Telia "teknisk support", frågar efter en manual

Permalänk
Medlem

Telia "teknisk support", frågar efter en manual

Försökte få hjälp med vår nya router nyss.
Jag frågar efter en manual, här får ni två timmar chatt.

Tyvärr var jag tvungen att gå ifrån för att ta hand om min son så "Telia" kastade ut mig ur chatten.

--------------------
08:22:30
Chatten är placerad i kö.
--------------------
08:28:21
Din rådgivare Telia har kommit in i chatten
--------------------
08:28:21 --- Telia
Hej och välkommen till Telia!
Vad kan jag hjälpa dig med?
--------------------
08:28:31 --- Jag
Hej Telia.
Jag fick nyligen en ny router Technicolor TG799vac Xtream.
Var hittar jag manualen?
Jag lyckas inte få igång FTP via USB på den.
Det fungerade på vår förra router.
--------------------
08:29:29 --- Telia
Jättebra att du hör av dig, vi ska självklart ta och kolla på det.
Skulle jag kunna få låna personnummer?
--------------------
08:29:45 --- Jag
xxxxxx-xxxx
--------------------
08:30:00 --- Telia
Tack, vilken adress ska bredbandet stå på?
--------------------
08:30:16 --- Jag
xxxxxxxxxxxxxx
--------------------
08:31:23 --- Telia
Då ska jag kontrollera i systemen, har du möjlighet att vänta kvar?
--------------------
08:31:34 --- Jag
Visst
--------------------
08:33:54 --- Telia
Då kommer jag behöva ställa lite frågor och första frågan är vad sker när du kopplar in i USB-porten?
--------------------
08:35:16 --- Jag
Hårddisken startar och dyker upp i "gateway"
--------------------
08:36:36 --- Telia
Även med den nya routern?
--------------------
08:36:43 --- Jag
Ja.
--------------------
08:37:39 --- Telia
Kommer det fram något felmeddelande?
--------------------
08:38:19 --- Jag
nej
--------------------
08:39:12 --- Jag
jag kommer åt hårddisken lokalt men hittar inte insällningarna för ftp
--------------------
08:40:33 --- Telia
Okej, vad är ftp?
--------------------
08:41:13 --- Jag
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...
--------------------
08:42:27 --- Telia
Då ska jag kolla igenom det.
--------------------
08:44:26 --- Telia
Har du gjort någon felsökning som exempelvis omstart av router?
--------------------
08:44:44 --- Jag
ja
--------------------
08:45:30 --- Telia
Jättebra, på förra routern hade du gjort några egna inställningar på den som att öppnat portar?
--------------------
08:47:21 --- Jag
Nej. Inte den typen av inställningar. Men jag ändrar alltid lösenord och namn på nätverket.
Ber om ursäkt att jag var kort i svaren innan, men jag matade min son samtidigt.
I min förra routers manual står det om usb disk och hur man kopplar den till ftp. Men jag har ingen manual alls till den nya och den verkar helt omöjlig att hitta.
--------------------
08:50:20 --- Telia
Med de nya routrarna finns det ingen manual ska jag kan skicka ut.
--------------------
08:50:35 --- Telia
har du bytt lösenord på routern redan?
--------------------
08:51:39 --- Jag
Manualen till förra routern står det i punkt 8, sida 69 om ftp-server och dela innehåll.

