Hur fungerar ett hemnätverk med fiber utan router egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar ett hemnätverk med fiber utan router egentligen?

Ja, detta var ju en väldigt luddig och märklig fråga. Det jag menar är att jag nyligen beställde fiberbredband från Bahnof och fick det "aktiverat". Det enda som krävs för att jag ska komma ut på nätet är att jag kopplar in en nätverkssladd i ett uttag som finns i varje rum i lägenheten. Ingen router behövs så länge jag inte vill surfa trådlöst. Jag har även tänkt på att det ser ut såhär i min dator: http://i.imgur.com/5drarsO.png Det ska väl stå privat?

Hur fungerar det egentligen och vad är skillnaden jämfört med att koppla in nätverkssladden i en router och köra på det viset?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Tacksam för svar!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Treant:

Ja, detta var ju en väldigt luddig och märklig fråga. Det jag menar är att jag nyligen beställde fiberbredband från Bahnof och fick det "aktiverat". Det enda som krävs för att jag ska komma ut på nätet är att jag kopplar in en nätverkssladd i ett uttag som finns i varje rum i lägenheten. Ingen router behövs så länge jag inte vill surfa trådlöst.

Hur fungerar det egentligen och vad är skillnaden jämfört med att koppla in nätverkssladden i en router och köra på det viset?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Tacksam för svar!

Får du en publik IP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Får du en publik IP?

Hur ser jag det?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk

Bahnhof

@Treant: Om du inte har en router så kan du bara koppla en dator åt gången i jacken i de olika rummen, om du har tur, som jag så har Bahnhof släppt på två IP adresser då kan du surfa i två rum om du kopplar en switch i skåpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Ja, detta var ju en väldigt luddig och märklig fråga. Det jag menar är att jag nyligen beställde fiberbredband från Bahnof och fick det "aktiverat". Det enda som krävs för att jag ska komma ut på nätet är att jag kopplar in en nätverkssladd i ett uttag som finns i varje rum i lägenheten. Ingen router behövs så länge jag inte vill surfa trådlöst.

Hur fungerar det egentligen och vad är skillnaden jämfört med att koppla in nätverkssladden i en router och köra på det viset?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Tacksam för svar!

Enkelt sagt så går kabeln från uttaget vidare till en annan box (media konverter) och där är din kabel ansluten men även en fiber kabel som omvandlar signalen, sen går det därifrån till någon switch, sen fortsätter det därifrån.
Ungefär så.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBlue:

@Treant: Om du inte har en router så kan du bara koppla en dator åt gången i jacken i de olika rummen, om du har tur, som jag så har Bahnhof släppt på två IP adresser då kan du surfa i två rum om du kopplar en switch i skåpet

Jag vet säkert att jag kan surfa med minst 3 datorer via ethernet utan router.. jag har ingen switch eller liknande i skåpet där teknikern aktiverade mitt fiber. Det enda som finns där är diverse sladdar, strömadapter och kopplingar.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Treant:

Hur ser jag det?

Kolla vad datorn får för IP, sen avgör du om det är publikt eller internt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Treant:

Jag vet säkert att jag kan surfa med minst 3 datorer via ethernet utan router.. jag har ingen switch eller liknande i skåpet där teknikern aktiverade mitt fiber. Det enda som finns där är diverse sladdar, strömadapter och kopplingar.

Ta ett foto på innehållet i skåpet och posta i tråden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur ser jag det?

Starta cmd
Skriv ipconfig och tryck på enter

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Kolla vad datorn får för IP, sen avgör du om det är publikt eller internt.

Det är ett publikt IP.

Skrivet av giplet:

Ta ett foto på innehållet i skåpet och posta i tråden.

http://i.imgur.com/2zoMXMe.png

Skrivet av Bmannu:

Starta cmd
Skriv ipconfig och tryck på enter

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Treant:

Då har du ingen router ingrävd någonstans varken hos dig eller "innan" din lägenhet. Du bör ASAP skaffa det.

Permalänk
Medlem

På bilden visas 3st WAN som går vidare till uttag som är placerade runtom i din lägenhet.. rycker du ur WAN på en av dom, så försvinner nätet från den..
Du har med andra ord ingen "privat nätverk" utan ditt nätverk slussas från källaren etc, där det sitter en fiberkonverterare/switch..

Vore jag dig, skulle jag stoppa en router i skåpet, köra WAN 1 till den, sen vidare från routern till de olika rumen du vill ha nät i..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

På bilden visas 3st WAN som går vidare till uttag som är placerade runtom i din lägenhet.. rycker du ur WAN på en av dom, så försvinner nätet från den..
Du har med andra ord ingen "privat nätverk" utan ditt nätverk slussas från källaren etc, där det sitter en fiberkonverterare/switch..

Vore jag dig, skulle jag stoppa en router i skåpet, köra WAN 1 till den, sen vidare från routern till de olika rumen du vill ha nät i..

Det får inte plats i skåpet. Det går väl lika bra om jag kopplar en router till ett uttag i rummet och sedan kopplar nätverkssladdarna direkt in i routern för de stationära datorerna?

Vad är faran med att inte göra det förresten?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Svaret på rubriken är DÅLIGT.
Det fungerar dåligt att köra utan router.
Att överhuvudtaget tänka på att köra utan router är en dålig idé.

Förutom det uppenbara problemet med att du inte kan köra med mer än en burk (ibland någon mer beroende på Internet leverantör) så har du ingen brandvägg.
Det dröjer inte många sekunder efter att du har kopplat upp något mot internet så börjar någon med portscanning m.m. som letar efter svagheter i ditt system.
Finns det någon pryl i ditt nätverk som har standard inloggning och lösenord så är den snabbt kapad för att ingå i någons bot arme.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Det får inte plats i skåpet. Det går väl lika bra om jag kopplar en router till ett uttag i rummet och sedan kopplar nätverkssladdarna direkt in i routern för de stationära datorerna?

Vad är faran med att inte göra det förresten?

Media konverten sitter i skåpet ser jag, på baksidan.
Så kan du göra.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Treant:

Det får inte plats i skåpet.

Va, hur trångt är det skåpet ? En router behöver inte vara så stor.
110 x 75 x 22 mm >

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/
690 kr i svenkrt pris >
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Det får inte plats i skåpet. Det går väl lika bra om jag kopplar en router till ett uttag i rummet och sedan kopplar nätverkssladdarna direkt in i routern för de stationära datorerna?

Vad är faran med att inte göra det förresten?

Absolut så går det att göra så. WAN1 i skåpet -> Länka direkt till något av dina rum -> Router WAN

Men det finns routrar som inte är särskilt stora som definitivt får plats i ditt skåp.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Treant:

Det får inte plats i skåpet. Det går väl lika bra om jag kopplar en router till ett uttag i rummet och sedan kopplar nätverkssladdarna direkt in i routern för de stationära datorerna?

Vad är faran med att inte göra det förresten?

Med tanke på storleken på kontakterna så kan jag komma på många routers som får plats i det skåpet. Ser du bara till att hitta någon hyfsat platt så är det lugnt.

Om du kopplar vidare till ett rum och sätter routern där så kan du inte använda nätverket med TP-kabel som du har i lägenheten eftersom du inte kan få signalen tillbaka till skåpet. Antingen får du hålla dig till trådlöst eller får du dra kablar längs väggarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ditt skåp ser ut att vara precis likadant som Snurpans http://www.sweclockers.com/forum/trad/1473593-bredbandsuttag-...

Finns små routrar och det är enbart till din fördel att genast införskaffa en!