Köpa min första NAS, köpråd

Permalänk

Köpa min första NAS, köpråd

Jag går i tankarna att skaffa en enkel NAS att ha hemma, främst för att dela filmer på nätverket och att köra backup på. Prisklass omkring 1500kr, absolut max 1900kr. Den behöver absolut inga häftiga funktioner, de enda kraven jag har är:

  1. Kunna köra raid1 med två 1TB-hårddiskar.

  2. Enkelt kunna dela filmer till både PC och Mac.

  3. Kunna streama filmer till Chromecast.

Har spanat in
Synology DS216se
ZyXEL NAS326
ZyXELn är klart billigare (1099:-) jämfört med Synologyn (1529:-), men enligt den här jämförelsen ser ZyXELn ganska mycket bättre ut, på pappret i alla fall.

Vilken av dessa två rekommenderar ni? Eller borde jag skaffa någon helt annan? Jag har som sagt aldrig haft en NAS förut, och vet inte riktigt vad man ska jämföra.

Tacksam för input!

Permalänk

Jag kan varmt rekommendera Synologys produkter, deras "operativsystem" är extremt lättarbetat.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Om du har prylar över kan jag rekommendera Amahi som är en gratis webbaserad filserver som du kan köra på en gammal dator

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Jag kan varmt rekommendera Synologys produkter, deras "operativsystem" är extremt lättarbetat.

Tycker du att den Synologyn jag länkade är bra, eller rekommenderar du någon annan av deras produkter?

Skrivet av Snogge:

Om du har prylar över kan jag rekommendera Amahi som är en gratis webbaserad filserver som du kan köra på en gammal dator

Jag har tyvärr bara hårddiskar att tillgå, inget hemmabygge den här gången

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maldergho:

Jag går i tankarna att skaffa en enkel NAS att ha hemma, främst för att dela filmer på nätverket och att köra backup på. Prisklass omkring 1500kr, absolut max 1900kr. Den behöver absolut inga häftiga funktioner, de enda kraven jag har är:

  1. Kunna köra raid1 med två 1TB-hårddiskar.

  2. Enkelt kunna dela filmer till både PC och Mac.

  3. Kunna streama filmer till Chromecast.

Har spanat in
Synology DS216se
ZyXEL NAS326
ZyXELn är klart billigare (1099:-) jämfört med Synologyn (1529:-), men enligt den här jämförelsen ser ZyXELn ganska mycket bättre ut, på pappret i alla fall.

Vilken av dessa två rekommenderar ni? Eller borde jag skaffa någon helt annan? Jag har som sagt aldrig haft en NAS förut, och vet inte riktigt vad man ska jämföra.

Tacksam för input!

Hur kommer du fram till slutsatsen att Zyxeln ser ganska mycket bättre ut på pappret? Den har mer minne och lite kraftigare processor och den har USB3, men den har å andra sidan sämre utbud av tjänster. Och räknar du in allt som finns att ladda ner till Synologyn så är den ljusår bakom, eftersom tjänsterna är just Synologys styrka.

Vad menar du med att du enkelt ska kunna streama filmer till Chromecast? (har inte själv någon Chromecast). Om du tänker förlita dig på DLNA-stödet så skulle jag säga att du är ganska rökt med båda dessa. Om du däremot tänker förlita dig på en mediaspelare på Chromecasten som spelar upp filer från en Windows share (SMB/Samba) så funkar vilken av dessa som helst. Vilken NAS som helst kan skyffla filer till och från disk.

Hur ser du ditt användande av NAS'en framför dig? Är det en grej du sätter upp en gång och sedan bara använder, eller tänker du dig att du har fler användare, kommer att försöka köra andra tjänster på NAS'en osv? Om det är en set it and forget it NAS så kan du köpa billigaste möjliga. Om du vill hålla på att pilla med NAS'en så är Synologys gränssnitt väldigt trevligt och det finns massor med prylar att installera som är lätta att komma igång med. Å andra sidan kanske du ska överväga en ännu starkare NAS i så fall, för båda dessa är ganska begränsade kapacitetsmässigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan också säga att jag är och har varit väldigt nöjd med synologys mjukvara de senaste 6 åren.

Den NAS'en du länkat (DS216se) väldigt klen. (enkärning cpu på 800 Mhz, 256MB RAM)

Hade nog tagit denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3325891 om syftet hade varit streama film. (tvåkärning cpu på 1500 Mhz, 1GB RAM)

Permalänk
Medlem

Som någon påpekade. Ska nasen transcoda High bitrate 1080 och kanske 4k duger ingen Nas under 5k typ. Ska den bara förse en mediaspelare (ej Chromecast) med filer fungerar vad som helst.
Har själv en 216j som förser en Boxee med film och det fungerar fint, sen ryker boxeen snart för något med x265 stöd men det är en annan historia.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Hur kommer du fram till slutsatsen att Zyxeln ser ganska mycket bättre ut på pappret? Den har mer minne och lite kraftigare processor och den har USB3, men den har å andra sidan sämre utbud av tjänster. Och räknar du in allt som finns att ladda ner till Synologyn så är den ljusår bakom, eftersom tjänsterna är just Synologys styrka.

Har som sagt ingen som helst koll på NASar. ZyXELn verkade ha lite bättre hårdvara enligt den jämförelsen, och det är allt jag har att gå på. Har ingen erfarenhet av tjänster o.dyl., så därför jag frågar här eftersom det verkade suspekt att den skulle vara markant billigare och "bättre".

Skrivet av giplet:

Vad menar du med att du enkelt ska kunna streama filmer till Chromecast? (har inte själv någon Chromecast). Om du tänker förlita dig på DLNA-stödet så skulle jag säga att du är ganska rökt med båda dessa. Om du däremot tänker förlita dig på en mediaspelare på Chromecasten som spelar upp filer från en Windows share (SMB/Samba) så funkar vilken av dessa som helst. Vilken NAS som helst kan skyffla filer till och från disk.

Vet inte hur det funkar att streama till Chromecasten i praktiken, men enligt produktinfon ska båda de jag länkade klara av att göra det. Jag gissar att det görs via någon sorts mobilapp som "mellanhand".

Skrivet av giplet:

Hur ser du ditt användande av NAS'en framför dig? Är det en grej du sätter upp en gång och sedan bara använder, eller tänker du dig att du har fler användare, kommer att försöka köra andra tjänster på NAS'en osv? Om det är en set it and forget it NAS så kan du köpa billigaste möjliga. Om du vill hålla på att pilla med NAS'en så är Synologys gränssnitt väldigt trevligt och det finns massor med prylar att installera som är lätta att komma igång med. Å andra sidan kanske du ska överväga en ännu starkare NAS i så fall, för båda dessa är ganska begränsade kapacitetsmässigt.

Det jag hade tänkt mig är att jag från datorerna lägger till NASen som nätverksenhet, och därefter mer eller mindre använder den på samma sätt som en lokal disk. Men som jag sa ovan, jag har ingen koll på tillgängliga tjänster och därav inte heller vad som finns att tjäna på att använda dem.

Skrivet av hultron:

Kan också säga att jag är och har varit väldigt nöjd med synologys mjukvara de senaste 6 åren.

Den NAS'en du länkat (DS216se) väldigt klen. (enkärning cpu på 800 Mhz, 256MB RAM)

Hade nog tagit denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3325891 om syftet hade varit streama film. (tvåkärning cpu på 1500 Mhz, 1GB RAM)

Den ligger dock över min smärtgräns i pris, tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Som någon påpekade. Ska nasen transcoda High bitrate 1080 och kanske 4k duger ingen Nas under 5k typ. Ska den bara förse en mediaspelare (ej Chromecast) med filer fungerar vad som helst.
Har själv en 216j som förser en Boxee med film och det fungerar fint, sen ryker boxeen snart för något med x265 stöd men det är en annan historia.