Ja... Det ska man alltid göra... Men vad menar du med att det inte finns någon manual?
--------------------
08:51:43 --- Jag
https://kvanumottumfiber.files.wordpress.com/2014/11/anvc3a4n...
--------------------
08:53:45 --- Telia
Det jag menade att vi har ingen manual som vi kan skicka men ska finnas på internet. Jag håller på att gå igenom mjukvaran på routern för att se om det ligger inne något som kan blockera.
--------------------
08:54:18 --- Jag
Var på internet??? Jag hittar verkligen inte den. Jag har sökt i flera timmar
--------------------
08:54:55 --- Telia
Jag söker efter den med, men har inte hittat än.
--------------------
08:59:01 --- Telia
Jag hittar inte heller manualen till den routern.
--------------------
08:59:23 --- Jag
Okej... Men ni skickar ut den till era kunder?
--------------------
08:59:32 --- Jag
Är inte det lite märkligt?
--------------------
09:00:22 --- Telia
Nej vi har ingen manual som vi kan skicka ut, vi har frågat efter en manual som vi kan skicka ut.
--------------------
09:00:59 --- Jag
Så.. ska ni skicka ut en senare då eller vad? Jag förstår inte...
--------------------
09:01:48 --- Telia
Det som är att det vi har är hur man kopplar in routern för att få igång internet.
--------------------
09:02:30 --- Telia
Men jag ska kontrollera med en annan avdelning, har du möjlighet att vänta?
--------------------
09:02:39 --- Jag
Visst.
--------------------
09:06:11 --- Telia
Har du möjlighet att gå in på den här länken https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/prod...
--------------------
09:06:44 --- Telia
Och gå ner och trycka på produktblad?
--------------------
09:07:18 --- Jag
Och sen då?
--------------------
09:08:10 --- Telia
Då ska du få upp en pdf med information om routern.
--------------------
09:08:42 --- Jag
Men det är inte en manual. Det är, hör och häpna, ett produktblad.
Det är inte samma sak.
--------------------
09:11:41 --- Telia
Det är den informationen vi har om rutern, finns ingen annan.
--------------------
09:13:58 --- Jag
Okej.. Men det är ni som skickat den här routern till mig. Jag vill (SKA) ha en manual.
Ni får helt enkelt se till att plocka fram en. Det är uppenbart att det inte gett något i den här diskussionen för att lösa mitt problem, varken i formen ftp eller manual.
Ska jag på fullt allvar tycka detta är okej?
En manual är något självklart. Inte nödvändigtvis i papper, men åtminstone digitalt.
--------------------
09:15:34 --- Jag
Många andra routers har sin manual inbyggd i routerns gateway men eftersom ni lagt in er egna interface så kommer man inte åt den där (om den finns där i bakgrunden)
--------------------
09:16:50 --- Telia
Jag kan självklart ta det vidare om manual och självklart ska vi felsöka för att se om vi kan få det att fungera.
--------------------
09:17:29 --- Jag
Och tills dess då?
När får jag ett svar?
--------------------
09:18:40 --- Telia
Det kan jag inte svara på när och i så fall om dom kommer komma ut med en manual.
--------------------
09:19:39 --- Telia
Får du samma problem med båda USB-portarna?
--------------------
09:20:03 --- Jag
Hur då, skickar ni den via post eller mail, eller kommer någon personligen?
Ja jag kanske är jobbig men detta är en grundläggande sak som ni måste se till att fixa.
Ni kan inte skicka ut routers utan att ni har koll på manualerna.
--------------------
09:20:52 --- Jag
Ja det är samma sak.

I gateway visas en kolumn längst till höger som troligtvis är den som man vill ändra på "Share".
Gud vad bra det hade varit med en manual....
--------------------
09:22:56 --- Telia
Om dom kommer ut med en manual kommer den att finnas på nätet men genom att vi inte har hittat någon så verkar det inte som om det finns någon gjord just nu. Jag ska ta och gå in och kontrollera på hur det ser ut.
Jag tycker att det är jättebra att du informerar om att det saknas och att det behövs en manual.
--------------------
09:24:48 --- Jag
Då har jag ett förlag.

Idag är det den 25 april. Vi fryser fakturorna till oss från och med idag tills ni plockat fram en manual.
Det är skamligt att man ska behöva betala för något i den här låga klassen.
--------------------
09:25:00 --- Telia
Är det Content Sharing som du går in på?
--------------------
09:25:05 --- Jag
JA
--------------------
09:25:09 --- Jag
oj Ja
--------------------
09:26:11 --- Telia
raden högst upp finns det show advanced, har du tryckt på den?
--------------------
09:26:42 --- Jag
Ja. men det ger inget om ftp.
--------------------
09:27:10 --- Telia
Kan du prova koppla ur den ur routern?
--------------------
09:27:30 --- Jag
Om vi fått igång ftp hade vi fått upp en ip adress

