Spela med headset ger tinnitus?

Permalänk

Spela med headset ger tinnitus?

Jag spelade xbox i söndags med original headset. Inte särskilt högt men ganska länge. Sen dess har jag hört en ton i vänster öra. Har haft mindre problem med tinnitus tidigare men aldrig så här länge. Nu är det så illa att jag knappt kan sova. Nån som haft nåt liknande? Försvann ljudet efter ett tag? Jag har tryckutjämnat. Använt nasonex nässpray efter vårdcentralens rekommendation, (bara en gång dock) Vet inte riktigt om jag är förkyld. känner mig dock lite snuvig.

Permalänk
Medlem

Nu måste det ju inte alltid vara jättehögt. Utan om man lyssnar halvhögt och under en längre period (några timmar) så kan det också slita ut örat -> tinnitus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spaceman81:

Jag spelade xbox i söndags med original headset. Inte särskilt högt men ganska länge. Sen dess har jag hört en ton i vänster öra. Har haft mindre problem med tinnitus tidigare men aldrig så här länge. Nu är det så illa att jag knappt kan sova. Nån som haft nåt liknande? Försvann ljudet efter ett tag? Jag har tryckutjämnat. Använt nasonex nässpray efter vårdcentralens rekommendation, (bara en gång dock) Vet inte riktigt om jag är förkyld. känner mig dock lite snuvig.

Kan vara att trumhinnan på ett eller annat sätt har belastats mer än vad som är att rekommendera och därför piper det i öronen. Har själv varit med om detta och det har släppt efter ett par dagar.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem

Jag kan inte bidra till ts fråga, men har en egen halvt relaterad till ämnet. Är öppna lurar mer skonsamma mot hörseln än slutna? Spontant vill jag i alla fall tro det, det skapas inte samma tryck som med slutna kåpor. Någon som har koll?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Hankburger:

Kan vara att trumhinnan på ett eller annat sätt har belastats mer än vad som är att rekommendera och därför piper det i öronen. Har själv varit med om detta och det har släppt efter ett par dagar.

Ok då har jag lite förhoppningar då. Känns om att det blir mildare om jag inte fokuserar på det så mycket. Men svårt när man ska sova.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har haft tinnitus sedan tonårsdagarna, man överlever om det nu visar sig vara tinnitus. Boka en tid till vårdcentralen är att rekommendera, speciellt när det gäller öronen. Ta vara på dem!

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klirre:

Jag kan inte bidra till ts fråga, men har en egen halvt relaterad till ämnet. Är öppna lurar mer skonsamma mot hörseln än slutna? Spontant vill jag i alla fall tro det, det skapas inte samma tryck som med slutna kåpor. Någon som har koll?

Det är bara ljudtryck och exponeringstid som är intressant, vad som alstrar ljudet spelar ingen roll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det inte fortsätter en längre tid så behöver du inte vara orolig. Efter man stått längst fram på hårdrockskonserter så ringer det i öronen någon dag efter. Men det känns ändå lite konstigt när du inte lyssnat på allt för högt ljud, man har väl olika toleransnivåer antar jag.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

En sak att ha klart för sig - det är väldigt individuellt hur mycket ljud man tål innan skador visar sig, en del är mer känsliga (som jag), andra tål mer, så man kan aldrig mäta sig mot andra kamrater över hur mycket ljud man 'bör' tåla. Kvinnor är i regel mer tåliga än män (evolutionsmässigt har de hanterat gallskrikande ungar rakt in i örona sedan mänskligheten start, typ)

---

Så fort det piper i örona så har du fått tinnitus - eller snarare öronskador som ger pip - för resten av livet.

Sedan om man är medveten om denna från minuter till dagen efter är annan sak då hjärnan är bra på att filtrera så att det inte når medvetande (det är detta som gör att pipen 'försvinner' efter en natt eller enstaka dagar - då har hjärnan med notchfilter mha. sina neuroner kalibrerat bort pipet) - men det är en begränsad filterresurs som när den är utnyttjad till max med upprepande hörselskador som ger pip så får du den effekten du har nu - ett pip i medvetande som inte filtreras bort - och det är ett helvete när man fått det, det är tortyr, har du tur så kanske det ger sig så att du inte tänker på det inom ett antal dagar till 14 dagar - gratulera i så fall.

