Håller konsolmarknaden på att förstöra moderna RPGs?

Permalänk
Avstängd

Håller konsolmarknaden på att förstöra moderna RPGs?

Först och främst vill jag säga att jag började spela på konsol på 80talet och fortsatte göra så fram till slutet av 90-talet då RPGs helt enkelt blev bättre på PC mycket pga mus/tangentbord. Jag har som de flesta märkt hur spel nu på senare tid har blivit enklare och enklare, mindre val och spelkänslan är nästan alltid horribel.

Jag har kunnat ta mig förbi de flesta spel, men så kom gamebreakern igår. Jag testade DA:I trots att många har rått mig att aldrig spela spelet, är detta framtiden för RPGs när det gäller stora titlar? Tillochmed min sambo som älskar DA serien, sa att det var gjort för bönder då det var allt för simpelt.

Kommer konsoler ha samma effekt på större RPG's som WoW hade på MMORPG's?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte spelat DA:I men The Witcher 3 är ett otroligt bra spel. Det är nog bättre än gamla RPGs. Jag fyller strax 30 och spel jag spelat som barn (t.ex. FFVII och BGI & BGII) får rätt många plus p.g.a. nostalgin och ändå står sig The Witcher 3 otroligt bra mot dem. Nyligen kom också Tyranny som verkade vara lite av en throwback till BGII-tiden.

Jag är rätt positiv ändå. Det kommer i alla fall fler intressanta och bra titlar än vad jag hinner spela

Edit: Angående konsol-vinkeln: Tycker det känns lite orättvist. Det finns ju en väldigt rik historia av bra RPG på konsoler - som dessutom aldrig kom till PC. Hur spel idag ser ut tycker jag verkar vara till största del påverkad av vad folk vill ha. Gaming är mer mainstream nu än förr och då blir väl de flesta huvudtitlar mer mainstream som en följd av detta. Verkar som jag var inne på finnas rätt många intressanta titlar i svallet ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramdm5:

Nu har jag inte spelat DA:I men The Witcher 3 är ett otroligt bra spel. Det är nog bättre än gamla RPGs. Jag fyller strax 30 och spel jag spelat som barn (t.ex. FFVII och BGI & BGII) får rätt många plus p.g.a. nostalgin och ändå står sig The Witcher 3 otroligt bra mot dem. Nyligen kom också Tyranny som verkade vara lite av en throwback till BGII-tiden.

Jag är rätt positiv ändå. Det kommer i alla fall fler intressanta och bra titlar än vad jag hinner spela

Edit: Angående konsol-vinkeln: Tycker det känns lite orättvist. Det finns ju en väldigt rik historia av bra RPG på konsoler - som dessutom aldrig kom till PC. Hur spel idag ser ut tycker jag verkar vara till största del påverkad av vad folk vill ha. Gaming är mer mainstream nu än förr och då blir väl de flesta huvudtitlar mer mainstream som en följd av detta. Verkar som jag var inne på finnas rätt många intressanta titlar i svallet ändå

Problemet är ju att alla vill in på samma marknad, dvs man vill ha spel som är kompatibla med konsoler vilket nästan alltid gör att spelet i sig blir simpelt och handlar mer om spelkänsla än story/utvecklingspotential. Ta ett spel som ocarina of time ett utmärkt spel till konsol, där det fokuserade på äventyr och att testa nya saker. Problemet är bara att tex BGII eller BGI inte hade varit speciellt bra i samma format pga otympliga kontroller och menyer på konsoler.

Problemet är alltså att man försöker slå ihop två eller tre olika spelgenres och det gör spelen mycket mycket sämre, DA: I som jag spelade igår är det absolut bästa exemplet på hur man har försökt lägga ihop strategi, äventyr och RPG på de sämsta av sätten för att tillfredställa så många som möjligt.

