Svenska operatörer utreds av EU för konkurrensbrott

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wifi:

Förvånande kartell när Telia ändå varit överlägset dyrast så länge jag kan minnas.

Någon måste ligga överst för att bilda referens åt de övriga.

Ta Intels flaggskeppsmodell för 10000. AMD säljer motsvarande modell för 6000. Alla övriga processorer kändes prisvärda ända tills AMD kom några år senare. I mellantiden har monopolisten gjort sköna vinster. Marknaden har redan mjölkats några år, vilket är det viktigaste.

På en oligopolmarknad behöver aktörerna i marknaden endast ha ett högsta-pris vilket gör att alla andra verkar billiga. Krydda det högsta priset med några hemliga erbjudanden åt speciella kunder så kommer det dyraste bolaget ändå att vara billigast åt vissa. Sälj idén att du har bäst kvalitet så kommer ytterligare några att köpa det dyraste erbjudandet för att det känns bra och tryggt.

"dyrt måste betyda bättre" vilket förklarar de evigt stigande bostadspriserna.

Kommissionen låtsas vara handlingskraftiga. Lite böter här gör att människorna sitter på forum och glädjer sig åt hur bra EU är och speciellt kommissionen. Skvätt några väl valda nyheter från tid till annan så hålles intresset uppe.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

någon gillar oss.
min tråd jag started från 6 Januar 2017
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1460630-de-storste-sven...

Från för jag hade läst SVT artikel.
Här är danska i Sverige som vil gi är 20GB i telefonen
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1474402-har-ar-danska-i...

vor uppgift nu, är att hälde benzin på den brand der är started.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Det kan vara jag som missförstått men är det inte till och med så att det är olagligt för ett företag att inte försöka maximera sin vinst?

Nja... olagligt tror jag inte. Men för ett AB är det ju "självmord" så att säga... då aktien bygger på att folk som hypar och tror på att de ska tjäna mer, så värdet ökar. Är lika idiotiskt som hype för teknik som vi gör i detta forum egentligen

Skrivet av Nautilus011:

Billiga för dom som ringer normat/mycket. Men för som ringer/surfar lite/väldigt lite har det blivit dyrare

Kontantkort är väl alternativet antar jag.
Annars finns det en del alternativ runt 100kr/mån, även med rabatter som kan få det lägre.

Problemet är ju att det kostar att ha systemet och ditt kort "online", + support +sim kort osv. 100kr/mån anser jag inte orimligt dyrt, och du kan komma ner till typ 100kr/år om du kör kontantkort men du får mycket mindre för pengarna då.

Tips är att leta efter dessa "pott" abonnemang som vimla jag nämnde ovan. Då kan du ta det billigaste de har, och klara dig gott o väl med samtal, sms och data, och behöver du stor-använda nån månad så kostar det inget extra, då du tar av din pott.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: och jag har 50GB i telefonen , med mit danska callme simkort.
jag kan anvende det kvit och frit här i Sverige. och betaler 159kr
danska callme är owned av telia i sverige
och jag kör på telias net her i sverige

konklusion..
Svenska mobil operatör sku ha milliard böte,
eller tvinges inde för 6 veckor att lad 20GB väre minimum för konsumer prisen på rundt 150-200kr ink fri tale/sms.

eller vad vad tycker i straffen ska väre för de 4 omtalte mobil opertörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars2222:

@Paddanx: och jag har 50GB i telefonen , med mit danska callme simkort.
jag kan anvende det kvit och frit här i Sverige. och betaler 159kr
danska callme är owned av telia i sverige
och jag kör på telias net her i sverige

konklusion..
Svenska mobil operatör sku ha milliard böte,
eller tvinges inde för 6 veckor att lad 20GB väre minimum för konsumer prisen på rundt 150-200kr ink fri tale/sms.

eller vad vad tycker i straffen ska väre för de 4 omtalte mobil opertörer.

Du har dock 50GB i månaden, något jag inte har nytta av, utan mitt mål är att krypa ner runt 100kr SEK, då det räcker 22GB/mån för mig nu initialt, och typ några få GB sen. Jag antar att du dessutom syftar på 159 DKK? Vilket gör detta jag betalar just nu till typ 78 DKK...

Jag har fan svårt att ens använda mer än 1GB/månad redan nu, då jag har Wifi överallt. Så vimla är faktiskt inte så långt ifrån på vissa punkter, även om du har helt rätt i att det är löjliga överpriser rent allmänt i Sverige.

