Windows 10 Creators Update kan aktiveras med gamla Windows-nycklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag har i veckan bytt till Ryzen (moderkort, processor och minnen) i min stationära dator. Efteråt krävdes jag på Aktivering av installerade Windows 10 pro. Det gick inte längre att aktivera med den gamla Windows 8.1 pro. nyckeln, vilket gått bra i tidigare Windows 10 version. Det klagades på att nyckeln inte aktiverats vid övergången från 8.1 vilket den hade. Med liten text framgick att man kunde uppge att man just bytt datorkomponenter. Nu framkom det att jag hade "Digitala licenser" aktiverade hos Microsoft. Från denna lista kunde jag välja en och aktivera det nya bygget. Jag har tre aktiverade och flyttbara Windows 8.1 pro-nycklar för lika många datorer. Nu är bygget Aktiverad och i funktion.

Spännande. När jag fick mitt Dan Cases A4-SFX fick jag lov att byta moderkort från ATX till ITX. Vid ominstallationen av Win10 så gick det inte för mig heller att använda den gamla Windowsnyckeln som kom från antingen Win7 eller Win8. Efter kontakt med MS-supporten så fick jag rådet att formatera, installera Windowsversion som nyckeln var tänkt för, och sen därigenom köra uppgraderingsassistenten till Win10.

Konstigt att det inte fungerade att installera 10an rakt av (trots att jag har nyckeln kopplad till mitt MS-konto).

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

@Ozzed:
Myntet har ju två sidor här, eller så som jag tänker på det, där det ena leder till båda.
Ena sidan telemetry, den andra möblera om och lägg till / ta bort funktioner där man vant sig vid hur de är, var de är och anpassat sig efter.
En uppdatering till win7 förändrade inte något synbart utan gjordes för att fixa buggar och instabilitet så som jag märkt av det.
Första och enda gången jag uppdaterade min Android telefon för över tre år sedan såg jag direkt att något var annorlunda, saker som saknades eller var flyttade, sen dess har jag inte uppdaterat den. Telefonen fungerar lika bra idag som då här på denna sida, och nej Google play å Facebook var det första jag tog bort, vill en sida att jag ska kunna läsa den, var då bakåtkompatibel.

Det finns de som är nöjd med hur saker ser ut, vill jag plantera ett äppelträd i min trädgård bestämmer jag det, inte kommunen.
Eller ta en tur till Ikea med bilen, och när man sen ska hem med sin nyinköpta bokhylla så hittar man inte bilen eftersom någon flyttat på den. Naturligtvis berättade ingen att de sopade parkeringen medans du handlade och de har ju nyckeln till din bil. Känslor ja, men designers brukar idag bara ändra på saker utan att tänka på de som har svårare för förändringar, de med Aspergers tex.

Med win10 är det Microsoft som bestämmer hur det ska se ut inte användaren, bloatware inbakade djupt i systemet som kunde vara valfria tillägg, och en ny ominstallation varje år med fler funktioner, där de lägger til fler funktioner som automatiskt är påslagna utan att fråga användaren.
Telemetry är bara en lite nackdel med tian, och det jag skriver i notepad har inte Microsoft eller Google med att göra.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Ena sidan telemetry, den andra möblera om och lägg till / ta bort funktioner där man vant sig vid hur de är, var de är och anpassat sig efter.

Världen uppdateras och förändras. Windows ser inte ut som det gjorde på 3.1-tiden heller. En modern telefon fungerar inte som för 20 år sedan heller.

Livet går vidare.

Skrivet av Punnisher:

Med win10 är det Microsoft som bestämmer hur det ska se ut inte användaren, bloatware inbakade djupt i systemet som kunde vara valfria tillägg, och en ny ominstallation varje år med fler funktioner, där de lägger til fler funktioner som automatiskt är påslagna utan att fråga användaren.

Så har det alltid varit i Windows (och även MacOS) att de bestämmer hur det skall se ut (iaf. som standard om du inte väljer att modifiera det med annan fönsterhanterare).

Samma sak med iOS och Android (iaf. från Samsung och många tillverkare som inte låter en byta ut deras skal eller applikationer, men vissa core-appar är det även Google som inte tillåter att avinstallera).

Vill du modifiera ditt system mer efter din smak så får du köra någon OSS-variant av system. Vill du ha något som är 100% efter dina krav så får du skriva det helt själv från scratch!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

@Ozzed:
Myntet har ju två sidor här, eller så som jag tänker på det, där det ena leder till båda.
Ena sidan telemetry, den andra möblera om och lägg till / ta bort funktioner där man vant sig vid hur de är, var de är och anpassat sig efter.
En uppdatering till win7 förändrade inte något synbart utan gjordes för att fixa buggar och instabilitet så som jag märkt av det.
Första och enda gången jag uppdaterade min Android telefon för över tre år sedan såg jag direkt att något var annorlunda, saker som saknades eller var flyttade, sen dess har jag inte uppdaterat den. Telefonen fungerar lika bra idag som då här på denna sida, och nej Google play å Facebook var det första jag tog bort, vill en sida att jag ska kunna läsa den, var då bakåtkompatibel.

Det finns de som är nöjd med hur saker ser ut, vill jag plantera ett äppelträd i min trädgård bestämmer jag det, inte kommunen.
Eller ta en tur till Ikea med bilen, och när man sen ska hem med sin nyinköpta bokhylla så hittar man inte bilen eftersom någon flyttat på den. Naturligtvis berättade ingen att de sopade parkeringen medans du handlade och de har ju nyckeln till din bil. Känslor ja, men designers brukar idag bara ändra på saker utan att tänka på de som har svårare för förändringar, de med Aspergers tex.

Med win10 är det Microsoft som bestämmer hur det ska se ut inte användaren, bloatware inbakade djupt i systemet som kunde vara valfria tillägg, och en ny ominstallation varje år med fler funktioner, där de lägger til fler funktioner som automatiskt är påslagna utan att fråga användaren.
Telemetry är bara en lite nackdel med tian, och det jag skriver i notepad har inte Microsoft eller Google med att göra.

Alla nya Windowsversioner har väl sett annorlunda ut? Ta t. ex steget från XP till 7 som de flesta nog gjort någon gång. Där är det mycket som är ganska annorlunda men inte har det varit sådant här motstånd mot det tidigare?

Sen detta med att flytta saker tycker jag beror på hur man gör det. Startskärmen i stället för startmenyn är ju definitivt en signifikant skillnad som med facit i hand var väldigt illa genomtänkt och uppenbart framhastad för att Microsoft ville öka sin marknadsandel på mobilsidan (lol!) men utöver det tycker jag inte det har varit saker som inte går vänja sig vid. Men då Windows 10 ofrånkomligen är "vägen frammåt" så finns ju alltid Classic Shell om man önskar finslipning av gränssnittet enligt egna önskemål.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Microsoft vill förmodligen inte erkänna det men man vill se till så att Windows 10 går att uppgraderas till gratis samt att använda det helt gratis med nästintill inga restriktioner för att få så många användare över dit som möjligt. Skulle inte förvåna mig om fler hade valt att uppgradera till W10 om det inte tvingades fram, även om det hade kostat lite och inte var gratis.

Permalänk
Skrivet av dblade:

Tveksamt om det gått aktivera Win10 med en Windows 7/8 nyckel. Däremot har jag uppdaterat Windows 7/8 till 10:an på flera datorer efter att gratisperioden löpt ut.

Alla datorer med Windows 7 licens eller senare kan användas för att aktivera Windows 10 digitalt. Tveksamt för dig men det stämmer och är inte "prat". Windows 8 datorer aktiveras alltid utan problem med Windows 10 utan licensnyckel då den sitter i bios på nåt sätt.

Du kan alltså ta valfri Win8/8.1-dator, fixa ett bootbart usb-minne med win10ce, sätta i en SSD och installera 10an så är den aktiverad.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Friterad:

Microsoft vill förmodligen inte erkänna det men man vill se till så att Windows 10 går att uppgraderas till gratis samt att använda det helt gratis med nästintill några restriktioner för att få så många användare över dit som möjligt. Skulle inte förvåna mig om fler hade valt att uppgradera till W10 om det inte tvingades fram, även om det hade kostat lite och inte var gratis.

Strategin är ju att få alla att använda senaste operativsystemet, att underhålla gamla kostar massa pengar. Sen vill dom ju att deras microsoft store ska lyfta.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av danedi:

Det krävs spott och spe för hur Microsoft update hanterar detta. Tre brickade pukor på en dag! (Tillverkarna är ju dell och HP, men ändå?!?!?!?!)

Jag fattar inget av vad du skriver.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Alla nya Windowsversioner har väl sett annorlunda ut? Ta t. ex steget från XP till 7 som de flesta nog gjort någon gång. Där är det mycket som är ganska annorlunda men inte har det varit sådant här motstånd mot det tidigare?

Sen detta med att flytta saker tycker jag beror på hur man gör det. Startskärmen i stället för startmenyn är ju definitivt en signifikant skillnad som med facit i hand var väldigt illa genomtänkt och uppenbart framhastad för att Microsoft ville öka sin marknadsandel på mobilsidan (lol!) men utöver det tycker jag inte det har varit saker som inte går vänja sig vid. Men då Windows 10 ofrånkomligen är "vägen frammåt" så finns ju alltid Classic Shell om man önskar finslipning av gränssnittet enligt egna önskemål.

Min win7 påminner om win95, så nej det behöver inte se så olika ut, jag vet inte hur de tänkte med tian.
win7: http://i.imgur.com/m6Va1hv.png
win10: http://i.imgur.com/VXTKcuw.png Jag ser hellre en utställning i fingerfärg gjord av treåringar än detta skit.

Kan Classic Shell fixa detta?
Det är inte automatiskt det nya som är dåligt utan det är när något som man har byter utseende till något som är sämre eller annat utan någon förklaring till varför. De har ju haft hur många windows versioner som helst på sig att optimera design, det är ju inte så att böcker ändrar utseende så ofta, ett fungerande koncept.
Jag var på banken förra veckan och även om hon jag pratade med sitter dagligen med pensionssystemet så hade de naturligtvis ändrat något nyligen som inte hon visste om(naturligtvis med ett "error" meddelande utan förklaring), så där fick hon be om hjälp av en kollega till varför det hon gjort tidigare inte fungerade nu, och här är kritik till bankernas designers som gör nytt utan att tänka på effekterna av deras handlande.

Information om förändring likt patch notes för de som vill veta mera, då det är många olika människor som använder ms produkter(eller till vilket företag som helst som har egendesignat os till sina anställda), det är inte så mycket begärt och det vittnar om goodwill.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Strategin är ju att få alla att använda senaste operativsystemet, att underhålla gamla kostar massa pengar. Sen vill dom ju att deras microsoft store ska lyfta.

Ja, det är märkligt att dom inte lanserat "Store" i åtminstone Windows 8. Det finns ingen mening med att jaga licenspengar för operativsystemet om man kan få in de pengar som App Store och Google Play drar in.

Permalänk
Medlem

Jag gillar själv metro/modern som ett "cleant" formgivningsspråk, och tycker Aero är lite "svulstig".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Tror inte jag vill nedgradera från 7 till 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Tror inte jag vill nedgradera från 7 till 10.

Det är frivilligt. Då är inte denna nyhet heller av intresse för dig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Sitter någon vänlig själ på en nyckel? Fick aldrig fatt i min till en bärbar jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Att bryta mot EULA är inte olagligt.

Torrentlänkar måste inte vara olagliga heller...

Permalänk
Skrivet av Swetalian1:

Sitter någon vänlig själ på en nyckel? Fick aldrig fatt i min till en bärbar jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Öh? Du får väl köpa en som alla andra.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av martinot:

Det är frivilligt. Då är inte denna nyhet heller av intresse för dig.

Det är alltid intressant att se de många olika fula trick Microsoft använder för att få folk att nedgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är alltid intressant att se de många olika fula trick Microsoft använder för att få folk att nedgradera.

Vad då "fula trick"?

Det är en managed service.

Det är precis samma "fula trick" som alla liknande tjänster kör med, oavsett om det är Google, Apple eller Microsoft.

(Idioti.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/