SK Hynix avtäcker GDDR6-minne – släpps med nya grafikkort tidigt 2018

Permalänk
Melding Plague

SK Hynix avtäcker GDDR6-minne – släpps med nya grafikkort tidigt 2018

Minnesmakaren SK Hynix tillkännager vad som uppges vara världens snabbaste GDDR6-minne, som ska användas med en ny generations högpresterande grafikkort första kvartalet 2018.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kan inte komma snart nog. Mer minnesbandbredd till massorna, mig inkluderad

Eftersom high end Volta kommer använda GDDR6 (och HBM2) så kan vi nu räkna med Volta i slutet av 1:a kvartalet 2018 eller senast 2:a kvartalet.

Om nu inte nVidia gör ett försök att kränga Volta med GDDR5x under hösten/vintern, beror väll på hur VEGA presterar. Om Vega inte blir något att hänga i julgranen så kommer nVidia vänta med Volta till början av 2018.

Ska själv precis gå och hämta mitt nyanlända Gigabyte 1080 Ti Aorus Xtreme som jag fick från Komplett idag. Är ändå inte intresserad av första Volta korten, tänker köra 1080 Ti tills GV102 anländer typ hösten/vintern 2018 eller kanske tidigare om man har tur. Vem vet Vega kanske sätter lite eld under baken på nVidia, man kan ju alltid hoppas i varje fall.

Permalänk
Entusiast

Nice! Förväntade mig att GDDR5X skulle bli långvarig vid sidan om HBM2.
Frågan är ju bara om alla kort i familjerna Volta/Navi får denna minnestyp eller om GDDR5X får duga för de lägre segmenten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Aldrig är det ett bra läge att bygga ny burk.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Avstängd

Bra!
Kommer definitivt behövas för 4K och 8K upplösningar, för HDR, för 10-bit färgdjup, för 120 Hz.
Kommer behövas för VR upplevelser och när man vill spela på en 55" TV i 8K upplösning.

Behövs för för 8K HDR 10-bit färgdjup i 120 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Aldrig är det ett bra läge att bygga ny burk.

Minnet som sitter på grafikkortet spelar inte så stor roll. R9 Fury och nano korten var ju inte direkt överlägsna trots att de hade mycket snabbare minnen än motsvarande Nvidia kort. Det är ju ingen nackdel med snabbt minne men det går få bra prestanda på annat sätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Aldrig är det ett bra läge att bygga ny burk.

Alltid bra att bygga brukar! Kan du inte separera känslomässigt vad som är framtid och nutid så blir det svårt
Du ska försöka leva i nu:et om du vill ha det gött

Om vi fokuserar på nu:et så har vi idag 1080TI på topp, sen prisvärda RX 500 speciellt om man vill tänka långsiktigt och hoppfullt med DX12 samt Vulkan.
Till sommaren har vi Vega som kommer konkurrera i toppsegmentet (om det inte blir försenat)
Hoppas det hjälper

Permalänk
Medlem

Känns lite som AMD har satsat på fel häst, med eller utan HBM-minnen så kommer Titan gfdx eller vad vad det heter fortfarande att spöa AMDs Vega (är ryktet). Dyra kort utan direkta fördelar, är ingen bra kombination??
Har väntat så här länge så varför inte någon vecka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Känns lite som AMD har satsat på fel häst, med eller utan HBM-minnen så kommer Titan gfdx eller vad vad det heter fortfarande att spöa AMDs Vega (är ryktet). Dyra kort utan direkta fördelar, är ingen bra kombination??
Har väntat så här länge så varför inte någon vecka till.

Vi kan ju låta både Vega och Volta komma innan vi sätter en stämpel på att Vega blir en flopp och Volta vinner

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det enda stället där det kanske syns är i Nvidias vinstmarginal per kort såld. Nvidia har blivit bra på att "mjölka" kunder när de bara kan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Vi kan ju låta både Vega och Volta komma innan vi sätter en stämpel på att Vega blir en flopp och Volta vinner

Behöver inte bli en flopp till rätt pris och prestanda, frågan är om det var rätt val att gå ändå.
Sen kanske "1070" kortet har vanliga gddr-minnen, vem vet.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är en bra eller dålig nyhet, spontant skulle man ju hellre se att de pressar priset på HBM minnen. Mellansteg mellan teknologier brukar sällan vara en kul historia....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Daehyun Jun

Principal Member of Technical Staff
AMD
september 2015 – nu (1 år 8 månader)

- New DRAM controller : GDDR6
- Training algorithm
- Application

https://www.linkedin.com/in/daehyun-jun-bb135a22

Permalänk
Medlem

Väntar tills Cyberpunk 2077 släpps. Då blir det nya delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Vet inte om detta är en bra eller dålig nyhet, spontant skulle man ju hellre se att de pressar priset på HBM minnen. Mellansteg mellan teknologier brukar sällan vara en kul historia....

Nja, GDDR är så mycket billigare än HBM. GDDR är fortfarande bra och du får antagligen mycket mer för pengarna med GDDR än HBM. Men det är klart att det vore trevligt om priserna för HBM2 hade pressats, men det är svårt när det är ont om det.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Känns lite som AMD har satsat på fel häst, med eller utan HBM-minnen så kommer Titan gfdx eller vad vad det heter fortfarande att spöa AMDs Vega (är ryktet). Dyra kort utan direkta fördelar, är ingen bra kombination??
Har väntat så här länge så varför inte någon vecka till.

Inte nödvändigtvis. Om HBCC fungerar som tänkt så behövs inte lika mycket minne på grafikkortet. Återstår att se.

Sen är det ett konstigt resonemang att döma ut Vega för att det kommer en ny arkitektur ett helt år senare.

Skrivet av xcluzive:

Nja, GDDR är så mycket billigare än HBM. GDDR är fortfarande bra och du får antagligen mycket mer för pengarna med GDDR än HBM. Men det är klart att det vore trevligt om priserna för HBM2 hade pressats, men det är svårt när det är ont om det.

GDDR5 är en väletablerad och ganska gammal teknik. GDDR6 lär vara dyrare än 5 till en början, så prisskillnaden blir kanske inte så stor. Å andra sidan kanske det satsas mer på GDDR6 så att det snart nog blir ungefär samma som nu.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Nja, GDDR är så mycket billigare än HBM. GDDR är fortfarande bra och du får antagligen mycket mer för pengarna med GDDR än HBM. Men det är klart att det vore trevligt om priserna för HBM2 hade pressats, men det är svårt när det är ont om det.

Vart hittar du priser på dessa? Jag har försökt söka runt lite på nätet men bara fått upp priser på grafikkort i artiklar. Ingenting om kostnad vs kostnad på dessa per GB. Jag vet att alla springer runt och säger att hbm är så mycket dyrare gddr men aldrig sett någon som backat upp det med fakta.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Jag skulle föredra HBM även om de bara var exakt lika snabbt som GDDR, även om de var lite långsammare faktiskt. Detta då de går att göra så små och fina kort med HBM. Är övertygad om att om alla satsade på HBM direkt skulle priset falla snabbare än om några ska fortsätta pressa det sista ur GDDR. Kanske korten skulle bli dyrare en generation, men tror att priset skulle falla snabbt...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Vart hittar du priser på dessa? Jag har försökt söka runt lite på nätet men bara fått upp priser på grafikkort i artiklar. Ingenting om kostnad vs kostnad på dessa per GB. Jag vet att alla springer runt och säger att hbm är så mycket dyrare gddr men aldrig sett någon som backat upp det med fakta.

Jag undrar lite gran över det också!
Kisel ytan som går åt till HBM är nog ungefär lika GDDR5 per GB, och stacka kisel ovan på varandra lär inte heller vara svindyr ( För flash minnen har använt den tekniken för att få upp kapaciteten samt få ned priset per GB, och nu snart uppe i 72 lager länk. Vilket kan jämföras mot HBM2 3,5,9(beroende på storlek))

Att substratet som GPU och HBM monteras på skulle vara svindyrt har jag också lite svårt att tro, även fast den är tillverkat av liknade kisel så behövs det avsevärt mindre antal steg i tillverkningen samt att kan tillverka den med större "lithography process".

Visst är den säkert "dyr" för att den är ny, men kommer troligt viss följa den normala pris trenden för elektronik delvis bli billigare
Dock är inte HBM något magisk som kommer trolla fram mer prestanda, dock kommer bandbredden och energi effektiviteten göra att det finns utrymme förbättringar.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

@erixon: Kostar ju att ta fram tekniken säkert ett par miljarder . Det slås ju ut på varje enhet i början

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Aldrig är det ett bra läge att bygga ny burk.

Nej idag uppgraderar man bara grafikkort då CPU marknaden väntar på en uppgradering värd namnet sedan 2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Vart hittar du priser på dessa? Jag har försökt söka runt lite på nätet men bara fått upp priser på grafikkort i artiklar. Ingenting om kostnad vs kostnad på dessa per GB. Jag vet att alla springer runt och säger att hbm är så mycket dyrare gddr men aldrig sett någon som backat upp det med fakta.

Läs igenom lite sweclockers artiklar, står lite här och var Annars ere bara att googla. Om inte annat så är det väldigt logiskt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag HATAR de här bilderna. Man får alltid ångest och tänker att "ah, fast det är nog nästa som blir det stora hoppet!