Om du har den turen att det tystnar och inte tänker på det längre eller att det piper vidare, så oavsett blir det i fortsättningen att köra väldigt tyst i lurarna under 80 dB SPL (du kommer att tycka att det är jättesvagt gentemot hur du körde på innan) om du skall köra längre pass, är du på konsert/diskotek/show/stojig bar/krog - _alltid_ hörselproppar _alltid_ i alla lägen!!.

Detta tänk och hänsyn till dina öron får du hålla på med resten av ditt liv nu, och det blir inte bättre när du blir äldre när du oundvikligen ändå får nya hörselskador i jobb och nöje i framtiden.

Tycker dina kamrater att du är en fjolla som hela tiden plockar på öronproppar så fort det börja låta lite högt - skit i dom, det är inte dom som lyssna på pipet åt dig när du skall sova - och de kommer få sin dos av det förr eller senare också om de inte vårdar sina öron de också, och då sitter det skrattet i halsen!

Det finns inget i ljudväg oavsett om det är jetplan, rockkonserter, kanoner eller Formel 1 som det är värt att få tinnitus för - _INGET_!!

Kort sagt du har mer eller mindre förbrukat ditt konto som kan rädda dig från medveten tinnintuspip och om du har tur att det försvinner från medvetande inom dagar/veckor så att det inte längre stör din sömn, och blir det att skydda dina öron mot höga ljudnivåer _för resten av ditt liv_!!!! - du vet nu vad det ger i konsekvens och hur det kommer att tortera dig på livstid om du inte klarar det eller struntar i det - FÖR DET FINNS INGET BOT MOT TINNITUS - HAR MAN FÅTT DET SÅ FÅR MAN DRAS MED DET RESTEN AV LIVET - 24 TIMMAR OM DYGNET ÅRET OM OCH ÄVEN NÄR DU FÖRSÖKER SOVA!!!!

Permalänk

Löste mina tinnitusproblem när jag bytte till öppna hörlurar. Visst hör tjejen allt jag hör andra sidan lägenheten men fortfarande värt.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

En sak att ha klart för sig - det är väldigt individuellt hur mycket ljud man tål innan skador visar sig, en del är mer känsliga (som jag), andra tål mer, så man kan aldrig mäta sig mot andra kamrater över hur mycket ljud man 'bör' tåla. Kvinnor är i regel mer tåliga än män (evolutionsmässigt har de hanterat gallskrikande ungar rakt in i örona sedan mänskligheten start, typ)

---

Så fort det piper i örona så har du fått tinnitus - eller snarare öronskador som ger pip - för resten av livet.

Sedan om man är medveten om denna från minuter till dagen efter är annan sak då hjärnan är bra på att filtrera så att det inte når medvetande (det är detta som gör att pipen 'försvinner' efter en natt eller enstaka dagar - då har hjärnan med notchfilter mha. sina neuroner kalibrerat bort pipet) - men det är en begränsad filterresurs som när den är utnyttjad till max med upprepande hörselskador som ger pip så får du den effekten du har nu - ett pip i medvetande som inte filtreras bort - och det är ett helvete när man fått det, det är tortyr, har du tur så kanske det ger sig så att du inte tänker på det inom ett antal dagar till 14 dagar - gratulera i så fall.

Om du har den turen att det tystnar och inte tänker på det längre eller att det piper vidare, så oavsett blir det i fortsättningen att köra väldigt tyst i lurarna under 80 dB SPL (du kommer att tycka att det är jättesvagt gentemot hur du körde på innan) om du skall köra längre pass, är du på konsert/diskotek/show/stojig bar/krog - _alltid_ hörselproppar _alltid_ i alla lägen!!.

Detta tänk och hänsyn till dina öron får du hålla på med resten av ditt liv nu, och det blir inte bättre när du blir äldre när du oundvikligen ändå får nya hörselskador i jobb och nöje i framtiden.

Tycker dina kamrater att du är en fjolla som hela tiden plockar på öronproppar så fort det börja låta lite högt - skit i dom, det är inte dom som lyssna på pipet år dig när du skall sova - och de kommer få sin dos av det förr eller senare också om de inte vårdar sina öron de också, och då sitter det skrattet i halsen!

