Permalänk

Git/github

Hej!
Jag och några polare håller på med ett spel, detta gör att eftersom vi är ca 3 personer som håller på med koden på ett eller annat sätt så behövs det någon form av versionshantering. Därför så funderar vi på att börja använda git, och det gör att vi har några frågor.

1. Går det att sätta upp en lokal git-server på en Raspberry Pi? I sånna fall, hur gör man?
2. Funkar git med andra saker än bara kod?
3. Finns det något GUI för git som är enkelt att använda?
4. Vad är egentligen skillnaden på git och github?

// sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Github använder sig av git.
1. Ja du installerar någon linux dist, och git sätter upp ssh så kan ni skapa ett git bare git repo.
2. Ja och nej binära saker version hanteras som nya dvs det är en helt ny fil varje gång den ändras.
3. bitbucket och github är två olika webgränsnitt. Det finns olika gränsnitt i olika ide:er och så finns det några windows baserad (typ tortoise git).
4. De är i princip bara en server där ni kan ha ett gitrepo på + att de har webbgränssnitt för att få en överblick överkoden osv

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll:

1. Ja det ska gå, men jag har själv inte gjort det så kan inte detaljerna.
2. Jao men det är inte rekommenderat.
3. Ja, jag har använt TortoiseGit och Git For Windows. Bägge funkade bra för mig men det finns fler att välja bland, testa dig fram och se vilken du tycker är bäst. För Linux tror jag den heter Git GUI.
4. Git är ett versionshanteringsprogram (baserat på CLI). Github är ett webbhotell som erbjuder sina servrar där du kan ladda upp din kod genom att använda Git. Så Github håller koll på din kod via Git.

Edit: Någon hann visst före men jag låter det stå ändå

Permalänk
Skrivet av Alotiat:

@sparkar_boll:

1. Ja det ska gå, men jag har själv inte gjort det så kan inte detaljerna.
2. Jao men det är inte rekommenderat.
3. Ja, jag har använt TortoiseGit och Git For Windows. Bägge funkade bra för mig men det finns fler att välja bland, testa dig fram och se vilken du tycker är bäst. För Linux tror jag den heter Git GUI.
4. Git är ett versionshanteringsprogram (baserat på CLI). Github är ett webbhotell som erbjuder sina servrar där du kan ladda upp din kod genom att använda Git. Så Github håller koll på din kod via Git.

Edit: Någon hann visst före men jag låter det stå ändå

Tack för svar, kan jag göra ALLT som jag kan göra i CLI:n i ett GUI som t.ex. TortoiseGit?

//sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Tack för svar, kan jag göra ALLT som jag kan göra i CLI:n i ett GUI som t.ex. TortoiseGit?

//sparkar_boll

Tveksamt men säkert det mesta som behövs iaf vid vanligt användande.

Github har något mer modern klient; https://desktop.github.com/

Men jag kör ren bash för mitt användande, eller IDE pluginsen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Tack för svar, kan jag göra ALLT som jag kan göra i CLI:n i ett GUI som t.ex. TortoiseGit?

//sparkar_boll

Har inte kollat om man kan göra exakt _allt_ där och om jag måste gissa så gissar jag på att man inte kan. Men kan man göra tillräckligt? Ja, om du ska använda det privat. Har själv använt det till flera projekt som jag jobbat med privat och det har fungerat bra för mig.

Vissa GUI är ju mer begränsade än andra. T.ex. var Git For Windows, då jag använde det, väldigt simpelt och du kunde i princip inte göra så mycket mer än synkning av kod och hantering av branch:er. Så begränsningen beror på vilket GUI du använder.

Edit: Mitt tips är att du testar dig fram och känner du att det är alldeles för begränsad funktionalitet så kör på Git.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sparkar_boll:

Tack för svar, kan jag göra ALLT som jag kan göra i CLI:n i ett GUI som t.ex. TortoiseGit?

//sparkar_boll

Om du funderar på att söka jobb någon gång så ta dig i kragen och lär dig hur man använder CLI:n. Ett GUI kan förenkla de mer triviala sakerna, men du kommer inte kunna ersätta CLI:n.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tänk på att allt ni lägger ut på github blir publikt, om ni inte betalar för att få privata repositories.

Om det är ett problem så finns det lite alternativ till github.