Ok.
--------------------
09:27:55 --- Telia
Det jag vill kolla när den är urkopplad om det ändras något i texten.
--------------------
09:28:44 --- Jag
Ja texten längst ner försvinner.
Alltså vilken port den är inkopplad och storlek, m.m.
--------------------
09:29:08 --- Telia
Kan du koppla in den igen?
--------------------
09:30:01 --- Jag
Klart. Nu kom texten tillbaka igen.
--------------------
09:30:47 --- Telia
Sitter den i första eller andra porten nu?
--------------------
09:31:22 --- Jag
Nu sitter den i första. Innan satt den i andra
--------------------
09:32:19 --- Telia
Okej, jag håller på att kontrollera nu om jag hittar någon ip adress.
--------------------
09:33:29 --- Telia
Den enheten du kopplar in har den något namn?
--------------------
09:34:50 --- Jag
Du menar hårddisken?
Nätverket har gett den namnet Seagate_ExpansionDesk_2_c2fa
--------------------
09:36:34 --- Telia
Okej, jag kollar vidare.
--------------------
09:40:18 --- Jag
Jag har en ettåring som jag måste ta hand om.
Men som sagt vi fryser våra fakturor tills ni löst era interna problem.
Vi vill inte betala för den här "tjänsten"
--------------------
09:40:49 --- Telia
Okej, det har jag inte möjlighet att göra.
--------------------
09:43:20 --- Jag
Plocka hit någon som har den möjligheten då!
Jag har lagt en timme av min tid på rent ut sagt skit! "Vad är ftp" från tekniska supporten??
Nej tack!

Plock hit någon som kan ta beslutet
--------------------
09:44:39 --- Telia
Jag har ingen som jag kan koppla in i chatten som kan ta det beslutet.
--------------------
09:46:39 --- Jag
Men då får väl människan lyfta på rumpan, eller rulla hens stol till datorn.

--------------------
09:47:30 --- Jag
Ni har lagt dit någon smörja på en säkert mycket väl fungerande router som gör att det saknas manualer.
Hade routern varit standard från fabrik hade det säkert funnits manualer.
--------------------
09:47:50 --- Jag
Ni har ställt till med det här och det drabbar era kunder.

--------------------
09:49:15 --- Jag
Jag är ledsen Telia, men jag tycker inte det är rimligt att betala nästan 700 i månaden och när man behöver hjälp så får man ingen hjälp alls.
--------------------
09:50:36 --- Jag
Hade man som Telia kund åtminstone haft möjligheten att byta router till någon annan så hade det gått att lösa för några hundralappar.
Men eftersom ni har ert "smart" system så kan man inte koppla in en annan router.
--------------------
09:50:49 --- Telia
Jag kommer ta vidare med manual och jag förstår att det är irriterande när det inte finns manual och inte vill fungera. Telia har en annan support som heter premiumsupporten.
--------------------
09:51:10 --- Jag
Och vad innebär det?
--------------------
09:51:20 --- Telia
Premiumsupporten är en betalsupport som kan hjälpa till med det mesta.
--------------------
09:51:46 --- Jag
Så jag ska betala för att få den typen av hjälp som står i en manual?
Helt seriöst!!!
--------------------
09:51:50 --- Jag
Va??
--------------------
09:54:22 --- Jag
Har ni något telefonnummer som jag kan ringa till om jag vill prata med någon av cheferna på supporten?
Detta leder ingen vart
--------------------
09:56:26 --- Jag
Hallå?
--------------------
09:56:50 --- Telia
Jag är kvar.
--------------------
09:56:57 --- Jag
Telefonnummer?
--------------------
10:01:06 --- Telia
Jag har inget nummer till någon chef som du kan ringa. men jag kan be en chef ta kontakt med dig om du vill.
--------------------
10:06:08 --- Telia
Är du kvar?
--------------------
10:10:00 --- Telia
Chatten avslutas på grund av inaktivitet. Återkom gärna till oss när du har möjlighet så hjälper vi dig med ditt ärende. Ha en trevlig dag!
--------------------
10:10:02
Tack för att du kontaktar oss via chatt!

Jag skulle uppskatta om du ville svara på tre frågor kring mitt bemötande.
Frågorna hittar du genom att

Hälsningar Telia

Chatten är avslutad

Dold text
Permalänk
Medlem

Känner igen det där, hade samma dillemma med min 4G router, det är sorgligt att operatörer skickar ut produkter som de inte vet hur de fungerar.
Jag fick dock mitt löst genom att ringa till tillverkaren's support.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hur kan de skicka ut en produkt man som konsument kan ändra vissa saker på men inte ha tillhörande manual? Mest chockerande är dock att teknisk support frågar av konsument vad ftp är...Telia är ju inte precis den billigaste leverantören av tjänster heller.

Permalänk
Avstängd

En produkt som saknar manual är ett fiasko bara det. En support som inte ens har koll på produkten är ett ännu större fiasko.
Varför ska de promt lägga in sina egna mjukvaror för när de då inte klarar av att supporta skiten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet så byt ISP, jag har inte varit med om liknande men jag hade blivit lika förbannad som du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Har du möjlighet så byt ISP, jag har inte varit med om liknande men jag hade blivit lika förbannad som du.