Det finns inget i ljudväg oavsett om det är jetplan, rockkonserter, kanoner eller Formel 1 som det är värt att få tinnitus för - _INGET_!!

Kort sagt du har mer eller mindre förbrukat ditt konto som kan rädda dig från medveten tinnintuspip och om du har tur att det försvinner från medvetande inom dagar/veckor så att det inte längre stör din sömn, och blir det att skydda dina öron mot höga ljudnivåer _för resten av ditt liv_!!!! - du vet nu vad det ger i konsekvens och hur det kommer att tortera dig på livstid om du inte klarar det eller struntar i det - FÖR DET FINNS INGET BOT MOT TINNITUS - HAR MAN FÅTT DET SÅ FÅR MAN DRAS MED DET RESTEN AV LIVET - 24 TIMMAR OM DYGNET ÅRET OM OCH ÄVEN NÄR DU FÖRSÖKER SOVA!!!!

Mycket bra inlägg!
Väldigt lätt att strunta i sin hörsel tills pipet inte släpper. Jag har i höger öra av någon anledning, hörs jämt men filtreras ofta bort så det inte stör alltför mycket. Men att faktiskt sova med skiten kan vara riktigt jobbigt emellanåt. Sänker sömnkvaliteten en hel del rent allmänt också.

"Welcome to hell" är väl den inte alltför ateistiska hälsningen jag har till de som håller på och snubblar in. Och då har jag en relativt lätt variant ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

"Welcome to hell" är väl den inte alltför ateistiska hälsningen jag har till de som håller på och snubblar in. Och då har jag en relativt lätt variant ändå.

Och jag kan inte annat än skriva under den biten (drabbad)

att tänka på, tinitus är inte alltid ton, det kan var konstat uppsprickade lödder i öronen, skrapljud och annan fantomljud, ger distorsion i öronen ungefär som sprucken högtalare, dvs. så fort det finns något ljud alls i rummet så kan det växlas ned på icketrevligt sätt, man kan få tinnitus på basområdet så att man tror att man är på en båt/färja, ett konstant brum etc. - inte helt ovanligt bland musiker eftersom hörselproppar etc. dämpar dåligt på basfrekvenser.

- Det som brukar slå först på flertalet är inom 'TV-pip' nivån på den tiden vi hade tjock-TV - dvs. runt 15 kHz, är tinnitus-frekvensen lägre så stiger irritationsnivån över detta minst lika mycket...

När man råkar på detta och verkligen inte kan sova och hela tiden jagar upp sig över det hela - så kan man prova att sätta en transistorradio mellan kanalerna så att vitt brus hörs lite lagom låg nivå, de flesta tycker att det är rogivande att ligga vid en bäck, porlande vatten, litet vattenfall, vindsus etc. som döljer lite av tinnitusen i ljudmattan (och en del tinnitus kan minska i styrka om de har svag yttre ljudtryck av bruskaraktär mot sig) och man får försöka experimentera och simulera situationen så att man inte tänker på det man hela tiden retar upp sig på...

(jag hade det värre - tinnitusen i form av karaktären brandlarmsklockor modell väldigt stor och öronbedövande som väckte mig hela tiden så fort jag somnade - i 12 jävla helvetes dygn innan hjärnan lärde sig att ignorera detta - den 13'-natten var den skönaste natten i hela mitt liv - fortfarande)

För min del så undviker jag alkohol i större mängder numera - för gör jag det så slutar hjärnfiltret att fungera och hela spök-kören med alla hörselskador på olika frekvenser och andra karaktärer (bla. uppsprickande löddret...) jag har samlat på mig under livet och det kan ta 1-2 dagar innan allt är undertryckt igen - så jäkla på gränser är min 'beräkningskapacitet' idag och är väldigt försiktig med höga ljud idag.

Tänk på det när ni är ute och fick i er den där absolut nödvändiga sista long-island ice tea... som absolut behövdes tyckte man just då, och väl hemma och ligger och håller i sängen eftersom allt snurrar - tänk på hur mycket det bölar och piper nästan öronbedövat i eran öron då - det är då ni hör den egentliga ljudet örona hela tiden skickar mot hjärnan - ofiltrerat - alla hörselskador som piper och dånar...

Permalänk
Medlem

@Spaceman81: Låter illa. Jag vet själv att när jag är förkyld har jag alltid tinnitus

Permalänk
Medlem

Jag hade under några år ringningar till och från, lite mycket bilstereobyggande.
(mera till än från)
Började att använda hörselskydd på jobbet och det har gjort nytta, numera är det mera från än till.
Kan gå månader mellan varje gang det börjar ringa, inte flera ganger om dagen.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Tackar för alla svar. Mår skit just nu. Ingen aptit eller nånting. Får väl vara försiktigare i framtiden med höga ljud. Får hoppas att det släpper. I värsta fall får jag försöka levs med det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag var på Big-4 ullevi -2011 och hade förmånen att se Metallica från VIP-balkongen (till höger bakom scenen).
Tog ut öronpropparna eftersom ljudet var så bra, men i introt till 'One' var jag inte beredd på pyrot:
Fick första bomben rakt i öronen från bara några meters håll (se länken).

https://m.youtube.com/watch?v=pdVq1keKIYQ

Jag blev så vimmelkantig efteråt, att jag SOMNADE bakom ratten på motorvägen på vägen hem (nykter och inte trött innan).

I närtid hade jag kraftig tinnitus; tjut i första hand, men i bland lät det som om jag var under vatten.
Efter ett tag gjorde jag en hörselkontroll, som inte visade någon hörselnedsättning
Jag har fortfarande örontjut, vilket vanligen inte stör mej, men vid sjukdom, bakfylla och stress kan det bli väldigt påträngande. Använder numera alltid öronproppar på konserter, och har tagit örontjutet som ett tecken på att ta det lugnt.

Väldigt intressant teori med förklaringen att det är hjärnans hörselkalibrering som ballar ur vid dessa tillfällen!

Skrivet av xxargs:

- tänk på hur mycket det bölar och piper nästan öronbedövat i eran öron då - det är då ni hör den egentliga ljudet örona hela tiden skickar mot hjärnan - ofiltrerat - alla hörselskador som piper och dånar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Jag spelade xbox i söndags med original headset. Inte särskilt högt men ganska länge. Sen dess har jag hört en ton i vänster öra. Har haft mindre problem med tinnitus tidigare men aldrig så här länge. Nu är det så illa att jag knappt kan sova. Nån som haft nåt liknande? Försvann ljudet efter ett tag? Jag har tryckutjämnat. Använt nasonex nässpray efter vårdcentralens rekommendation, (bara en gång dock) Vet inte riktigt om jag är förkyld. känner mig dock lite snuvig.

Går även att få tinnitus av spänd nacke. Tänker att du kanske sitter dåligt och belastar rygge och nacke.
Gå till kiropraktor/naprapat och be dem hjälpa dig.

Det blir lättare med tiden att acceptera tinnitus...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alatan:

Om det inte fortsätter en längre tid så behöver du inte vara orolig. Efter man stått längst fram på hårdrockskonserter så ringer det i öronen någon dag efter. Men det känns ändå lite konstigt när du inte lyssnat på allt för högt ljud, man har väl olika toleransnivåer antar jag.

Då har du inte använt hörselskydd och arrangören har nog dessutom brutit mot lagen om tillåtna ljudtryck, om du har råkat ut för så allvarliga skador att det ringer i öronen i flera dagar efteråt så ska du verkligen ta det försiktigt för det tyder på att du redan fått permanenta hörselskador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har inte haft "mindre problem med tinnitus" tidigare, utan endast upplevt att det ringer lite, precis som vilken människa som helst.

När du väl drabbats av tinnitus, som jag och många andra, så låter det 24 timmar om dygnet varje dag. Om det ringer i öronen efter att du använt hörlurar så har du haft alldeles för högt ljud. Låt öronen vila tills det försvinner helt, och se därefter till att sänka volymen i framtiden.