Vill ni host:a själva kan ni köra gitea (https://gitea.io/)
Enklare är att använda bitbucket (https://bitbucket.org/) där ni kan ha privata repositories med upp till 5 användare utan kostnad.
Även Microsoft erbjuder numera gratis git-repositories i deras visual studio online (dock är enkelhet och tydlighet inte deras starka sida).

Permalänk
Skrivet av cp_:

Tänk på att allt ni lägger ut på github blir publikt, om ni inte betalar för att få privata repositories.

Om det är ett problem så finns det lite alternativ till github.

Vill ni host:a själva kan ni köra gitea (https://gitea.io/)
Enklare är att använda bitbucket (https://bitbucket.org/) där ni kan ha privata repositories med upp till 5 användare utan kostnad.
Även Microsoft erbjuder numera gratis git-repositories i deras visual studio online (dock är enkelhet och tydlighet inte deras starka sida).

Tack för info! Vårt mål är att hosta själva, så det blir nog Gitea eller bitbucket.

// sparkar_boll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av Alotiat:

Har inte kollat om man kan göra exakt _allt_ där och om jag måste gissa så gissar jag på att man inte kan. Men kan man göra tillräckligt? Ja, om du ska använda det privat. Har själv använt det till flera projekt som jag jobbat med privat och det har fungerat bra för mig.

Vissa GUI är ju mer begränsade än andra. T.ex. var Git For Windows, då jag använde det, väldigt simpelt och du kunde i princip inte göra så mycket mer än synkning av kod och hantering av branch:er. Så begränsningen beror på vilket GUI du använder.

Edit: Mitt tips är att du testar dig fram och känner du att det är alldeles för begränsad funktionalitet så kör på Git.

Tack! Om det blir för begränsad funktionalitet så kommer vi nog köra med CLI:t.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk

Kan starkt rekommendera att inte hosta själva utan att helt enkelt skapa konton på BitBucket.

Ni slipper lista ut hur ni konfar+säkrar upp installationen, behöver inte bry er om backuper, DNSer och allt tråkigt.

Är som sagt gratis upp till 5 användare, och skulle de få för sig att göra något ni inte gillar är det bara att byta provider/sätta upp egen installation då.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Skrivet av Shadowsoul:

Kan starkt rekommendera att inte hosta själva utan att helt enkelt skapa konton på BitBucket.

Ni slipper lista ut hur ni konfar+säkrar upp installationen, behöver inte bry er om backuper, DNSer och allt tråkigt.

Är som sagt gratis upp till 5 användare, och skulle de få för sig att göra något ni inte gillar är det bara att byta provider/sätta upp egen installation då.

Varför skulle du inte rekommendera det? Förutom det tråkiga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
99:e percentilen

Tänk på att Git inte är som Dropbox. Med det menar jag att det inte är tänkt att man ska committa och pusha random ändringar bara för att "man har jobbat lite" eller "kompisen vill kunna se ändringarna". Varje commit ska vara exakt en atomisk ändring, som fungerar. Man committar i allmänhet inte kod som inte kompilerar och man gör aldrig en commit som heter typ "8 hours of random work" för att ta två enkla exempel.

Ett utdrag ur loggen för mitt Achtung, die Kurve! för inspiration:

3d46852 Add hotfix for settings between games bug b553712 Add webpack-dev-server as dev dependency 0287f83 SASS 19057a5 Improve formatting in webpack.config.js 73ce117 Merge quit and reload confirmation to one setting 7d32cf9 Require label and desc. in Preference constructor 9898e6d Convert blurry scaling checkbox to multichoice 9aaa531 Fix default value bug in PreferencesManager b4f4994 Rewrite applySettings 245b8d4 Tweak half-width setting max text length eec7a74 Rephrase settings labels and descriptions a96971b Remove transparency from settings menu 153e07d Fix settings div vertical alignment 12801ab Connect setting and description visually 84ac803 Add tooltips to open/close settings buttons 6994921 Fix PNG color issue

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av sparkar_boll:

Varför skulle du inte rekommendera det? Förutom det tråkiga

Skickades från m.sweclockers.com

Det tråkiga är anledningen.

Är såklart upp till var och en hur mycket man gillar att pilla, men det är en hel del tid som går på att sätta upp ett ställe att spara kod på istället för att skriva kod

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Tänk på att allt ni lägger ut på github blir publikt, om ni inte betalar för att få privata repositories.

Om det är ett problem så finns det lite alternativ till github.

Vill ni host:a själva kan ni köra gitea (https://gitea.io/)
Enklare är att använda bitbucket (https://bitbucket.org/) där ni kan ha privata repositories med upp till 5 användare utan kostnad.
Även Microsoft erbjuder numera gratis git-repositories i deras visual studio online (dock är enkelhet och tydlighet inte deras starka sida).

Trodde bitbucket hade slutat med gratis repo's.

Edit; Buh, tänkte på www.assembla.com

Permalänk
Medlem

http://nvie.com/posts/a-successful-git-branching-model/

Github har grymt GUI för windows med inbyggd cmd för komplett stöd för alla commandline grejer. Det är bara att köra på.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Gitlab (https://about.gitlab.com/products/) för privata repon. Fungerat utmärkt.

Permalänk
Skrivet av non_noutils:

http://nvie.com/posts/a-successful-git-branching-model/

Github har grymt GUI för windows med inbyggd cmd för komplett stöd för alla commandline grejer. Det är bara att köra på.

Okej! @Alotiat sa tidigare i tråden att man inte kunde det, men han kanske hade använt någon tidigare version av den. Jag citerar nedanför.

Skrivet av Alotiat:

Har inte kollat om man kan göra exakt _allt_ där och om jag måste gissa så gissar jag på att man inte kan. Men kan man göra tillräckligt? Ja, om du ska använda det privat. Har själv använt det till flera projekt som jag jobbat med privat och det har fungerat bra för mig.

Vissa GUI är ju mer begränsade än andra. T.ex. var Git For Windows, då jag använde det, väldigt simpelt och du kunde i princip inte göra så mycket mer än synkning av kod och hantering av branch:er. Så begränsningen beror på vilket GUI du använder.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll:

Git har massvis med obskyra kommandon för att göra vissa grejer, exempelvis väldigt "komplicerade" funktioner och det kommer ta ett tag innan ni behöver använda dem skulle jag tro. Det finns inte grafiskt stöd för ALLA dessa funktioner, men det finns tillräckligt för att kunna använda git som det ska användas. Enda problemet jag stött på i mitt begränsade privata användande är att jag kunde inte radera en branch som hade "uncommitted" förändringar, då var jag tvungen att öppna git-konsollen (finns knapp i GUI:t för att öppna den) och forcera radering.

Jag har visserligen inte använt något annat än github men det är för att jag inte stött på någon anledning till det. Github är standard git idag (av god anledning också) så att inte använda det på grund av begränsningar i dess windows GUI känns löjligt omotiverat. Finns säkert andra anledningar också men de överväger troligtvis inte fördelarna

Permalänk
Medlem

Använder själv github i några projekt, det är grymt för att arbeta tillsammans!

Dock så vill ni antagligen ha ett private repository(dvs inte public), de kostar men om någon av er är student så kan ni få premium gratis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tänk på att Git inte är som Dropbox. Med det menar jag att det inte är tänkt att man ska committa och pusha random ändringar bara för att "man har jobbat lite" eller "kompisen vill kunna se ändringarna". Varje commit ska vara exakt en atomisk ändring, som fungerar. Man committar i allmänhet inte kod som inte kompilerar och man gör aldrig en commit som heter typ "8 hours of random work" för att ta två enkla exempel.

Ett utdrag ur loggen för mitt Achtung, die Kurve! för inspiration:

3d46852 Add hotfix for settings between games bug b553712 Add webpack-dev-server as dev dependency 0287f83 SASS 19057a5 Improve formatting in webpack.config.js 73ce117 Merge quit and reload confirmation to one setting 7d32cf9 Require label and desc. in Preference constructor 9898e6d Convert blurry scaling checkbox to multichoice 9aaa531 Fix default value bug in PreferencesManager b4f4994 Rewrite applySettings 245b8d4 Tweak half-width setting max text length eec7a74 Rephrase settings labels and descriptions a96971b Remove transparency from settings menu 153e07d Fix settings div vertical alignment 12801ab Connect setting and description visually 84ac803 Add tooltips to open/close settings buttons 6994921 Fix PNG color issue

Funkar sådär de första commitsen,

https://xkcd.com/1296/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Är ni studenter så kan ni ha hur många privata repositories hos GitHub som ni vill, dessutom får man en hel del annat.

Permalänk

Tack för alla svar, tips och råd! Det blir nog trots allt att vi kör med en egen server. Om vi inte skulle göra det så kör vi nog på Bitbucket för det verkade som om Bitbucket passade oss bäst.

// Sparkar_boll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.