Permalänk
Medlem

Gaming PC

Hej på er, alla trogna Sweclockare och annat löst folk!

Efter mycket om och men så har jag tagit beslutet att jag måste köpa en PC. Sedan flera år som trogen Mac användare så har jag insett att gamea på en Mac, kommer man inte särskilt långt med.

Har byggt upp en gaming dator via inet, genom att plocka delar som jag dels läst om här på forumet samt "efterforskat" lite på Youtube. Emotser dock era tips och rekommendationer inför mitt kommande köp. Datorn ska inkludera från topp till tå. Kostnaden får inte överstiga 25TKR.

Förutsättningar: har Windows 10.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10364691/

Visa signatur

Min första dator hette Aptiva, och vi brukade leka mycket... ååh va jag saknar dig min Aptiva!

Permalänk
Medlem

Smaskigt. Men, med den budgeten borde du skaffa en bra 4k-skärm. Köp R5 eller Define S istället, R4 är ett gammalt chassi.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Smaskigt. Men, med den budgeten borde du skaffa en bra 4k-skärm. Köp R5 eller Define S istället, R4 är ett gammalt chassi.

Fast att spela på 4K med en 1600X känns väl sådär? Tänkte på FPS lär vara rätt låg om man inte kör med grafiska detaljer från typ 2005

Bygget ser bra ut, tänk dock på att lägga till en mekanisk hårddisk där du lägger prylar du inte använder konstant eller laddar ner till, då SSD's inte direkt är gjorda för att skrivas till konstant.

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Tips på bra 4k- monitor? Chassit är utbytt till en R5.

Visa signatur

Min första dator hette Aptiva, och vi brukade leka mycket... ååh va jag saknar dig min Aptiva!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ochatach:

Fast att spela på 4K med en 1600X känns väl sådär? Tänkte på FPS lär vara rätt låg om man inte kör med grafiska detaljer från typ 2005

Bygget ser bra ut, tänk dock på att lägga till en mekanisk hårddisk där du lägger prylar du inte använder konstant eller laddar ner till, då SSD's inte direkt är gjorda för att skrivas till konstant.

Visst Intel är lite bättre i spel men spelar man i minst 1440p så är det 0 skillnad på en 1600x och den fetaste intel cpun.

@GillrocK det blir en riktigt fin dator men jag tycker du ska gå upp i upplösning, 1440p och 144hz passar perfekt till ditt grafikkort.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Geeks Gaming

Tycker det ser väldigt bra ut! Det jag personligen känner är lite meningslöst i en speldator är en m.2 SSD via NVME som 960 är. Har själv en 950 och flera vanliga SSD och märker inte tillräckligt stora skillnader i laddningstid för att det ska motivera prislappen. Köpte det mer som en kul grej när man bygger ny dator. Och är väl fortfarande det, en kul grej att skryta med om man kör benchmarks, men inte särskilt praktiskt.
Det jag rekommenderar är en vanlig 2,5" SSD, likt Samsung 850 för runt 1500 eller en ocz triton på 480GB för samma pris som 960.

Permalänk
Medlem

Tack för att ni hjälpsamma.

Hitintills har jag gjort följande ändring: https://www.inet.se/kundvagn/bild/10364817/

SSD tänkte jag köra i raid0.
Fortfarande svårt att hitta en bra gaming monitor utan att det blir flaskhals. Dock får inte det bli en dyr sådan, men kan tänka mig max 6TKR.

Visa signatur

Min första dator hette Aptiva, och vi brukade leka mycket... ååh va jag saknar dig min Aptiva!

Permalänk
Avstängd

@GillrocK: På fredag så har cdon green friday rea, förra året så hade dom en medarbetare som var aktiv i cdon tråden här på swec där den tog emot önskningar på saker man ville ha prissänkt.

Önska nån av dom här skärmarna, om dom inte redan är på rea på fredag.
Asus ROG Swift PG279Q https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333873
Acer Predator XB271HUbmiprz https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410310
AOC AG271QG https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3754945

Det är samma skärm, men olika tillverkare och iaf acer och aoc har droppat under 6k många gånger. Asus klistermärket är tydligen dyrare att tillverka för dom har bara droppat lika lågt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av GillrocK:

SSD tänkte jag köra i raid0.

Gör inte det, köp en 500GB-modell istället.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Då kanske jag ska hålla mig tills på fredag då (vilket jag ändå hade tänkt att göra).

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10366701/
Har uppdaterat listan med monitor och hdd.

Lite osäker dock gällande moderkortet samt RAM-minnen. Det ser heller inte ut som att kortet stödjer minnena. Vad tror ni?

Visa signatur

Min första dator hette Aptiva, och vi brukade leka mycket... ååh va jag saknar dig min Aptiva!

Permalänk
Medlem

Har Inet slutat med gratis frakt för sweclockers medlemar?

Edit: Dom dära minnena använder Hynix moduler, Hitta ett par med Samsung B die dom är rekomenderade till Ryzen.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

@Jays_swe: Jag vet att man forfarande kan välja gratis frakt, fast gratis frakt gäller inte vid hemleverans.

Visa signatur

Min första dator hette Aptiva, och vi brukade leka mycket... ååh va jag saknar dig min Aptiva!

Permalänk
Medlem

Jag bumpar min egna tråd lite...

Såhär ser konstruktion ut - https://www.inet.se/kundvagn/bild/10370825/

Har tittat lite under fredagens "vårrea". Dock vart inte skärmen som jag var ute efter ute på rea, fast liknande skärm finns på CDON med annan panel ( TN-panel) men som jag läst inte ska vara särskilt optimalt vid krävande fps spel.

Har bytt ut ramminnen för att optimera sig för Ryzen utan att det blir till någon flaskhals.

Graffekortet är även det utbytt, då denna ska vara bäst just nu för sin prisklass.

Jag emotser gärna era tips och råd. Köp planeras i helgen då jag inte längre kan bärga mig!

Visa signatur

Min första dator hette Aptiva, och vi brukade leka mycket... ååh va jag saknar dig min Aptiva!

Permalänk
Medlem

G3 750W finns hos komplett för 999kr.
Säker att du behöver köpa sparat cpu-kylare, man får väl med wraith kylare på ryzen icke X varianter?

Permalänk
Medlem

@Mahti: Såg att PSU fläkten var nedsatt på Komplett. Köper jag delar separat så ingår inte Inets montering vilket jag måste ha med.
Är fläktarna som ingår med CPU något bra då? Vet bara av tidigare erfarenheter att de brukar vara kassa på kyla ner. Jag har iofs inga planer att överklocka rejält (är ingen geek).

Visa signatur

Min första dator hette Aptiva, och vi brukade leka mycket... ååh va jag saknar dig min Aptiva!

Permalänk
Medlem

Då hänger jag med på tankegången och 200kr besparing mot vad dina övriga komponenter kostar är inte jättemycket oavsett.

Jag är nog inte högre upp på geek-trappan än du. Är själv påväg att bygga eget och har läst att wraithen ska vara rätt ok, så ska själv ge den en chans.

Varför x370 moderkort? Har själv försökt få in det i budgeten men gått tillbaka till b350 då jag inte kör SLI ändå.
Och det verkar som man ska kunna klocka helt ok på b350 också.
Letar faktiskt efter b350 varianten av msi pro carbon för tillfället..

Permalänk
Medlem

@Mahti: Det var nog enbart för att man kunde välja köra SLI. Såg det mer som framtidssäkert men tror iofs inte att jag har någon användning för det på ett tag om jag ändå valt ett 1080 ti kort. Jag kan förmodligen byta kort och spara några hundralappar men jag behöver en motivering på varför jag ska göra det.

Visa signatur

Min första dator hette Aptiva, och vi brukade leka mycket... ååh va jag saknar dig min Aptiva!

Permalänk
Medlem

Motiveringen jag kör på är pengar, sen vet jag inte hur stark motivering det är för dig. Eftersom pengar en begränsad resurs tänker jag;
vill jag betala 5-800kr extra för SLI (samt lite annat som jag ännu inte blivit övertygad om att jag behöver),
eller vill jag hellre lägga dom pengarna på något helt annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ochatach:

Fast att spela på 4K med en 1600X känns väl sådär? Tänkte på FPS lär vara rätt låg om man inte kör med grafiska detaljer från typ 2005

Bygget ser bra ut, tänk dock på att lägga till en mekanisk hårddisk där du lägger prylar du inte använder konstant eller laddar ner till, då SSD's inte direkt är gjorda för att skrivas till konstant.

Grafiska detaljer går i regel på grafikkortet och inte CPUn. Ju högre upplösning desto mindre skillnad mellan processorerna.

@GillrocK
Räcker inte en 1600?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Visst Intel är lite bättre i spel men spelar man i minst 1440p så är det 0 skillnad på en 1600x och den fetaste intel cpun.

@GillrocK det blir en riktigt fin dator men jag tycker du ska gå upp i upplösning, 1440p och 144hz passar perfekt till ditt grafikkort.

Nej,skillnaden mellan processorerna är samma oavsett upplösning,däremot så kommer grafikkortet antagligen flaska systemet och då kan man få för sej att det är 0 skillnad mellan processorerna