Tro mig, det är inte värt det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Jag har haft tinnitus i ca 15år. Kan inte redogöra för vad som orsakade det dock så har jag alltid lyssnat mycket på musik/hifi/hemmabio etc så det är nog orsaken. Personligen tycker jag inte att det inverkar speciellt mycket på min livskvalitet. Det viktigaste är nog att man accepterar pipet. Nuförtiden måste jag fokusera på ljudet för att "höra" det.

Oavsett så ta hand om era öron.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem

Generellt så tål öronen låga frekvenser mycket bättre än höga. Men det är som flera redan skrivit väldigt individuellt för vid vilken nivå eller typ av ljud som man blir skadad. Vassa skarpa smällar likt pistoler och gevär är väldigt skadliga.

Nässpray kan hjälpa om du är förkyld men då har du å andra sidan inte tinnitus. Att tänka på är att just hörlurar är väldigt skadligt p.g.a. att ljudet går rakt in i hörselgången. Försök använda högtalare istället och låt öronen bullervila i åtminstone en vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Du har inte haft "mindre problem med tinnitus" tidigare, utan endast upplevt att det ringer lite, precis som vilken människa som helst.

När du väl drabbats av tinnitus, som jag och många andra, så låter det 24 timmar om dygnet varje dag. Om det ringer i öronen efter att du använt hörlurar så har du haft alldeles för högt ljud. Låt öronen vila tills det försvinner helt, och se därefter till att sänka volymen i framtiden.

Tro mig, det är inte värt det.

Om det som du säger låter i 24 timmar per dygn. Hur kan det då sluta? Du kanske menar att det pågår hela tiden men försvinner/minskar (förhoppningsvis) efter ett tag. Så länge jag vilar öronen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Om det som du säger låter i 24 timmar per dygn. Hur kan det då sluta? Du kanske menar att det pågår hela tiden men försvinner/minskar (förhoppningsvis) efter ett tag. Så länge jag vilar öronen...

Skickades från m.sweclockers.com

Om du faktiskt har tinnitus så låter det 24 timmar om dygnet och upphör aldrig – man får helt enkelt leva med det. Nu är väl chanserna ganska goda att du inte har tinnitus, utan att du bara skadat öronen i mindre utsträckning och därför hör ett ringande ljud som förmodligen upphör inom 2-3 dagar om du låter öronen vila – då har du alltså inte tinnitus.

Att det ringer i öronen betyder inte nödvändigtvis att man har tinnitus.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Ok får ge det en vecka. Kortisonspray skulle hjälpa men det tar några dagar sa de på vårdcentralen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Jag spelade xbox i söndags med original headset. Inte särskilt högt men ganska länge. Sen dess har jag hört en ton i vänster öra. Har haft mindre problem med tinnitus tidigare men aldrig så här länge. Nu är det så illa att jag knappt kan sova. Nån som haft nåt liknande? Försvann ljudet efter ett tag? Jag har tryckutjämnat. Använt nasonex nässpray efter vårdcentralens rekommendation, (bara en gång dock) Vet inte riktigt om jag är förkyld. känner mig dock lite snuvig.

Ett tips vad det gäller sömn: köp kuddhögtalare (typ http://m.ebay.com/itm/Portable-3-5mm-Pillow-Mini-Speaker-Audi...
Jag hade väldiga problem att sova förr. Inte relaterat till tinnitus utan mer stress o så. Jag sätter på en talbok som jag redan hört (annars ligger man vaken o lyssnar istället😀) med en bra inläsare.
Borde kunna hjälpa, att koncentrera dig på något annat. Och om det inte funkar, så har du ändå inte spenderat mer än 13kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Har varit på vårdcentralen nu. De såg att att trumhinnan var en aning innåtbuktande. De såg ingen vaxpropp eller infektion. Läkaren rekommenderade tryckutjämning så ofta jag kan typ. De sa att det förhoppningsvis går över. Men jag tror ärligt talat att jag får dras med skiten resten av livet. Imorse kändes det ganska bra men nu tjuter det värre än nånsin känns det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har man fått tinnitus efter exponering till ljud kan man ta Prednisone, enda som kan hjälpa bota om man tar det i akut skedet.
Men få öronkliniker i Sverige gör detta akut, i USA görs det direkt om man åker in med tinnitus efter ljud exponering.

