Permalänk

Köphjälp - Stabil router

Hej!

Jag sitter i behov av ny router. Vad jag är villig och betala går väl upp till ca 1500 men håller gärna nere priset om det går.

Krav:

* Så stabil router som möjligt
* Skall inte vara allt för stor då den måste få plats i ett mindre utrymme
* Gigabitportar. Jag har switchar att lägga bakom så antalet portar kvittar egentligen.
* Gott om möjligheter för port forwarding, jag hostar alla mina tjänster på servrar internt
* Inte överdrivet svår att konfigurera. Jag har teknisk kompetens men undviker gärna allt för mycket CLI
* Routern skall klara sig i 5 år

Jag bryr mig inte om den har Wi-Fi eller inte, jag behöver köpa till ett helt nytt nätverk till hela hemmet ändå.
Vad jag bryr mig om är stabiliteten, nätet skall funka. Jag kommer inte bygga en egen enhet tyvärr
Har haft problem med flertal routrar så funderar därför på en utan WiFi, ni får gärna komma med era erfarenheter ifall jag inte har hållt mig fullt uppdaterad. Inget WiFi är inte alls ett krav, men routerns placering kommer göra täckningen rätt meningslös så det är inte en prio

Jag är öppen för frågor då jag inte har satt in mig i utvecklingen mycket senaste 3 åren inom nätverk
Mvh Henrik

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Inaktiv

Aldrig haft en router med problem så vad har du använt som varit ostabilt?
Använder själv en Netgear router som är ca 7år säkert, har installerat flera Asus routrar utan problem. Dessa är mycket enkla att konfigurera. Vill du ha lite mer att bita i kan du kika på Ubiquitis routrar, även om dessa inte bidrar med mycket annat än att det äter upp din tid när du konfar den första gången. (för vanliga användare).

EDIT: Har du egen server typ VM-Host kan jag rekommendera att köra Sophos/pfSense om du verkligen vill sätta dig in i nätverk.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha något användarvänligt "Asus RT-AC66U".

Mindre användarvänligt "Ubiquiti Networks EdgeRouter Lite".

Permalänk
Medlem

Hur snabbt internet kommer du ha närmsta 5 åren?
Oavsett så bör Ubiquiti USG passa dina behov utmärkt. Den konfigureras grafiskt från Unifi-controllern och är enklare att hantera än Edgerouter Lite/X.
https://m.prisjakt.nu/product/3037638

Permalänk
Medlem

Kör denna:
https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x#spe...

Den passar in på alla dina kriterier

Är själv jättenöjd

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Edgerouter Lite (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1437355). Ingen wifi. Väldigt stabil, är uppe i flera år utan omstart på flera av dom jag hanterar.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Aldrig haft en router med problem så vad har du använt som varit ostabilt?
Använder själv en Netgear router som är ca 7år säkert, har installerat flera Asus routrar utan problem. Dessa är mycket enkla att konfigurera. Vill du ha lite mer att bita i kan du kika på Ubiquitis routrar, även om dessa inte bidrar med mycket annat än att det äter upp din tid när du konfar den första gången. (för vanliga användare).

EDIT: Har du egen server typ VM-Host kan jag rekommendera att köra Sophos/pfSense om du verkligen vill sätta dig in i nätverk.

Jag har använt mig först av en Asus RT-N56U och sen en D-Link DIR-845L
Asusen gick på knä efter ca 3 år och blev grymt ostabil.
D-Linken funkar inte DNSen på vad jag än gör numera.

pfSense har jag också kört under några månaders tid men valde att inte fortsätta med det
Jag är insatt i nätverk bara inte WiFi-utvecklingarna (sens AC-standarden kom) eller hårdvaran på marknaden.

Skrivet av Sasser:

Om du vill ha något användarvänligt "Asus RT-AC66U".

Mindre användarvänligt "Ubiquiti Networks EdgeRouter Lite".

Jag undviker gärna Asusen i så fall, det är bra grejor men det är lite för få Portforwardmöjligheter på dessa.
Jag har läst lite nu hur EdgeRouter Lite har en usb-sticka internt för OS-lagringen och är inte så vänligt inställd till det då den kan gå sönder vid strömavbrott =S Vi får se om jag bestämmer mig för den eller någon annan enhet

Skrivet av teejee:

Hur snabbt internet kommer du ha närmsta 5 åren?
Oavsett så bör Ubiquiti USG passa dina behov utmärkt. Den konfigureras grafiskt från Unifi-controllern och är enklare att hantera än Edgerouter Lite/X.
https://m.prisjakt.nu/product/3037638

Jag har 100/100 stabil fiber idag via stadsnät. Jag har funderat ett tag på att gå upp i 250/100 och om några år kanske mot 1000/250

USG ser intressant ut. Jag kikade precis på en i webhallen efter att jag läste inlägget. Jag är smått osäker om den kommer kunna gå in i skåpet hemma men ska kolla exakta måtten ikväll!

