Gamingburk runt 15k - Är detta vettigt?

Permalänk
Medlem

Gamingburk runt 15k - Är detta vettigt?

Tjena!

Får beklaga en i mängden av liknande trådar. Men inte riktigt fått mina svar besvarade.
Har kollat i trådar och jämfört och kopierat lite delar.

Detta kom jag fram till som jag funderar på att beställa. Monterar själv och har eget windows.

Frågan är om det är något som man kan ändra på till det bättre, eller om allt är i sin ordning?
Moderkortet bra?
Kan jag spara in mer pengar på att ta ett Ryzen 5 1600x utan att det påverkar spelandet?

Tacksam för all hjälp!

Möjligt att jag köper gfx från annan butik och sparar in ca 500:- till.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10363134/

Används mer eller mindre till gaming och har aldrig haft värstingdator tidigare, så aldrig varit krav på att köra Ultra på allt. Utan mest att spelet ska flyta med bra fps.

Permalänk
Medlem

Ska du bara spela så är det nog bättre att byta till en 7700k, iallafall av den informationen jag sett på lite videos som jag skummade igenom lite snabbt nu. Vet inte hur det ser ut just nu med uppdaterat bios och snabbare minnen, videorna var uppladdade strax efter release av processorerna.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KonLa:

Tjena!

Får beklaga en i mängden av liknande trådar. Men inte riktigt fått mina svar besvarade.
Har kollat i trådar och jämfört och kopierat lite delar.

Detta kom jag fram till som jag funderar på att beställa. Monterar själv och har eget windows.

Frågan är om det är något som man kan ändra på till det bättre, eller om allt är i sin ordning?
Moderkortet bra?
Kan jag spara in mer pengar på att ta ett Ryzen 5 1600x utan att det påverkar spelandet?

Tacksam för all hjälp!

Möjligt att jag köper gfx från annan butik och sparar in ca 500:- till.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10363134/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10363134/

Används mer eller mindre till gaming och har aldrig haft värstingdator tidigare, så aldrig varit krav på att köra Ultra på allt. Utan mest att spelet ska flyta med bra fps.

1. Som alltid, skippa NVMe disken. Den bidrar med absolut ingenting.
2. Ryzen 5 1500X/1600 till förmån för bättre komponenter. Ryzen 7 passar bättre i arbetsdatorer och inte spelmaskiner, sett till priset.
3. Grafikkortet köper du ifrån annan butik, precis som du är inne på.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10363236/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

är det endast spelande du är ute efter elller kan steaming, inspelning eller mycket multitasking (t.ex. chat, musik, titta på en eller flera stream mm.) också komma in?
Bara i fallet ovan där det är mycket att göra skulle jag rekommendera R7. annars hellre en R5 (1600 eller 1600x) och lite mer pengar för GPU eller nåt annat.
Sen ska man också nämna att visligen få du med en i7 högre FPS om du nu bryr dig om att få MAX FPS. MEN flera kärnor känns mer framtidssäkert. speciellt när AMD har själv sagt att dem kommer stödja AM4 moderkorten fram till 2020, dvs du kommer endast behöva köpa en ny CPU vid uppgradering.
Och nu har ju även pratet börjat om Intels nästa plattform och se där, plötsligt ska det också blir flera kärnor från företaget som tycket 4c/8t var tillräckligt bra för dem flesta.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag sitter väl och kollar film på andra skärmen jämte emellanåt. Streamar dock inte.
Hög FPS är väl absolut viktigt inom gaming, men är det så märkbar skillnad på R5,R7 och i7 när spelen inte nyttjar alla kärnor osv?
Jag går ju inte i taket av att inte ha max fps konstant. Spelat på en macbook pro retina det senaste.

Dock så är ju varje sparad krona mer pengar jag kan lägga på en ny vettig skärm också. Alternativt pengar till sommaren. Så att från att nästan viljat gått den lätta vägen och klickat hem en färdig burk för 20k, så sneglar jag mer på vart man kan spara pengar och nöja mig med en bra dator och inte behöva ha det värsta.

Tack för alla inputs!

Edit:
Behövs det några extra fläktar för setupen Peppar länkade?
Om inget annat anmärkningsvärt, så blir det nog att klicka hem prylarna.

Permalänk
Medlem

Intel fanboysen kommer säga dig att det är absolut i7 du ska köpa och att det är max fps man måste har när man vill lira CS:GO m.m. så tar det med en nypa salt.
just med spel som inte nytta flera kärnor än t.ex 2 eller 4 så kommer ju inte dem gör så mycket mer eller försämra prestandan. dem kommer helt enkelt inte att användan. däremot om du multitaska så kommer dem ju till användning. men R5 och R7 modellerna som är relaterat till varandra har i princip samma prestandan.
Så själv tycker jag du ska gå med R5 1600 eller 1600 och som du har sagt lägga dem sparande pengar på nåt annat.
en sak att påpeka är att tyvärr är det så att om du köper en skärm med G-Sync kommer du låsa in dig till just G-Sync. Nvidia skulle kunna också stödja FreeSync om dem vill då standarden är öppet men dem har valt att inte göra det.
På andra sidan har du FreeSync som stödja's av AMD men som även nu ska stödja's av Microsofts kommande Scropio. kanske inte så jätte intressant till alla PC Masterrace snubbar men rent allmänt är det en bra utveckling åt att alla ska kunna dra nytta av en öppen standard istället för har låsas in på sin hårdvara.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@KonLa
Nvme ssd är absolut värt de att ha som OS disk. Jag köpte 960 Pro och uppstarten är otroligt snabb ca 3sek från att bios lämnar över till att inloggningssidan är framme. Det handlar bara om någon hundralapp extra och det ÄR värt de Köpte min för 1390.

i5 är aldrig ett bra val idag så antingen väljer man Ryzen som du gjorde, eller en 7700k. Dock så kanske du ska välja antingen 1600x eller 1700x om du inte vill överklocka. För du har valt ett moderkort utan överklockning.

Så där har du tre val:
* Köpa X370 moderkort och överklocka den icke X modell du köper
* Köpa 1600x/1700x tillsammans med B350 moderkort
* Eller gå all-in och köpa x370 + X modell av cpun, dyrast såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Så detta + 1080 hade funkat då?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10363376/

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att det inte följer med en kylare till X modellerna. Så där blir det 350kr extra för tex Pure Rock.
Datorn lär fungera mycket bra oavsett vad du använder den till.

Se till att ha senaste bios till moderkortet från början

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

@KonLa
Nvme ssd är absolut värt de att ha som OS disk. Jag köpte 960 Pro och uppstarten är otroligt snabb ca 3sek från att bios lämnar över till att inloggningssidan är framme. Det handlar bara om någon hundralapp extra och det ÄR värt de Köpte min för 1390.

i5 är aldrig ett bra val idag så antingen väljer man Ryzen som du gjorde, eller en 7700k. Dock så kanske du ska välja antingen 1600x eller 1700x om du inte vill överklocka. För du har valt ett moderkort utan överklockning.

Så där har du tre val:
* Köpa X370 moderkort och överklocka den icke X modell du köper
* Köpa 1600x/1700x tillsammans med B350 moderkort
* Eller gå all-in och köpa x370 + X modell av cpun, dyrast såklart

Skickades från m.sweclockers.com

B-serien hos AMD har stöd för överklockning, det är Intels B-serie som inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

B-serien hos AMD har stöd för överklockning, det är Intels B-serie som inte har det.

Perfekt thank you

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

@KonLa
Nvme ssd är absolut värt de att ha som OS disk. Jag köpte 960 Pro och uppstarten är otroligt snabb ca 3sek från att bios lämnar över till att inloggningssidan är framme. Det handlar bara om någon hundralapp extra och det ÄR värt de Köpte min för 1390.
Skickades från m.sweclockers.com

Vilket är likvärdigt till en vanliga S-ATA eller M.2 SSD.

1. 1600X kommer utan cpu-kylare, 1500x och 1600 kommer med.
2. Ryzen B350 serien har en relativt hög prislapp sett till funktioner, du får ju trots allt ett X370 moderkort för några extra hundralappar.
3. Med ett GTX 1080 för ~5500kr och en Ryzen R5 1600, får du utrymme med både ett x370 moderkort och en 500GB M.2 SSD inom budget. Eller du går 100kr över beroende på fraktpriset för GTX 1080 kortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|