Vill bygga dunder-dator med vattenkylning - Nybörjare behöver råd :)

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Tack för all hjälp!
Har du någon koll på hur det är att använda glass tubing? Verkar som det är det som är mest renligt egentligen men kan tänka mig att det är ett ännu större projekt?

Permalänk
Medlem

Varför vita bomulls handskar?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wazumba:

@Storage Jar: Tack för all hjälp!
Har du någon koll på hur det är att använda glass tubing? Verkar som det är det som är mest renligt egentligen men kan tänka mig att det är ett ännu större projekt?

Tyvärr inte. Med rätt verktyg blir det nog ingen större skillnad.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

@Mac83: Saken är ju den att 7700K är ju inte bara snäppet vassare än en R7 1700, den är rätt mycket snabbare, Visst kommer amds 8 kärniga bli bättre i framtiden.

Men det är inget argument för att köpa den primärt för spel. det är en bonus för dom som spelar lite vid sidan om.

Amdn är väldigt bra i flyttal, nästan på samma nivå som Skylake/kabylake. däremot så är den inte lika bra på heltal(som spel tycker om)

Det är helt enkelt inte rätt processor om man är ute efter att spela. visst räcker prestandan men 7700K har dom generellt starkare kärnorna, klockar bättre m.m.

Vill man inte klocka så ligger födelen med intel mer jämfört med en r7 1700, när vi pratar datorspel.

Nu snacka TS lite om att UDK, är tanken att kompilera spel m.m så visst är en 1700 bättre där ifall UDK nu stödjer kompilering på alla kärnorna.

@Yoshman kanske kan inflika lite mer på den punkten. Jag har bara pysslat ytterst lite med spelmotorer och senast jag pysslade med det hade jag en 3820 klockad till 4.5GHz.

Den gjorde jobbet i CryEngine ypperligt.

Permalänk
Medlem

@Wazumba: Ja silver kill coil som det kallas gillas inte av bakterier men det allmänna rekommendation på nätet verkar vara att köra pt nuke nu för tiden. Silver påverkar inte nickel och koppar på galvanisk väg. Men det finns ganska många fall där nickelpläteringen släppt från fittings speciellt EKWB när man använt silver. Nu är det mässing under så det påverkar inte prestandan ett dugg (förutom eventuella avlagringar??). Men så har ju även pläteringen släppt utan silver i också vad jag sett. Vissa påstår att problemen försvinner om man skippar silvret. Det är ju å andra sidan ett tecken på att den så kallade nickel pläteringen består av något annat än bara nickel skulle jag gissa på. Nu verkar även pläteringen blivit mycket bättre på senare serier av kopplingar. Kör du med färg så blir i vissa fall rören missfärgade efter ett tag. Glas tycks klara sig mycket bättre medans plastditon klarar sig sämre. Det är inte mycket missfärgning vi pratar om men jag menar om det blir avlagringar på rören så bör det vara avlagringar i blocken också. Vilket i sin tur leder till försämrad prestanda. Det får ju samma effekt som glykol. D.v.s. att vattnet får ingen/sämre kontakt med kopparn/nickelpläteringen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wazumba:

@Adnerhill: Det enda jag känner med slang är att alla builds och guider jag sett visar hur äckliga slangarna verkar bli relativt snabbt?
Verkar som att det ska vara relativt lätt att böja om man dessutom köper tools för det? Eller det kanske det inte är? x)

det är väl inte fruktansvärt svårt men de är helt klart en utmaning, det blir avlagringar i hardline med dock fäster de inte lika lätt, men förr eller senare kommer de bli missfärgat!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |