Permalänk

Tips för ny dator (13k)

Jag tänkte nu köpa ny dator och skulle välkomna lite tips och råd. Jag har letat runt på nätet och läst recensioner och jämförelser i närmare en vecka men känner mig inte väldigt mycket klokare för det.

Jag har tittat på dator från komplett (köpt därifrån tidigare och varit nöjd) men jag funderar även på att bygga själv då det kunde vara kul att testa på.

Datorn ska användas främst till att spela Total war: warhammer (90%) men även eventuellt Mass effect: andromeda sen diverse internetsurf såklart. Det hade varit fint att köpa en dator som klarar av Total war spelet på nästan maximala inställningar utan några problem men jag har spelat det hitintills på lägsta inställningar så jag är inte kräsen om det kostar enorma summor att gå upp en nivå på inställningarna.

Datorn jag tänkte köpa från komplett innehåller följande:
- Phanteks Eclipse P400 Silent satin black
- Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition ATX 12v v2,3, 80Plus
- AMD Ryzen 5 1600
- ASUS Prime B350-Pluse, Socket-AM4 Moderkort, ATX, B350, DDR4, 2xPCIe-x16
- HyperX Fury DDR4 2400MHz 16GB 2x8GB 2400MHz (PC4-19200), CL15
- ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC
- Samsung PM961 SSD 512GB
- Microsoft windows 10

Detta landar på 13000 på komplett med leverans och montering.

Finns det några tips och råd på grejer jag borde byta ut som är för bra/dåliga för det jag ska använda datorn till? Jag tittade lite på pricerunner och motsvarande bitar skulle gå på ungefär 1000 billigare var för sig utan montering (sen vet jag ej om frakt tillkommer).

Tacksam för svar!

Permalänk

Är det 3gb eller 6gb versionen av 1060?

Permalänk

6 GB, missade det, redigerar mitt inlägg

Permalänk

Bygget fungerar jättebra, speciellt för 1080p gaming, men om du vill upp på högre upplösningar hade jag satsat på att få in en 1070 ändå med 13k budget.

Permalänk

Tack för tipset! Testade att plocka ihop typ samma delar på prisjakt utan montering och landade ändå så att det ej fanns budget att få in 1070 och komma under 13000 (landar ca 1000 över). Några tips på vad jag kan skala ner på eller byta ut till en billigare variant som inte kommer påverka mitt spelande på ett noterbart sätt?

Noterade även denna som landar på samma pris som den ursprungliga monterad och allt https://www.komplett.se/product/11146#!tab:extra

Är den likvärdig den första? Tänker att de flesta ställen som jag läst på så ska intel vara bättre än AMD att spela på, fast det rör sig kanske bara om mer krävande spel?