Säkerhetskopia av Systemavbildning - Så idiotiskt!!!

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopia av Systemavbildning - Så idiotiskt!!!

Har använt mig av denna backupmetod sedan Windows 8.1. Har fungerat bra... men nu....??!!

Avbryts med felmeddelande:

Säkerhetskopieringen misslyckades.

Ett fel uppstod när data skrevs till säkerhetskopieringsmålet (0x80780166)

Ytterligare information:
Det går inte att hitta filen. (0x80070002)

Så irriterande... pc:n fungerar perfekt och jag vill göra en säkerhetskopia precis nu.

Någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem

Där inget annat fungerar - göra en diskimage på via en USB-uppstartad linux (liveCD-version) och en terminalfönster

Med "ddrescue /dev/sda (oftast där din systemdisk ligger) /media/din_externa_USB_disk/filnamn_datum.image"

Då gör den en kopia på hela din systemdisk i exakt den status den var när du stängde av Windows.

---

Är man en smula mer modig/bekväm i linux så kan man köra för samma jobb.

'dd if=/dev/sda of=/media/din_externa_USB-disk/filename_datum.image bs=1024k'

På diskimagen skulle jag sedan köra 'borgbackup' (kanske måste installeras på din live-CD på USB-stickan) på då den komprimerar och deduplicerar bitar som är lika inom imagen, den stora utrymmesbesparingen görs när man gör sin nästa image kanske en månad senare då det är bara skillnaden mellan imagen som ökar på i backuppstorleken och den vägen kan ha flera versioner av din disk-image utan att det tar upp lika många gånger mer i plats på backuppdisken - samt att man kan radera valfri image efter hand.

vill man inte hålla på med borgbackup men samtidigt krypa storleken mha. kompression på diskimagen medans kopian görs:

'dd if=/dev/sda bs=1024k | gzip > /media/din_externa_USB-disk/filename_datum.image.gz'

---

Detta kanske inte gör riktigt du önskar (filerna blir (mycket) större än du tänkt dig) men du får istället en kopia som är i exakt det status som den var när backuppen togs när du laddar tillbaka image tillbaka till systemdisken igen.

innan tillbakaladdning - koppla ur alla diskar som inte är systemdisk (detta för att minimera förväxlingsrisk och skriva data på fel disk)

Tillbaka-laddning sker då med 'dd if=/media/din_externa_USB-disk/filename.image of=/dev/sda bs=1024k'

obs! allt gammalt på din systemdisk blir då överskrivet (inklusive eventuella virus mm som gömt sig i filsystemet efter du gjorde backuppen) och när det är färdigt så är disken precis i det skicket som det var när du gjorde backuppen.

observera att "/media/din_externa_USB-disk/filename_datum.image" och "/dev/sda2 bytt plats gentemot när du gjorde backuppen då dataflödet som ovan är skrivet är från vänster till höger. det finns heller inga skyddsnät eller ånger, gör man fel så skär man sig och det blir blodigt!!

Det vanligaste misstaget man kan göra är att skriva datat till fel disk - man tror att det är en disk men skriver till annan, i värsta fall över backuppen i sig. med fdisk kan man i förväg kolla med 'fdisk /dev/sdx' där sdx är sda, sdb sdc etc. att det är systemdisken med tagen av storlek och typ av disk.

När man skrivit kommandon som ovan så är det bra att läsa kommandoraden en gång högt och försöker förstå vad det innebär, sittande på händerna, innan man trycker på <enter> !!

det finns ingen återvändo när <enter> väl trycks ned!!

---

kör man en liveCD på USB-sticka på tex ubuntu och grafisk gränssnitt så kan man med 'disk' (gnome-disk) i grafisk miljö göra diskimage-backup på samma sätt och det är lite tydligare vilka diskar man håller på med.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tack för en uttömmande förklaring att göra image backup på annat vis än Windows inbyggda verktyg. Jag gör ju denna backup på mina övriga datorer och önskar att det även fungerar på denna som nu krånglar.
Vill ju hellst lösa detta "error" så jag kan fortsätta på samma sätt då det är smidigt. Jag har även skickat detta felmeddelande till Microsoft för att se om de har en lösning, men som alltid så dröjer de med svar... om det ens kommer att komma något ??
Om någon har en lösning på hur jag rättar till detta problem som orsakar denna felkod så är jag mycket tacksam.

Gracias

Permalänk
Medlem

@Ecuaman: OK, jag inaktiverade nätverkskortet och stängde av Windows Defender. Då fungerade det att göra backupen.