Permalänk
Medlem

Larm och smarta hem i ett

Har för närvarnade ett larm som bara kan skicka stilbilder via larmcentral och ej till min mobil då larmföretaget gått I Konkurs och inte konfat centralenheten (lamet går tydligen på 886mHz bandet). Har till denna ett antal kameror och brytare för dörrarna.

Har dessutom en Synology nas hemma som ha 2 eller 3 licenser för kameror och inspelning. Tänkte nu köpa en del fjärrströmbrytare till lampor och kunna styra detta via mobilen. Då funderade jag lite och tänkte att man skulle kunna koppla ihop så mycket så möjligt. Om jag nu ändå behöver köpa ett nytt larm kan jag använda mina gamla produkter då?

Funderar på att köpa en styrenhet för smarta hem t.ex. en Rasberry Pi och köra openhab på för att styra bade larm, kameror och belysning remote. Problemet är bara att marknaden inte mognat riktigt. 433 och zwave produkter I all ära men det känns som om du inte både kan ha larm, kamera och styra t.ex. belysning med samma app/gränssnitt. Någon som har någon ide om detta eller en lösning? Har kikat på Samsungs Smartthings som inte kommit till Sverige än vad jag vet, fibaro homecenter 2 och veras nya centralenhet Vera Secure

Förslag reflektioner? Vad ska du börja med Larm, hemautomation eller fjärrstyrning av t.ex. lampor

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Jag har sett att verisure har ett smart system som man integrerar med larmet för att kunna tända/släcka lampor, kolla tempratur och annat och även läsa av saker i närheten. Kan inte mycket om det men hört några prata om att det är så trevligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@Tobnyb: Jag kör OpenHAB hemma. Fördelen med OpenHAB är att det är enkelt att integrera många olika plattformar (Min OpenHAB pratar med Alexa, Kodi, min Yamahaförstärkare, min Sanyo-projektor, min projektorduk, Z-Wave, 1-wire, och Tellstick utan allt för mycket svårigheter).

Vad är det för larm du har?

Jag kör både Z-wave och div. 433 MHz enher hemma, dock inget larm ännu. Tanken är att på sikt integerera ett Visonic-larm som jag har liggandes någonstans.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

@Tobnyb: Jag kör OpenHAB hemma. Fördelen med OpenHAB är att det är enkelt att integrera många olika plattformar (Min OpenHAB pratar med Alexa, Kodi, min Yamahaförstärkare, min Sanyo-projektor, min projektorduk, Z-Wave, 1-wire, och Tellstick utan allt för mycket svårigheter).

Vad är det för larm du har?

Jag kör både Z-wave och div. 433 MHz enher hemma, dock inget larm ännu. Tanken är att på sikt integerera ett Visonic-larm som jag har liggandes någonstans.

Openhab later intressant. Vad har du för hådrvara och programvara till detta? Larmet jag har är ett Powermaster-10 G2 som kör trådlösa kommunikationen (868mhz) som är krypterad och sker 2-vägs mellan enheterna.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"