Öppna hårddisk med virus

Permalänk
Medlem

Öppna hårddisk med virus

Jag har ett gäng gamla diskar som jag tänkt att gå igenom.

Det var ett tag sen men jag vet att jag fick virus förut och valde då att koppla ur diskarna och köpa nya. De smittade har fått ligga orörda några år.

Skulle jag kunna plugga in diskarna och gå igenom dem utan att bli smittad direkt av något "autostart-virus"? Jag kommer inte att klicka på några körbara filer utan tänkte mer se om det fanns några bilder eller dokument som jag vill ha kvar och kopiera över dessa.

Jag kör Avast Free Antivirus.

Allt gott,

Z

Permalänk
Medlem

Starta de på en Linux-maskin?

Permalänk
Medlem

Koppla ur din vanliga disk och in med den smittade, boota fran usb sticka med nagon scan och repair variant pa, typ nagon av de som namns har https://www.lifewire.com/free-bootable-antivirus-tools-262578... sa kan du eventuellt fa bort skrapet med minimal risk.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

@DozeN: Dessvärre ej tillgång till Linuxmaskin.

Permalänk
Medlem

@Molvis: Tack för tipset. Tror jag inte har det i mig att orka utföra den processen. Är 4 diskar sammanlagt. Tänkte mer om det fanns något smidigt inkapslingsverktyg eller så...

Permalänk
Medlem

Antivirus program uppdateras ofta.. så 2år gamla virus borde ju gå att rensa bort.
Ibland är väl gratis programen inte aktiva i bakgrunden utan du måste aktivt välja att scanna efter virus själv.. men inte någon direkt koll på just din gratis version.

Permalänk

Satt i liknande sits för några månader sen där ja hade en disk med cryptolocker. Bootade datorn med nätverk o den slog ut nätverket.
Slutade med hammare tyvärr.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zencity:

@DozeN: Dessvärre ej tillgång till Linuxmaskin.

Det behövs bara ett usbminne, linux behöver inte installeras utan man kan köra live.
Du klarar dig med ett 4Gbyte usbminne och att göra i ordnnig ett minne med en livelinux är väldigt praktiskt för felsökning och liknade lägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Satt i liknande sits för några månader sen där ja hade en disk med cryptolocker. Bootade datorn med nätverk o den slog ut nätverket.
Slutade med hammare tyvärr.

En länk som kan vara användbar.

nomoreransom.org - free decryption tools, against ransomware.
"If you're concerned about ransomware, this report may be good news. The platform nomoreransom.org is now available in 14 languages and contains 40 free decryption tools. Since our last report in December, more than 10 000 victims from all over the world have been able to decrypt their affected devices thanks to the tools made available free of charge on the platform."