Egentligen handlar det ju om fega företag som försöker tjäna så mycket pengar som möjligt, något som tyvärr kom utav just WoW där man tjänar mer på att göra en kopia än ett originalspel. Jag tror helt enkelt att jag blev bortskämd som liten och tonåring där spelbolagen försökte gör sitt bästa istället för att bara tjäna pengar, WoW gjorde gaming mainstream och allt som blir mainstream blir nästan alltid sämre för de som spelade tidigare.

Permalänk
Medlem

Släpps fortfarande en del guldkorn, även om brunnen till viss del förgiftats av konsolrelaterad förenkling. Torment: Tides of Numenera kanske du skulle gilla, fast det är inte jättestor fokus på strider i det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Släpps fortfarande en del guldkorn, även om brunnen till viss del förgiftats av konsolrelaterad förenkling. Torment: Tides of Numenera kanske du skulle gilla, fast det är inte jättestor fokus på strider i det.

Det ser ut lite som pillars of eternity?

Permalänk

Konsolmarknaden har ju redan påverkat hela PC spel industrin.

två vapen, FPS låst, sämre grafik (E3 Watchdog settings någon?), en tangent gör en hel rad massa saker, etc.

För ett par år sedan kom ju företag ut och sa att de hade huggit i PC spelen för att kunna sätta mer focus i konsolspel, och sätta PC spelen som andra hand. Som Ubisoft som alltid säger att de ska släppa spelen samtidigt, fast alltid så blir PC spelet försenat, eller som GTA 4 med hemsk prestanda, och GTA 5 som släpptes efter ganska många år efter konsolen.

Så den håller inte på att förstöra PC spel generellt, den har redan gjort. Nu med indi devs som kommer in och fler dissar konsolspel för PC spel så börjar PC marknaden att komma tillbaka. Nu verkar ju de flesta PC spelen åtminstone ha en FOV slider och börjar att ta bort FPS lås. Lång väg kvar dock.

Permalänk
Medlem

Menyer är väl det enda som begränsas på konsol eftersom man inte har tillgång till mus. Ibland kan även ett tangentbord vara trevligt men ofta räcker knapparna på en kontroll. Såvida du inte ska mappa upp tiotals snabbkommandon. Men det känns hårt att säga att konsolmarknaden förstör spel pga detta. Men de begränsas i vissa avseenden på konsol. Tar du dock tex Diablo 3 som exempel så funkar det både på konsol och PC utan att det ena påverkar det andra. Så det går att lösa. Det handlar antagligen mer om lata utvecklare med pressade tidsramar att hålla.

Sen nämner du spelutvecklare som lägger in för mycket olika delar och genrer och missar att bygga en bra story. Det här har väl ännu mindre med konsolerna att göra. Utan det är utvecklare som vill experimentera och hoppas få fram ett bra spel. Det är större konkurrens så det är knappast konstigt om man vill sticka ut och göra något annorlunda. Ibland funkar det, ibland inte. Konsolerna har inget med det att göra.

Permalänk
Inaktiv

Det som förmodligen påverkat mest är hur spelmarknaden utvecklats sedan 80-talet till idag när vi närmar oss slutet på 10-talet. Spel var ett smalt område på 80-talet och i viss mån även på 90-talet. De som lade ner mycket tid på spel betraktades som losers på denna tid medans idag så är det något normalt och naturligt (för det mesta). Marknaden har exploderat, räcker ju bara att kolla på hur spelmarknaden för mobilmarknaden exploderat och att man nu når grupper som var omöjliga att nå under både 80, 90 och halva 00-talet.

Få idag kommer vilja sitta i flera timmar med ett spel utan att direkt komma någon vart utan det ska gå relativt fort, kännas givande så när man spelat sin 1-3 timmar kan fortsätta med annat i livet.

Konsoller fanns redan innan PC blev en spelplattform någon tog seriöst. Och det var tack vare Microsoft på mitten av 90-talet som den började växa och tas på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Det ser ut lite som pillars of eternity?

Utseendemässigt, absolut – väldigt old school och förrenderade bakgrunder. Det är dock mer fokus på story och val, och jag vill minnas att du kan ta dig genom hela storyn utan att döda någon. Det är den andliga uppföljaren till Planescape: Torment.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG