MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC - Konstiga RPM-värden och trasig systemfläkt 2

Permalänk
Medlem

MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC - Konstiga RPM-värden och trasig systemfläkt 2

Hej

Vill se om det är någon här som har samma problem som jag med sitt MSI moderkort. Jag har skrivit på MSI's egna forum (utan att få något svar dock), återanvänder texten här därav engelska, hoppas det är ok.

Jag har alltså problem med systemfläktarna, mer specifikt deras RPM-värden och efterföljande styrning av dem samma. Systemfläkt 1 "syns" av moderkortet men visar väldigt konstiga RPM-värden och Systemfläkt 2 "syns" inte alls av moderkortet (dvs 0 i RPM och inte möjlig att styra alls). Kan tillägga att CPU-fläkten och dess RPM och styrning fungerar perfekt. Se texten på engelska nedan.

Vad tror ni, något fel i BIOS, fel på min hårdvara, någon som har liknande problem?

All hårdvara är splitterny skall tilläggas och ingen separat "fan-control-enhet" används.

Setup:
MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC, (tested firmware 1.4 and 1.5)
CPU-fan: 140mm Noctua 4-pin pwm
System fan 1: 140mm Noctua 4-pin pwm
System fan 2: 92mm Noctua 4-pin pwm (2 of them using Noctuas own Y-cable splitter, also 4pin)

All fans are spinning and working, however in BIOS and in Command center (and any other hardware monitoring app) only CPU-fan and System fan 1 shows RPM-readings. System fan 2 doesn’t even show that a fan is connected (even though it is spinning).

Because the motherboard doesn’t detect system fan 2 I can't control it (PWM or DC doesn’t make a difference). Don’t know what speed it spins at (100% is my guess though).

Since the fans connected to System fan 2 are working and spinning, it must be some form of BIOS bug.

Second thing, System fan 1 shows very erratic RPM-readings (jumping from 300 to 1900 and anything in between) but the fan itself seems to spinn at a stable RPM. Thus, it's only the readings that seems to be erratic. CPU Fan is hovering around 300 RPM and increase with whatever value I set in BIOS, in other words its only CPU-fan that seems to work correctly.

Summery:
Probably a BUG in BIOS, system fan 2s RPM-reading is broken and system fan 1 gives erratic RPM-readings. Hopefully MSI look into this soon.