Dålig "pad" på LGA1366 processor. Kan man köra ändå?

Permalänk

Dålig "pad" på LGA1366 processor. Kan man köra ändå?

Jag har en X5690 processor med LGA1366 socket.

Jag har noterat att det finns en skada (ser ut som den är bränd, eller fått en smäll) på en pad.

Jag har surfat in på denna sida:
sida med LGA1366 sockel

Där finns denna bild med förklaring under:

Och denna bild med matris:

Den pin som är trasig eller skadad ser ut att vara Vss, dvs svart på första bilden bilden.

Skadan ser ut att vara på AJ 34 på andra bilden och en mindre skada på AH 34..

Hur riskabelt är det att montera denna processor och köra?

Moderkortet och maskinen har ett värde som är väldigt stort, så jag önskar inte att skada maskinen.

Är det alltid säkert att köra utan en av jordpunkterna, eller är det bara vissa man kan leva utan?

Jag hittar inte något dokument (från intel) där jag kan bekräfta att det bara är en jord pad, är det någon som vet hur man hittar en lista över alla kontakterna på processorn? Borde ju finnas i en spec. någonstans.

Mycket tacksam för svar från er som definitivt vet vad som gäller och inte gissar.

//GF

Permalänk
Medlem

Hur märkte du att den inte va som den skulle då ?
Personligen skulle jag köpa en 1366 920 I7, då har du ju systemet rullande igen även om den inte är för dagens spel.
Dom kan man få för några hundralappar i dagsläget.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk

@Roxxer:

Skulle uppgradera, och såg då att den nya processorn var skadad innan jag monterade. Så jag valde att inte montera på grund av risken för skador på moderkortet.

Det är ett dubbelprocessorsystem med 12 trådar. Kör ECC minnen.

Det är inte möjligt att använda något annat än X5680/X5690.

hittade tech spec här:

PDF för LGA1366

Hur stor är risken att köra processor med skada på en eller två Vss / GND?

Permalänk
Medlem

Kan man få en bild på den faktiska skadan?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hjälpsam

Har kört Socket 775, 478, 604 och 602 med saknade pins för spänning eller jord och inte haft någon utmaning av det. Alla system är olika så jag kan inte garantera att det funkar för dig men det är ganska bra odds att det funkar

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Kan man få en bild på den faktiska skadan?

Jag kan inte lägga upp bilder här, kan jag maila eller smsa en bild till dig?

test:

https://anonimag.es/image/JT9sXdB

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Jag kan inte lägga upp bilder här, kan jag maila eller smsa en bild till dig?

Ladda upp den på typ imgur och länka hit!

Permalänk
Medlem

@goodfidelity
Svårt att säga med säkerhet då bilden är något suddig men det ser ut som det är skit ovanpå pin pad'den. Kanske är smuts eller något som hamnat där och sedan bränts dit.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Om det är beläggning av oxid eller smuts så kan isopropanol vara en idé för rengöring.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@backfeed:

Jag har försökt skrapa med en nål, och tagit tops med kemiskt ren bensin.

Det förändras inte.

Ser ut som om det saknas koppar typ.

Någon som vet vad konsekvensen blir vid eventuellt bruk av denna processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

@backfeed:

Jag har försökt skrapa med en nål, och tagit tops med kemiskt ren bensin.

Det förändras inte.

Ser ut som om det saknas koppar typ.

Någon som vet vad konsekvensen blir vid eventuellt bruk av denna processor?

Bara du kan bestämma om det är värt att riskera. Troligtvis är det inga problem, jag har kört cpu'er som saknat pins förr och även i nyare system är det vanligt att pinsen i socketen böjer sig.

Men känner du att du hellre köper en ny cpu, så gör det.

Hur kommer det sig att du kör ett så himla gammalt system förresten? Svårt att släppa taget om din investering? Dator prylar är inte precis som fint vin. (Även om AMD hävdar det) hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av xenom:

Bara du kan bestämma om det är värt att riskera. Troligtvis är det inga problem, jag har kört cpu'er som saknat pins förr och även i nyare system är det vanligt att pinsen i socketen böjer sig.

Men känner du att du hellre köper en ny cpu, så gör det.

Hur kommer det sig att du kör ett så himla gammalt system förresten? Svårt att släppa taget om din investering? Dator prylar är inte precis som fint vin. (Även om AMD hävdar det) hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Systemen är modulära, och uppgraderas därför vidare och används. De ersättande systemen som kommit efter är mer begränsade när det kommer till RAM platser och hårddisk, utbyggnadsmöjligheter osv. Därför bygger vi på äldre system. De äldsta är från 2009 men de står sig fortfarande extremt bra mot de nya när man räknar kost/nytta.

När man maxar ut RAM och processorer så får man 3.46Ghz 12-core och 128Gb RAM vilket räcker ganska långt.

Strömförbrukningen är högre i gamla arkitekturen, men strömmen är gratis

För att återgå till trådens topic, är det någon som haft problem, eller hört om någon som haft problem med att köra processorer som har en eller flera defekta jordpunkter (Vss)?

//GF

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Jag har försökt skrapa med en nål, och tagit tops med kemiskt ren bensin.

Det förändras inte.

Ser ut som om det saknas koppar typ.

Någon som vet vad konsekvensen blir vid eventuellt bruk av denna processor?

Nålskrap borde ju få bort eventuellt oxidskikt, men jag vet inte om kemiskt ren bensin fungerar bra för det. Isopropanol (finns t.ex. hos Kjell & co) ska dock fixa det, och brukar t.ex. användas för kretskortsrengöring. Men saknas det koppar så hjälper det förstås inte.

Du kanske kan höra med Intel för säkerhets skull? Men risken finns förstås att de bara säger "köp nytt!" oberoende av omständigheter...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Nålskrap borde ju få bort eventuellt oxidskikt, men jag vet inte om kemiskt ren bensin fungerar bra för det. Isopropanol (finns t.ex. hos Kjell & co) ska dock fixa det, och brukar t.ex. användas för kretskortsrengöring. Men saknas det koppar så hjälper det förstås inte.

Du kanske kan höra med Intel för säkerhets skull? Men risken finns förstås att de bara säger "köp nytt!" oberoende av omständigheter...

Det är väl ändå inte livstids garanti på processorer?

//GF

Permalänk
Medlem

Kontakta säljaren om att processorn har skada antar jag funkar och göra ?
annars finns det ju begagnade från ebay o liknande och köpa.
de flesta dual cpu moderkort ska också funka med endast en processor i och hälften av platserna med ram fyllda.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Det är väl ändå inte livstids garanti på processorer?

Det var inte garantiärende jag syftade på, utan att de säkerligen vet eller kan ta reda på om det kan orsaka problem, men risken finns att de ändå kör med ett "canned answer".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Jag har monterat den defekta processorn och testkört den, fungerar helt Ok. Hittar inga fel alls. Kommer att köra den under en längre period och återkommer till tråden om det uppstår några problem.

Det kan vara fint för framtida trådläsare.

//GF