Jag orkar inte tänka på vad de ska ha i böter... lagar i Sverige är rent allmänt behov av totalrenovering. De kan börja med att öka nånstans mellan 2x-3x straff för allt.. rakt av. Sen behövs speciellt grövre och återkommande brott straffas hårdare. Sluta visa hänsyn till företag eller individer som begår grova brott...

Det enda Svenska staten verkar bry sig om idag är fildelnings fall... där är det miljonbelopp och hemskt, vilket bara är löjligt. Men om Telia rånar halva svenska folket... mjaa.. skit samma. Om någon skjuter ihjäl någon på gatan... mjaa... milt straff på något år. Om någon stjäl en bil, kör påverkade, riskerar andras liv... mjaa.. 5000kr i böter. Är helt koko. Kostar nästan mer för offret som fick sin bil stulen i självrisk!

Så enda jag kan säga är att jag är väldigt glad att det är EU som tar tag i det istället för Svenska motsvarigheten, och jag hoppas det visar Svenska staten att de faktiskt måste vara hårdare i bedömning.

Permalänk
Avstängd

"kartellbildning och missbrukande av sin ställning på marknaden"

Ungefär så som Webhallen och Inet gör med HTC Vive... Skamligt är vad det är!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davban:

Man anställer väl ändå folk för att det behövs arbetskraft, inte för välgörenhet?

Mmm inte pratade jag ju om välgörenhet.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Utan vidare mycket undersökning från min sida så tycker jag att det ser ut som att Halebop(Telia) ligger i samma prisspann som alla andra operatörer.

Vid en snabb jämförelse verkar det faktiskt som att Tre är snäppet dyrare än Telia, så det var fel av mig, men överlag skiljer det väldigt mycket i pris. Hos Telia kostar ett komplett mobilabonnemang med 20 GB mobilsurf 439 kr/mån. Tele2 har samma sorts abonnemang med 15 GB för 299 kr/mån eller 30 GB för 349 kr/mån. Telenor säljer abonnemang med 24 GB för 379 kr/mån (dock med bindningstid). Tre spelade visst i en egen liga med 15 GB för 299 kr/mån och 30 GB för 479 kr/mån.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Alltid varit positiv till EU men på senare tid har jag blivit riktigt imponerad över hur de står upp för neutralitet och slår ner på stora företag som lurar kunderna.

Här blir de inget Swexit inte

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

har du tested skype med video ?
gör det timer i någon dage så är der anvendt 1gb. inom en vecka
har du tested att pratted med voice over facebookmessenger 1 time om dagen.
någon stands på vägen vill du löbe tör för data inne för 1 måned.
för inte att tale om , anvending av video under en samtale
anvender du sportify ? (jag anvender inte sportify själv)
men det kan också tage din data,

Och uten av set vad, så är är sände nätet lige glad med om du anvender 1Gb eller 20GB på et måned.
och om mit danska simkort, det är fördi der är dobbelt upp på data just nu, så från mina 25GB till 50GB men jag sku faktisk vär jätte nöjd med 25GB
bare det jag vet, att jag inte render ut av mobil data. intet någon avbruken facebook messenger voice samtaler, och däer är plads till att anvende video delen. uten att ska tänke over, nu är det kanske dags att inte anvende video mer i denne måned.

det gir frihed.
och ja det kan ändre dit förbruks mönstre lite att ha fler data i mobilen/surfplatten.

tillföjet tekst :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Vid en snabb jämförelse verkar det faktiskt som att Tre är snäppet dyrare än Telia, så det var fel av mig, men överlag skiljer det väldigt mycket i pris. Hos Telia kostar ett komplett mobilabonnemang med 20 GB mobilsurf 439 kr/mån. Tele2 har samma sorts abonnemang med 15 GB för 299 kr/mån eller 30 GB för 349 kr/mån. Telenor säljer abonnemang med 24 GB för 379 kr/mån (dock med bindningstid). Tre spelade visst i en egen liga med 15 GB för 299 kr/mån och 30 GB för 479 kr/mån.

Tror att det som EU reagerat på är att om du hoppar i havet och simmar över till andra länder bredvid oss så är det rätt stor prisskillnad. Och om alla svenska operatörer är "med på notorna" så kan man lätt göra lite olika prismodeller osv, men man kommer generellt att ligga högre än närliggande konkurrenter i andra länder.

Lite synd att inte det blev helt fritt tvång inom EU, då hade bolag som tex Telia/Tre/Tele2 och Telenor verkligen fått jobba för kunderna igen, vilket de ska göra (varför börjar alla på T btw... ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Någon måste ligga överst för att bilda referens åt de övriga.

Ta Intels flaggskeppsmodell för 10000. AMD säljer motsvarande modell för 6000. Alla övriga processorer kändes prisvärda ända tills AMD kom några år senare. I mellantiden har monopolisten gjort sköna vinster. Marknaden har redan mjölkats några år, vilket är det viktigaste.

På en oligopolmarknad behöver aktörerna i marknaden endast ha ett högsta-pris vilket gör att alla andra verkar billiga. Krydda det högsta priset med några hemliga erbjudanden åt speciella kunder så kommer det dyraste bolaget ändå att vara billigast åt vissa. Sälj idén att du har bäst kvalitet så kommer ytterligare några att köpa det dyraste erbjudandet för att det känns bra och tryggt.

"dyrt måste betyda bättre" vilket förklarar de evigt stigande bostadspriserna.

Kommissionen låtsas vara handlingskraftiga. Lite böter här gör att människorna sitter på forum och glädjer sig åt hur bra EU är och speciellt kommissionen. Skvätt några väl valda nyheter från tid till annan så hålles intresset uppe.

Fast stigande bostadspriser har ju ingenting med "dyrt är bättre" att göra.
Det är simpelt, begränsad tillgång och ständigt ökande efterfrågan och då är man duktigt dum i huvudet om man inte utnyttjar den situationen genom att höja priserna.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Utan vidare mycket undersökning från min sida så tycker jag att det ser ut som att Halebop(Telia) ligger i samma prisspann som alla andra operatörer.

Håller med.

Skrivet av Lars2222:

någon gillar oss.
min tråd jag started från 6 Januar 2017
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1460630-de-storste-sven...

Från för jag hade läst SVT artikel.
Här är danska i Sverige som vil gi är 20GB i telefonen
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1474402-har-ar-danska-i...

vor uppgift nu, är att hälde benzin på den brand der är started.

Tackar för info om grannlandet som har likvärdig position och därmed kan nästan rakt av kopieras mot Sverige.

Skrivet av Lars2222:

@Paddanx: och jag har 50GB i telefonen , med mit danska callme simkort.
jag kan anvende det kvit och frit här i Sverige. och betaler 159kr
danska callme är owned av telia i sverige
och jag kör på telias net her i sverige

konklusion..
Svenska mobil operatör sku ha milliard böte,
eller tvinges inde för 6 veckor att lad 20GB väre minimum för konsumer prisen på rundt 150-200kr ink fri tale/sms.
eller vad vad tycker i straffen ska väre för de 4 omtalte mobil opertörer.

Denna post ger verkligen huvudet på spiken vad det kan vara som dom utreds om.

Skrivet av Enity:

Fast stigande bostadspriser har ju ingenting med "dyrt är bättre" att göra.
Det är simpelt, begränsad tillgång och ständigt ökande efterfrågan och då är man duktigt dum i huvudet om man inte utnyttjar den situationen genom att höja priserna.

Hurså? Är det inte dyrare desto "bättre" det är även här?
Allt kan vara subjektivt och många betalar för det.

Jag själv köper in tjänst från Halebop bara för en gång i tiden så var de nästan gratis att ringa inom Halebop. Men jag är inte nöjd med dagens taxor där jag nu får betala mångdubbelt eller tillochmed trippel för samma tjänst.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars2222:

har du tested skype med video ?
gör det timer i någon dage så är der anvendt 1gb. inom en vecka
har du tested att pratted med voice over facebookmessenger 1 time om dagen.
någon stands på vägen vill du löbe tör för data inne för 1 måned.
för inte att tale om , anvending av video under en samtale
anvender du sportify ? (jag anvender inte sportify själv)
men det kan också tage din data,

Och uten av set vad, så är är sände nätet lige glad med om du anvender 1Gb eller 20GB på et måned.
och om mit danska simkort, det är fördi der är dobbelt upp på data just nu, så från mina 25GB till 50GB men jag sku faktisk vär jätte nöjd med 25GB
bare det jag vet, att jag inte render ut av mobil data. intet någon avbruken facebook messenger voice samtaler, och däer är plads till att anvende video delen. uten att ska tänke over, nu är det kanske dags att inte anvende video mer i denne måned.

det gir frihed.
och ja det kan ändre dit förbruks mönstre lite att ha fler data i mobilen/surfplatten.

