Hur står sig gammalt överklockat mot nytt?

Permalänk
Medlem

Hur står sig gammalt överklockat mot nytt?

Hej

Har en äldre I7 920, en trotjänare som enbart används för att spela. Haft den sedan de kom ut och något år sedan klockade jag upp denna ifrån standard 2.66 till 3.8ghz. Går trots detta inte över 60c när jag spelar, och under 70c i prime95.

Min fråga är: Gämfört med dagens datorer. Hur står sig denna gamla relik? Med ddr4, en modern 4ghz processor osv. Kan jag förvänta mig en större uppgradering?

Anledningen till frågan är att jag köpte ett occulus rift häromdagen. Det fungerar faktiskt ok med det gtx970 som sitter i. Men det håller sig oftast på 45fps och asw snarare än 90fps med det spel jag lirar. Gillar inte artefakterna asw ger.
Och ifall jag köper ett 1080kort är jag osäker på ifall min gamla dator inte flaskhalsar det.

Enligt cpuz ligger processorn på cirka 50-60% belastning när jag spelar. Medans gpuz säger kortet ligger på en 70% belastning. Så blev inte mycket klokare med sådant test.

Mvh
Radek j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A-radek:

Hej

Har en äldre I7 920, en trotjänare som enbart används för att spela. Haft den sedan de kom ut och något år sedan klockade jag upp denna ifrån standard 2.66 till 3.8ghz. Går trots detta inte över 60c när jag spelar, och under 70c i prime95.

Min fråga är: Gämfört med dagens datorer. Hur står sig denna gamla relik? Med ddr4, en modern 4ghz processor osv. Kan jag förvänta mig en större uppgradering?

Anledningen till frågan är att jag köpte ett occulus rift häromdagen. Det fungerar faktiskt ok med det gtx970 som sitter i. Men det håller sig oftast på 45fps och asw snarare än 90fps med det spel jag lirar. Gillar inte artefakterna asw ger.
Och ifall jag köper ett 1080kort är jag osäker på ifall min gamla dator inte flaskhalsar det.

Enligt cpuz ligger processorn på cirka 50-60% belastning när jag spelar. Medans gpuz säger kortet ligger på en 70% belastning. Så blev inte mycket klokare med sådant test.

Mvh
Radek j

Tänker mig mest att din CPU har 8 trådar. Kan vara så att den inte utnyttjar allt när du spelar. Dvs kanske använder 2 kärnor 100% och resten ingenting etc. Den står sig OK i spel. Men när man siktar sig på högre FPS 100+ brukar det vara bra att byta upp sig. Speciellt i spel som använder sig mycket av singeltrådar (World of warcraft tex)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av A-radek:

Min fråga är: Gämfört med dagens datorer. Hur står sig denna gamla relik? Med ddr4, en modern 4ghz processor osv. Kan jag förvänta mig en större uppgradering?

Ja, en modern CPU är betydligt snabbare än din överklockade 920. Kan inte ge några exakta siffror, men 7700K utpresterar 2600K med ca 40 % vid samma klockfrekvens i BF1 i SweClockers test, och 2600K har ju bättre IPC än 920. Och då är BF1 ett spel som skalar extremt bra med flera trådar.

Citat:

Enligt cpuz ligger processorn på cirka 50-60% belastning när jag spelar. Medans gpuz säger kortet ligger på en 70% belastning. Så blev inte mycket klokare med sådant test.

Du måste kolla belastningen på alla kärnor. Det räcker att en enda kärna är maximalt belastad för att du ska ha en CPU-flaskhals i spel, även om den totala belastningen på CPU är betydligt lägre.

En annan sak du kan göra för att ta reda på vad CPU:n klarar är att sänka till lägsta möjliga upplösning och stänga av MSAA.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Överlag kan man säga att om inte grafikkortet kommer upp i närmare 100% när en grafiktung applikation körs så är det en flaskhals någon annanstans i systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Bra tips kolla enskilda kärnor. Bara ett spel (il2 sturmovik) jag lirar så maxar det en kärna där har jag svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, en modern CPU är betydligt snabbare än din överklockade 920. Kan inte ge några exakta siffror, men 7700K utpresterar 2600K med ca 40 % vid samma klockfrekvens i BF1 i SweClockers test, och 2600K har ju bättre IPC än 920. Och då är BF1 ett spel som skalar extremt bra med flera trådar.

Ja, på 720p @medium......

I ett realistiskt test på 1080p@ultra presterar en 7700K ca 16% än en 2700K (http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2744-intel-i7-7700k-revi...) i BF1.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mithras:

Ja, på 720p @medium......

I ett realistiskt test på 1080p@ultra presterar en 7700K ca 16% än en 2700K (http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2744-intel-i7-7700k-revi...) i BF1.

Och i 3 840 × 2 160 Ultra … Ingen behöver någonsin köpa ny CPU.

Skämt åsido. Med den bristfälliga information TS hade gett tyckte jag det var rimligt att ge ett generellt svar. (Vi vet inte ens vilket spel TS spelar och BF1 trådar som sagt mycket bra.) Sedan är det väl upp till TS att välja GPU, grafikinställningar och dylikt efter behov.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Och i 3 840 × 2 160 Ultra … Ingen behöver någonsin köpa ny CPU.

Skämt åsido. Med den bristfälliga information TS hade gett tyckte jag det var rimligt att ge ett generellt svar. (Vi vet inte ens vilket spel TS spelar och BF1 trådar som sagt mycket bra.) Sedan är det väl upp till TS att välja GPU, grafikinställningar och dylikt efter behov.

Du kanske skämtar, men det ligger faktiskt mycket bakom det.

Personligen sitter jag med en 2600K@ 4.8ghz i 1440p och känner föga behov av att uppdatera CPUn. Möjligen för andra saker som DDR4, M.2 etc. men inte endast för att CPU'n har blivit så pass gammal att den inte hänger med i spel.

Ett generellt svar skulle väl troligen då referera till just 1080p som är standard, och inte 720p som ca 15 svenskar sitter med idag.

Gällande diskussionen tycker jag dock att det borde definitivt leda till en uppgradering av hela plattformen om man tänker köra VR....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tack igen för svaren. Uppdatering nu när jag läst på och testat lite mer:

Det är flygspelet il2 sturmovik jag försöker lira. Med Vr.

Occulus rift vill ju gärna köras i 90Hz, och har en funktion som heter asw. Asw känner av ifall ditt spel inte tuggar på i 90fps och gör det inte det så sänker det din fps till 45 för att sedan köra en 2d interpolering varannan frame och därmed nå 90fps på så sätt.

Detta var anledningen till min låga gpu och cpu belastning. Eftersom det är en 2d interpolering blir asw knappast perfekt. Artefakter skapas när saker rör sig fort. Och i ett flygspel där man konstant sitter bakom en snabbt snurrande semitransparent propeller är det ganska störigt.

Lyckades stänga av Asw för att testa min belastning. Då visar spelet en sann fps på cirka 60-70. Gpu belastning ökar direkt till 90-98% men ingen kärna på cpu:n används mer än 55%, ens online med mycket som händer.

Jag vågar dra slutsatsen min cpu inte är en flaskhals i detta spelet och jag kan uppgradera enbart grafikkort. Har jag fel får jag bita i det sura och då postar jag ännu en update. Vad jag förstår borde ett gtx1080 kort kunna dra mig ifrån 60-70 till 90, kanske till och med kan höja inställningar. Gtx970 jag kör nu.

PS: Att spela VR på 60-70 fps utan asw är absolut ingen hit. Det känns som ett konstant smått hackande med varje huvudrörelse och man blir trött i ögon väldigt fort.