Permalänk

Windows installation fast i en lop

En släktning byggde ihop min nya dator och körde in ett test windows för att se så allt var ok innan han lämnade tillbaka den till mig.

Nu när jag ska installera mitt windows som jag köpte så kommer alltid "datorn har oväntat startas om eller så har ett oväntat fel uppstått..... starta om datorn om du vill starta om installationen" så startas det om och samma ruta kommer upp, han ändrat i bios att den ska starta med cd. Skivan funkar på andra datorer men startar ej på min.

Hjälp uppskattas enormt!

Permalänk
Medlem

@ShippEn32: Har du kollat så det verkligen bootar från disk?

Kan detta hjälpa. Är verkligen ingen expert men ingen har svarat ännu vad jag ser

Perform an Automatic repair

The Automatic repair can detect and fix the issues that prevent the computer from working normally.

After you have a Windows 10 installation disc/USB, follow these steps:

When your computer starts, wait for the manufacturer logo to check the option for boot menu, it will usually be F12.
The boot menu key might differ with each manufacturer. If you are unable to find the boot menu key, you may refer the user manual.

Restart the computer, when the manufacturer's logo is displayed, keep pressing the Boot menu option key to enter the boot menu and change the boot option to CD\DVD ROM (in case you create DVD). Select USB in case you create USB.

After you boot your computer using Windows DVD or System Repair Disc, a black screen appears with gray text "Press any key to boot from CD or DVD". Press any key.

Select the correct time and Keyboard type.

Click Repair your computer in the lower left corner.

Click on Troubleshooting, advanced option and then click Startup Repair.

Visa signatur

“Common sense is like deodorant. The people who need it most never use it.”
—Anonymous

Permalänk

Den är 100% på disk/dvd.

Boot priority:
Pt1: tsstcorp cddvddw sh-s223l
Windows boot manager
Samsung ssd
Iba cl slot 00fe v0110

Har testat med alla först och alla med boot override..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Andra skivor funkar, windows skivan funkar att köra igång på min andra dator med.. förstår ingetting..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen Secure Boot påslaget i ditt BIOS/UEFI, stäng av det och försök igen

Permalänk

Secure boot state disabled.

Fortfarande likadant :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fixade med usb men nu när jag försöker installera windows så har jag en 232gb delad hårddisk och en på 565mb.. kan ej välja den på 232gb står "partitionen är för liten. Se till att ha minst 9150 mb ledigt diskutrymme eller välj en annan partition"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Starta datorn från DVD/USB.
Ta bort alla partitioner på disken.
Tryck på nästa så skapar den partitioner mm automatiskt när man fortsätter installera Windows.

Ha bara 1 disk kopplad. När man installerar klart med Win DVD/USB koppla man in andra diskar igen.

Permalänk
Medlem

Har ni kört memtest86+ på den minst en runda?
Totalt bortkastat att installera OS på en dator man inte ens vet om den är någorlunda stabil.