Hade man vetat detta hade jag åkt in till akuten och krävt en sådan kur, istället fick det gå veckor mellan besök på VC för skit som "det går nog över, vi kan spola din öron, du har lite vax" och sådant meningslöst skit.

Fick min tinnitus 2011, rätt mild då, 2015 fick jag en permanent förvärring, vet ej varför. Men sedan dess kan inga normala ljud överrösta min tinnitus då den är extremt högfrekvent.
Önskar att jag hade kvar min milda tinnitus, som mest hördes bara när jag skulle sova eller i tystare miljöer, sådan tinnitus är verkligen inget att klaga på. I efterhand nu är det som tystnad

Enda jag hittat som kan dölja det är syrsor.
Det är ett helvete ofta, men i nuläget vill jag iaf inte avsluta mitt liv som jag ville första året efter förvärringen.

Min tinnitus kommer antagligen firån dåliga genetik (känsliga öron) i samband med en hel del dåliga saker som skett i mitt liv tidigare. Sucks.

Jag har aldrig hörlurar på mig, fungerar inte med min tinnitus. Högtalare är ok.

Sen kvittar det om man bara har tinnitus i några dagar osv. Det är ändå Tinnitus.
Bara det att det inte blir bestående tinnitus.

Permalänk
Medlem

Hej! Undrar hur det har gått för dig?

Permalänk
Medlem

Jag har nångång i mitt liv haft "temporär" tinnitus, en gång var det pga. en ganska kraftig smäll efter att ha tvättat en traktorgräsklippare som stått aning snett på en ramp så att det tydligen måste ha runnit bensin in i förgasaren eller nåt så small till lite vid start så det tjöt litegrann i örat kanske ca en timme eller två ungefär.

En annan gång hade jag temporär väldigt svag sådan som höll i sig kanske en vecka eller lite därpå då jag studerade och märkte mestadels på kvällen då jag skulle sova, vet ej orsaken men skulle gissa den gången hade det med stress + för lite sömn att göra (var en sån som satt lite väl för länge in på nätterna i typ åratal i sträck) så man var lite halvtrött hela tiden som gick om med tiden sen.

En annan gång fick jag i samband med förkylning / lätt öroninflammation som sen gick bort efter att jag blivit frisk igen osv.

Finns ganska många orsaker varför man kan få lite tinnitus. Själv är jag hörlursfantast och sitter väldigt länge och lyssnar dagligen, svårt att uppskatta exakt men vi talar säkert 4 timmar i snitt och lyssar dagligen, kan gå ibland 3-4 timmar i sträck då jag är en sån som håller på mixar musik och har mig men hittills klarat mig bra men jag kör med det systemet att jag kör med en konstant ljudnivå, den som upplevs som "tillräcklig" för att jag ska få maximal njutning när jag är pigg. För håller man på justera ljudet hela tiden börjar hjärnan kräva mer och mer för att få samma njutning och man hör ju lite sämre då man blir trött osv så kan det leda till att du omedvetet drar upp ljudnivån till såna nivåer som börjar bli farliga även i kortare perioder. När jag kör med en konstant ljudnivå som jag inte justerar så gör det att hjärnan föredrar just denna nivå att så fort jag drar upp nivån även lite så börjar jag få sämre njutning t.o.m. då hjärnan är van att lyssna till en viss nivå så vill den oxå ha den nivån. Hörseln är ungefär normalnivå för åldern (30 år).

Det är nog mitt bästa råd att försöka hålla dig till en konstant relativt låg nivå som ändå ger det bra upplevelse, det kan vara jobbigt i början för vissa men hjärnan vänjer sig snabbt efter typ en vecka eller så.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Har varit på vårdcentralen nu. De såg att att trumhinnan var en aning innåtbuktande. De såg ingen vaxpropp eller infektion. Läkaren rekommenderade tryckutjämning så ofta jag kan typ. De sa att det förhoppningsvis går över. Men jag tror ärligt talat att jag får dras med skiten resten av livet. Imorse kändes det ganska bra men nu tjuter det värre än nånsin känns det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är det för dig idag?

Undrar lite pga att jag sitter i en liknande sits just nu.