fel på min HDD ?

Permalänk
Medlem

fel på min HDD ?

Hej,

Har en intern sata-3 HDD som jag använt i min stationära i några år. Den har funkat fint för lagring men nu tänkte jag slänga in den i en NAS för backup åt mina föräldrar..
Har kört windows error checking som tog typ 1 dygn, det gick bra. Kört något extended test på den via mjukvara från western digital. Den fick passed på allt..
Crystaldisk info ger den OK status
Men jag får dom här resultaten i benchmark:

CrystalDiskMark 5.2.1 x64 (C) 2007-2017 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s]
* KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes

Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 134.856 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 134.855 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 1.558 MB/s [ 380.4 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 1.277 MB/s [ 311.8 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 133.806 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 134.007 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 0.620 MB/s [ 151.4 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 1.313 MB/s [ 320.6 IOPS]

Test : 500 MiB [E: 0.0% (0.1/1863.0 GiB)] (x5) [Interval="5 sec"]
Date : 2017/04/23 13:04:50
OS : Windows 7 Ultimate SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

ser det där OK ut verkligen?? När jag försöker formatera disken i windows fastnar den bara på fullständig format.. Får avbryta och starta om datorn.. Den går några % ser det ut som sen händer inget. Haft på i flera timmar två tillfällen.
Men snabb formaten går på 30 sec...

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:
Istället för att formatera den, prova att ta bort partitionen helt, och skapa sedan en ny.

Du kan också lågnivå formatera den med detta HDD LLF Low Level Format Tool program, vilket ibland kan behövas, eftersom det kan bli fel i/på "partitions tabeller".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Nima2001:
Istället för att formatera den, prova att ta bort partitionen helt, och skapa sedan en ny.

Du kan också lågnivå formatera den med detta HDD LLF Low Level Format Tool program, vilket ibland kan behövas, eftersom det kan bli fel i/på "partitions tabeller".

Tack,
Har nu tagit bort partitionen. SKapat ny och nu satt på fullständig formatering.. Får se hur den hanterar det.
Funkar inte det ska jag testa det programmet.
Förresten vad tror du om mina resultat jag posta från crystalmark ..

Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 1.558 MB/s [ 380.4 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 1.277 MB/s [ 311.8 IOPS]

ska det vara såhär på en HDD sata 6gb 5900 rpm ? -

Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 0.620 MB/s [ 151.4 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 1.313 MB/s [ 320.6 IOPS]

Ser ju katastrofalt ut

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tack,
Har nu tagit bort partitionen. SKapat ny och nu satt på fullständig formatering.. Får se hur den hanterar det.
Funkar inte det ska jag testa det programmet.
Förresten vad tror du om mina resultat jag posta från crystalmark ..

Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 1.558 MB/s [ 380.4 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 1.277 MB/s [ 311.8 IOPS]

ska det vara såhär på en HDD sata 6gb 5900 rpm ? -

Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 0.620 MB/s [ 151.4 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 1.313 MB/s [ 320.6 IOPS]

Ser ju katastrofalt ut

Det ser normalt ut.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Den skall ju positionera huvudet på olika ställen på disken för varje 4-Kblock som skall läsas/skrivas, hade du haft möjlighet att se läsarmen under läsningen så skulle den bara vara suddig eftersom den flyttar sig till olika positioner över 100 ggr i sekunden vid läsning... det är denna tiden för just sökning som ger den stora förbättringen med SSD-minne i jämförelse med snurrdisk. Dataflödesmässigt så är det mindre skillnad då en 3.5" snurrdisk kan ge uppemot 210 MB/s kontinuerligt, och kan skriva lika fort i obegränsad tid, vilket inte är alls lika självklart för en SSD efter 20-30 GB kontinuerlig skriven mängd, en del SSD kan gå ned så lågt som 30-80 MB/s i skrivtakt efter att skriv-cachen/mellan-lagret blivit full.

Att skrivningen går dubbelt så fort som läsningen beror på att disken cachar ett antal skrivningar och försöker skriva alla dessa mer rationellt efter sortering för att minimera läshuvudflytt.

---

Jag spenderade en helvetes massa tid på en ny win-10 installation där det efter en god tid in på installationen hela tiden gav felmeddelande att det var licenstrubbel... det visade sig att jag hade läsfel med CRC-error på några sektorer på den nybrända DVD-skivan med win10-installationen... en av de få gånger jag inte verifierar bränningen och en av de få gånger skivan faktiskt inte var frisk - samtidigt.... sådant händer bara inte, tycker man...

Slutsatsen av detta - så fort man strunta i att kontrollera/verifiering av en lagring/bränning av en skiva bara för att det funkat 100 gånger i rad felfritt innan - så får man problem...

Så ett gott råd är att kolla att din installationsskiva/USB med win10 du installerar ifrån verkligen är felfri - dvs. varenda fil är felfri och verifierad alltså, för felmeddelande som eventuellt dyker upp (om man har tur) har inget med verkligheten att göra...

---

Innan jag installerar på en okänd HD så skulle jag prova att skriva och läsa varenda sektor under tex. en linux eller annat program för att vara helt säker på att skivan är frisk - det tar sin tid men spar mycket framtida strul om det visar sig att det är problem med sektorer långt in på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Den skall ju positionera huvudet på olika ställen på disken för varje 4-Kblock som skall läsas/skrivas, hade du haft möjlighet att se läsarmen under läsningen så skulle den bara vara suddig eftersom den flyttar sig till olika positioner över 100 ggr i sekunden vid läsning... det är denna tiden för just sökning som ger den stora förbättringen med SSD-minne i jämförelse med snurrdisk. Dataflödesmässigt så är det mindre skillnad då en 3.5" snurrdisk kan ge uppemot 210 MB/s kontinuerligt, och kan skriva lika fort i obegränsad tid, vilket inte är alls lika självklart för en SSD efter 20-30 GB kontinuerlig skriven mängd, en del SSD kan gå ned så lågt som 30-80 MB/s i skrivtakt efter att skriv-cachen/mellan-lagret blivit full.

Att skrivningen går dubbelt så fort som läsningen beror på att disken cachar ett antal skrivningar och försöker skriva alla dessa mer rationellt efter sortering för att minimera läshuvudflytt.

---

Jag spenderade en helvetes massa tid på en ny win-10 installation där det efter en god tid in på installationen hela tiden gav felmeddelande att det var licenstrubbel... det visade sig att jag hade läsfel med CRC-error på några sektorer på den nybrända DVD-skivan med win10-installationen... en av de få gånger jag inte verifierar bränningen och en av de få gånger skivan faktiskt inte var frisk - samtidigt.... sådant händer bara inte, tycker man...

Slutsatsen av detta - så fort man strunta i att kontrollera/verifiering av en lagring/bränning av en skiva bara för att det funkat 100 gånger i rad felfritt innan - så får man problem...

Så ett gott råd är att kolla att din installationsskiva/USB med win10 du installerar ifrån verkligen är felfri - dvs. varenda fil är felfri och verifierad alltså, för felmeddelande som eventuellt dyker upp (om man har tur) har inget med verkligheten att göra...

---

Innan jag installerar på en okänd HD så skulle jag prova att skriva och läsa varenda sektor under tex. en linux eller annat program för att vara helt säker på att skivan är frisk - det tar sin tid men spar mycket framtida strul om det visar sig att det är problem med sektorer långt in på disken.

Bra tips och bra info. Tack!

Jag har gjort en full diskcheck via synologys mjukvara på mina 2 nya diskar som åkte in en en synology NAS. Detta tog nästan ett dygn. Parity check kallas det där.. Visst är det vad du menar i sista stycket?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Nima2001:

Istället för att formatera den, prova att ta bort partitionen helt, och skapa sedan en ny.

Där hade vi lösningen! Nu gick det bra och formateringen är fullt utförd.
Tack!

Visa signatur

Citera för svar!