Vart går man för att göra utskärningar i chassin?

Permalänk
Medlem

Vart går man för att göra utskärningar i chassin?

Planerar fortfarande bygget, vilket blir mitt första mod bygge.

För det oexakta arbetet, som inte direkt kommer att synas, så tänkte jag att jag bara kunde köpa en bågfil och kära ut. Men sen behöver jag ett par väldigt exakta, runda, utskärningar, för 120mm fläktar.

Vart går man för att få det gjort? Och vad kostar det?
Det finns ett gymnasium väldigt nära mig, kan man gå och fråga en lärare där?

Bonus: Vet någon vad det kostar att få laserskurna plexiglas/akryl bitar?

Permalänk
Medlem

En skola är ett bra alternativ. Gäller ju givetvis att de har maskiner för det. Jag fick lite grejer svarvade/frästa för längesedan, behövde inte betala något för det då de såg det som utbildning för någon elev.

Om inte de har så är det väl bara att traska till en verkstad som har maskiner och fråga. Något som får ner priser enormt samt ökar dina chanser att få det skuret är om du har gjort en skärfil som de kan använda(dxf eller dwg oftast).

Priser är svårt utan att veta vad det är för grejer men ett par 100 kanske om du har ritat skärfiler åt dem.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv

Gå till skolan.
Värsta som finns är när någon kommer in med en bullpåse på verkstan och tror de ska få hål borrade och saker frästa och slipade för en bullpåse.

Permalänk
Medlem

Går ju alltid att köra det med en dremel, även om det krävs lite precision.
Sen kan du ju köpa en hålsåg ämnad för metall/lättmetall och ta 120-hålen med den.

För det sistnämnda gör du ett hål i centrum på måttet du vill ta ut, alltså 6cm från vänster till mitten och 6cm från topp till mitten och så tar du ut hålet genom att grinda genom. Sen filar du kanterna så de inte blir så ojämna.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Går ju alltid att köra det med en dremel, även om det krävs lite precision.
Sen kan du ju köpa en hålsåg ämnad för metall/lättmetall och ta 120-hålen med den.

För det sistnämnda gör du ett hål i centrum på måttet du vill ta ut, alltså 6cm från vänster till mitten och 6cm från topp till mitten och så tar du ut hålet genom att grinda genom. Sen filar du kanterna så de inte blir så ojämna.

Haha, skulle precis svara "Biltema" på TS fråga om vart han ska gå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Går ju alltid att köra det med en dremel, även om det krävs lite precision.
Sen kan du ju köpa en hålsåg ämnad för metall/lättmetall och ta 120-hålen med den.

För det sistnämnda gör du ett hål i centrum på måttet du vill ta ut, alltså 6cm från vänster till mitten och 6cm från topp till mitten och så tar du ut hålet genom att grinda genom. Sen filar du kanterna så de inte blir så ojämna.

Skrivet av talonmas:

Haha, skulle precis svara "Biltema" på TS fråga om vart han ska gå

Skickades från m.sweclockers.com

Men jag tänker inte köpa några saker, och spendera 1000kr på det.

Tror inte jag skulle kunna hålla en borr stadigt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallot:

Men jag tänker inte köpa några saker, och spendera 1000kr på det.

Tror inte jag skulle kunna hålla en borr stadigt heller.

Då kanske du ska överväga att inte ens göra detta projekt. Alla projekt kostar pengar.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Då kanske du ska överväga att inte ens göra detta projekt. Alla projekt kostar pengar.

Visst, men 1000kr på saker som jag aldrig kommer använda igen, och vilket har en stor chans att bli fel, låter som en väldigt dålig ide.
Spenderar hellre 700kr för att någon som vet vad dom gör med bra utrustning gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallot:

Visst, men 1000kr på saker som jag aldrig kommer använda igen, och vilket har en stor chans att bli fel, låter som en väldigt dålig ide.
Spenderar hellre 700kr för att någon som vet vad dom gör med bra utrustning gör det.

För 700 kan du möjligen höra med en bilverkstad eller liknande. En riktig industri med precisionsmaskiner tar mer än så bara för att hänga upp en detalj i en maskin.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician