Spelar det någon roll vilken region av ROM man laddar ner?

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll vilken region av ROM man laddar ner?

Hej

Har precis köpt en raspberry pi 3 och har bland annat installerat retropie på den för att kunna köra lite gamla spel.

Saken är att jag vill minnas att jag läst någonstans om att beroende på vilken region spelfilen kommer ifrån så ska den köras olika "snabbt". Är det något jag inbillat mig eller stämmer det verkligen?

Om det stämmer, ska jag bete mig på något speciellt vis när jag för över filerna till retropie eller känner den av det automatiskt på något vis?

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Hej

Har precis köpt en raspberry pi 3 och har bland annat installerat retropie på den för att kunna köra lite gamla spel.

Saken är att jag vill minnas att jag läst någonstans om att beroende på vilken region spelfilen kommer ifrån så ska den köras olika "snabbt". Är det något jag inbillat mig eller stämmer det verkligen?

Om det stämmer, ska jag bete mig på något speciellt vis när jag för över filerna till retropie eller känner den av det automatiskt på något vis?

ja det stämde på den gamla tiden med NTSC/PAL Amerikanska ska visst gå snabbare ? 30fps mot 25 på PAL.
fast detta var ju med signalen som går till TV'n ska olika ROM spelas olika snabbt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Det är för att NTSC är 60Hz och PAL är 50Hz, det är inget du behöver bry dig om.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §7*

Citat:

Q: Emulatorer är ju lagliga, får man diskutera det?
A: Det är tillåtet att diskutera emulatorer och emulering, så länge piratkopior hålls utanför diskussionen.

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...