Det kommer inte att behövas någon transcoding, jag kommer fixa filformaten själv innan jag lägger in dem på NASen. Ser inte heller att 4K kommer vara aktuellt inom någon snar framtid, kommer vara student från och med nu i höst och har just nu bara en "dum" vanlig TV.

Permalänk

Jag kör föregångaren till Zyxel-modellen (325v2) och är väldigt nöjd. Den är inget fartmonster men den fungerar utmärkt med både Mac och PC och har alla tjänster man kan tänka sig om man installerar en pakethanterare (vilket är relativt enkelt gjort, bara att lägga till en adress i en textfil på NASen). Klarar inte att transcoda video men som filserver och mediaserver (både över DLNA och traditionella filprotokoll) fungerar den utmärkt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Den ligger dock över min smärtgräns i pris, tyvärr.

Denna Synology DS214play på swec-marknaden kanske?

http://www.sweclockers.com/marknad/139609-synology-ds214play-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maldergho:

Har som sagt ingen som helst koll på NASar. ZyXELn verkade ha lite bättre hårdvara enligt den jämförelsen, och det är allt jag har att gå på. Har ingen erfarenhet av tjänster o.dyl., så därför jag frågar här eftersom det verkade suspekt att den skulle vara markant billigare och "bättre".

Vet inte hur det funkar att streama till Chromecasten i praktiken, men enligt produktinfon ska båda de jag länkade klara av att göra det. Jag gissar att det görs via någon sorts mobilapp som "mellanhand".

Det jag hade tänkt mig är att jag från datorerna lägger till NASen som nätverksenhet, och därefter mer eller mindre använder den på samma sätt som en lokal disk. Men som jag sa ovan, jag har ingen koll på tillgängliga tjänster och därav inte heller vad som finns att tjäna på att använda dem.

Den ligger dock över min smärtgräns i pris, tyvärr.

Så som du beskriver det ser jag inte vad Synologyn ger dig för mervärde. Om du främst vill ha en disk att slänga filer på som råkar vara tillgänglig i nätverket så kan du köpa precis vad som helst.

Har för övrigt själv en Synology och en Buffalo Link Station av enklaste modell. Fördelen med Synologyn är allt man kan göra med den. När det gäller att lagra filer är båda två precis lika kompetenta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Så som du beskriver det ser jag inte vad Synologyn ger dig för mervärde. Om du främst vill ha en disk att slänga filer på som råkar vara tillgänglig i nätverket så kan du köpa precis vad som helst.

Har för övrigt själv en Synology och en Buffalo Link Station av enklaste modell. Fördelen med Synologyn är allt man kan göra med den. När det gäller att lagra filer är båda två precis lika kompetenta.

Vad exakt är det man kan göra "mer" med en Synology än andra NASar? Jag kikade lite på tjänsterna som finns och många av dem verkar väldigt praktiska. Tror du det kommer bli ett fall av "Jag visste inte att jag behövde det men nu kan jag inte leva utan det"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maldergho:

Jag går i tankarna att skaffa en enkel NAS att ha hemma, främst för att dela filmer på nätverket och att köra backup på. Prisklass omkring 1500kr, absolut max 1900kr. Den behöver absolut inga häftiga funktioner, de enda kraven jag har är:

  1. Kunna köra raid1 med två 1TB-hårddiskar.

  2. Enkelt kunna dela filmer till både PC och Mac.

  3. Kunna streama filmer till Chromecast.

Har spanat in
Synology DS216se
ZyXEL NAS326
ZyXELn är klart billigare (1099:-) jämfört med Synologyn (1529:-), men enligt den här jämförelsen ser ZyXELn ganska mycket bättre ut, på pappret i alla fall.

Vilken av dessa två rekommenderar ni? Eller borde jag skaffa någon helt annan? Jag har som sagt aldrig haft en NAS förut, och vet inte riktigt vad man ska jämföra.

Tacksam för input!

Kolla på en Ds216j, den är både "nyare" samt har bättre specifikationer såsom dubbla mängden ram och en Dual-Core processor. Tror även den har USB 3.0

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att dryga ut med en hundring så kan du få en HP ProLiant MicroServer Gen8 för 2000kr, det är en väldigt mycket kraftfullare maskin med mer finesser än någon "färdig" NAS i samma prisklass och har plats för 4 HDD's (+1 ssd eller optisk läsare) istället för bara 2 HDD's.

Sen kan du installera i stort sett vilket OS du än vill ha på den.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hg:

Kan du tänka dig att dryga ut med en hundring så kan du få en HP ProLiant MicroServer Gen8 för 2000kr, det är en väldigt mycket kraftfullare maskin med mer finesser än någon "färdig" NAS i samma prisklass och har plats för 4 HDD's (+1 ssd eller optisk läsare) istället för bara 2 HDD's.

Sen kan du installera i stort sett vilket OS du än vill ha på den.

2500kr på DustinHome var det billigaste jag kunde hitta:
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Var det möjligen så att du tittade på Dustin, utan moms?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

2500kr på DustinHome var det billigaste jag kunde hitta:
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Var det möjligen så att du tittade på Dustin, utan moms?

Amazon.de köpte jag själv min Gen8 vid för ca ett halvår sen, ser att den har gått upp några € i pris sen dess men 211€ blir väl ca 2000kr, knappt över kanske.

https://www.amazon.de/gp/product/B013UBCHVU/ref=ox_sc_act_title_6?ie=UTF8&psc=1&smid=A3JWKAKR8XB7XF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Tycker du att den Synologyn jag länkade är bra, eller rekommenderar du någon annan av deras produkter?

Jag hade rekommenderat DS216j, alternativ DS215j, men den har sämre CPU, vilket är det enda jag stör mig på med just DS215j, kan få problem ibland om man gör två tunga saker samtidigt, inte problem som att det bara tar längre tid, utan zippar du upp något tex så kan det i värsta fall bli ett fel som gör att du får göra om hela uppackningen igen.

Hade inte kört wifi till den så den delen kvittar för mig iaf.

Du vill ha duo-core dock, det är värt dom där extra hundralapparna och du kommer bli galen på det annars. (DS216se som är single core).

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Jag går i tankarna att skaffa en enkel NAS att ha hemma, främst för att dela filmer på nätverket och att köra backup på. Prisklass omkring 1500kr, absolut max 1900kr. Den behöver absolut inga häftiga funktioner, de enda kraven jag har är:

  1. Kunna köra raid1 med två 1TB-hårddiskar.

  2. Enkelt kunna dela filmer till både PC och Mac.

  3. Kunna streama filmer till Chromecast.

Har spanat in
Synology DS216se
ZyXEL NAS326
ZyXELn är klart billigare (1099:-) jämfört med Synologyn (1529:-), men enligt den här jämförelsen ser ZyXELn ganska mycket bättre ut, på pappret i alla fall.

Vilken av dessa två rekommenderar ni? Eller borde jag skaffa någon helt annan? Jag har som sagt aldrig haft en NAS förut, och vet inte riktigt vad man ska jämföra.

Tacksam för input!

Jag har själv en Zyxel NSA325 V2 och skulle absolut INTE rekomendera Zyxel efter mina erfarenheter med denna, men 326 kanske inte är lika värdelös

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maldergho:

Vad exakt är det man kan göra "mer" med en Synology än andra NASar? Jag kikade lite på tjänsterna som finns och många av dem verkar väldigt praktiska. Tror du det kommer bli ett fall av "Jag visste inte att jag behövde det men nu kan jag inte leva utan det"?

Har du ett intresse av att labba så vet du nog det. De flesta använder väl bara sin NAS att dumpa filer på och då spelar det som sagt ingen roll.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!