Vilket Z270-moderkort för överklockning av CPU och RAM?

Permalänk
Medlem

Vilket Z270-moderkort för överklockning av CPU och RAM?

Hejsan!

Har köpt mig ett Asus Z270 Prime-A moderkort och ska snart inhandla både processor och ram. Har en fråga bara angående moderkortet när jag ska överklocka ram och cpu. Kommer detta moderkortet hålla mig tillbaka och jag försöker få 5 Ghz på cpu och 3800 Mhz på ram ? Eller ska man börja kolla på ett annat moderkort ?

Fullt medveten att jag inte kanske kan få dom resultaten jag har skrivit, men på ungefär iag

Mvh!

Permalänk
Hedersmedlem

5GHz beror mer på processorn, moderkortet bör klara det. 3800MHz på minnena är jag inte säker på att det klarar men det vet jag å andra sidan inte om jag har sett något moderkort klara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag upplever att begränsningen oftast sitter i processorn. Moderkortet du länkade till är ändå rätt så bra.

Personligen så tycker jag att alla moderkort över ~1500 spänn sällan ger så mycket mer än lite fler anslutningar och en massa bling-bling. Är du inte i behov av det så tycker jag du ska vara nöjd.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd

Jag antar att de är i7-7700K du tänker köpa?
Efter en snabb sökning på kortet så verkar de gå att nå 5GHz med mycke jobb och tur i siliconlotteriet. Så de är verkligen inga garantier och frågan är om de är värt att pressa moderkortet till dess absoluta yttersta. Så varför chansa på ett sånt billigt moderkort när målet är 5GHz?

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evronius:

Så de är verkligen inga garantier och frågan är om de är värt att pressa moderkortet till dess absoluta yttersta.

Hur vet man när man pressar ett moderkort? Att man inte når 5GHz kan ju lika gärna vara processorn som begränsar medans moderkortet har hur mycket kvar som helst att ge.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Moder kortet har stöd för 3866 Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Hur vet man när man pressar ett moderkort? Att man inte når 5GHz kan ju lika gärna vara processorn som begränsar medans moderkortet har hur mycket kvar som helst att ge.

Jo, processorn i sig är de viktigaste. Men om moderkortet skulle ha klen eller dålig kvalitet på VRM så hjälper de inte till för en god stabil tung överklock för 24/7. Så kvalitet och uppbyggnad av VRM hjälper till. Mitt msi X99S SLI Plus är ett rätt dåligt moderkort för att överklocka med just på grund av lite sämre VRM. Dyrare moderkort klockar betydligt bättre och stabilare. De verkar dock som att ASUS inte tummar nåt större på sina billigare modeller längre, vilket bara är till de bättre. Så jag kan ha fel om Z270-A.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Gigabyte Aorus z270 moderkort bra ?

Tjenare!

Tänkte bara höra om någon här har erfarenhet av Gigabytes moderkort, i detta fallet gäller det Z270 chipset. Har funderingar på att köpa https://www.inet.se/produkt/1900136/gigabyte-z270x-gaming-7#m.... Är det ett bra kort för överklockning osv? Är det något man bör veta om ?

Tack!

Permalänk
Medlem

@Akezz0n:

Är det någon speciell "feature" som du vill ha på moderkortet? Annars funkar väl detta moderkortet lika bra? Du sparar även en tusing.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Tänkte generellt moderkortet i sig. Om deras nya Aorus kort är bra. Om det är bra för överklockning och även om det är bra bios, har inte så stor erfarenhet av gigabytes senaste modeller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Akezz0n:

Då kan du nog lika gärna köpa t.ex det jag länkade så sparar du lite stålars.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Hedersmedlem

@Akezz0n *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne, det går alldeles utmärkt att fortsätta diskussionen i denna tråden.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hej! Eftersom maxöverklockning är prioritet så vill jag bara inflika att högre hastighet på RAM kan ibland sätta stopp för hög överklock av CPU. Något du tänkt på? Sett många som märkt att deras överklockning nåt tröskeln för tidigt för att de använt OC-minnen, sedan satt ner dem i stock-specifierad hastighet och lyckats pusha CPU högre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |