ASUS GTX 1070 Turbo - bra kylare?

Permalänk
Medlem

ASUS GTX 1070 Turbo - bra kylare?

Hej!

Såg att Inet säljer ASUS GTX 1070 Turbo för 3499 kr lokalt i deras nya butik i Ringön och funderar på att slå till (kommer lägga upp en köpes annons om detta då jag inte har möjlighet att ta mig fram dit själv):

https://www.inet.se/produkt/5402931/asus-geforce-gtx-1070-8gb...

Jag hittar dock inga bra recensioner om just denna kylare. Tjejen hade tidigare ett ASUS GTX 970 Turbo OC med den vita kylaren som var väldigt högljudd (mycket mer än referenskylare på bl.a. GTX 780 och RX480) som kändes plastig och fläkten gick sönder inom ett år, men denna verkar vara bättre byggd utifrån videoklipp/bilder.

Ni som har detta kort med just denna kylare - upplever ni att kylaren är väldigt högljudd mot andra typer av kylare? Presterar den lika bra som t.ex. Founder's Edition kylare och är de ungefär lika högljudda?

Tack för svar!

EDIT: Är det för övrigt samma modell av PCB som finns på ASUS Turbo varianten som på Founder's Edition?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Gissar dom motsvarar referenskylaren. Har testat referens en gång och aldrig mer. Fast det svider att lägga lite mera på en bättre kylare, så är det bättre att inte böva gråta över högljutt grafikkort i längden..

Mitt råd är om du är ljudkänslig, köp en ordentlig kylare med det samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Gissar dom motsvarar referenskylaren. Har testat referens en gång och aldrig mer. Fast det svider att lägga lite mera på en bättre kylare, så är det bättre att inte böva gråta över högljutt grafikkort i längden..

Mitt råd är om du är ljudkänslig, köp en ordentlig kylare med det samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har för närvarande ettt GTX 780 med Nvidia's referenskylare och den är knäpptyst, även under load. GTX 970 Turbo OC lät fruktansvärt mycket och kändes sub-par i kvalité. Hittade nyss ett klipp med GTX 1070 Turbo med dess ljudnivå och den verkar inte låta så värst mycket:

https://youtu.be/Q3ypfj-VjaM?t=533

Tycker f.ö. att de övriga GTX 1070 kort som finns på marknaden är rätt överprisade just nu. Att behöva betala över 4000 kr för ett känns sisådär när man nu kan få tag på ett för 3500 kr (+ frakt + någon symbolisk summa för en person i mitt fall). Egentligen hade jag mitt sikte på GTX 1060 6GB då det verkar vara prisat hyffsat bra (~2500 kr) då jag behöver ett nytt Nvidia kort för min kommande G-Sync skärm, men då jag planerar att spela på en 1440p 144 Hz skärm så är GTX 1070 såklart ett bättre val.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag håller nog med föregående talare. Men vill du så kan du ju alltid testa.

Du kan ju dock alltid byta kylaren om originalkylaren är outhärdlig till en https://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-x... t.ex.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Jag har köpt denna men har inte tid att prova den än förrns på måndag kväll om jag ens orkar.

Men generellt av dessa typer...
Det är inte bäst kylare, särskilt om man vill överklocka så hårt som möjligt då är andra kyllösningar bättre.
Om man bygger i en liten låda då är den här typen att föredra, den tar ju all luft och släpper ut allt på utsidan då är den här typen av fläktsystem helt klart mycket bättre.

Har du stor låda så köp en om du tycker det är värt och inte främst vill överklocka till max, eller står ut med ett fläktljud som kanske är lite högre än andra lösningar.

För vanligt användande är den nog helt ok... Definitivt så skall du ha den här om du bygger i liten låda.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Går att söka efter begangnat också, msi och evga har bra garanti villkor.

Det är ändå svårt att säga vad som är högljutt då personer har olika gränser för det. Själv vill jag inte längre ha något under 2.5 slots kylare, efter prövat en palit jetstream som är knäpptyst med fläktar på ~1100rpm och temps på 70 grader i load.
Men en open air cooler kommer alltid vara tystare änn en blower style.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Bra idé, men det är en rätt dyr kylare (visserligen kan man återanvända den på nyare grafikkort som förhoppningsvis passar men jag föredrar blower-style kylare p.g.a. att jag håller på att gå ner i chassi-storlek - ju mindre chassin desto bättre).

@Modellören: Jag borde ha nämnt att planen är att sätta grafikkortet i ett nytt bygge med NCASE M1, därav valet av blower-style/referenskylare. Visst går det att köra med en custom kylare också men jag vill undvika att virvla runt varm luft i en annars väldigt liten låda som kan påverka övriga komponenters temperaturer.

Ett GTX 1070 Founder's Edition är något jag funderade först på, men dessa är dessvärre väldigt dyra (4800 kr på Komplett t.ex.). Nvidia säljer även GTX 1060 6 GB Founder's Edition för 3200 kr vilken känns lite sådär om man jämför med ovannämnda ASUS kortet för 3500 kr, men om det är mer tystlåtet och kylaren presterar bättre så är det kanske något man bör ha i åtanke fastän GTX 1070 presterar ca 20% bättre än GTX 1060 6GB (eller?).

@kettu92: Bra idé, kommer nog lägga upp en annons om detta också. Jag behöver nämligen ett grafikkort som både har blower-style/referenskylare och presterar bra i spel i 1440p. Skulle ett begagnat GTX 980 vara lämpligt för detta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

@Modellören: Jag borde ha nämnt att planen är att sätta grafikkortet i ett nytt bygge med NCASE M1, därav valet av blower-style/referenskylare. Visst går det att köra med en custom kylare också men jag vill undvika att virvla runt varm luft i en annars väldigt liten låda som kan påverka övriga komponenters temperaturer.

ja men du verkar då ju veta vad du talar om

Vilka snygga byggen när man googlar på NCASE M1... vilka snygga fläktar (den stora) Ja vi får se när jag provat kortet. Har ju ett av typen Nividia cuda2 GTX970 nu i en towelåda och det är ju tillräckligt tyst, vist går det upp så att man märker något om man lyssnar när man spelar med då är volymen vid talnivå och då märker man inte något alls.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Icte:

Hej!

Såg att Inet säljer ASUS GTX 1070 Turbo för 3499 kr lokalt i deras nya butik i Ringön och funderar på att slå till (kommer lägga upp en köpes annons om detta då jag inte har möjlighet att ta mig fram dit själv):

https://www.inet.se/produkt/5402931/asus-geforce-gtx-1070-8gb...

Jag hittar dock inga bra recensioner om just denna kylare. Tjejen hade tidigare ett ASUS GTX 970 Turbo OC med den vita kylaren som var väldigt högljudd (mycket mer än referenskylare på bl.a. GTX 780 och RX480) som kändes plastig och fläkten gick sönder inom ett år, men denna verkar vara bättre byggd utifrån videoklipp/bilder.

Ni som har detta kort med just denna kylare - upplever ni att kylaren är väldigt högljudd mot andra typer av kylare? Presterar den lika bra som t.ex. Founder's Edition kylare och är de ungefär lika högljudda?

Tack för svar!

EDIT: Är det för övrigt samma modell av PCB som finns på ASUS Turbo varianten som på Founder's Edition?

Förra turbo var väldigt lik men än dock inte byggd på en referensPCB så alla former av kylare och vattenblock fungerade tyvärr inte med Turbo GTX970 nödvändigtvis.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Hej!

Såg att Inet säljer ASUS GTX 1070 Turbo för 3499 kr lokalt i deras nya butik i Ringön och funderar på att slå till (kommer lägga upp en köpes annons om detta då jag inte har möjlighet att ta mig fram dit själv):

https://www.inet.se/produkt/5402931/asus-geforce-gtx-1070-8gb...

Jag hittar dock inga bra recensioner om just denna kylare. Tjejen hade tidigare ett ASUS GTX 970 Turbo OC med den vita kylaren som var väldigt högljudd (mycket mer än referenskylare på bl.a. GTX 780 och RX480) som kändes plastig och fläkten gick sönder inom ett år, men denna verkar vara bättre byggd utifrån videoklipp/bilder.

Ni som har detta kort med just denna kylare - upplever ni att kylaren är väldigt högljudd mot andra typer av kylare? Presterar den lika bra som t.ex. Founder's Edition kylare och är de ungefär lika högljudda?

Tack för svar!

EDIT: Är det för övrigt samma modell av PCB som finns på ASUS Turbo varianten som på Founder's Edition?

Jag har 1070 ASUS Turbo i min stationära, fungerar utan problem, inget spoltjut, ej högljutt. Har haft 7970 och det är så högt att det blir besvärande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

GTX 970 Turbo OC lät fruktansvärt mycket och kändes sub-par i kvalité.

