Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kalmar
Registrerad
Jan 2010

Hjälp med ny processor+moderkort

Hoj hoj.

Är i behov av ny processor, men då jag köpte den 08-09 ish, misstänker starkt att nytt moderkort kommer behövas också. Om inte så kanske det ändå är dags att byta det också. Känner dock att utbudet och specifikationer är en allt för stor djungel för mig. Så skulle vilja ha hjälp med köpförslag för en processor+moderkort. Mina primära användningsområden är spel, eller det som räknas iallafall. Mina nuvarande specs är:

• System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.

• System Model: P55-UD3

• BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG

• Processor: Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz (4 CPUs), ~2.8GHz

• Memory: 8192MB RAM

• Card name: NVIDIA GeForce GTX 970

Är inte multimiljonär, och kräver inte häller det nyaste och vassaste, men då jag har dålig koll på priser så är det svårt att sätta min/maxgräns. Men syfter är att det skall fungera för spel, i bred variation, ett bra tag.
Tack på förhand <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av peter.pwn:

Hoj hoj.

Är i behov av ny processor, men då jag köpte den 08-09 ish, misstänker starkt att nytt moderkort kommer behövas också. Om inte så kanske det ändå är dags att byta det också. Känner dock att utbudet och specifikationer är en allt för stor djungel för mig. Så skulle vilja ha hjälp med köpförslag för en processor+moderkort. Mina primära användningsområden är spel, eller det som räknas iallafall. Mina nuvarande specs är:

• System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.

• System Model: P55-UD3

• BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG

• Processor: Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz (4 CPUs), ~2.8GHz

• Memory: 8192MB RAM

• Card name: NVIDIA GeForce GTX 970

Är inte multimiljonär, och kräver inte häller det nyaste och vassaste, men då jag har dålig koll på priser så är det svårt att sätta min/maxgräns. Men syfter är att det skall fungera för spel, i bred variation, ett bra tag.
Tack på förhand <3

Har du testat med att överklocka i5 750? Det är en ganska tacksam processor och går enkelt att snurra upp i högre frekvens, trots att det är en första generations upplaga. Kräver dock lite effektiv kylning, intels stockkylare håller inte måttet. Har själv lyckats med att få upp i5 750 i 4.0 Ghz. Moderkortets enda egentliga brister kanske kan vara att det endast stödjer sata 2 (3Gb/s) samt PCI-E 2.0. Ingenting man egentligen märker någonting direkt utav. Förutom kanske i syntetiska tester.

Jag hade först och främst satsat på en effektivare processorkylare samt utövat lite överklockning. Kanske lagt till 8 GB RAM så du hamnar på 16 GB totalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10355021/ det bästa paketet för spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2012

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kalmar
Registrerad
Jan 2010

tack för snabba svar.

Överklockning har jag aldrig hållt på med, men misstänker att det finns en massa guider på forum och ytube. Så tills jag sparat ihop pengar för nytt paket är det kanske det jag skall satsa på.

Undrar dock om riskerna med överklockning. Hur lätt kan man göra fel, och kan ett litet fel bränna upp hela skiten? Samt, vad är det för processorkylare som kan tänkas behövas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2008

Ryzen say no more, ryzen 5 vore väl ett bra val?

Imac 27 2013
Macbook 2010
Ryzen 7 1800X | Corsair Hydro H110i | Asus PRIME X370-PRO | Corsair Led Vengeance 32GB 3200 @2933 RAM | XFX R9 390 |Win 10 Pro 64bit | Phanteks Eclipse P400 | Corsair 750W | Logitech G920

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av peter.pwn:

tack för snabba svar.

Överklockning har jag aldrig hållt på med, men misstänker att det finns en massa guider på forum och ytube. Så tills jag sparat ihop pengar för nytt paket är det kanske det jag skall satsa på.

Undrar dock om riskerna med överklockning. Hur lätt kan man göra fel, och kan ett litet fel bränna upp hela skiten? Samt, vad är det för processorkylare som kan tänkas behövas?

Här är en bra tråd i ämnet:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1447244-overklocka-i5-7...

Sedan finns det en uppsjö utav trådar i ämnet på internet. Vissa guider är bättre än andra. Du får testa dig fram.

Det du primärt ska hålla koll på är spänningen. Med i5 750 bör du inte gå över 1.4 V. En Lynnfield processor överklockar du enkelt igenom att öka multiplern + höja BCLK frekvensen i BIOS, se bara till så att du inte höjjer minnets kapacitet mer än vad du verkligen har.

En Be Quiet Pure Rock duger bra till enklare överklockning, men ännu bättre är en Noctua NH-D14 eller absolut bäst en Noctua NH-D15. Det skiljer dock en del i pris. Men Noctua är generellt sätt bäst när det kommer till kylare medans Be Quiet inte kommer långt därefter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2015

Skulle säga en ryzen 5 1600(6c12t)+ b350 mobo, då detta är billigare än 7600k paketet, samt har mer framtids utsikter.
(liknande spelprestanda idag och i5ans 4c/4t ligger väldigt nära bäst före datumet då detta syns i min fps i nyare spel som gärna använder sig av 6+ trådar )

AMD 1600@4000 on AMD B350 Prime+ with AMD Rx580@1400CF
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL