Min i5 4670k 100 % samt ram minnet 100 %, va händer ?

Permalänk
Medlem

Min i5 4670k 100 % samt ram minnet 100 %, va händer ?

Hallå har ett fruktansvärt jobbigt problem, datorn jobbar sååååå långsamt...

https://gyazo.com/2706b3e97095c8453ab48f29a8fab815

Sådär kan de se ut bla... Men utan h1z1 igång så är den seg fortfarande, vad gör jag ?

Mobokortet är MSI z87g43

Nån som har idéer ?

Permalänk

Har du killer network programmet på din dator? Hade samma bekymmer för ett par år sen då nätverks drivrutinen åt upp allt ram. Installerade killer network utan programmet ist. Direkt från deras sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

Mobokortet xd

Blir det så efter att du har haft igång ngt program? I så fall så är det memory leakage och det är programmets fel. Tror inte att man kan fixa det utan att starta om datorn varje gång det händer.

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Har du killer network programmet på din dator? Hade samma bekymmer för ett par år sen då nätverks drivrutinen åt upp allt ram. Installerade killer network utan programmet ist. Direkt från deras sida.

Skickades från m.sweclockers.com

https://gyazo.com/ff94b86f70deeee7cba024ea468e0989

Läst de också men de har ingentligen inte hjälpt. Så har bara drivrutinerna installerade och inte programmet.

Skrivet av Hjärnsläpp:

Mobokortet xd

Blir det så efter att du har haft igång ngt program? I så fall så är det memory leakage och det är programmets fel. Tror inte att man kan fixa det utan att starta om datorn varje gång det händer.

Ja de kan man väl säga, startade just datorn och då ser de ut såhär.

https://gyazo.com/755b022d2574db03d904e5f22775310f

Men de är så jävla irriterande att man knappt kan scrolla sig igenom flödet på facebook, då de hackar som fan.

Kan de ha något med Windows 10 o göra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

https://gyazo.com/ff94b86f70deeee7cba024ea468e0989

Läst de också men de har ingentligen inte hjälpt. Så har bara drivrutinerna installerade och inte programmet.

Ja de kan man väl säga, startade just datorn och då ser de ut såhär.

https://gyazo.com/755b022d2574db03d904e5f22775310f

Men de är så jävla irriterande att man knappt kan scrolla sig igenom flödet på facebook, då de hackar som fan.

Kan de ha något med Windows 10 o göra ?

Kanske, kanske inte. Det kan dock ha med virus att göra. Om jag var du skulle jag genomsöka datorn grundligt efter virus och liknande.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Kanske, kanske inte. Det kan dock ha med virus att göra. Om jag var du skulle jag genomsöka datorn grundligt efter virus och liknande.

Kör avast free antivirus, klassas de som "grundligt" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

Kör avast free antivirus, klassas de som "grundligt" ?

Nja det duger väl men se till att göra en boot-up scan med Avast och sen kan du tanka ner malwareBytes och scanna efter rootkits.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Nja det duger väl men se till att göra en boot-up scan med Avast och sen kan du tanka ner malwareBytes och scanna efter rootkits.

Laddade ner de och den hitta 17 "hot" som sattes i karantän som ja sedan tog bort. De hittade inte avast, kan vart de. Vi får se

Permalänk
Medlem

Han jobbar hårt som fan fortfarande.

https://gyazo.com/70442dc7d719da9c5ed920a1b74ff492

Tycker inte det är rimligt någonstans?

Permalänk

Hur många GB ram har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabhazzan:

Hur många GB ram har du?

8...

https://gyazo.com/ef9e6c28d3eeebd2dc918481c7894e68

Permalänk
Medlem

Sortera efter CPU användning istället. Ingen av bilderna du har skickat ser för mig ut som ett problem.
Stäng av chrome ska du se du får massor med ram. Och med tanke på hur det ser ut i task manager så lär CPU användningen gå ned en del också.

Men ingen av de bilderna du har visar 100% CPU eller 100% Minne. Och om du kollar på bilderna du själv skickat så ser du att många processer tar 1-2% styck, och har du 20st av dom så lägger det på sig. Många bäckar små så att säga.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Sortera efter CPU användning istället. Ingen av bilderna du har skickat ser för mig ut som ett problem.
Stäng av chrome ska du se du får massor med ram. Och med tanke på hur det ser ut i task manager så lär CPU användningen gå ned en del också.

Men ingen av de bilderna du har visar 100% CPU eller 100% Minne. Och om du kollar på bilderna du själv skickat så ser du att många processer tar 1-2% styck, och har du 20st av dom så lägger det på sig. Många bäckar små så att säga.

https://gyazo.com/03845304eb5349053224a92fbd968364

Kan ju knappt surfa runt på sweclockers här utan att de inte flyter, känns som en gammal skoldator

Permalänk

Stäng ner h1, vad har du för Cpu användning då? Testa att ominstallera Windows och se om det hjälper .

Permalänk
Medlem

@SAAANDEN:

Lånar tråden har liknande problem med min dator.

Hade liknande problem med ram-delen som TS men det löste jag genom att sätta in 8gb till så man har 16gb-ram

Specen har jag i signaturen.

När jag kollar på stream, film och spelar så sitter min CPU och pendlar konstant mellan 40-70% och i vissa fall till 100%

Då sitter jag och spelar world of warship som inte är tungdrivet men det spelet sitter och pendlar mellan 30-60% utav CPU. Men när CPU ska över 50% så laggar allt till och det börjar bli störande när CPU hoppar under och över 50% rätt så ofta.

Just nu spelar jag inget men när jag tittar på aktivitetshanteraren så hoppar utforskaren upp till 10-17% användning utav CPU och det får datorn att lagga till. Någon som har en lösning?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabhazzan:

Stäng ner h1, vad har du för Cpu användning då? Testa att ominstallera Windows och se om det hjälper .

https://gyazo.com/274e6f2e33a1b7f33d94e357d80440df

Såhär ser de ut då, normalt dvs.

Det kanske helt enkelt är så att 8gb ram inte räcker till idag ? Windows 10 installerade jag ganska nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

https://gyazo.com/274e6f2e33a1b7f33d94e357d80440df

Såhär ser de ut då, normalt dvs.

Det kanske helt enkelt är så att 8gb ram inte räcker till idag ? Windows 10 installerade jag ganska nyss.

Om du inte gör något förutom att skriva på swe eller titta på youtube hoppar din utforskare högst upp på listan och får det att lagga till?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Om du inte gör något förutom att skriva på swe eller titta på youtube hoppar din utforskare högst upp på listan och får det att lagga till?

Nae, förstår dock inte riktigt vad du menar men. Tycker de är allmänt segt.

Förut när ja hade h1z1 uppe o väntade på polarna satt jag o kolla på ett 6 minuters klipp i 60 fps. Då stängdes chrome ner och h1 gick ej få upp och de kom upp en ruta att ram minnet höll på att ta slut, så verkar som jag får köpa yttligare 8 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

Nae, förstår dock inte riktigt vad du menar men. Tycker de är allmänt segt.

Förut när ja hade h1z1 uppe o väntade på polarna satt jag o kolla på ett 6 minuters klipp i 60 fps. Då stängdes chrome ner och h1 gick ej få upp och de kom upp en ruta att ram minnet höll på att ta slut, så verkar som jag får köpa yttligare 8 gb

Japp 8gb är för lite i dagens läge.

Det jag mena med mitt inlägg va när jag tittar på youtube eller annat videoklipp på ena skärmen och gör något annat på någon av de andra skärmarna så hoppar utforskarna och tar spontant 10-17% utav min CPU och vid de tillfälle så laggar det till (FPS dropp) men jag löste det genom att gå in i biosen och överklockade min processor från 3,85GHz till 4,4GHz så nu har jag inga mer lagg

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut under "performance - memory" fliken?

Hur fördelas användningen av minnet? Inget some råkat bli reserverat till hårdvara av någon konstig anledning?

Jag råkade nyligen ut för att 1,8gb hade blivit reserverat till "hardware" och kunde inte utnyttjas.
Blev normalt efter bios-flash.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Japp 8gb är för lite i dagens läge.

Det jag mena med mitt inlägg va när jag tittar på youtube eller annat videoklipp på ena skärmen och gör något annat på någon av de andra skärmarna så hoppar utforskarna och tar spontant 10-17% utav min CPU och vid de tillfälle så laggar det till (FPS dropp) men jag löste det genom att gå in i biosen och överklockade min processor från 3,85GHz till 4,4GHz så nu har jag inga mer lagg

Jaså, nae de råkar jag inte ut för. Men klockade upp min lite igår med men märker inte jättestor skillnad :/

Skrivet av Ceogar:

Hur ser det ut under "performance - memory" fliken?

Hur fördelas användningen av minnet? Inget some råkat bli reserverat till hårdvara av någon konstig anledning?

Jag råkade nyligen ut för att 1,8gb hade blivit reserverat till "hardware" och kunde inte utnyttjas.
Blev normalt efter bios-flash.

Såhär ser de ut

https://gyazo.com/4bfa8cddbe2f077c115b17752e9f72ed

56 mb till hardware

Permalänk
Hedersmedlem

Ser väl ganska normalt ut. Räkna med att Windows, webläsare och lite smått och gott tar 4-5GB. Det gör de i alla fall på min dator. Sedan startar du spelet som tar 2GB till. Du har fortfarande lite buffert kvar tills minnet tar slut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ser väl ganska normalt ut. Räkna med att Windows, webläsare och lite smått och gott tar 4-5GB. Det gör de i alla fall på min dator. Sedan startar du spelet som tar 2GB till. Du har fortfarande lite buffert kvar tills minnet tar slut.

Yes, beställde yttligare 8 gb, borde kännas ganska tryggt då. Behövs de formatera om datorn om man utökar med minne ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

Yes, beställde yttligare 8 gb, borde kännas ganska tryggt då. Behövs de formatera om datorn om man utökar med minne ?

Nej du behöver inte formatera men kolla gärna att ramminnet du köper är kompatibelt med ditt mobo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Nej du behöver inte formatera men kolla gärna att ramminnet du köper är kompatibelt med ditt mobo.

De är samma ram minnen som tidigare, så kommer köra med 4 moduler

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

De är samma ram minnen som tidigare, så kommer köra med 4 moduler

Då ska det inte vara några problem

Permalänk
Medlem

Kört med 16 gb nu lite. Känner ju givetvis skillnad. Men fattar inte hur Chrome kan vara så jävla segt. Startade tex viaplay förut och de laggar o hackar fram, cpun går upp 100 %. Känns som de är något mjukvaruproblem ?

Permalänk

kan vara en vild chansning här, men jag upplevde problem med "rörliga bilder" i Chrome och stängde av "maskinvaruacceleration" under inställningar i Chrome, med goda resultat.

Permalänk
Medlem

Vad är det för konstiga program du har installerade?

Desktop Window Manager
Gyazo Screen Uploader
Malwarebytes Services
Skype Browser Host
Skype Browser Host igen

behöver du allt det? Känns som att du mycket möjligt kan ha något virus eller skitprogram som drar cpu, skulle rekommendera en omformatering.