Det är så underbart att vår hyresvärd har skrivit exklusivt avtal med Telia på TV, bredband och telefoni.
Bra va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Hur kan de skicka ut en produkt man som konsument kan ändra vissa saker på men inte ha tillhörande manual? Mest chockerande är dock att teknisk support frågar av konsument vad ftp är...Telia är ju inte precis den billigaste leverantören av tjänster heller.

Men... Nu glömmer du premiunsupporten.
Jag kan betala för en support som (kanske) vet vad ftp är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Men... Nu glömmer du premiunsupporten.
Jag kan betala för en support som (kanske) vet vad ftp är.

Har du kontaktat konsumentombudsman? Brukar få fart på de flesta seriösa företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

08:39:12 --- Jag
jag kommer åt hårddisken lokalt men hittar inte insällningarna för ftp
--------------------
08:40:33 --- Telia
Okej, vad är ftp?

Denna gjorde min dag

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agonotheta:

Men... Nu glömmer du premiunsupporten.
Jag kan betala för en support som (kanske) vet vad ftp är.

Skönt att de har en support som tar allt upp till "starta om routern" läget och sen ska man betala om man vill ha mer hjälp. Är också ett sätt att tjäna pengar och förmodligen rätt bra sätt dessutom.

Vad kan underhållet kosta på en fiberlina efter att man lagt ut den. Klart det kostar att installera och montera allt men sen är det nog mer eller mindre bara plus utöver detta då underhållet på basstationer inte är skyhögt och absolut inte om du slår ut det på alla användare. Klart det blir dyrt när bonden 3 mil ut på landet ska ha sitt fiber men där kommer säkert en massa bidrag in och bonden får betala en hel massa extra för installation av tråden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag försöker nu skicka ett mail till Telia om att jag vill fortsätta diskussionen med någon chef men deras formulär verkar inte fungera.

EDIT:

Haha.. nu hittade jag felet. "Välj fil" gjorde att mailet inte kunde skickas.
Antagligen ska filen skickas via ftp till deras server. FAIL!

Permalänk
Medlem

Förstår att det är enklare att chatta med supporten om man har barn osv men testa att ringa till deras support istället och ta detta via telefon. I det här fallet ska ju den personen på supporten som inte kan lösa ärendet koppla dig vidare till en kollega som kan eller "bjuda" på samtalet till premiumsupporten då det totalt brister i kompetens och vad som skickats ut till dig (ingen manual what so ever).

Jag har haft mina långa samtal med Telias support innan jag lyckades byta till annan leverantör och kan säga att det har alltid funkat för mig att vara trevlig och saklig över telefon för att komma vidare till en lösning.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Förstår att det är enklare att chatta med supporten om man har barn osv men testa att ringa till deras support istället och ta detta via telefon. I det här fallet ska ju den personen på supporten som inte kan lösa ärendet koppla dig vidare till en kollega som kan eller "bjuda" på samtalet till premiumsupporten då det totalt brister i kompetens och vad som skickats ut till dig (ingen manual what so ever).

Jag har haft mina långa samtal med Telias support innan jag lyckades byta till annan leverantör och kan säga att det har alltid funkat för mig att vara trevlig och saklig över telefon för att komma vidare till en lösning.

Absolut.
Jag hade gärna tagit det via telefon men betänk att jag ville ha en manual.
Tänk om Telias kundsupport hade börjat läsa upp manualen i telefonen för mig.... :-/

Man blir liksom inte förvånad.
Med tanke på frågan så tyckte jag chatt var det lämpligaste. typ:

- Kan jag få en manual.
- Javisst klicka på länken http:.....

Men så blev det så fel.
Jag försökte ändå hålla mig lugn och saklig, det var inte förrän hen blev lite dryg och försökte själv hitta lösningen.
Om man inte har en susning om vad ftp är, tycker det är konstigt att användare byter lösenord, osv. då ska man inte försöka heller...

EDIT:
Gällande lösenordet så, när jag går in på gatewaysidan så står det ifyllt användarnamn och sedan tomt lösenord.
Helt ok...
Men sedan under står det att standardlösenordet är xxxxx.
Är det konstigt att man vill byta lösenord?