Skrivet av Cadtekniker:

Kör denna:
https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x#spe...

Den passar in på alla dina kriterier

Är själv jättenöjd

Hur länge har du haft den? Och till vilka användningsområden?

Skrivet av erifri:

Kan rekommendera Edgerouter Lite (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1437355). Ingen wifi. Väldigt stabil, är uppe i flera år utan omstart på flera av dom jag hanterar.

Har du vart med om sådana enheter i områden med strömavbrott någon gång i månaden? Jag får ibland korta avbrott och är smått orolig över det. Samt så: Hur konfigureras dessa? Är det bara CLI eller finns grafiskt interface också?

Tacksam över supersnabb feedback av alla!

//Henrik

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Hur länge har du haft den? Och till vilka användningsområden?

haft den ett halvår

Har inkommande fiber till router sen en gigabitswitch efter den och en acesspunkt direkt på routern.
Ingen downtime än.
har en Ubiquiti AP
Vet inte vilken skillnaden är på X & Lite som många här rekomenderar.

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

haft den ett halvår

Har inkommande fiber till router sen en gigabitswitch efter den och en acesspunkt direkt på routern.
Ingen downtime än.
har en Ubiquiti AP
Vet inte vilken skillnaden är på X & Lite som många här rekomenderar.

Låter bra det. Hur ser configen ut med enheten? Webb-baserat ? Begränsningar i antal port forwards?

Mvh Lite för nyfiken för sitt egna bästa a.k.a Henrik

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Hej!

Jag sitter i behov av ny router. Vad jag är villig och betala går väl upp till ca 1500 men håller gärna nere priset om det går.

Krav:

* Så stabil router som möjligt
* Skall inte vara allt för stor då den måste få plats i ett mindre utrymme
* Gigabitportar. Jag har switchar att lägga bakom så antalet portar kvittar egentligen.
* Gott om möjligheter för port forwarding, jag hostar alla mina tjänster på servrar internt
* Inte överdrivet svår att konfigurera. Jag har teknisk kompetens men undviker gärna allt för mycket CLI
* Routern skall klara sig i 5 år

Jag bryr mig inte om den har Wi-Fi eller inte, jag behöver köpa till ett helt nytt nätverk till hela hemmet ändå.
Vad jag bryr mig om är stabiliteten, nätet skall funka. Jag kommer inte bygga en egen enhet tyvärr
Har haft problem med flertal routrar så funderar därför på en utan WiFi, ni får gärna komma med era erfarenheter ifall jag inte har hållt mig fullt uppdaterad. Inget WiFi är inte alls ett krav, men routerns placering kommer göra täckningen rätt meningslös så det är inte en prio

Jag är öppen för frågor då jag inte har satt in mig i utvecklingen mycket senaste 3 åren inom nätverk
Mvh Henrik

Edgerouter Lite helt klart.
Prylar som ser ut som rymdskepp hör inte hemma någonstans

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Edgerouter Lite helt klart.
Prylar som ser ut som rymdskepp hör inte hemma någonstans

Frågan blir dock vad för skillnad det är mellan Edgerouter X och Edgerouter Lite

Verkar vara enklare via webinterface om man kör Xen medans Liten har fler möjligheter men kräver med djupdykning

EDIT: Verkar enligt officiella hemsidan att Xen klarar 130000 packets i sekunden medans Liten klarar 1 miljon/sekunden

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

"Jag har använt mig först av en Asus RT-N56U och sen en D-Link DIR-845L
Asusen gick på knä efter ca 3 år och blev grymt ostabil."

Jag köpte min RT-N56U tidigt 2011 och den jobbar på fint än.
Aldrig strulat, då har den även varit med om 3 flyttar med nya nätverk o dylikt.
Ditt ex gav upp lite orimligt tidigt.

Jag hade fortsatt på Asus spåret alla dagar i veckan!

