Permalänk
Medlem

Kopplade i Fanhub=bränd "mosfet"

Tjena!

Råkade ut för en bränd mosfet idag.
Beställde ett nytt chassi, så har flyttat över alla komponenter från det gamla precis.
På detta chassit sitter det en fanhub så jag kopplade mina fläktar dit.
Satte SATA kabeln till Psun och PWM controllern på CPUFAN2 headern.
Startade datorn och kände direkt att det luktade bränt.
stänger av och ser att mosfeten är bränd.
Sliter ut den sladden och startar datorn. allt funkar men utan fläktar.
Endast AIO cpu kylarn som går. då den sitter på cpufan1.

vad har jag gjort galet då detta hände? och hur kan jag lösa det? kan ju koppla fläktarna på sysfan kontakterna men törs inte prova då detta hände.

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered Glass Silver
Moderkort: Msi Gaming 5 Z97
CPU: I7 4790K
RAM: Corsair vengence 2400mhz
GPU: EVGA GTX 1070 FTW
PSU: EVGA Supernova 750 G2

Fläktarna är 3x 140mm phanteks som ingick i chassit och 2 stycken NZXT 120mm.

Kallar det MOSFET då jag inte vet vad det heter på svenska=)

Visa signatur

(Intel I7 4790K)(MSI Gaming 5 Z97)(Corsair Vengence 2400mhz)
(EVGA GeForce GTX 1070 FTW)(EVGA 750W Supernova G2)

Permalänk
Medlem

Verkligen ingen på sweclockers som har nån idé? Vad ska jag börja leta fel? Psun ger ström då hårddiskarna går på samma sladd. Säg till om ni behöver mer info bilder etc.

Visa signatur

(Intel I7 4790K)(MSI Gaming 5 Z97)(Corsair Vengence 2400mhz)
(EVGA GeForce GTX 1070 FTW)(EVGA 750W Supernova G2)

Permalänk
Medlem

Är det på huben eller moderkortet MOSFETen satt?

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Inaktiv

Typ exakt detta har hänt på min burk. Med exakt samma moderkort som du har.

Permalänk
Inaktiv

Detta svarade min polare som detta hände för när ja frågade honom om det.
Köpte moderkort osv av honom så det var när han ägde det som det hände.

Jag körde ju cpu-kylarn på moderkortet först å då funkade det. Sen kopplade jag in fläkthubben påCPU-headern och startade datorn. Fläktarna snurrade inte. Så då tog jag bort hubben och kopplade in kylarn direkt på moderkortet igen och konstaterade att fläktarna inte snurrade då heller längre. Så så konstaterade jag att hubben kortslutit headern. Allt annat på moderkortet funkade.
Moderkortet var köpt på Dustin så jag felanmälde moderkortet och skickade in. Nämnde aldrig att jag trodde att hubben kortslutit det.
Sen var ju Dustin så jävla sega med att felsöka så när de inte hade gjort det efter 30 dagar så skickade de mig ett nytt kort ändå, utan att kolla på det jag skickat in.
Tydligen nån policy de har. Har de inte felsökt inom 30 dagar ersätter de produkten ändå.

Detta var alltså med ett Gigabyte Z97X-Gaming 5 och en Phanteks fläkthub.
Efter han fått det nya moderkortet fick han en ny hub från Phanteks. Sedan dess har det fungerat utan kortslutningar

Du kanske har samma Phanteks hub?

Permalänk
Medlem

@anon176726: hmm okey ska prova höra av mig till phantek och kolla om jag får en ny hubb kan vell inte göra en rma på moderkortet då det har några på nacken.
allt funkar som det ska utom med hubben, kör fläktarna på nätagget nu. så här ser hubben ut

http://www.pcgameware.co.uk/images/Phanteks-Enthoo-EVOLV-ATX-...

@Twidash: det är mosfeten alldeles till vänster om cpufan2 kontakten på moderkortet som brann. sitter uppe i högra hörnet på sagt moderkort precis ovanför ram slot 4.

Visa signatur

(Intel I7 4790K)(MSI Gaming 5 Z97)(Corsair Vengence 2400mhz)
(EVGA GeForce GTX 1070 FTW)(EVGA 750W Supernova G2)