Permalänk
Medlem

Speldator för ca 10.000kr

Hej!

Jag är inte speciellt kunnig i området och skulle därför behöva hjälp av er experter samt erfarna vänner där ute.

Behöver en stationär dator för spel som: Rainbow six siege, Player unknowns battlegrounds, Arma 3 apex samt ghost recon wildlands.

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Snubbo

Permalänk
Medlem

Skall montering och Windows ingå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skall montering och Windows ingå?

Montering nej men windows ja eftersom jag inte har en dator alls.

Med vänlig hälsning
Snubbo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Snubbo

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10357433/

Leta efter en Windowskopia här på marknaden eller på nätet så kommer du undan billigare än på Inet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Tpk:
Tack för hjälpen! Ryzen före i-5?

Permalänk
Medlem

@Misak Koim:
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbo:

@Tpk:
Tack för hjälpen! Ryzen före i-5?

För samma summa kan du köpa ingenting bättre än i5-7500 (och motsvarande moderkort) och den är fortfarande en bra CPU, jag menar 1500x och 7500 presterar ungefär likadan. Beroende på spel vinner den ena eller den andra med kanske 5-10fps. Jag skulle välja 1500x eftersom den har flera trådar (nyare sper har börjat att ha stöd för det) och du kan överclocka den lite också (till skillnad från 7500). Men det är upp till dig

Permalänk
Medlem

@Tpk: Tack åter igen!
Jag kommer spela de spelen jag skrev upp. 144 fps på en 144 hz skärm borde väl fungera med de komponenter du tittat på?
Tänkte i första hand på rainbow six siege. De andra spelen är för mer chill med lite bättre grafik.

Har även fått tag i en 128 gb ssd där windows 8.1 är nyckel men uppdaterad till 10.
Även en hdd på 1tb. Prylarna är ca 5 år gamla. Värt att ha? Kanske utesluta windows då?

Med vänlig hälsning
Snubbo

Lade till text.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbo:

@Tpk: Tack åter igen!
Jag kommer spela de spelen jag skrev upp. 144 fps på en 144 hz skärm borde väl fungera med de komponenter du tittat på?
Tänkte i första hand på rainbow six siege. De andra spelen är för mer chill med lite bättre grafik.

Har även fått tag i en 128 gb ssd där windows 8.1 är nyckel men uppdaterad till 10.
Även en hdd på 1tb. Prylarna är ca 5 år gamla. Värt att ha? Kanske utesluta windows då?

Med vänlig hälsning
Snubbo

Är för mig en gåta att ingen har rekommenderat Ryzen 5 1600 eller 1600X ännu. Utgå från det och ett B350 moderkort, t.ex ASUS PRIME B350-PLUS som är mycket stabilt och bra kort för pengarna. Du får 6 kärnor och 12 trådar till samma pris i princip. Den lägre klockade men billigare 1600 så medföljer även en ganska potent och cool kylare. Frekvensen är enkelt att ställa upp själv då alla Ryzen är upplåsta. Att satsa på en quad nu är ganska förutsägbart att den inte kommer räcka länge till jämfört med en hexacore med SMT.

Lycka till med bygget!

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av Tpk:

För samma summa kan du köpa ingenting bättre än i5-7500 (och motsvarande moderkort) och den är fortfarande en bra CPU, jag menar 1500x och 7500 presterar ungefär likadan. Beroende på spel vinner den ena eller den andra med kanske 5-10fps. Jag skulle välja 1500x eftersom den har flera trådar (nyare sper har börjat att ha stöd för det) och du kan överclocka den lite också (till skillnad från 7500). Men det är upp till dig

Är inte R5 1400 och 1600 mer prisvärda? 1400 kostar 400kr mindre men klockar lika högt med överklockning medan 1600 ger dig två extra cores för knappt 300kr extra. Gör den extra L3-chachen på 1500X verkligen så stor skillnad gentemot 1400?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbo:

@Tpk: Tack åter igen!
Jag kommer spela de spelen jag skrev upp. 144 fps på en 144 hz skärm borde väl fungera med de komponenter du tittat på?
Tänkte i första hand på rainbow six siege. De andra spelen är för mer chill med lite bättre grafik.

Har även fått tag i en 128 gb ssd där windows 8.1 är nyckel men uppdaterad till 10.
Även en hdd på 1tb. Prylarna är ca 5 år gamla. Värt att ha? Kanske utesluta windows då?

Med vänlig hälsning
Snubbo

Kommer du att nå 144fps eller ej beror mycket mer på ditt grafikkort än på cpu:n. Om 1060 6GB klarar det på Ultra... det tvivlar jag. På Very High kan det vara möjligt, det är bäst att du googlar lite för benchmarks och kolla själv. Men du har inget rum i din budget för bättre grafikkort iaf.