Tycker mitt 970 Turbo är helt tyst tills man spelar, då kan man höra lite tjut, men vi snackar om ljud som inte är störande.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

ja men du verkar då ju veta vad du talar om

Vilka snygga byggen när man googlar på NCASE M1... vilka snygga fläktar (den stora) Ja vi får se när jag provat kortet. Har ju ett av typen Nividia cuda2 GTX970 nu i en towelåda och det är ju tillräckligt tyst, vist går det upp så att man märker något om man lyssnar när man spelar med då är volymen vid talnivå och då märker man inte något alls.

Absolut Icke-referens kylare är iofs väldigt tysta men ogillar att de virvlar runt värmen istället för att skicka ut det ut ur chassit likt blower-style. Hade jag haft ett bygge med ett större chassi på gång så hade det varit givet såklart.

Skrivet av DavidtheDoom:

Förra turbo var väldigt lik men än dock inte byggd på en referensPCB så alla former av kylare och vattenblock fungerade tyvärr inte med Turbo GTX970 nödvändigtvis.

Ah, synd. Hade varit lätt att skaffa ett EK block i sådana fall (en idé är att kanske vid ett senare tillfälle vattenkyla bygget i NCASE M1). Vet du ifall ASUS valt att köra med sämre komponenter på Turbo-kortets PCB gentemot de som finns på Founder's Edition?

Skrivet av Србо:

Jag har 1070 ASUS Turbo i min stationära, fungerar utan problem, inget spoltjut, ej högljutt. Har haft 7970 och det är så högt att det blir besvärande.

Kul att höra! Vad händer när du sätter fläkthastigheten på 100%? Hör du ett sus eller är det mer av ett högt spoltjutaktigt ljud (eller annat)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Tycker mitt 970 Turbo är helt tyst tills man spelar, då kan man höra lite tjut, men vi snackar om ljud som inte är störande.

V hade otur. Fläkten var så högljudd att man kunde höra att datorn var på vid idle från ~8m håll. Vid spel lät det mer som en turbin. Var lite av ett lotteri tydligen och vi förlorade när fläkten en dag valde att ge upp och dö

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

dessa kylare är hemska! haft ett ex antal referens! köper alltid kort med annan bra tyst kylare på mina kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Kul att höra! Vad händer när du sätter fläkthastigheten på 100%? Hör du ett sus eller är det mer av ett högt spoltjutaktigt ljud (eller annat)?

Har den på automatisk och alldrig haft värmeproblem så den behövt gå över 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

dessa kylare är hemska! haft ett ex antal referens! köper alltid kort med annan bra tyst kylare på mina kort.

Menar du "custom-referens" eller Nvidia's egna referenskylare, eller både och?

Skrivet av Србо:

Har den på automatisk och alldrig haft värmeproblem så den behövt gå över 50%.

Bra att höra! Icke-överklockat antar jag?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Polaren kör sitt 1070 turbo i spel som t.ex ARK som bränner mycket GPU och kylningen går mycket bra. Kortet låter inte ens förjävligt. (Hör inte det via t.ex Skype iaf.)

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Polaren kör sitt 1070 turbo i spel som t.ex ARK som bränner mycket GPU och kylningen går mycket bra. Kortet låter inte ens förjävligt. (Hör inte det via t.ex Skype iaf.)

Det bådar gott att höra! Kanske blir att slå till på detta kort!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslösa och ohjälpsamma svar i enlighet med §1.6.

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Dom är inte så värst bra dom där kylarna, kör istället på asus eller msi med dubbla kylare som är mycket bättre. Är väl svårt att rensa dom där referens kylarna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Dom är inte så värst bra dom där kylarna, kör istället på asus eller msi med dubbla kylare som är mycket bättre. Är väl svårt att rensa dom där referens kylarna också.

Tack, jag valde att ge upp om just denna modell då jag med lite grovt räknade skulle vara tvungen att betala 3500 kr + 200 kr (symbolisk summa som tack) + 100 kr (frakt till Stockholm) + 15 kr för annonsen = 3815 kr + att det endast finns 4 st kvar till detta pris och de stänger om 1.5h vilket känns lite ovärt i dagsläget

Kommer nog invänta tills priset faller på GTX 1070 till åtminstone 3500 kr (vilket det förhoppningsvis gör när Vega väl kommit ut) alt. att jag köper ett 1070 eller 980 Ti med Nvidia's egna referenskylare.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Bra att höra! Icke-överklockat antar jag?

Överklockade lite i början, men är nöjd hur det presterar oklockat så jag har det oklockat nu.