Hur funkar creators update för er?

Permalänk
Medlem

Hur funkar creators update för er?

Ni som har installerat uppdateringen funkar allt som det ska för er?

själv har jag fått problem med att starta datorn jag kommer förbi bios fönstret sen får jag lite artefakter på övre delen av skärmen sen står det ingen signal och datorn verkar halvt starta om sig själv sen funkar det utan problem igen och stänga av datorn tar tid också.
någon som har någon aning om varför? kollade i msconfig och tryckte på systemstart där står det "timeout 30 sekunder" vad betyder det? ska jag ändra den till något lägre?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Ni som har installerat uppdateringen funkar allt som det ska för er?

själv har jag fått problem med att starta datorn jag kommer förbi bios fönstret sen får jag lite artefakter på övre delen av skärmen sen står det ingen signal och datorn verkar halvt starta om sig själv sen funkar det utan problem igen och stänga av datorn tar tid också.
någon som har någon aning om varför? kollade i msconfig och tryckte på systemstart där står det "timeout 30 sekunder" vad betyder det? ska jag ändra den till något lägre?

Körde den 2-3 dagar sedan, allt funkar precis som det ska och som det gjorde innan.

Timeout är bara tiden du har på dig att välja vilket OS du vill boota ifrån ifall du dual bootar. På denna datorn är det endast detta OS som gäller och min timeout står på 0.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Körde den 2-3 dagar sedan, allt funkar precis som det ska och som det gjorde innan.

Timeout är bara tiden du har på dig att välja vilket OS du vill boota ifrån ifall du dual bootar. På denna datorn är det endast detta OS som gäller och min timeout står på 0.

ok hade det ändrat något om jag drar ner timeout tiden eller kommer den bete sig lika konstigt ändå?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Själv har jag bara installerat på min Surface Pro 4 och där funkar det utmärkt (vore ju fan annars). Speldatorn och HTPC:n står på tur men jag har inte brådis.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

kört snart tre veckor utan problem

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

ok hade det ändrat något om jag drar ner timeout tiden eller kommer den bete sig lika konstigt ändå?

Ändrar väl egentligen ingenting, förutom om det finns ett annat OS du kan välja. Men sätt ned den du, om du ändå inte har behov av en timeout.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

ja de är då typiskt att det är jag som råkar ut för problemen

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Inaktiv

När kommer Creators Update som en uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

När kommer Creators Update som en uppdatering?

det har redan gjort det, antar att de kommer till folk i omgångar men dom håller på och skickar ut den sedan 5e april tror jag.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Inaktiv

Kört två veckor utan problem

Permalänk
Inaktiv

Drog in på ena av föräldrarnas dator, tog superlång tid att installera, jag var tvungen att åka iväg hem. Självklart så gick installationen inte igenom och att få föräldrarna att göra det minsta med datorer är ett rent h-lvete minst sagt. Hade de kunnat beskriva vad som står på skärmen så hade det varit så otroligt mycket enklare.
Fick lite antydan om att userprofilen blev fel och de fick starta om datorn under installationen och de fick tillslut igång windows så att jag kunde fjärrstyra den och fixa till allt.

Annars fungerar datorn bra för dem nu, men de gör heller inget på den. Det intressanta är folk som kör megastora system på sina datorer att det fungerar för folk som knappt gör något på datorn förvånar mig ej det minsta.

Själv så avvaktar jag med creators update på mina burkar, jag har en som jag skulle kunna lägga in det på, men varför? Alla program körs i VM så det skulle ej påverka, men det kan bli sämre GPU prestanda eller något, nej jag väntar 6månader till.

Permalänk
Medlem

Har vi inte redan tillräckligt med trådar om Creators Update?

Eller vad säger @Kent ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har vi inte redan tillräckligt med trådar om Creators Update?

Eller vad säger @screamin-daemon ?

nein nein nein

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Kört med Creators Update nån vecka nu och har inte märkt någon skillnad alls faktiskt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Drog in på ena av föräldrarnas dator, tog superlång tid att installera, jag var tvungen att åka iväg hem. Självklart så gick installationen inte igenom och att få föräldrarna att göra det minsta med datorer är ett rent h-lvete minst sagt. Hade de kunnat beskriva vad som står på skärmen så hade det varit så otroligt mycket enklare.
Fick lite antydan om att userprofilen blev fel och de fick starta om datorn under installationen och de fick tillslut igång windows så att jag kunde fjärrstyra den och fixa till allt.

Annars fungerar datorn bra för dem nu, men de gör heller inget på den. Det intressanta är folk som kör megastora system på sina datorer att det fungerar för folk som knappt gör något på datorn förvånar mig ej det minsta.

Själv så avvaktar jag med creators update på mina burkar, jag har en som jag skulle kunna lägga in det på, men varför? Alla program körs i VM så det skulle ej påverka, men det kan bli sämre GPU prestanda eller något, nej jag väntar 6månader till.

jo du det där känner jag igen, jag kan inte ens få min mamma att läsa vad som står på skärmen hon blir förbannad så fort hon sätter sig vid dumburken.

har i alla fall lärt mig att inte uppdatera så fort jag kan med såna här större uppdateringar.. vilken jäkla skit inte något som påverkar något särskilt men lite irriterande att start tiden har blivit 3x längre + att den beter sig konstigt tills den har startat.

du råkar inte ha någon aning om hur man kan fixa det här start problemet? datorn verkar haka upp sig och starta om den stänger inte ner helt men jag får ingen bild och tangentbord + mus slocknar sen tänds igen då funkar allt normalt igen.. irriterande.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Allt har fungerat prima, utom HDR stödet. Dock efter att ha läst lite så känns det som det ligger på Nvidia att ordna till.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

Ni som har installerat uppdateringen funkar allt som det ska för er?

själv har jag fått problem med att starta datorn jag kommer förbi bios fönstret sen får jag lite artefakter på övre delen av skärmen sen står det ingen signal och datorn verkar halvt starta om sig själv sen funkar det utan problem igen och stänga av datorn tar tid också.
någon som har någon aning om varför? kollade i msconfig och tryckte på systemstart där står det "timeout 30 sekunder" vad betyder det? ska jag ändra den till något lägre?

