Friktionsmatta till induktionshäll?

Permalänk
Medlem

Friktionsmatta till induktionshäll?

Har nu välkomnat mig själv till framtiden genom att skaffa mig en induktionshäll. Det finns dock ett irritationsmoment: ytan är hal. Det känns som man hela tiden råkar knuffa kastruller och stekpannor bort från där de ska vara.

Med tanke på hur tekniken fungerar, så har jag tänkt att det borde vara möjligt att lägga någonting mellan kastrullen och induktionsytan. Något med en lite högre friktionskoefficient, speciellt på undersidan mot glasytan, men det ska samtidigt tåla värmen från kastrullen. När smälter gummi? Hur hög värme tål en sån där millimetertunn musmatta?

Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Lägg en dagstidning under, funkar kanon fångar även upp spill, sen slänger du den.

Permalänk
Medlem

Köp en brandsläckare innan du lägger saker under. Har inte använt en induktionshäll själv och testat, men bara för att hällen inte blir varm så blir ju fortfarande kastrullen lätt 100 grader, förmodligen mycket varmare om det inte är mycket vätska i den. Du kommer alltså att placera ett föremål mot över 100 grader, det kanske inte brinner på sekunder men det lär komma dåliga gaser och massa skit från materialet.

Hoppas att den som nämde tidningen skojar.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Köp en brandsläckare innan du lägger saker under. Har inte använt en induktionshäll själv och testat, men bara för att hällen inte blir varm så blir ju fortfarande kastrullen lätt 100 grader, förmodligen mycket varmare om det inte är mycket vätska i den. Du kommer alltså att placera ett föremål mot över 100 grader, det kanske inte brinner på sekunder men det lär komma dåliga gaser och massa skit från materialet.

Hoppas att den som nämde tidningen skojar.

Om du inte har provat kanske du inte ska ge tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullis:

Om du inte har provat kanske du inte ska ge tips.

så man ska lägga en tidning under en stekpanna som håller 200-300 grader?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@ajp_anton:
TFX-non stick (inte testat själv)?

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Man kan lägga papper under en kastrull i alla fall, stekpanna har jag inte provat.

Permalänk
Medlem

@bullis: Jag har tillräckligt med kunskaper inom berörda områden för att inse att det är en mycket hög risk för att det ska kunna brinna.

Att kastrullen full med vatten håller sig närmre 100 grader beror på att vattnet kokar då. Kastrullen kanske klarar tidningspapper, men det är inte långt ifrån en brand. Som jag skrev tidigare.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig hört någon som tycker det är för halt för pannorna
Vad gör du i närheten av spisen? Man måste väll knuffa de helt av för att plattan ska sluta vara varm?

Nu har jag gas själv hemma men har induktion uppe i stugan och har inte märkt några större problem med att laga mat där uppe. Mest bara att den (spisen) kan börja grina lite om det antingen kokar över något vatten eller att man gör en "pannkaks-vändning". Men aldrig haft problem att pannorna glider iväg från ytan

Antingen har du en vääääldigt sne spis eller så är du lite flamsig med armarna när du är i närheten

Många pannor är dessutom lite korrigerade/vågade/mönstrade under. Så kanske det räcker att bara köpa en annan sorts pannor?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

@bullis: Jag har tillräckligt med kunskaper inom berörda områden för att inse att det är en mycket hög risk för att det ska kunna brinna.

Att kastrullen full med vatten håller sig närmre 100 grader beror på att vattnet kokar då. Kastrullen kanske klarar tidningspapper, men det är inte långt ifrån en brand. Som jag skrev tidigare.

Som sagt väldigt basic fysik. Vad har materialet för antändningspunkt/smältpunkt vs uppnådd temperatur på kastrull/stekpanna.

Förstår inte att det är @HenKenny folk kommenterar och hackar på.

Sluta putta sakerna som står på spisen så kommer det gå alldeles utmärkt, har ännu aldrig haft problem med att saker flugit av spisen trots 2 år med hal glashäll. Har heller inte läst om det på nätet som något vanligt.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Bakplåtspapper? Klarar det av 200+ grader i ugnen så...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Det är inte speciellt mycket friktion mellan glas och metall.

Prova vispa ihop en sås utan att hålla i kastrullen, den står inte stilla på en glashäll.

Inget speciellt problem egentligen... men vid vissa tillfällen så saknar jag de gamla spisarna.

Permalänk
Medlem

Finns lite kul om induktion här:

https://www.youtube.com/watch?v=T3AI1eQ50iE

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@bullis @HenKenny @SvanteP @Jonny Myran
Jag vet att olika sorters papper funkar i normala fall, problemet är om man råkar koka bort allt vatten och kastrullens temperatur skjuter i höjden och antänder papperet.

Skrivet av Uslingen:

@ajp_anton:
TFX-non stick (inte testat själv)?

Tack, ska undersöka närmare.

Hur tror ni en grytlapp funkar? Vad är det för tyg, bildar den gaser om den är varm under väldigt lång tid? Om man skulle försöka fästa ett permanent tyg ovanpå hällen (den är liten, 30cm bred med bara två plattor) så själva tyget inte glider åt sidan?