Antar att det var mig du syftade till pga 1GB inom en vecka

Videosamtal gör jag inte. Inte direkt nyrakad nog
Spotify använder jag ibland, men jag har den musik jag vill på SD kortet redan. Du kan också be den synka/ladda ner allt i förväg med betald Spotify.

Just nu har Vimla gjort bort sig lite, då jag har fått 2 månaders "data" för priset av en... så jag har i potten "just nu" 44GB + 20GB start paket, som jag kan använda denna månaden. Jag har använd ca 0,1GB... Resten har gått via Wifi överallt.

Wifi på jobb, på lunch, hemma, och hos vänner. Enda jag använder det är direkt ute på stan/handlar, och det blir inte så mycket direkt. Jag kör bil, så inget tittande på bussen heller... Jag ser liksom inte poängen att stirra på youtube eller video på den lilla skärmen hemma, när jag har större. Men mina behov ökar så kanske i framtiden.

Men jag håller med att det ger frihet att få tillgång till mer. Problemet är att med alla andra abonnemang jag haft så har jag känt behov av att använda upp de GB jag betalar för... annars är de ju bortkastade.

Här kan jag bygga upp 80GB "buffert"... och sen ta billigaste 2GB lösningen och ta lite på bufferten istället och få ner priset istället. Jag kan alltså ändra mitt abonemang på 2 min, hos dem, hur jag än vill. Detta har för mig gett den frihet jag vill ha, i att jag väljer det jag använder, och behöver, och inte känner behov att jag måste "använda upp det varje månad".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheSlicker:

Det kan vara jag som missförstått men är det inte till och med så att det är olagligt för ett företag att inte försöka maximera sin vinst?

Det är det inte. Om du tänker igenom så inser du hur absurt det hela skulle vara. Först definition av vinst. Tittar man på omedelbar vinst är det ända rätta att stänga ner och sälja av alla tillgångar. Blir maximal vinst på kortast möjliga tid. På längre tidsskala blir det så klart lite andra bullar.

Men det är en utmärkt skröna att gömma sig bakom för oetiska företag. Precis som stackars privata skolor och vårdinrättningar aldrig betalar skatt för "reasons".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

"kartellbildning och missbrukande av sin ställning på marknaden"

Ungefär så som Webhallen och Inet gör med HTC Vive... Skamligt är vad det är!

Kan du utveckla?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Alltid varit positiv till EU men på senare tid har jag blivit riktigt imponerad över hur de står upp för neutralitet och slår ner på stora företag som lurar kunderna.

Här blir de inget Swexit inte

Exakt. Blev så jäkla glad när EU införde Ecodesign. För exempel har föräldrarna och tjejen alltid prompt krävt att dammsugaren ska vara på 1600W med jättestark motor enligt dom. Men för några veckor sedan skaffade jag en sprillans ny dammsugare från Miele som endast låg på 800W. Den dammsuger fan bättre än något jag provat i hela mitt liv samtidigt som den låter mindre, drar mindre ström och är bättre byggd internt.

Hoppas vi aldrig går ut ur EU men jag tycker att det kan förbättras på många fronter.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: ahh bortkasted är det vel inte:)
ting ska vär simple, vigtigt var att du inte löp tör för data.
sådan vet moderat anvending
tendensen i Danmark går i retning av 30GB bli vad 20GB är idag.
men anyway , så de her 20gB i sverige, sku kun vär fair, i de her 150-200kr abb.
och svenske mobil operatörer vill väre tätter på att match resten av norden, och nordeuropa ? ) da folk beretter om 25GB i UK i deres standard abb.

Permalänk
Medlem

Svenska mobilabonnemang har förundrat mig ganska länge, både priser och total avsaknad på unlimited data. I Finland får du unlimited 4G (både hastighet och datamängd) samt ca 500min samtalstid och 200 sms/mms för 29euro i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nja... olagligt tror jag inte. Men för ett AB är det ju "självmord" så att säga... då aktien bygger på att folk som hypar och tror på att de ska tjäna mer, så värdet ökar. Är lika idiotiskt som hype för teknik som vi gör i detta forum egentligen

Kontantkort är väl alternativet antar jag.
Annars finns det en del alternativ runt 100kr/mån, även med rabatter som kan få det lägre.