Typ precis sånt problem fick jag också med min dator, misstänkte direkt denna update för innan så hade jag inga såna problem, så jag avinstallerade updaten och avvaktar istället! Gjorde det dock imorse så får se om problemet är borta nu!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Avstängd

kört ett bra tag "sen den kom" och har inte haft något problem alls och skulle möjligen vara att Explorer är lite cp när man går ur viloläge så får man köra f5 ett par gånger innan den kliver ut på aktiva sidan men vet inte om det är relaterat till den eller om det är nätverks relaterat att det inte hinner med riktigt alla gånger

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Har kört C.U sedan det släpptes. och gjorde en reninstallation. Förutom att hela sk*ten låste sig efter första booten, så har det fungerat prickfritt. Lite svårt att hitta vissa saker, men det är inte direkt ett fel i OS'et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1987:

Typ precis sånt problem fick jag också med min dator, misstänkte direkt denna update för innan så hade jag inga såna problem, så jag avinstallerade updaten och avvaktar istället! Gjorde det dock imorse så får se om problemet är borta nu!

aha bra att jag inte var den enda med problem då!

tror jag väntar ut problemen eftersom dom inte är allt för stora kommer ju ändå få installera den här uppdateringen förr eller senare.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

funkar bra som förra versionen, men jag har en sak som inte funkar.
Typ om man kör DTS läge på förstärkaren så kan man inte aktivera DTS i Realteks options.
Det funkade förr.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Efter uppdateringen fick jag stora problem med att spel hackade trotts 100fps på 100hz skärm. Det var den värsta stuttering jag upplevt. Började googla och hittade något om Game mode, testade att aktivera och blev av med stuttering men mitt grafikkort blev 10-15 grader varmare när jag nu spelar... Fattar verkligen ingenting av det här.. Tempen är lite av ett problem för mig då mitt 1060 numera börjar throttla på grund av tempen. Håller fortfarande 100fps med vsync dock.

Är det ens lönt att försöka ta bort uppdateringen? Tänker att med tanke på hur mycket den verkar ha ändrat så kanske allt går sönder istället.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Fick in creators update i förrgår och maskinen funkar precis som innan

spelade någon timme igår och funkade lika bra som innan och har inte hittat några buggar än iallafall.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem alls, förutom game mode vet jag dock inte vad fan Creator's update gjorde.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Funkat bra för mig, det bästa med Creators Update är "Windows Sonic" + 7.1 virtualisering på samma sida som funkar förvånansvärt bra vad gäller ljud positionering med mina hörlurar iallafall, vissa spel lite bättre än andra men överlag funkar det väldigt bra. Enda negativa är att så fort du går och ändrar antingen högtalar inställning eller samplingshastighet och bitdjup så disablar det Windows Sonic, är ställt in på att funka med "Stereo"-högtalarsetup och 16bit 48kHz endast, skulle vilja ha valfri möjlighet där då jag har konstaterat att flera spel t.ex. ljudnivån sänks ganska drastiskt på 48kHz jämfört med 44.1kHz (Skyrim, Far Cry 3 t.ex.) och att speciellt på mitt inbyggda Realtek ALC1150 ljudkrets så låter 44.1kHz bäst då det är troligen chipets "native" samplinsfrekvens, låter iallafall litegrann fylligare som det hade varit bättre frekvenspan liksom.

Windows Sonic + 7.1 virtualisering tycker jag hör till top-nivån vad gäller alla mjukvaru pseudo surround konfigurationer (testat CMSS-3D, Dolby Headphone, Dolby Atmos (inte lika bra som även finns som alternativ nu i Windows 10), SBX Surround och Razer Surround) då det kommer med så gott som omärkbar ljudkvalité försämring samtidigt som hela ljudbilden expanderas ordentligt och du börjar kunna betydligt bättre urskilja ljudet från vilket håll det kommer och ganska exakt hur långt ifrån osv. Speciellt funkar det bra vad gäller t.ex. att spåra en projektil i Unreal Tournament som håller på färdas mot dig, man märker precis från vilket håll det kommer.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

Faktiskt inga problem alls hittils utan tvärtom, de har fixat en massa små buggar och lagt till trevliga funktioner. De kanske lärde sig något efter Anniversary Update

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Ryzen och installerade C.U, lika bra att ta alla risker direkt. Hittills fungerat över förväntan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

flyter på som guld inte ett problem hitills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Ni som har installerat uppdateringen funkar allt som det ska för er?

själv har jag fått problem med att starta datorn jag kommer förbi bios fönstret sen får jag lite artefakter på övre delen av skärmen sen står det ingen signal och datorn verkar halvt starta om sig själv sen funkar det utan problem igen och stänga av datorn tar tid också.
någon som har någon aning om varför? kollade i msconfig och tryckte på systemstart där står det "timeout 30 sekunder" vad betyder det? ska jag ändra den till något lägre?

hmmm... Detta händer mig med.. har dock helt missat att det kan ha att göra med creators update...

https://youtu.be/fKYmzV6FiZo

Men.. jag var så "dum" så jag tog och återställde min dator, alltså installerade om Win.. Nu finns inte valet att gå tbx till en version utan creator update... Lösning på detta någon?

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Keeper of Traditions

Förutom att den verkar ha sabbat dual-boot:en med Ubuntu på laptop:en så funkar den väl bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.