Bara för att jag snart ska köpa ett 1080ti så lär väl Volta ståbajsa på mitt 1080Ti sen :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bra!
Kommer definitivt behövas för 4K och 8K upplösningar, för HDR, för 10-bit färgdjup, för 120 Hz.
Kommer behövas för VR upplevelser och när man vill spela på en 55" TV i 8K upplösning.

Behövs för för 8K HDR 10-bit färgdjup i 120 Hz.

Hoppas att det kommer någon studio likt Crytek som driver på den grafiska utveklingen istället. Skiter ärligt talat i 4 och 8K om inte det blir fler objekt i spel, bättre fysik osv.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Huruvida blir det med HBM2 då för Volta, tanken som var menat för Pascal ifjol?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tanken från början var väl att HBM1 skulle bli en dyr och begränsad produkt medans redan HBM2 skulle effektivisera och göra processen mer mainstream?

Nu känns HBM som en relativt onödig produkt där storleken på korten blir mindre men kostar för mycket för att inte ha high-end priser.

När det kommer till prestanda så har vi väl inte sett några fördelar jämfört med GDDR förutom teoretisk hög prestanda...

Frågan är när HBM verkligen kommer behövas, speciellt nu när GDDR fortfarande går framåt och inte verkar hålla tillbaka prestandan vid praktisk användning.

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Tanken från början var väl att HBM1 skulle bli en dyr och begränsad produkt medans redan HBM2 skulle effektivisera och göra processen mer mainstream?

Nu känns HBM som en relativt onödig produkt där storleken på korten blir mindre men kostar för mycket för att inte ha high-end priser.

När det kommer till prestanda så har vi väl inte sett några fördelar jämfört med GDDR förutom teoretisk hög prestanda...

Frågan är när HBM verkligen kommer behövas, speciellt nu när GDDR fortfarande går framåt och inte verkar hålla tillbaka prestandan vid praktisk användning.

Problemet är inte att HBM inte går att använda, problemet är att de är inte billigt nog att använda. Fram tills dess att man kan se konsoler börja använda det, kommer det inte vara tillräckligt billigt för grafikkortstillverkare att inkludera det i majoriteten av kort, spelar egentligen ingen roll ifall Titan och Fury och X80 Ti kort har HBM, det som behövs är att X70 och X80 och sånt också börjar använda det, men jag skulle säga att vi får se om det blir relevant, eller om GDDR fortfarande kommer sätta trenden.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av anon162230:

Kan inte komma snart nog. Mer minnesbandbredd till massorna, mig inkluderad

Eftersom high end Volta kommer använda GDDR6 (och HBM2) så kan vi nu räkna med Volta i slutet av 1:a kvartalet 2018 eller senast 2:a kvartalet.

Om nu inte nVidia gör ett försök att kränga Volta med GDDR5x under hösten/vintern, beror väll på hur VEGA presterar. Om Vega inte blir något att hänga i julgranen så kommer nVidia vänta med Volta till början av 2018.

Ska själv precis gå och hämta mitt nyanlända Gigabyte 1080 Ti Aorus Xtreme som jag fick från Komplett idag. Är ändå inte intresserad av första Volta korten, tänker köra 1080 Ti tills GV102 anländer typ hösten/vintern 2018 eller kanske tidigare om man har tur. Vem vet Vega kanske sätter lite eld under baken på nVidia, man kan ju alltid hoppas i varje fall.

Volta? Ska Nvidia ge sig in i dammsugarbranchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Läs igenom lite sweclockers artiklar, står lite här och var Annars ere bara att googla. Om inte annat så är det väldigt logiskt.

Ja jag har sett i artiklar att dom säger att det är dyrare, men jag har fortfarande inte sett någon kostnadsjämförelse. Och som sagt när jag googlat så har jag bara fått upp priser på grafikkort inte vad GDDR vs HBM kostar GB vs GB. Vilket då jag gjorde att jag frågade här, och har nu fått svaret "För att det är så". Men fortfarande ingen fakta med priser. Och jag förstår att det är väldigt svårt att jämföra GB vs GB då det är olika tekniker, men jag har inte sett kostnad vs prestanda på dom olika minnestyperna. Bara kostnad vs prestanda på färdiga kort.

Självklart förstår jag att det är utvecklingskostnader på HBM, men det är ju inte som att vidareutvecklingen av GDDR står stilla heller. Visst med GDDR 5, 5x, 6 så hade som en bas att stå på men dom vidareutvecklar ju standarden hela tiden. Så HBM borde rimligtvis börjat sjunka.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.