Problemet är ju att det kostar att ha systemet och ditt kort "online", + support +sim kort osv. 100kr/mån anser jag inte orimligt dyrt, och du kan komma ner till typ 100kr/år om du kör kontantkort men du får mycket mindre för pengarna då.

Tips är att leta efter dessa "pott" abonnemang som vimla jag nämnde ovan. Då kan du ta det billigaste de har, och klara dig gott o väl med samtal, sms och data, och behöver du stor-använda nån månad så kostar det inget extra, då du tar av din pott.

Har starkt funderat på kontaktkort, men tanken att det finns möjlighet att man någon gång står där utan pengar på kortet. Så då får man väl bita i sura äpplet och betala för ett abonnemang. I snitt ringer jag för 15-25 min/månad. Så den faktiska kostnaden blir ju att jag betalar 2-3kr/min.

Får nog kolla in Vimla, såg något att dom gjort förändringar, får se om det är till det bättre

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är det inte. Om du tänker igenom så inser du hur absurt det hela skulle vara. Först definition av vinst. Tittar man på omedelbar vinst är det ända rätta att stänga ner och sälja av alla tillgångar. Blir maximal vinst på kortast möjliga tid. På längre tidsskala blir det så klart lite andra bullar.

Men det är en utmärkt skröna att gömma sig bakom för oetiska företag. Precis som stackars privata skolor och vårdinrättningar aldrig betalar skatt för "reasons".

Fast nu har du blandat ihop begreppen. Att sälja av tillgångar genererar inte nödvändigtvis vinst, då det bara är att omvandla en tillgång (lagervara, inventarie eller liknande) till likvida medel. Det höjer alltså likviditeten, dvs mer pengar in, men mer pengar är inte samma som mer vinst, även om man lätt kan tro det vid första anblick.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nikwid:

Fast nu har du blandat ihop begreppen. Att sälja av tillgångar genererar inte nödvändigtvis vinst, då det bara är att omvandla en tillgång (lagervara, inventarie eller liknande) till likvida medel. Det höjer alltså likviditeten, dvs mer pengar in, men mer pengar är inte samma som mer vinst, även om man lätt kan tro det vid första anblick.

Skickades från m.sweclockers.com

Det räknas som vinst kortsiktigt. Ericsson sålde ut all sin testutrustning och sedan hyrde tillbaka den för att chefer skulle få sina fina bonus. Räknades som vinst även, precis som du säger, om det är bara omvandling av tillgångar till pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

"Denna gång handlar det om kartellsamverkan och missbruk av dominerande marknadsställning"

Borde inte detta falla under KKVs ansvarsområde också?

EU-Kommissionen använder KKVs mandat som utpekad myndighet i Svensk lag som ansvarig för tillsyn av t.ex. kartellbildning för att komma åt de svenska operatörerna.

Permalänk
Avstängd

Har haft kontantkort sen mobiltelefoner kom och blev populära.
Har aldrig haft behov att alltid kunna ringa, smsa och surfa
varje dag till den mängd som missgynnar kontantkort.

Kollar kontantkortet då och då för att se saldot och börjar det bli
lite lågt så är det bara att köra in 50 SEK till vilket jag gör kanske
varannan månad eller så. Jag förstår folk som måste arbeta med
mobilen, men resten förstår jag inte som är besatta av surftid å sms.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har haft kontantkort sen mobiltelefoner kom och blev populära.
Har aldrig haft behov att alltid kunna ringa, smsa och surfa
varje dag till den mängd som missgynnar kontantkort.

Kollar kontantkortet då och då för att se saldot och börjar det bli
lite lågt så är det bara att köra in 50 SEK till vilket jag gör kanske
varannan månad eller så. Jag förstår folk som måste arbeta med
mobilen, men resten förstår jag inte som är besatta av surftid å sms.

Jag bokstavligt talat kommer från "din sida" om man säger så.

Men jag har börjat inse att det är rätt skönt att kunna använda google maps, söka på prisjakt när man är och handlar, kunna få mailen i mobilen, kunna kolla banken och även föra över pengar mellan konton samt swish. Även att kunna använda appar/sidor som söker upp nummer på nätet när okända ringer är av nytta, eller att bara kunna ladda ner en app utan att bry sig om "kr/MB"...

Där finns mao en hel del små nyttor med att ha just datortrafik, och med kontantkort så mister man detta då man vänder och vrider på varje krona. Sen att man inte sitter och surfar hela dagen på den är väl en annan sak. Problemet är att när man satt på kontantkort så drog du dig från att använda dessa funktioner. Du letade desperat efter Wifi överallt och blev på så sätt begränsad.