Permalänk
Medlem

@SvanteP @SunQ
Så vad är det jag gör för att problemet ska uppstå?

1a). Jag kokar ris och ska röra om lite och se hur mycket vatten som finns kvar. Trycker ner gaffeln/skeden/sleven i risen och rör om. Risens tröghet övervinner fullständigt friktionen och kastrullen glider fram och tillbaka utan att ett riskorn flyttar sig.

1b). Lite samma med pasta. Även om pastan är i vatten, så är själva vattnets tröghet tillräckligt för att kastrullen ska flytta sig när man rör om.

2. Skakar man stekpannan något för att blanda ingredienserna så råkar man knuffa till kastrullen (är lite trångt) och den glider av som en curling-sten.

edit: Ja, jag har två händer, men den andra är inte alltid tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Jag kan faktiskt hålla med för på vår induktionsspis kan vissa kastruller nästan flytta sig själva speciellt om det råkar vara någon droppe vatten under kastrullen som ger ångkudde effekt.

Likaså får man hålla ordentligt i den när man vispar eller rör något.

Ett bakplåtspapper låter vettigt då det både är tunt och värmetåligt, fast under stekpannan som blir mycket varmare än en kastrull skulle jag inte prova det.

Det går med ett vanligt hushållspapper på en kastrull då den inte blir varmare än dryga 100 grader vid vanlig kokning fast bakplåtspapper ger naturligtvis mycket bättre marginal där.

däremot får underlägget inte vara för tjockt för då fungerar inte induktionen alternativt så sliter man mycket på spisen genom högre belastning.

Men visst torrkokar man stiger temperaturen fort och antagligen lär man kunna få eld även i bakplåtspapper om det står för länge.

Men så länge man är medveten om risken och är uppmärksam lär det inte vara problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Äh, ta stålull o rugga upp hela ytan, alt. spill en massa sås på hällen utan att ta bort. Torka aldrig rent, tillslut har du en ordentlig lasangecrust som ger ordentligt med friktion..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

En tunn grytlapp I silikon borde fungera om det inte blir för stort avstånd ​från hällen.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av dagbro:

En tunn grytlapp I silikon borde fungera om det inte blir för stort avstånd ​från hällen.

Gaserna silikon avger lär du inte vilja andas in. Nej, bättre att låta stekpanna/kastrull slira runt.

Flampunkt för tidningspapper är för övrigt 180°C.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

@SvanteP @SunQ
Så vad är det jag gör för att problemet ska uppstå?

1a). Jag kokar ris och ska röra om lite och se hur mycket vatten som finns kvar. Trycker ner gaffeln/skeden/sleven i risen och rör om. Risens tröghet övervinner fullständigt friktionen och kastrullen glider fram och tillbaka utan att ett riskorn flyttar sig.

1b). Lite samma med pasta. Även om pastan är i vatten, så är själva vattnets tröghet tillräckligt för att kastrullen ska flytta sig när man rör om.

2. Skakar man stekpannan något för att blanda ingredienserna så råkar man knuffa till kastrullen (är lite trångt) och den glider av som en curling-sten.

edit: Ja, jag har två händer, men den andra är inte alltid tillgänglig.

1a). När du kokar ris så ska du inte röra om riset. Man ser hur mycket "fukt" det finns, samt man smakar för att se hur klara de är.
1b). Håll i kastrullen
2. Sluta vara så klumpig då.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@solomon: Håller med, håll i kastrullen när man rör om.
Dock om 1a, så beror det väl på hur man kokar riset, finns ju ett antal olika sätt med olika mängd vatten. Det är ju lite av en smaksak vad man gör.
Har ett exempel på en rispåse här hemma där det står olika instruktioner om hur riset skall kokas beroende på vilket av de nordiska språken man läser dem i.

Dock så är det väl också så att en ny häll är ju glattare än en gammal innan det har byggts upp avlagringar så det blir det ju lite mer friktion med tiden, men håller man i grytan med ena handen så går det ju bra i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

1a). När du kokar ris så ska du inte röra om riset. Man ser hur mycket "fukt" det finns, samt man smakar för att se hur klara de är.
1b). Håll i kastrullen
2. Sluta vara så klumpig då.

Du ser det alltså inte som något problem att man lyfter locket med vänster hand, men man kan inte röra om förrän man hittat ett ställe som man kan blöta ner genom att lägga ifrån sig locket bara för att röra om en sekund?
Jag brukar vara allt annat än klumpig, men har man trångt på spisen behöver man varje millimeter när man skakar om stekpannan. Är svårt att pricka in en millimeter ifrån kastrullen vid varje cykel i skakningen utan att man någon gång råkar snudda vid den. För det räcker verkligen med att man bara rör den lite så glider den hela vägen tills den stoppas av friktionen mot träbordet. Det är inget liv jag tänker leva där man konstant måste se upp med saker man inte ska behöva bry sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Du ser det alltså inte som något problem att man lyfter locket med vänster hand, men man kan inte röra om förrän man hittat ett ställe som man kan blöta ner genom att lägga ifrån sig locket bara för att röra om en sekund?
Jag brukar vara allt annat än klumpig, men har man trångt på spisen behöver man varje millimeter när man skakar om stekpannan. Är svårt att pricka in en millimeter ifrån kastrullen vid varje cykel i skakningen utan att man någon gång råkar snudda vid den. För det räcker verkligen med att man bara rör den lite så glider den hela vägen tills den stoppas av friktionen mot träbordet. Det är inget liv jag tänker leva där man konstant måste se upp med saker man inte ska behöva bry sig om.

