Datorn hänger sig efter att ha varit igång en stund

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig efter att ha varit igång en stund

Jag har just formaterat min dator och nu har den börjat hänga sig efter att ha varit igång typ 7 minuter. Den fryser inte helt utan jag kan röra musen och fortsätta prata på discord, men inget annat funkar. (Trycka på något, ctrl-alt-del etc.) När jag rör musen och vänsterklickar så fryser muspekaren till lite snabbt. Allting dör inte precis direkt utan det känns som att först är det som att explorer.exe slutar fungera, och sen alla program.

*Händer hela tiden och inte just när jag spelar.
*Enligt Asus AI suite ligger processorn på 30ish grader
*Har provat installera drivrutiner till moderkortet. (Via AI suite, nu säger den att det inte finns några fler som jag behöver installera.)
*Då jag trodde det var något med överklockning eller så så har jag även provat resettat bios (Tror jag). Då "clearade" jag CMOSen enligt denna guide: https://www.asus.com/support/faq/1000851.

Vet inte om det har något med saken att göra men har överklockat datorn en gång för länge sen, fast gjorde det typ inte utan laddade bara hem något program, provade lite och ändrade sedan tillbaka till standardinställningarna. Nu när jag startar står det dock "Overclocking failed! Please enter Setup to re-configure your system". Detta kan ha uppkommit efter jag clearade CMOSen, minns ej..
Förstår inte vad som menas med reconfigure your system, hur gör jag det? :/

Vore super-tacksam om någon har någon idé vad det skulle kunna vara som tjorvar! Tack på förhand!

Dator:
Operativsystem: Windows 10
Processor: i5-4670K @3,4Ghz
Moderkort: ASUS Z87-A
Minne: 2x4GB Kingston hyperx genesis
Grafikkort: Geforce GTX 770
Hårddisk: Samsung SSD 840 EVO 128GB (plus två andra kassa som jag lagrar saker på)
Temperaturer: Vet ej, men kollar upp det om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedzolol:

Förstår inte vad som menas med reconfigure your system, hur gör jag det? :/

Vad det vill du ska göra är att "ladda" standard inställningar.
Gå in i UEFI/BIOS och välj "load setup default" (kan heta något liknande).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Vad det vill du ska göra är att "ladda" standard inställningar.
Gå in i UEFI/BIOS och välj "load setup default" (kan heta något liknande).

Är det något annat än det som är längst nere till vänster på denna bild? https://www.google.se/search?q=z87-a+ez+bios&safe=off&rlz=1CD...

Den har jag tryckt på, men känns som att det är bara dom enklare inställningarna på den ez-sidan? Kollade lite snabbt igår men hittade inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att datorn även börjat "starta" två gånger. Den startar först och alla fläktar börjar snurra etc. Sen stänger den av sig igen efter någon sekund innan den startar igen och då går allt bra... Vet inte om det är till någon hjälp men det började också nu efter omformateringen.

Permalänk
Medlem

Kan vara nätagget alternativ annan hårdvara.
Prova koppla ur hdd och kör.bara med ssd, gör det du brukar göra när det hänger sig och se om det upprepas utan hdd ikopplad.

Har själv en dator här som blåskärma lite hur som, efter att provat med minnesbyten, grafikkortsbyte, psu byte så fixade allt sig när jag bytte hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan vara nätagget alternativ annan hårdvara.
Prova koppla ur hdd och kör.bara med ssd, gör det du brukar göra när det hänger sig och se om det upprepas utan hdd ikopplad.

Har själv en dator här som blåskärma lite hur som, efter att provat med minnesbyten, grafikkortsbyte, psu byte så fixade allt sig när jag bytte hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

Har formaterat igen nu med en annan Windows-ISO, ska se om det gör någon skillnad. Provar koppla ur lite saker annars och felsöka! Är ju jobbigt bara för det fryser sig ju utan att jag gör något speciellt... efter typ 10 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedzolol:

Är det något annat än det som är längst nere till vänster på denna bild? https://www.google.se/search?q=z87-a+ez+bios&safe=off&rlz=1CD...

Den har jag tryckt på, men känns som att det är bara dom enklare inställningarna på den ez-sidan? Kollade lite snabbt igår men hittade inget annat.

Ja, det är den, och finns det ingen annan, så bör det återställa allt.
Här är en ganska bra förklaring av de olika "sidorna":
ASUS Z87-Pro BIOS

Skrivet av Zedzolol:

Kan lägga till att datorn även börjat "starta" två gånger. Den startar först och alla fläktar börjar snurra etc. Sen stänger den av sig igen efter någon sekund innan den startar igen och då går allt bra... Vet inte om det är till någon hjälp men det började också nu efter omformateringen.

Detta är inget fel egentligen, har ett moderkort som gör precis likadant.
Fick det förklarat för mig för länge sedan varför det sker, men har tyvärr glömt bort det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:

Har löst det nu genom att formatera om datorn igen med en annan ISO, så antar att det var något som var knas med windows-installationen? Tack så mycket allihopa för hjälpen i alla fall!

Permalänk

Hej lånar tråden lite.
Jag försöker hjälpa min lillebror med hans dator. Allt började igår morse datorn hade stått igång hela natten, när han på morgonen skulle använda datorn så hade den fryst.

Det enda han kunde göra var att hålla inne powerknappen och stänga av datorn. Ibland när han startar datorn står det typ choose reboot något.
Ibland lyckas han komma in till Windows och logga in och använda datorn i typ 5 min. Såg dock att när man använder chrome står det väntar på cache minnet och sen hänger sig datorn igen. Läste att det kan vara en Windows 10 bugg men att det problemet har funnits ett tag, varför skulle det komma nu för? Kan inte uppdatera drivisar eller något. Försökte göra återställning men det funka ej heller, står inga ändringar har gjorts.

Specs
Windows 10
I5 4670k
980ti
120gb ssd med Windows på 2 hdd utöver detta 1 TB och 2 TB
Msi z87 moderkort
Corsair 16gb ram
Evga 850w nätagg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ibland kan han röra på musen men inget annat

Skickades från m.sweclockers.com