AMD lanserar nytt Radeon Pro Duo med dubbla Polaris och 32 GB GDDR5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Vega erbjuder inte heller 32GB Vram samt 24 timmar support.

Nu är inte grafikkort mitt område, men är det inte så att tvilling/SLi och allt vad det heter innebär att varje cpu har samma kopia inlagd på sin del av minnet. Så detta kort motsvarar ett 16B Vram kort med dubbelt så snabb GPU?
Och vega släpper säkerligen någon 16GB variant för sitt cadkort som kanske inte kommer heta Vega.

Angående support dygnet runt så finns det på det mesta, nu framgick det inte hur speciellt det är. Inom hårdvaror som jag köper så har man det och företaget fakturerar en 1000kr/h för supporten.
Gratis support dygnet runt känns lite sådär.. Det känns inte precis som det är så avancerad support man får.
Supporten är kanske bra, men enbart frasen support 24h imponerar ej på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

"utvecklare för virtuell verklighet (VR)"

Om ni missat det så brukar virtuell verklighet handla om "spel"

för [b]utvecklare[/b ]för virtuell verklighet (VR).

Dvs inte för GAMERS utan för arbetstationer osv. som står i artikeln. om du orkat läsa allt innan du kommenterade.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Inte nog med att grafikkortstillverkare har för vana att lansera samma grafikkort under nya namn.
Nu har man alltså börjat med att lansera olika grafikkort under samma namn också...
Blir det inte förvirrande om man ska köpa ett Pro Duo?

Är det inte bara att kika på specifikationerna?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av fadelol:

Dock viss skillnad på att vara riktat mot spelare och att vara riktat mot utvecklare för VR. Virtuell verklighet kan också handla om simulatorer av olika slag, t.ex. flyg, som inte nödvändigtvis klassas som spel, även om det såklart skulle kunna liknas vid det.

Skrivet av Tumnus:

Långt ifrån någon regel. Den största marknaden för VR idag är simulatorer av olika saker. Framförallt simulatorer som används i utbildningssyfte.

Förstå mig rätt... ofta samma grejer under huven... vare sig det är ett spel, sälj demo eller en simulator.

Skrivet av daskedennis:

för [b]utvecklare[/b ]för virtuell verklighet (VR).

Dvs inte för GAMERS utan för arbetstationer osv. som står i artikeln. om du orkat läsa allt innan du kommenterade.

Jag har läst allt, du kanske bör fundera på hur exempelvis spel utveckling i Unreal engine faktiskt fungerar...

Sen är det väl för övrigt helt okej att jämföra det här kortet mot ett 1080ti eller TitanXP fasten målgruppen för kortet inte är vanliga "gamers" knappast så att TitanXP's målgrupp är "gamers"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Säkerligen, men om man behöver 32GB grafikminne tror jag inte priset är ett problem...

Fast kan tänka mig att många Indie-utvecklare och egenföretagare är intresserade av det här. Om jag har förstått det rätt är det lätt att komma upp i stora minnesmängder med VR-utveckling

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Nu är inte grafikkort mitt område, men är det inte så att tvilling/SLi och allt vad det heter innebär att varje cpu har samma kopia inlagd på sin del av minnet. Så detta kort motsvarar ett 16B Vram kort med dubbelt så snabb GPU?
Och vega släpper säkerligen någon 16GB variant för sitt cadkort som kanske inte kommer heta Vega.

Varje GPU har 16GB tillgängligt minne och eftersom det används för rendering i detta fallet och inte spelande så har man tillgång till 32GB.

Angående Vega finns redan deras Instinct Mi25 (som just är Vega), det ger en liten försmak över vad som kan komma för workstation.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Känns som ett ointressant kort för gamers imo. Speciellt när något annat hägrar på horisonten!

Tänker du på GTX 11XX serien? Känns som AMD aldrig kommer komma ikapp igen..

Men som sagt, detta kort är inte för gamers.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

och hur kom du fram till den slutsatsen ?

För att ett kort med dubbla gpuer har hälften så mycket plats för kylning per gpu och lider av alla problems som CF och SLI brukar innebära.
Vill du säga att dubbelmackor någon gång är bra?

Permalänk
Medlem

Det var ett riktigt snyggt kort måste jag säga!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Moderator, Testpilot

Någon som kan stilla ett nyfiket sinne.

Vilka applikationer använder man detta kortet till? Video editing?

Är detta kortet avsett för samma marknad som Fire Pro/Quadro korten?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inte bara att kika på specifikationerna?

Jovisst men det blir krångligare och det gäller att veta om att det finns olika varianter med samma namn. Tycker nog att man kunde ha något tillägg i namnet för att lättare skilja dem åt.

Permalänk
Medlem

@Dinoman: med tanken på hur mycket VRAM det har så skulle jag starkt gissa rendering framför allt. eller andra liknande applikationer som bara tar all VRAM dem kan få.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Rätt intressant att AMD väljer att kalla kortet

"The World’s First Dual-GPU Graphics Card Designed for Professionals"
https://www.amd.com/en-us/products/graphics/workstation/radeo...

Rätt konstigt uttalande. Även synd att dom återanvänder "Radeon Pro Duo".

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

och hur kom du fram till den slutsatsen ?

Skrivet av Tumnus:

"Dubbelmackor" brukar oftast vara nedklockade pga. termodynamiska skäl. Så i många fall är det både billigare och bättre att köpa två separata kort och köra i CF/SLI.

Nu var det ju inte "dubbelmackor" utan dubbla kort som det gällde
Själv kör jag dubbla R9 390 med 8 GB minne på och de har inga problem med att rå på ett 980 Ti med "bara" 6 GB till en lägre sammanlagd kostnad (vid inköpstillfället iallafall).

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk

Upplåst för arbetsmjukvara och den beräkningskraft samt minne för bara 11000:- låter riktigt bra. Genialiskt av AMD för att bli av med liggande 480 kretsar.

Tänk på att Nvidia begär ca 55.000:- för proffskort med 12 TFlops i SinglePrecision.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Förstå mig rätt... ofta samma grejer under huven... vare sig det är ett spel, sälj demo eller en simulator.

Jag har läst allt, du kanske bör fundera på hur exempelvis spel utveckling i Unreal engine faktiskt fungerar...

Sen är det väl för övrigt helt okej att jämföra det här kortet mot ett 1080ti eller TitanXP fasten målgruppen för kortet inte är vanliga "gamers" knappast så att TitanXP's målgrupp är "gamers"

Du skriver som att AMD avser att gamers är målgruppen, vilket de uppenbarligen inte är. Så vad det presterar för gaming är orelevant i sammanhanget, kortet är inte gjort för det.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Men klarar den Crysis på högsta grafikinställningarna?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Nu var det ju inte "dubbelmackor" utan dubbla kort som det gällde
Själv kör jag dubbla R9 390 med 8 GB minne på och de har inga problem med att rå på ett 980 Ti med "bara" 6 GB till en lägre sammanlagd kostnad (vid inköpstillfället iallafall).

Original posten efterfrågade kort med dubbla gpu'er.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Kanske lite OT, men....varför tar AMD inte fram ett kort med dubbla GPUer för "vanliga" konsumenter?

Skrivet av Gainsgoblin:

För att dubbla kort är i cirka 99,9% av fallen sämre än ett dyrare single gpu kort.

Ser vi till kort med dubbla gpu'er så tror jag aldrig jag har sett något som spöar ett dyrare singel kort, mest för att dubbelmackorna brukar vara de dyraste som finns. Så det påståendet är nog ganska korrekt.
Men rent generellt så är ju dubbelmackor ganska begränsade i ström/värme budget, och brukar bli spöade av dubbla kort, helt enkelt för att dubbla kort kan köra snabbare.

Om vi ser till priset för dubbla kort/dubbel macka vs Singel kort, och väljer ut det snabbaste singelkortet i varje generation, och väljer ut 2st / dubbel macka combo som inte kostar mer än vad singelkortet gör, så skulle jag gissa att singelkortet vinner i nästan alla fall.

Och då har vi inte ens nämnt problemen med sli/crossfire som i vissa fall aldrig blir lösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Detta kort är inte för gaming, utan för CAD och avancerade 3d-ritprogram, typ paint...

Jag kvävdes nästan

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

WTF? Varför inte bara avvakta och släppa ett med dubbla Vega 10 istället?

För att det här kortet fyller en marknadsplats som är relativt billig för den här typen av kort. AMD är bra att möta Nvidia och Intel där deras marknadssegment inte räcker. Titta t.ex. på hoppet mellan GTX 1050 ti och 1060 upp till 1070, Nya RX 580 kanske känns som en "Polarismjölkning" men faktum är att ett kort över 1060 i prestanda är något folk vill ha, och hoppet till 1070 eller 1080 känns för stort med tanke på att de korten är relativt overkill för 1080p

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt grafikkort (gillar nVidia för deras teknik, men deras egna kort ser verkligen P12 ut).

Det sagt så påverkar det inte mitt köp så mycket (gillar inte fönsterdatorer ändå), men tycker ändå att det är kul med väl formgivna produkter, och uppskattas att det inte ser ut "hej, kom och hjälp mig".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Trevligt kort men horribel kyllösning. Kan bara tänka mig hur den där fläkten måste jobba. Hade varit trevligare med en vattenlösning i deras pro-kort.

Permalänk
Skrivet av krutovs:

Men klarar den Crysis på högsta grafikinställningarna?

2007 ringde och ville ha tillbaka sin gamla oneliner ^^..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thomas_skane:

Trevligt kort men horribel kyllösning. Kan bara tänka mig hur den där fläkten måste jobba. Hade varit trevligare med en vattenlösning i deras pro-kort.

Klarar den kyllösningen att kyla mitt gamla R9 290 klarar den nog detta med, noterar att denna kylare har mycket bättre luftflöde i bakkant, än vad mitt hade, innan min gettomoddning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För det ändamål kortet är till för så är det svinbilligt.

Inte så förvånande att AMD tar denna väg, då de behöver ekonomiska intäkter från alla håll.
Att släppa ett sånt här kort är väldigt bra för Indie-bolag som inte har enorma budgetar att röra sig med.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Enligt tillverkaren så är det för rendering av komplexa 3D scener med path-tracing, typ rendera CGI scener i filmer osv. Har dålig koll på just den branchen men för ett teknikföretag så är det ett kanonbra pris för ett arbetskort oavsett tillämpning.

Andra saker som nyttjar löjligt stora grafikminnen är machine-learning algoritmer speciellt deep learning för bildigenkänning. Det gör att fler beräkningar kan köras parallellt då bilderna laddas in på grafikkortet för beräkningar. Just nu så nyttjas grafikminnet alltid till smärtgränsen under träningsfasen och "mer minne desto bättre" gäller fortfarande. Korten används alltså inte då för det de kanske är byggda för - rendera 3D scener - utan man utnyttjar det faktum att ett grafikkort kan utföra massor av enkla matrisoperationer parallellt jämfört med en vanlig processor.

Tänk dig scenariot att köra 50 personer från Göteborg till Stockholm. En CPU kan liknas vid en sportbil, den kan lyfta in 4 personer och sedan köra iväg till rasande fart till Stockholm. Tiden att åka från Göteborg till Stockholm i en sportbil är oslagbar, men sportbilen behöver åka flera vändor. En GPU kan liknas vid en relativt långsam buss. Tiden att åka från Göteborg till Stockholm med bussen är långsammare, men alla 50 personer får plats i en vända. Därför så är det mer effektivt att använda bussen i det fallet. Ber om ursäkt om det blev snudd på off-topic....

Dock så är det NVIDIAs CUDA bibliotek som är the latest and greatest på den fronten så intresset för just det här kortet är nog svalt för Data Science-tillämpningar. Om någon i tråden kör AMD kort på sin arbetsplats för sådant så blir jag gärna upplyst om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Original posten efterfrågade kort med dubbla gpu'er.
Ser vi till kort med dubbla gpu'er så tror jag aldrig jag har sett något som spöar ett dyrare singel kort, mest för att dubbelmackorna brukar vara de dyraste som finns. Så det påståendet är nog ganska korrekt.
Men rent generellt så är ju dubbelmackor ganska begränsade i ström/värme budget, och brukar bli spöade av dubbla kort, helt enkelt för att dubbla kort kan köra snabbare.

Om vi ser till priset för dubbla kort/dubbel macka vs Singel kort, och väljer ut det snabbaste singelkortet i varje generation, och väljer ut 2st / dubbel macka combo som inte kostar mer än vad singelkortet gör, så skulle jag gissa att singelkortet vinner i nästan alla fall.

Och då har vi inte ens nämnt problemen med sli/crossfire som i vissa fall aldrig blir lösta.

Och jag tror att du gissar fel - baserat på egen erfarenhet. Jag har kört CFX i 4 år och bara upplevt skumt grafikbeteende vid ett tillfälle (Gwent i Witcher 3).
Jag bytte mina två HD 7870 mot två R9 390 och bägge de korten i CFX brädade motsvarande singelkort för samma kostnad vid inköpstillfället. R9 390 recenserades som straxt under 980 här på Swec. Tar man en titt i prestandaindex (1080p) så ligger 980 singel på 114, 980Ti på 141 och dubbla 290X på 154! Nu är 390 och 290 inte exakt samma kort men 2 kort för 3000 - 3300 kronor styck med 33 % mer grafikminne mot 980 Ti för 8000-9000 kronor!
Eftersom jag gillar CFX och har goda erfarenheter har jag gjort dessa jämförelser under flera år baserat på Swecs recensioner och istort sett aldrig hittat ett fall då två vettigt prissatta entusiastkort inte givit ett rejält övertag över de överprisade toppkorten.
Visst är jag medveten om att det rapporteras om att dubbla GPUer kan ge problem men jag har själv sett väldigt lite av dem och därför tycker jag inte att ditt argument håller

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Klarar den kyllösningen att kyla mitt gamla R9 290 klarar den nog detta med, noterar att denna kylare har mycket bättre luftflöde i bakkant, än vad mitt hade, innan min gettomoddning.

Visst "klarar" den att kyla kortet. Jag tror inte att någon påstår att kortet kommer att överhettas. Detta till skillnad från tidigare Radeon Pro som verkligen behövde en annan kyllösning. Sen kan jag väl förstår att denna typ av kylare gör det lättare att rackmontera kortet.

Däremot är denna typen av kylare väldigt högljudd när den ska kyla 250w, oavsett detaljer i designen. Inget som är jättekul att ha i en workstation på skrivbordet.