Funderar på att bygga egen brandvägg? Pfsense / Opensene

Permalänk
Livsnjutare 😎

Funderar på att bygga egen brandvägg? Pfsense / Opensene

På min arbetsplats har vi en Firebox modell från Watchguard som håller på att bli för gammal.
Vi har redan bytt en Firebox för några sedan - och nu är det alltså dags igen.

Har tagit in lite offerter på brandväggar där ute, bland annat från Watchguard och Zyxel - men sedan kom jag att tänka på att vi har relativt bra servers stående (och även mindre bra / enklare modeller) sedan vi gick över till virtuell serverdrift och nyligen även uppgraderade denna med nya host'ar.

Så... frågorna jag har är väl egentligen om man funderar på PfSense eller OpenSense (?) vad skall man tänka på ?

Kostnad ?
Guider ?
Svårt ?
Vad krävs ?
Hur mycket plats tar det (går det att köra från SD / USB?)

Vi har 5st externa IP-adresser / WAN som - men alla behöver inte kunna köras via denna brandväggen, men vore bra om 2, eller iaf 3st externa adresser kunde hanteras...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Själv kör jag Sophos UTM 9 vitrtuellt hemma, är gratis upp till 50 users så det beror helt på hur många enheter du har på insidan. Den har egentligen allt i gratis licensen, Full UTM, VPN, lastbalansering you name it.

Permalänk
Medlem

Hej

Ett till alternativ kanske är Smoothwall. Går att köra från USB/SD etc.

http://www.smoothwall.org/

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Elfstrand25:

Själv kör jag Sophos UTM 9 vitrtuellt hemma, är gratis upp till 50 users så det beror helt på hur många enheter du har på insidan. Den har egentligen allt i gratis licensen, Full UTM, VPN, lastbalansering you name it.

Vi kör Sophos endpoint protection som antivirus på alla servers och datorer, det är c:a 100 enheter där. Sedan koommer mobiltelefoner och andra "mobila enheter" även ligga bakom denna brandvägg i ett separat VLAN, så där kommer säker 100+ enheter till.

Så säg 250+ enheter som max, mer realistiskt 100-150.

Skrivet av Dack3:

Ett till alternativ kanske är Smoothwall. Går att köra från USB/SD etc.

http://www.smoothwall.org/

Smoothwall... hört talas om namnet ja nu när du nämner det!
Skall kolla in detta.

Tack för tipsen !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •