Yay or nay? Paketering av hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Testa om de är DOA kan man alltid göra. Men när din disk failar om 1-2 år pga den dåliga packningen och stötarna den har fått? Sånt kan du inte testa för. Bättre returnera då.

Det är därför man testar dom extremt i början.
Jag testar alla mina diskar via t.ex. badblocks eller liknande.

Fyll med data, verifiera data, töm.

Upprepa 3-4-5-6 gånger.
Håller dom för det, så håller dom troligen en väldigt lång tid.

Då det är oftast därför man får problem efter 1-2 år. För det är då man fyllt disken totalt och då man upptäcker dessa fel. Så testar man dom i början brukar man kunna känna sig ganska säker.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Ett paket ska klara fall från någon meters höjd och om hårddisken är lös inuti emballaget så tigger man ju om problem..

Om de transporteras med Postnord så kan man räkna med att ett paket faller fritt upp till två meter när det går ur sorteringsmaskinen och ner i en tom postbur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ingen fara med den paketeringen, en hdd tål många g innan den går sönder när den är avstängd och inte snurrar.
Runt 350G är inga problem.

Det är när de är igång som de knappt inte tål något.

Står på va de brukar tåla
Baracuda 7200.10 500 Gbytes "Cautian. Product warranty is void if any seal or label are remoded, or if the drive experiences shock in execess of 350 Gs

Mvh

Och även då tål de ju rätt mycket, tänk på alla laptopar med mekaniska diskar som släpas runt dagarna i ända, både på och av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

"men så länge stötarna är hårda har jag svårt att se att de skulle ta skada"
Definera gärna "hårda" från den meningen och förklara för mig varför inte postnord skulle kunna orsaka en "hård" stöt..
Det hade inte kostat mycket mer att slänga in lite papper bredvid bubbelplasten i detta fallet.

Men jag hoppas det löser sig för dig TS och jag hoppas även att dustin ser över sina packeteringar!

Jag skulle definiera en en hård stöt som när disken utsätts för mycket höga g-krafter, något i stil med att den slår i ett betonggolv eller annan hård yta. Då stoppas farten på mycket kort tid = höga g-krafter. Om du har slagit in disken i bubbelplast så kommer farten att minska över längre tid vilket leder till att g-krafterna är betydligt lägre. Sedan håller jag med om att lite papper inte skulle skadat, men som sagt så hade jag inte haft något problem med den packningen. Packningen av trådskaparens diskar är jag klart mer skeptisk till...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Och även då tål de ju rätt mycket, tänk på alla laptopar med mekaniska diskar som släpas runt dagarna i ända, både på och av.

De flesta laptopar har 2.5" diskar byggda för att just tåla detta. När disken blir större bli läsarmen och allt tyngre.
Nu vet jag ej hur mycket dagens 3.5" diskar klarar av, men det är fel att jämföra tv olika typer.

Permalänk
Medlem

Varken jag eller Postnord anser det vara korrekt paketerat.
http://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/faktablad/for...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Nay nay nay. ingen ESD påse som skyddar och hårddisken är inte förankrad i lådan.
Skulle kunna i kris acceptera att den åkt runt i lådan men aldrig någonsin utan ESD påse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De flesta laptopar har 2.5" diskar byggda för att just tåla detta.

Det beror oftast på att disken har en inbyggd G-kraftssensor som känner av fritt fall och då parkerar läshuvudena på en plastbit som sitter utanför skivorna.