Permalänk

Hahah, man vet att det är en kvalitativ kundtjänst när de dels inte vet vad FTP är, men också inte försöker hålla kvar sin trovärdighet genom att själva googla efter svaret, utan är helt öppna med att de inte alls vet vad de håller på med, och hoppas att kunden kan informera dem om det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Måtte jag aldrig behöva vända mig till supporten...

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Dessutom är det väl så att det ska finnas en manual/bruksanvisning enligt konsumentverket annars ses det som fel på varan.

Fast ofta syndas det mot detta speciellt i sådana här fall där man får en operatörsrouter.

Telia tycks anse att allt privatpersoner gör är enkel surfning på hemsidor. Så därför täcker instruktionen bara det allra nödvändigaste för att komma igång. typ förtryckta lösenord,sätt i sladden & slå på strömmen.

All användning som går över detta tycker de att dyra premium betalsupporten ska ta.

Fast när manual saknas och de inte ens själva vet är det illa, dessutom är de säkert åtsagda att inte eskalera upp i supportkedjan om det kan undvikas.

Är ofta man hittat funktioner som inte finns förklarade genom trial and error.

Problemet är när funktionen finns men är begränsad/avstängd i den operatörsanpassade mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Telia supporten , vi kan hjälpa dig att starta om routern... =D

Mycket länge ansåg Skanova/Telia att dsl var en surftjänst enbart och 5000 CV/CRC fel om dagen, per 24h, var fullt acceptabelt och inget de åtgärdade.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Dessutom är det väl så att det ska finnas en manual/bruksanvisning enligt konsumentverket annars ses det som fel på varan.

Fast ofta syndas det mot detta speciellt i sådana här fall där man får en operatörsrouter.

Telia tycks anse att allt privatpersoner gör är enkel surfning på hemsidor. Så därför täcker instruktionen bara det allra nödvändigaste för att komma igång. typ förtryckta lösenord,sätt i sladden & slå på strömmen.

All användning som går över detta tycker de att dyra premium betalsupporten ska ta.

Fast när manual saknas och de inte ens själva vet är det illa, dessutom är de säkert åtsagda att inte eskalera upp i supportkedjan om det kan undvikas.

Är ofta man hittat funktioner som inte finns förklarade genom trial and error.

Problemet är när funktionen finns men är begränsad/avstängd i den operatörsanpassade mjukvaran.

Vad kul!
Du har helt rätt http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...
Tack för den!

Du har säkert rätt i att många bara går in på aftonbladet och när inte det fungerar så ringer man supporten, så kvalitén på supporten behöver nog oftast inte vara så hög.
Men om man redan i början inser att kunden använder ord som man aldrig hört talas om så kanske man måste släppa på principerna och lämna över det till någon som kan och inte stjäla två timmar av kunden till ingen nytta.

Permalänk
Entusiast

Konstigt att personen i fråga inte skickade ditt ärende till någon "level 2" support.
Det gjorde personen jag snackade med på Telia ganska omgående (ända upp till level 3) när jag hade avancerade frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tips till TS, om du har fiber och vill bli av med Telias sunkrouter kan du be om en Inteno-switch. Så gjorde jag och fick en direkt, gratis via tekniska supporten. Den har tre VLAN-portar konfade för Internet, IPTV och VOIP så kan du ha vilken utrustning du själv vill bakom. Så kör jag, har aldrig använt Telias skit. Eftersom det bara är för lån får kartongen ligga oöppnad på vinden till jag säger upp abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Tips till TS, om du har fiber och vill bli av med Telias sunkrouter kan du be om en Inteno-switch. Så gjorde jag och fick en direkt, gratis via tekniska supporten. Den har tre VLAN-portar konfade för Internet, IPTV och VOIP så kan du ha vilken utrustning du själv vill bakom. Så kör jag, har aldrig använt Telias skit. Eftersom det bara är för lån får kartongen ligga oöppnad på vinden till jag säger upp abonnemanget.

Det satt en Intento-switch (tror det var en sådan) i lägeheten när vi flyttade in men problemet är att då förlorar man en av de få saker som Telia faktiskt gjort bra.
Jag kan styra boxen med min telefon både i nätverket men också utanför (inspelningar enbart).
Med en ettåring som är på precis allt är det ganska skönt att kunna styra allt i lägenheten med telefonen också (TV, box, receiver) när han gömt fjärren för oss.

Permalänk
Medlem

Jobbade som teknisk support för ett företag som hanterar tv-tjänst. En ny box hade släppts och börjat skickats ut, men ingen manual fanns där.

Som supportmedarbetare kunde inte jag riktigt säga något förutom "Det arbetas på". Kundtjänstmedarbetaren du snackade med verkar inte direkt passa som IT-support för nätverk (Vad är ftp?) men det är inte kundtjänstmedarbetarens fel att Telia inte skapat en manual.

Sen som medarbetare får man inte direkt säga "Ja, det är idiotiskt men det finns ingen manual". Förstår irritationen, men tänk att det är inte den personen du skrev med som gjort fel, utan snarare Telia.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

Hur är det nu? Har Telia börjat ha folk som sitter hemma och ger support?

Detta låter ju som en sån iaf.

De borde ju ha så man kan betygsätta hjälpen så att de dåliga ses över.

Permalänk

Jag har Telia. Jag bytte router.
Problemet löst

Permalänk
Inaktiv

Det går inte använda en manual till någon liknande router som denna?
https://kvanumottumfiber.files.wordpress.com/2014/11/anvc3a4n...

För övrigt hur många inställningar för FTP kan det vara? Det verkar som om er router är trasign för du bör väl nu ha hunnit testat allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Jobbade som teknisk support för ett företag som hanterar tv-tjänst. En ny box hade släppts och börjat skickats ut, men ingen manual fanns där.

Som supportmedarbetare kunde inte jag riktigt säga något förutom "Det arbetas på". Kundtjänstmedarbetaren du snackade med verkar inte direkt passa som IT-support för nätverk (Vad är ftp?) men det är inte kundtjänstmedarbetarens fel att Telia inte skapat en manual.

Sen som medarbetare får man inte direkt säga "Ja, det är idiotiskt men det finns ingen manual". Förstår irritationen, men tänk att det är inte den personen du skrev med som gjort fel, utan snarare Telia.

Absolut!
Det är inte hens fel. Därför har jag också valt att ta bort hens namn från chatten.
Det är säkert någon som bestämt att manual är inget att lägga tid på, och personalen behöver inte utbildas mer än att läsa från ett manus.
Och ofta stämmer det säkert, och därför borde de också veta när de sak lämna över, och viktigast av allt. Lämna över i tid!
Vänta inte två timmar och försök hitta på egna lösningar utanför "manus".

Skrivet av persson78:

Hur är det nu? Har Telia börjat ha folk som sitter hemma och ger support?

Detta låter ju som en sån iaf.

De borde ju ha så man kan betygsätta hjälpen så att de dåliga ses över.

Jodå jag betygsatte supporten på ett rättvist sätt.
Jag tog bara bort länken från inlägget så inte alla skulle på och trycka där.
Kort och gott så skrev jag något i stil med att inget blev löst och inget var bra.

Men igen, det är inte hens fel att hen inte har rätt utbildning.
Men det blir inte bättre av att dra ut på det och reta upp kunden. Bara ge upp när du inte kan och lämna det vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det går inte använda en manual till någon liknande router som denna?
https://kvanumottumfiber.files.wordpress.com/2014/11/anvc3a4n...

För övrigt hur många inställningar för FTP kan det vara? Det verkar som om er router är trasign för du bör väl nu ha hunnit testat allt.

Ja det där är den routern som jag hade tidigare.

Så här ser det ut nu i den nya routern:
http://forumbilder.se/G832H/skarmklipp

Antingen så saknas ftp helt och hållet eller så är det något man måste göra för att få upp den menyn.
I förra routern som du länkade till var man tvungen att ställa in ett lösenord för att kunna slå på ftp.
Jag har provat det här också, till och med provat skapa nya användare.

En manual hade gett svar på frågorna.

Permalänk
Medlem

Wow, snacka om mardrömskund. Man kommer långt med god ton, det sitter en människa på andra sidan...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Wow, snacka om mardrömskund. Man kommer långt med god ton, det sitter en människa på andra sidan...

På vilket sätt är jag en mardrömskund?
Jag ber om en manual. Punkt.
Hen börjar försöka lösa ett problem som hen verkligen inte kan.

Hen satte sig i den sitsen, inte jag.

Förklara var jag var en mardröm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ser ju heller inte ut som att någon annan operatör (Bredbandsbolaget ser ju ut att ha samma router) har någon manual heller till denna router.
Kanske inte är Telias fel utan istället tillverkarens fel att det inte finns en manual.