Permalänk
Medlem

Köpråd, Mini ITX Speldator

Hej!

Planerar att köpa en speldator. Spelar just nu mest CS:GO, men vill ha möjligheten att eventuellt spela mer krävande spel i framtiden.

Har plockat ihop följande paket och skulle gärna höra om någon har några insikter/åsikter: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3364104

Är det overkill med 550W nätagg (har egentligen inga planer på att överklocka grejerna)?

Jag bryr mig om utseendet, och har därför valt det mest minimalistiska, vita chassit jag hittade. Vill gärna att datorn ska vara relativt tyst.

All input uppskattas! Tack!

Permalänk
Medlem

Skulle byta till rx 580 istället för nvidia, bättre I spel med nyare API(Vulkan, DX12) och mer eller mindre samma som 1060 i äldre, sen blir det också billigare med freesync om du ska skaffa ny skärm någon gång i framtiden. I dagslägget skulle jag inte köpa Nvidia om du inte satsar på en 1070 eller bättre.
Sen byt till m.2 ssd(Sata, inte NVMe), blir lite mindre kablar, vilket altid är bra, specielt i itx
Och sist skulle jag antingen byta moderkort till en z270 model då du har en K model(i5 7600k) eller gå ner till en icke K model(i5 7500 som exempel). Kan också vara interessant mer Ryzen 5 1600 men eftersom du spelar CS:GO tror jag faktiskt jag skulle stanna på i5 då den har bättre clockspeed och IPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brummond:

Skulle byta till rx 580 istället för nvidia, bättre I spel med nyare API(Vulkan, DX12) och mer eller mindre samma som 1060 i äldre, sen blir det också billigare med freesync om du ska skaffa ny skärm någon gång i framtiden. I dagslägget skulle jag inte köpa Nvidia om du inte satsar på en 1070 eller bättre.

Ah, det låter vettigt!

Citat:

Sen byt till m.2 ssd(Sata, inte NVMe), blir lite mindre kablar, vilket altid är bra, specielt i itx

Åhå, det var något nytt sedan jag senast byggde ihop en dator. Tack!

Citat:

Och sist skulle jag antingen byta moderkort till en z270 model då du har en K model(i5 7600k) eller gå ner till en icke K model(i5 7500 som exempel)

Stöds inte K-modellerna av Gigabyte GA-B250N)? Jag läser att z270 ska ha något de kallar "Mystic Light Sync" vilket gör mig lite rädd att datorn kommer att blinka som en julgran? Men de kanske går att stänga av också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonatan:

Stöds inte K-modellerna av Gigabyte GA-B250N)? Jag läser att z270 ska ha något de kallar "Mystic Light Sync" vilket gör mig lite rädd att datorn kommer att blinka som en julgran? Men de kanske går att stänga av också?

K-modellerna stöds av ditt moderkort, men inte överclockning av de, vilket gör att jag personligen tycker det blir lite bortkastade pengar, kan ju lika väl spara en slant och ta en icke K model då

Edit: Har ingen erfarenthet av Mystic light sync, bryr mig inte riktigt om julgrans belysningen skjälv, om saker har de gör jag de besta av de men kan lika väl inte finnas, man tittar ju på sin skärm men borde gå att stänga av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brummond:

K-modellerna stöds av ditt moderkort, men inte överclockning av de, vilket gör att jag personligen tycker det blir lite bortkastade pengar, kan ju lika väl spara en slant och ta en icke K model då

Men är inte bashastigheten snabbare på K-modellen också?

På den här (i5-7600K) står det 3.8 ghz:
https://www.komplett.se/product/904700/datorutrustning/pc-kom...

Och på den här (i5-7600) står det 3.5 ghz:
https://www.komplett.se/product/909724/datorutrustning/pc-kom...

Eftersom det enbart skilde 160 spänn mellan K och icke-K, samt att jag ändå tänkte köpa en separat kylare, så tänkte jag att det borde vara värt det.

Men det kanske ändå är värt att köpa z270? Verkar ju t.ex. stödja snabbare RAM.

Permalänk
Medlem

@Jonatan
Srry, missade bashastighets skildnaden, lite tröt såhär klockan 3 Men jag står fast vid att köpa en z270 med en K model, även om man inte överclockar nu så kan de bli relevant om något år om man vill trycka ut lite extra kraft. Men om du absolut 100% inte ska överclocka så kan man väl spara på b250 chipset istället, up till dig

Permalänk
Medlem

@Brummond: Ah, okej! Eventuellt bumpar jag moderkortet då (det verkar gå att slå av lysdioderna). Stort tack för input!

Permalänk
Medlem

Kolla längden på PSU. Blir den för lång så begränsas längden som du kan ha på grafikkortet. Även om ditt kort idag får plats så kommer du byta GPU minst en gång under datorns livslängd.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kolla längden på PSU. Blir den för lång så begränsas längden som du kan ha på grafikkortet. Även om ditt kort idag får plats så kommer du byta GPU minst en gång under datorns livslängd.

Tack för tipset! Jag valde Integra M 550W just för att det verkar vara relativt kort (140 mm) :).