Permalänk
Medlem

Dra nätverkskabel i golv utan VP rör

Håller på att lägga nytt undergolv i vardagsrummet på 80-tals villan och då blev det ett ypperligt tillfälle passa på att dra lite i nätverkskabel i golvet.
Har läst lite olika varianter om om det går att få in två cat6 kablar i ett 16mm VP-rör eller inte så då börjar jag fundera på om jag ens behöver använda VP-rör?
Det kommer bli 3-4 kablar totalt parallellt så det blir en väldans massa VP-rör - kanske i onödan?
Själva golvet är mellan två våningsplan och kabeln lägger jag närmast golvet där det redan är utsågat i reglarna. Jag kommer ju aldrig någonsin borra i golvet och underifrån så borde det också vara lugnt.

Permalänk
Medlem

Det är praktiskt med rör om man någon gång skulle vilja byta ut kablarna. Du kanske kommer på att du vill ha fiber istället för nätverkskabel eller något annat. Kan möjligen också ge lite skydd mot gnagande möss (fast jag tror de kan gnaga igenom ett VP-rör också om de skulle vilja).

Jag har mest använt 20 mm VP rör men även flexslang i kortare sträckor (även då 20 mm). 16 mm kan vara tight om man ska dra två stycken lite längre sträckor än några enstaka meter. Försök även att undvika onödiga böjar på rören. Det är tungt att dra kabel genom mer än 2-3 stycken rörböjar.

Permalänk

Känns sjukt oseriöst att bara dra kabeln löst i golvet. Hade jag som elektriker gjort det hos en kund (även om det är datakabel) så hade man blivigt hängd på plats. Hade åkt och köpt några VP-20 rör kostar inte många kronor och kommer spara dig att få riva upp hela golvet om du har fått dålig kabel eller vill byta.

Permalänk
Medlem

80-tal ger inga större förhoppningar, men en annan variant om det finns lite material att ta av i golvsockeln, är att fräsa kabelkanaler i den. Billigaste sortens överhandsfräs och ett notfrässtål kostar bara ett par hundringar, och är fullt tillräcklig för ett så enkelt jobb.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

två cat6 i 16mm rör måste vara jäkligt trångt om det är installationskabel.
20 rör går det köra i, dock hade jag valt cat6a när du ändå tittar på cat6 kabel.
samt hade jag inte kört utp versioner utan stp även om du inte jordar ändarna.
Du bör inte lägga dom utan rör, blir sjukt jobbigt om det blir skador på kablarna eller är fabrikationsfel på dom (vilket inte är helt ovanligt på cat6 och cat6a)

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@e3henri:

använd rör/slang & dosor beroende på hur de ser ut
skulle en av kablarna vara defekt/dålig kommer du ångra dig väldigt att du va dumsnål..

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@aragon: Man ska absolut inte använda stp om man inte jordar ändarna. Då får du motsatt effekt av vad du är ute efter.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att lägga ner en kabel och en switch i slutet, iallafall om de ska till samma plats? då har du ju möjlighet att expandera nätet också

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Känns sjukt oseriöst att bara dra kabeln löst i golvet. Hade jag som elektriker gjort det hos en kund (även om det är datakabel) så hade man blivigt hängd på plats. Hade åkt och köpt några VP-20 rör kostar inte många kronor och kommer spara dig att få riva upp hela golvet om du har fått dålig kabel eller vill byta.

Det gjorde elektrikern som drog kablarna till min projektor.
Reflekterade inte över det förrän efteråt (var så mycket annat med husbygget).
Kul att man måste riva tak och vägg om de behöver bytas...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

För mig är det en självklarhet att använda rör, om du inte har möjlighet att lägga typ IT-golv hemma vilket jag inte tror. Tänk dig att en av kablarna är defekta och du måste antingen leva med din defekta kabel alt bryta upp golvet igen

Permalänk
Avstängd

Beror ju på hur mycket energi du vill lägga ner, är inget fel eller olagligt att lägga data-kabel löst men naturligtvis blir det bättre med rör om du som sagt vill byta nån gång i framtiden.

Dock är ju risken att småproject blir för stora så man tappar ork och det inte blir av,
Det är ju 100x bättre att ha kablar i golvet än att ha de löst bakom soffan, och minst 10 gånger bättre än att ha de i utvändig kabellist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@aragon: Man ska absolut inte använda stp om man inte jordar ändarna. Då får du motsatt effekt av vad du är ute efter.

Instämmer till 100%, skärmat skapar oftast mer problem än det löser om man inte gör det helt enligt regelboken.
Har du störningar som eventuellt skulle kunna avhjälpas med skärmat så rekommenderar jag att dra fiber istället. Dock har jag ännu inte sett någon hemmiljö där det behövts, bara i tung industri det brukar behövas.

Permalänk
Medlem

Hejsan e3henri,

Skrivet av e3henri:

Håller på att lägga nytt undergolv i vardagsrummet på 80-tals villan och då blev det ett ypperligt tillfälle passa på att dra lite i nätverkskabel i golvet.
Har läst lite olika varianter om om det går att få in två cat6 kablar i ett 16mm VP-rör eller inte så då börjar jag fundera på om jag ens behöver använda VP-rör?
Det kommer bli 3-4 kablar totalt parallellt så det blir en väldans massa VP-rör - kanske i onödan?
Själva golvet är mellan två våningsplan och kabeln lägger jag närmast golvet där det redan är utsågat i reglarna. Jag kommer ju aldrig någonsin borra i golvet och underifrån så borde det också vara lugnt.

Du bör lägga ner rör av något slag när du ändå håller på.
Dra gärna ett eller två rör extra för man vet aldrig vad mer man kommer att behöva (larm, tv, videoövervakning etc)

Jag drog enkla 16mm VP-rör när vi renoverade om.
Nu, 11 år senare, ångrar jag att jag inte drog minst dubbla rör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan e3henri,
Du bör lägga ner rör av något slag när du ändå håller på.
Dra gärna ett eller två rör extra för man vet aldrig vad mer man kommer att behöva (larm, tv, videoövervakning etc)

Jag drog enkla 16mm VP-rör när vi renoverade om.
Nu, 11 år senare, ångrar jag att jag inte drog minst dubbla rör...

håller med! nätverk, högtalar kablar, hdmi etc mycket man vill dra i vardagsrummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@aragon: Man ska absolut inte använda stp om man inte jordar ändarna. Då får du motsatt effekt av vad du är ute efter.

det är en ren myt och är motbevisat sedan länge, stp blir inte en antenn som myten säger,
i testerna ger en stp kabel bättre skydd en utp även utan ansluten jord i ändarna.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Instämmer till 100%, skärmat skapar oftast mer problem än det löser om man inte gör det helt enligt regelboken.
Har du störningar som eventuellt skulle kunna avhjälpas med skärmat så rekommenderar jag att dra fiber istället. Dock har jag ännu inte sett någon hemmiljö där det behövts, bara i tung industri det brukar behövas.

http://www.siemon.com/us/standards/Screened_and_Shielded_Guid...

http://www.cablinginstall.com/articles/print/volume-15/issue-...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Bättre skydd mot vad? Ge ett exempel på en faktiskt störningskälla i en vanlig villa.
Inte ens storföretag som Ikea kör skärmat så varför skulle man använda det hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Bättre skydd mot vad? Ge ett exempel på en faktiskt störningskälla i en vanlig villa.
Inte ens storföretag som Ikea kör skärmat så varför skulle man använda det hemma?

Ledlampor, trådlösa mottagare för lysen/vägguttag, vanliga strömkablar, laddare för mobiler/datorer, trafos.
Hade det varit för 10-15 år sedan hade jag nog tänkt som dig, dock blir störkällor i villor mer för varje år, inte mindre och då ser jag absolut inte meningen med att dra utp när man ändå drar nytt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Intressant. Har inte sett den studien tidigare. Båda artiklarna verkar bygga på samma grundstudie eftersom de innehåller samma mätvärden och formuleringar.

Ska nog gräva vidare och försöka hitta lite fler studier. Oavsett om det jag lärt mig tidigare eller detta är rätt vill man ju kolla upp så man inte sprider felaktig kunskap i framtiden

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Intressant, ska kolla igenom detta vid tillfälle.

Om trådskaparen vill köra dubbla kablar i ett VP-rör så är ju smidigare och tunnare bättre och då brukar skärmade cat6a/cat7 inte vara det lämpligaste, är det riktigt ont om plats så drar vi motvilligt fortfarande cat5e på sina ställen...

Permalänk
Medlem

Är det sådan hemmiljö att det krävs skärmad kabel borde man börja med att eliminera störningskällorna. T ex kan man undvika att köpa det billigaste i alla lägen.

Skrivet av aragon:

Ledlampor, trådlösa mottagare för lysen/vägguttag, vanliga strömkablar, laddare för mobiler/datorer, trafos.
Hade det varit för 10-15 år sedan hade jag nog tänkt som dig, dock blir störkällor i villor mer för varje år, inte mindre och då ser jag absolut inte meningen med att dra utp när man ändå drar nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Är det sådan hemmiljö att det krävs skärmad kabel borde man börja med att eliminera störningskällorna. T ex kan man undvika att köpa det billigaste i alla lägen.

inte för att vara sån men tror du gör en tankevurpa här, för det första allt ger störningar i olika grad, tar man ledlampor eller trafos
ger dom stora störningar oavsett hur "dyra" dom är (visst dyrare ger mindre störningar) sedan talar vi om kablar som kanske ska ligga i 20-30år, Hastigheterna kommer öka, högre hastighet är känsligare för störningar, samt kommer elektroniken inte minska i hemmen utan öka.
Så varför lägga en kabel som kommer begränsa dig när skillnaden i pris är försumbar?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tankevurpa sa Bill.. Vad är "stora störningar"? Det som är intressant är ifall du har sådana störnivåer att datakommunikationen påverkas. Jag menar att sådana nivåer ska du inte ha i hemmiljö. Det är inget som är oundvikligt. Jag tror du lurar dig själv när du talar om störningar i största allmänhet som något man inte kan göra något åt och inte diskuterar vilka nivåer det handlar om. Det finns också krav på en del utrustning att den inte får störa omgivningen. Dessa krav upprätthålls inte alltid av billigare saker.

Skrivet av aragon:

inte för att vara sån men tror du gör en tankevurpa här, för det första allt ger störningar i olika grad, tar man ledlampor eller trafos
ger dom stora störningar oavsett hur "dyra" dom är (visst dyrare ger mindre störningar) sedan talar vi om kablar som kanske ska ligga i 20-30år, Hastigheterna kommer öka, högre hastighet är känsligare för störningar, samt kommer elektroniken inte minska i hemmen utan öka.
Så varför lägga en kabel som kommer begränsa dig när skillnaden i pris är försumbar?

Permalänk
Medlem

Apropå störningar så är det faktiskt ingen dum idé att dra fiber istället för nätverkskablar. Drog själv ett par OM3 fiber mellan två rum och det var otroligt smidigt. De är tunna som telefontråd och fixar 10 Gbit/s upp till 300 meters avstånd. Nackdelen är att switchar med SFP+ är ganska dyrt så jag nöjde mig att dra direkt mellan server och ett par datorer (ungefär som korskopplade nätverkskablar). Men själva fibern var billig, ja billigare än CAT6 kabel.

Jag är inte övertygad om att kopparkablar är framtiden för snabbare nätverk hemma. Men har man rör i väggar och golv är det ju enkelt att dra in en fiber istället.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det gjorde elektrikern som drog kablarna till min projektor.
Reflekterade inte över det förrän efteråt (var så mycket annat med husbygget).
Kul att man måste riva tak och vägg om de behöver bytas...

usch! Hade fått spel om det hände mig. Känns inte vidare seriöst av den personen man kan ju undra hur resten av anläggningen set ut om det var samma elektriker. Finns tyvärr mindre seriösa yrkesmän med.

Permalänk
Medlem

Hej
Jobbar som elektriker så kanske yrkesskadad. Har jag något frilagt (tillgång till bjälklag/mellanväggar odyl) och vet att jag ska in med kabel lägger jag alltid 20mm slang. Inte VPrör, fel förlagt kan de vara svåra att tråda i. Köp gärna 20-25mm slang av typ highspeed
PMFlex har väldigt trevliga produkter för ändamålet
elbutiken har några listade
https://www.elbutik.se/brand.html/pm-flex
Nedan en trevlig HDMI kabel som jag själv inte jobbat med dock (men kan vara värt att kika på gällande A/V/Ethernet
http://www.jenving.se/products/view/hdmi-hdmi-hd-a-v-10011009...

Med vänlig hälsning / Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

usch! Hade fått spel om det hände mig. Känns inte vidare seriöst av den personen man kan ju undra hur resten av anläggningen set ut om det var samma elektriker. Finns tyvärr mindre seriösa yrkesmän med.

Resten är bra, förutom att de gärna hade fått dra grövre rör för nätverkskablarna.
Men man ska ju bygga tre hus sägs det...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Tankevurpa sa Bill.. Vad är "stora störningar"? Det som är intressant är ifall du har sådana störnivåer att datakommunikationen påverkas. Jag menar att sådana nivåer ska du inte ha i hemmiljö. Det är inget som är oundvikligt. Jag tror du lurar dig själv när du talar om störningar i största allmänhet som något man inte kan göra något åt och inte diskuterar vilka nivåer det handlar om. Det finns också krav på en del utrustning att den inte får störa omgivningen. Dessa krav upprätthålls inte alltid av billigare saker.

omg, orkar inte....

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats.E:

Hej
Jobbar som elektriker så kanske yrkesskadad. Har jag något frilagt (tillgång till bjälklag/mellanväggar odyl) och vet att jag ska in med kabel lägger jag alltid 20mm slang. Inte VPrör, fel förlagt kan de vara svåra att tråda i. Köp gärna 20-25mm slang av typ highspeed
PMFlex har väldigt trevliga produkter för ändamålet
elbutiken har några listade
https://www.elbutik.se/brand.html/pm-flex
Nedan en trevlig HDMI kabel som jag själv inte jobbat med dock (men kan vara värt att kika på gällande A/V/Ethernet
http://www.jenving.se/products/view/hdmi-hdmi-hd-a-v-10011009...

Med vänlig hälsning / Mats

Smart!
Slang tänkte jag inte på.
Jag "drog" 50mm avloppsrör i vardagsrummet från tv-platsen till ett hörn i taket där jag vill ha projektorn

Permalänk
Inaktiv

Det är inte ett alternativ med kabelkanal? Läggs det rätt blir det riktigt snyggt, och lite smidigare att byta kabel om det behövs