Röstmodifiering i REAL-TIME

Permalänk
Medlem

Röstmodifiering i REAL-TIME

Jajamen då var det dags för hårdvaruppgradering Jag bedjar till alla musiksnillen, DJs och streamers som har erfarenhet inom området. Jag letar efter hårdvara som modifierar rösten i realtid utan att belasta datorn, det skall finnas möjlighet att ansluta USB mikrofon (i västa fall köper jag en XLR mick för detta ändamål). Jag och ett gäng stream'ar där vi drar lott och tilldelas olika karaktärer, vi spelar efter bästa förmåga och försöker hålla oss för skratt. Just nu använder jag Adobe Audition och Virtual Audio Card men dessa skapar latens på cirka en sekund och det är alldeles för mycket i snabba multiplayers.

Just nu spanar jag in denna krabat, Roland VT-3. Kan det vara något? Jag har noll intresse av distinkta effekter som t.ex robot, eko eller chipmunk - allt jag gör kommer att ske inom ramen för mänsklig röst. Viktiga fördelar är t.ex brusreducering, de-esser, high/low pass filter och equalizer för att förstärka/minska vissa toner. Detta måste fungera utan tung mjukvara i bakgrunden. Jag vill tillägga att jag experimenterat med andra mjukvaror och ASIO för att minska latensen men detta fungerade inte. Yesss då var det dags för listan:

klassiska TL:DR listan:

  • Behöver hårdvarubaserad röstmodifierare

  • Budget: Max 3000kr

  • Gärna USB input för mikrofon

  • Effekter för att skapa mänskliga röster.
    Bryr mig inte om extrema effekter.

Permalänk
Medlem

Jag har absolut ingen aning!

Men jag var bara intresserad av vad ni heter på vad ni nu streamar på :3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nappev:

Jag har absolut ingen aning!
Men jag var bara intresserad av vad ni heter på vad ni nu streamar på :3

Inget är sparat på streaming tjänster än så länge, just nu är det en grej mellan online vänner och cirka ett dussin som tittar. Inget vi annonserar eller tar på stort allvar ^^ Men lyckas vi fixa bättre utrustning går vi vidare, som bonus kan jag använda röstmodifieraren med FL12 och mixerbord till andra projekt.

Någon på Swec som har erfarenhet? Jag har sett hårdvara som betecknas som "rack". Var skruvas dessa fast och kan de användas för att modifiera rösten live utan påfrestning på datorn? Ursäkta mig, jag är helt ny på området ~

Permalänk
Medlem

Här har du exempel på en kul box man kan leka med. Orkar inte hitta bättre videos men sök på tc helicon voicelive play så hittar du mkt att läsa o kolka på yt.

https://youtu.be/r6Qlx7fKW08

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Samma resultat men inte riktigt vad du är ute efter, blir nog dyrt i längden. https://youtu.be/Kvr9LFzOo50?t=1m11s
Följer tråden låter som ett intressant projekt om det dyker in lite kommentarer

Permalänk
Medlem

Hej hopp, här är en screenshot på de "rack effects" jag använder i Adobe Audition. Senaste lottdragningen gav mig Sean Connery! Rack effekterna fungerar riktigt bra men latensen är +1 sekund och det är för mycket. Jag skummade runt på Thomann och märkte att det finns massor av moduler som skruvas fast i någon form av rack. Finns det någon vänlig skäl på Swec som kan förklara grunderna för mig och se till att jag inte scammar mig själv med de dyraste grejerna?

Jag har insett att Roland VT-3 inte räcker för mina behov, vänligen ignorera budgeten i inlägg #1. Bygger jag ett ordentligt rack kan jag använda det för streaming och sång i FL12 i flera år Obs, jag jobbar halvtid och försöker studera samtidigt, är inte gjord av pengar.

Effekter jag behöver:

  • Pitch Shifter - Mörkare/ljusare röst

  • DeEsser - Ta bort hårda och högljudda SSsss

  • Adaptive Noise Reduction - Ta bort suset i bakgrunden

  • Graphic Equalizer - Förstärka vissa toner, t.ex bas & diskanter

  • (Parametric Equalizer, det kanske räcker med graphic equalizer?)

Behöver veta:

  • Vad är ett rack och hur bygger man det?

  • Är latensen låg?

  • Fungerar USB mick eller måste jag skaffa XLR?

Skrivet av TotalF:

Här har du exempel på en kul box man kan leka med. Orkar inte hitta bättre videos men sök på tc helicon voicelive play så hittar du mkt att läsa o kolka på yt.

Jag har kikat på denna men de leker mest med eko och annat jag inte behöver. Jag tror jag måste bygga mitt eget rack.

Skrivet av lappen81:

Samma resultat men inte riktigt vad du är ute efter, blir nog dyrt i längden. https://youtu.be/Kvr9LFzOo50?t=1m11s
Följer tråden låter som ett intressant projekt om det dyker in lite kommentarer

haha, tack för tipset meeeen jag tror det blir lite knepigt

Permalänk

Jag hade nog börjat med en separat dator med Reaper eller annan mjukvara som kan bearbeta ljud med låg latens tills jag kommit på exakt vilka features jag behöver.

Reaper kostar gratis under två månader och kan göra EQ, pitch shift, kompressor och dämpa sibilanter/de-essing. (De-essing finns som ett preset i den parametriska equalizern, om jag minns rätt.)