Det där med Windows är en stor clusterfuck. För i tiden var Windows bunden till nyckeln, efter det var det bunden till moderkortet, och sedan 2016 tror jag att det är bunden till personens Microsoft Account eller nåt. Jag har ingen aning ännu längre.

@Enigma: Systemet jag rekommenderade till honom var redan 750kr över hans budget. Självklart är 1600 bättre (fast lägre clock) men också +300kr och jag ser inte hur man kan spara på andra komponenterna ännu mer.

@Fönstrputtsaren: Aa bra fråga. Men glöm inte den mycket högre clock på 1500x (i jamförelse med 1400), det tycker jag är värd. Det är bara min åsikt självklart.

Permalänk
Skrivet av Tpk:

@Fönstrputtsaren: Aa bra fråga. Men glöm inte den mycket högre clock på 1500x (i jamförelse med 1400), det tycker jag är värd. Det är bara min åsikt självklart.

Överklockar man spelar ju dock inte standardklocken någon roll. Alla Ryzen-processorer går i en vägg på runt 4GHz oavsett. För en som vägrar överklocka kan de kanske vara värt det dock.

Permalänk
Medlem

@Tpk @Fönstrputtsaren @Enigma
Tack alla för hjälp och råd. Är inte kunnig när det gäller att klocka och vågar mig nog inte på det.
Om man kan ge priset plus en tusenlapp kan man få markant bättre grafikkort då?

Med vänlig hälsning
Snubbo

Permalänk
Medlem

@Tpk @Fönstrputtsaren @Enigma
Är detta en bra kundvagn om jag har en 128 gb ssd med windows på liggandes hemma?
Kan man formatera ssdn och koppla in den i nya datorn och sen bara installera windows genom den gamla ssdn?
Vet inte hur jag ska få windows till den nya datorn om den installerades på en dator som kom från komplett.se.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10360164/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbo:

@Tpk @Fönstrputtsaren @Enigma
Är detta en bra kundvagn om jag har en 128 gb ssd med windows på liggandes hemma?
Kan man formatera ssdn och koppla in den i nya datorn och sen bara installera windows genom den gamla ssdn?
Vet inte hur jag ska få windows till den nya datorn om den installerades på en dator som kom från komplett.se.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10360164/

Ser jäkligt bra ut. Den enda som skiljer 1600 och 1600X är lite högre klock från fabrik, men bägge är upplåsta och det är bara ett värde du ändras i bios så är det ordnat där du kan nå allt mellan 3.8-4GHz på alla kärnor och få en rejäl boost. En annan fördel med 1600 modellen är att du får en ganska fet kylare med som sagt.

Ang grafikkort så skulle du kunna gå upp till ett Radeon RX580 som förmodligen är något snabbare/bättre i längden, men det beror på lite vad du spelar också. RX580 har lite mer power och lite mer minne än GTX1060. GTX1070 hade vart ett stort steg men det är också ett stort steg i pris (räkna med minst 4000-4700kr).

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbo:

@Tpk @Fönstrputtsaren @Enigma
Är detta en bra kundvagn om jag har en 128 gb ssd med windows på liggandes hemma?
Kan man formatera ssdn och koppla in den i nya datorn och sen bara installera windows genom den gamla ssdn?
Vet inte hur jag ska få windows till den nya datorn om den installerades på en dator som kom från komplett.se.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10360164/

Ska man gå på vad alla andra säger om Ryzen, så ska du ha minst 3000mhz på minnen.
Vet dock själv inte hur mycket skillnad det är på 2400 och 3000 för Ryzen.

Permalänk
Skrivet av Snubbo:

@Tpk @Fönstrputtsaren @Enigma
Är detta en bra kundvagn om jag har en 128 gb ssd med windows på liggandes hemma?
Kan man formatera ssdn och koppla in den i nya datorn och sen bara installera windows genom den gamla ssdn?
Vet inte hur jag ska få windows till den nya datorn om den installerades på en dator som kom från komplett.se.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10360164/

Tycker det ser bra ut men du borde nog ta ett par snabbare minnen. Minnen på 2800 eller 3000MHz kostar ungefär lika mycket.

Vet inte vilken version av Windows du har men det går ofta att få fram windowsnyckeln med Magical Jelly Bean Key finder om du har W7 eller W8. Osäker om det går på W10. Alternativt ska det gå att klona över innehållet från den gamla SSDn till den nya. Har ingen erfarenhet av det själv dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina rekommendationer just nu är dessa.
Ryzen 1600, GTX 1080. Svinhög prestanda per krona.
Kostar i skrivande stund 12 368 Kr

Ryzen 1400, RX580. Bra och kompakt paket till bra pris. Detta paket är bättre än de 10000 Kr paket som postas än så länge i tråden och kostar mindre.
Kostar i skrivande stund 8 458 Kr

Undvik de dyra 1060-korten! Det enda 1060-kortet med 6GB som har ett bra pris är MSI GeForce GTX 1060 Dual Fans OC V1 HDMI DP 6GB. De 1060 kort med 3GB grafikminne för 2500 Kr som föreslås i tråden är förolämpande

Permalänk
Medlem

Hur är Ryzen 1600 om man ska streama spel också? Ska man gå får någon annan processor då? Letar också en dator mellan 10000-11000 för spel och streaming, lite lätt videoredigering!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: XFX Radeon HD 7870 2GB GDDR5, CPU: AMD FX-8320 X8 3.5GHz Socket AM3, Moderkort: MSI 990FXA-GD65 AMD 990FX 4xDDR3 SLI CrossFireX Socket AM3+ ATX, Chassi: Cooler Master HAF 922 Midi Tower,Kylning: CPU kylare: Cooling-CPU Cooler Master Hyper 412S, 120mm fläkt +orginal fläktar. Nätagg: Chieftec Super Series 650W PSU, Minne: 4x2gb 1333mhz ddr3, Hårddiskar: Samsung 840 Basic Series SATA III 2,5" SSD - 120 GB och 650 gb westerndigital!

Permalänk
Medlem

@Fönstrputtsaren: Jag har nyckeln till windows men den kom installerad till den färdigbyggda datorn som jag fått delarna från. Har i princip en dator men utan grafikkort. Lite trasigt chassi. Gammal I5 3570k, 128 gb ssd där windows ligger inatallerad. Moderkortet är ett asus p8z77-v lx. 16 gb ddr3 minnen. Förra ägaren hade ett radeon hd 7970 kort.

Varför jag valde minnen på 2400 var för att jag såg att moderkortet hade det som standard och 2666 som oc. Jag kan inte oc, tänkte att minnena skulle passa med moderkortet.

Tack för all hjälp
Med vänlig hälsning
Snubbo

Permalänk
Medlem

@Xaph: har valt 2400 då moderkortet har det som standard. 2666 som oc och jag kan inget om oc. Tänkte då att 2400 borde passa till kortet. Kan jag ha vilket som?

Tack för hjälpen
Med vänlig hälsning
Snubbo

Permalänk
Medlem

@Enigma: tack för all hjälp!
Kommer spela rainbow six siege, arma 3 och player unknowns battlegrounds. I förmodligen 1920 om jag ska ha hög fps.

Lade till text
Permalänk
Medlem

@Zipparn: tack för hjälpen och lärdomarna! Kommer utesluta 1060 då den verkar för dyr för sin preatanda.

Permalänk
Skrivet av Snubbo:

@Fönstrputtsaren: Jag har nyckeln till windows men den kom installerad till den färdigbyggda datorn som jag fått delarna från. Har i princip en dator men utan grafikkort. Lite trasigt chassi. Gammal I5 3570k, 128 gb ssd där windows ligger inatallerad. Moderkortet är ett asus p8z77-v lx. 16 gb ddr3 minnen. Förra ägaren hade ett radeon hd 7970 kort.

Varför jag valde minnen på 2400 var för att jag såg att moderkortet hade det som standard och 2666 som oc. Jag kan inte oc, tänkte att minnena skulle passa med moderkortet.

Tack för all hjälp
Med vänlig hälsning
Snubbo

Om du redan har en 3570K i dagsläget tycker jag inte du behöver en ny CPU. Behåll ditt nuvarande moderkort, processor, minnen och kanske nätaggregat men uppgradera resten. 3570K Duger fortfarande rätt bra för spel. Det har hänt så pass lite på processorfronten de senaste 5 åren att den fortfarande är jämförbar med moderna processorer. Jämför man en överklockad 3570K mot en överklockad 7600K skiljer det inte mer än 20-30% i prestanda.

Överväg även att Köpa en ny kylare till processorn och lär dig överklocka. Det är inte så svårt som det verkar. Klarar du av att bygga ihop en dator klarar du även av överklockning. Det kan vara något tidskrävande i början men när man väl hittat en stabil clock så behöver du i princip inte röra den mer. Här finns en skitbra guide på överklockning av ivy bridge: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Ett tipps är att sänka frekvensen med 200Mhz från det högsta som verkar vara stabilt (men behåll samma spänning). Då är du helt säker på att det kommer hålla. Om du är orolig för att ta sönder något så kan du vara lugn. Risken är otroligt liten att du lyckas skada komponenter permanent under överklockning. Har än så länge inte sätt en enda tråd om någon som skadad sin processor eller moderkort med överklockning. I värsta fall får man resetta CMOS när det skitit sig.

Även om du inte planerar att överklocka tycker jag fortfarande att du ska behålla processorn och testa med en uppgradering först. Du kan ju alltid byta ut processorn senare om du är missnöjd med prestandan.

Permalänk
Medlem

@Zipparn @Tpk @Fönstrputtsaren @Enigma

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10362152/

Har gjort ändringar i kundvagnen. Grafikkortet kräver minst 500w, tog en 550w kommer det räcka?
Vad tycker ni annars om de övriga komponenterna. Ska man ha minnen högre än 2400 om moderkortet säger standard 2400?

Tack för all hjälp
Med vänlig hälsning
Snubbo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Om du redan har en 3570K i dagsläget tycker jag inte du behöver en ny CPU. Behåll ditt nuvarande moderkort, processor, minnen och kanske nätaggregat men uppgradera resten. 3570K Duger fortfarande rätt bra för spel. Det har hänt så pass lite på processorfronten de senaste 5 åren att den fortfarande är jämförbar med moderna processorer. Jämför man en överklockad 3570K mot en överklockad 7600K skiljer det inte mer än 20-30% i prestanda.

Överväg även att Köpa en ny kylare till processorn och lär dig överklocka. Det är inte så svårt som det verkar. Klarar du av att bygga ihop en dator klarar du även av överklockning. Det kan vara något tidskrävande i början men när man väl hittat en stabil clock så behöver du i princip inte röra den mer. Här finns en skitbra guide på överklockning av ivy bridge: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Ett tipps är att sänka frekvensen med 200Mhz från det högsta som verkar vara stabilt (men behåll samma spänning). Då är du helt säker på att det kommer hålla. Om du är orolig för att ta sönder något så kan du vara lugn. Risken är otroligt liten att du lyckas skada komponenter permanent under överklockning. Har än så länge inte sätt en enda tråd om någon som skadad sin processor eller moderkort med överklockning. I värsta fall får man resetta CMOS när det skitit sig.

Även om du inte planerar att överklocka tycker jag fortfarande att du ska behålla processorn och testa med en uppgradering först. Du kan ju alltid byta ut processorn senare om du är missnöjd med prestandan.

Okej låter intressant. Kanske ska börja bygget med det jag har. Har du något tips på grafikkort och kylning som kan passa till de gamla komponenterna?

Förlåt! Såg att du hade skrivit efter att jag svarade med mitt andra inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbo:

@Zipparn @Tpk @Fönstrputtsaren @Enigma

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10362152/

Har gjort ändringar i kundvagnen. Grafikkortet kräver minst 500w, tog en 550w kommer det räcka?
Vad tycker ni annars om de övriga komponenterna. Ska man ha minnen högre än 2400 om moderkortet säger standard 2400?

Tack för all hjälp
Med vänlig hälsning
Snubbo

Obs! Ni har fått frågan om minnen om bakfoten.
Saken med minnen år 2017 är att de körs "standard" med moderkortets hastighet (2400Mhz) sedan klockar man dem (Upp till 3000Mhz). Detta är samma för alla moderkort och minnen på dagens marknad. Jag rekommenderar en titt på videon. Det lönar sig rejält. Det sägs att Ryzen älskar snabba minnen!

Om ert senaste paket:
Förklaringen av minnen ovan reder säkert ut fråga om minnen. Här är minnen med 16GB och 3000Mhz till samma pris som de i ditt paket. Corsair Vengeance LPX Red DDR4 PC24000/3000MHz CL15 16GB.

Permalänk
Skrivet av Snubbo:

Okej låter intressant. Kanske ska börja bygget med det jag har. Har du något tips på grafikkort och kylning som kan passa till de gamla komponenterna?

Förlåt! Såg att du hade skrivit efter att jag svarade med mitt andra inlägg.

Arctic Freezer i32 ska vara en sjukt prisvärd kylare enligt tester. Jag skulle rekommendera den.

För grafikkort tycker jag nog att 1060 6GB som du funderade på tidigare är ett bra val. Den är prisvärd och matchar prestandan av din processor rätt bra. GTX 1080 kan vara ett alternativ om du spelar på 1440P eller högre upplösningar. Annars är den overkill för ditt system, din processor kommer begränsa dens prestanda i lägre upplösningar.

Så länge du citerar ska jag försöka svara så gott jag kan Finns inget at be om ursäkt för.

Edit: Även RX480/580 är ett bra alternativ till 1060. 1060 drar mindre ström medan 480/580 har mer vram. Sen beror det lite på spel vilken som presterar bäst men dom är i princip likvärdiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappee:

Hur är Ryzen 1600 om man ska streama spel också? Ska man gå får någon annan processor då? Letar också en dator mellan 10000-11000 för spel och streaming, lite lätt videoredigering!

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1600 är som en dröm för strömmande och videoredigering.