Detta är lite vad en del försöker säga här ovan, att om du har 20/50GB osv, så tänker du inte på detta, utan du bara använder det. Personligen så anser jag att ha dessa möjligheter + slippa ångesten från kontantkort värda de 150kr extra på två månader vs ditt fall. Man får lätt ett mervärde av att ha en mobil idag som är värt de pengarna.

Sen vet jag att för 50-100kr får man ofta väldigt dåliga abonnemang, där andra länder verkar få betydligt mer (vilket är varför EU troligen jagar svenska operatörer nu), men jag tror ändå att det finns nytta med dessa <=100kr/mån abonnemang då de kan gynna personer som vill skaka av sig "kontantkorts problemet".

Med det sagt... ingen tvingar dig att byta, och jag tror kontantkort kommer vara kvar länge, men tex vimlas billigaste kostar 100kr/mån, du får rabatt första månaderna till 50kr/mån, samt 10kr lägre för varje du väljer att värva/samt du som värvs får 10kr rabatt också. (jag gör dock inte detta pga det, utan pga jag tycker det är bra alt, därav ingen länk till detta om ingen vill ha).

För de 100kr får du ynka 2GB/mån data, 60 samtal och 600 SMS. Låter lite... men för kontantkortsanvändaren är det enorma mängder. Dessutom får du en pott på detta, så nästa månad har du totalt 4GB, 120 samtal och 1200 SMS... månaden efter 6GB, 180 samtal, 1800 SMS, och detta fortsätter till 100GB, 1000 samtal och 10000 SMS som är taket.

Så när du väl använder det, så kan du använda det utan att tänka på samtal, GB eller hur mycket du har kvar på kortet. Istället så laddas ditt kort sakta men säkert (typ som underhållsladdning) till en nivå där du istället kommer ringa vännerna lite extra, skicka 10 SMS till vänner/släkten och säga hej, hälsa, tacka, osv, och gärna kolla prisjakt en gång till då det är betalt och klart, och du istället kan använda det rätt mycket du annars hade snålat i från.

Men självklart är detta inte något alla trivs med, vill, men jag har gått från kontantkort till detta och ångrar det inte ett dugg.

Permalänk
Medlem

Kanske är därför priserna bara går upp på alla abonnemang? Och alla operatörer kör med sina fula kampanjer där det kostar "Endast 99kr/månaden" *scrollar ner till det finstilta* "priset gäller i 3 månader, därefter 199kr/månaden"

Kommer behålla mitt abonnemang med 1GB surf för 60kr/månaden så länge som möjligt. Tele2 har försökt ringa mig men jag tänker inte svara för jag vet att de inte kommer erbjuda något mer prisvärt än så.

Tycker det är samma prisutveckling på allt nuförtiden. Priserna smyghöjs, kvaliteten blir sämre, förpackningar mindre, mer tillverkning sker i länder med dåliga arbetsförhållanden och låga löner.

Om jag skulle gissa tror jag det beror på, iaf här i Sverige, att konsumenter blir mindre och mindre kritiska. Till exempel: förr när en person inte tjänade så bra, var hen också medveten om det, och anpassade sina inköp efter det, för att på så vis kunna spara till ett hus eller för att köpa mark eller något annat vettigt som kan öka i värde med tiden. Nu verkar det inte spela någon roll om du är student eller arbetslös, alla ska ha senaste mobiltelefonen, dyraste abonnemanget, nyaste kläderna. Sen spelar det ingen roll om man äter snabbnudlar till lunch och middag varje dag, eller om man har 40 000kr i skuld på SMS-lån. Skitsamma om man har 0kr på kontot, så länge man har den senaste Iphonen i fickan kan man känna sig lugn.

Och visst, det är väl inte så farligt, låt dessa människor leva i sin patetiska bubbla. Problemet är när VD:n, som sitter bakom sitt massiva mahognyskrivbord högst upp i nån skyskrapa i New York eller sitt flådiga kontor i Stockholm, får in försäljningssiffrorna och ser att vinsten bara ökar och ökar samtidigt som priserna bara höjts på alla företagets produkter/tjänster, då börjar han så klart gnida händerna girigt när han inser att konsumenterna inte längre är de som styr marknaden. Så länge justeringarna är tillräckligt små varje år så kommer ingen att klaga.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1