Du gör ju världens minsta problem till världens största problem.
Jag behöver aldrig röra om mitt ris när jag kokar det. Jag kan så klart öppna locket och kolla hur det ser ut samt smaka av, men röra om behöver jag aldrig göra. Annars får du väl ha en skärbräda bredvid som du kan lägga locket på. Svårare än så är det inte.

Hur liten är hällen egentligen? Vanligtvis brukar man inte använda mer än en stekpanna och en kastrull samtidigt och det bör ju finnas 4 plattor om det är en vanlig storlek. Vare sig jag skakar om eller använder stekspade så nuddar jag aldrig kastrullen.

Annars får du väl göra ett återköp och skaffa en annan häll helt enkelt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Du gör ju världens minsta problem till världens största problem.
Jag behöver aldrig röra om mitt ris när jag kokar det. Jag kan så klart öppna locket och kolla hur det ser ut samt smaka av, men röra om behöver jag aldrig göra. Annars får du väl ha en skärbräda bredvid som du kan lägga locket på. Svårare än så är det inte.

Hur liten är hällen egentligen? Vanligtvis brukar man inte använda mer än en stekpanna och en kastrull samtidigt och det bör ju finnas 4 plattor om det är en vanlig storlek. Vare sig jag skakar om eller använder stekspade så nuddar jag aldrig kastrullen.

Annars får du väl göra ett återköp och skaffa en annan häll helt enkelt.

Beror väl på vad och hur man lagar mat?

Normalt sett använder jag alla fyra plattorna samtidigt. En för potatis/pasta/ris, en för stekpannan med kött, en för grönsaker och den sista för sås.

Sedan så kan man ju ta en sak i taget också, men det tycker jag är lite onödigt. Föredrar att allt blir klart samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Du gör ju världens minsta problem till världens största problem.
Jag behöver aldrig röra om mitt ris när jag kokar det. Jag kan så klart öppna locket och kolla hur det ser ut samt smaka av, men röra om behöver jag aldrig göra. Annars får du väl ha en skärbräda bredvid som du kan lägga locket på. Svårare än så är det inte.

Hur liten är hällen egentligen? Vanligtvis brukar man inte använda mer än en stekpanna och en kastrull samtidigt och det bör ju finnas 4 plattor om det är en vanlig storlek. Vare sig jag skakar om eller använder stekspade så nuddar jag aldrig kastrullen.

Annars får du väl göra ett återköp och skaffa en annan häll helt enkelt.

Ja, att plocka upp lite ris med skeden flyttar kastrullen lite mindre då man kan vrida skeden så att den inte rör sig så mycket i sidled. Och man kan röra skeden så att man flyttar tillbaka kastrullen igen. Men finns väl en massa annat man vill kunna röra om, typ pasta, sås eller gryta.

Skärbrädan ligger sällan framme och kastrulllocket får inte plats nånstans. Jag får göra tillfälligt utrymme för det jag behöver för tillfället, men att inte kunna röra om i kastrullen med en hand är verkligen ett problem.

Som skrivet tidigare i tråden så är det en liten häll med två plattor. Bra för dig om du har fyra, då har du plats. Jag hade också kunnat skaffa mig fyra, men nu valde jag att ha dubbelt så stort bordsutrymme istället. En ganska så obligatorisk tradeoff, köket är väldigt litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det är inte speciellt mycket friktion mellan glas och metall.

Prova vispa ihop en sås utan att hålla i kastrullen, den står inte stilla på en glashäll.

Inget speciellt problem egentligen... men vid vissa tillfällen så saknar jag de gamla spisarna.

Hur gamla snackar vi? Har haft glasyta på spisen hela mitt liv och är 26år nu.

Är mer störd av att det är segt att flytta plattor på spisar som inte har glas =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Gaserna silikon avger lär du inte vilja andas in. Nej, bättre att låta stekpanna/kastrull slira runt.

Flampunkt för tidningspapper är för övrigt 180°C.

Silikon används numera i massa kakformar och till och med återavändningsbara bakplåtsmattor,
en sådan borde nog vara livsmedelsklassad och silikon klarar 260 grader.

Finns på en massa ställen, dock är en del teflonbehandlade http://foodpassion.se/?p=3661

Disclaimer; på egen risk, själv kör jag med järnpannor och gasspis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur gamla snackar vi? Har haft glasyta på spisen hela mitt liv och är 26år nu.

Är mer störd av att det är segt att flytta plattor på spisar som inte har glas =D

Jag menade t.ex. gasspisar och de med gjutjärnsplattor. De tillverkas ju fortfarande förstås.