-utvecklingen som sker i Sverige längre. Som tur är jag själv på rätt sida av näringskedjan inte inte enbart en pjäs i produktionsledet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu förstår jag inte? Om du lyssnade på Steve Gibson, så handlar det om verktyg som kunde ge attackeraren kontroll över datan/datorn. Microsoft täppte nyligen till detta "säkerhetshålet" för att skydda sina användare. Detta är eventuellt anledningen till att uppdateringarna uteblev under februari 2017 (vilket gjorde Windows 10-versionerna buggigare än vanligt under den tiden).

Jag har aldrig tyckt att det är rätt av Microsoft att spionera på någon, men ville bara belysa att många glömmer bort hur mycket information IoT läcker. Både till tillverkarna bakom samt hur dessa enheter utnyttjas i botnät pga bristfällig säkerhet. Att Linux används i grunden har gett många en falsk trygghetskänsla.

Sedan har vi inte officiellt skitlön i Sverige, då fackföreningarna aktivt motarbetat detta. Istället flyttar företagen sin verksamhet utomlands. Ett av väldigt många exempel på detta är H&M i Marievik. Inte mycket av IT-utvecklingen som sker i Sverige längre. Som tur är jag själv på rätt sida av näringskedjan inte inte enbart en pjäs i produktionsledet.

Troligtvis skjöts february upp i väntan på fix för KB3216755 som läckte minne i System.Data.dll och kraschade system. Upptäcktes av Veeam tur nog som testar preview uppdateringar från Microsoft Catalog mot sina produkter. Uppdateringen skulle rullats in i februari-uppdateringarna annars och kunde ha blivit en intressant månad för alla IT-avdelningar

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Lustigt hur vad än Microsoft gör så klagas det på spioneri, reklam, drivrutiner, UI, skoskav och influensa. Ja, förutom Windows 7 som var det bästaste Windowset någonsin.

Annars kan man ju tycka det är trevligt att de jobbar hårt på att få ut större uppdateringar och hela tiden försöker utveckla systemet.

håller med dig men även jag blev litte orolig när det gäller spioneri och reklam så letade runt litte
och hittade saker man kan göra med windows 10 lägger upp länkar

https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

https://www.howtogeek.com/224798/how-to-uninstall-windows-10s...

hoppas det hjälper litte