Visa signatur

heppohå

Permalänk
Skrivet av trixxan:

"Jag har använt mig först av en Asus RT-N56U och sen en D-Link DIR-845L
Asusen gick på knä efter ca 3 år och blev grymt ostabil."

Jag köpte min RT-N56U tidigt 2011 och den jobbar på fint än.
Aldrig strulat, då har den även varit med om 3 flyttar med nya nätverk o dylikt.
Ditt ex gav upp lite orimligt tidigt.

Jag hade fortsatt på Asus spåret alla dagar i veckan!

Kanske kan vara värt å nämna att den gått på knä nästan exklusivt varje gång jag har haft hemmalan. Dvs ca 3 år efter köpet, innan det klarade den sig fint. Kör den idag som AP

Brukar ha lan hemma rätt ofta och då kan vi bli ca 15 personer som kör på. Lite många blev det väl
En av få sakerna jag tycker vart synd var den begränsade port forward tablen men älskar routern i sig

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Frågan blir dock vad för skillnad det är mellan Edgerouter X och Edgerouter Lite

Verkar vara enklare via webinterface om man kör Xen medans Liten har fler möjligheter men kräver med djupdykning

EDIT: Verkar enligt officiella hemsidan att Xen klarar 130000 packets i sekunden medans Liten klarar 1 miljon/sekunden

Det där är siffran för 64Bytes packet så den betyder inte så mycket.
Bägge klarar av 1Gbit WLAN->LAN, ingen av dem klarar 1Gbit upp och ned samtidigt.
Lite är lite snabbare.

Bägge har Webinterface där man kan göra det mesta.
CLI finns när det inte räcker till.

Om man vill ha QoS, VPN m.m. är det inte rätt burkar.
De kan hantera QoS men då slås routing acceleration av och prestanda sjunker till ett par 100 Mbit.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Hej!

Jag sitter i behov av ny router. Vad jag är villig och betala går väl upp till ca 1500 men håller gärna nere priset om det går.

Krav:

* Så stabil router som möjligt
* Skall inte vara allt för stor då den måste få plats i ett mindre utrymme
* Gigabitportar. Jag har switchar att lägga bakom så antalet portar kvittar egentligen.
* Gott om möjligheter för port forwarding, jag hostar alla mina tjänster på servrar internt
* Inte överdrivet svår att konfigurera. Jag har teknisk kompetens men undviker gärna allt för mycket CLI
* Routern skall klara sig i 5 år

Jag bryr mig inte om den har Wi-Fi eller inte, jag behöver köpa till ett helt nytt nätverk till hela hemmet ändå.
Vad jag bryr mig om är stabiliteten, nätet skall funka. Jag kommer inte bygga en egen enhet tyvärr
Har haft problem med flertal routrar så funderar därför på en utan WiFi, ni får gärna komma med era erfarenheter ifall jag inte har hållt mig fullt uppdaterad. Inget WiFi är inte alls ett krav, men routerns placering kommer göra täckningen rätt meningslös så det är inte en prio

Jag är öppen för frågor då jag inte har satt in mig i utvecklingen mycket senaste 3 åren inom nätverk
Mvh Henrik

Jag gillar open-wrt på lämplig hårdvara.

Är dels väldigt stabilt, går att rulla på såväl billig som dyr HW men framför allt är det en öppen plattform där man kan göra det mesta.

Permalänk
Medlem

APU2C2 (€160 på amazon.de) med PFSense hanterar utan problem 250 Mbps fiber och ~ 80 Mbps OpenVPN.
Den är "stabil" med uptime på ett par månader (än så länge).

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Det där är siffran för 64Bytes packet så den betyder inte så mycket.
Bägge klarar av 1Gbit WLAN->LAN, ingen av dem klarar 1Gbit upp och ned samtidigt.
Lite är lite snabbare.

Bägge har Webinterface där man kan göra det mesta.
CLI finns när det inte räcker till.

Om man vill ha QoS, VPN m.m. är det inte rätt burkar.
De kan hantera QoS men då slås routing acceleration av och prestanda sjunker till ett par 100 Mbit.

Efter något mer funderande så tänker jag försöka ge mig på en router som också utöver allt detta klarar av stabil site-to-site VPN.
Efter massa diskussion på jobbet så kom vi fram till Cisco RV320 skulle passa. Ligger någon hundring över budget men jag värderar stabiliteten så det inte är ett problem.

Garantin på 10 år är väldigt lockande trots priset men den enheten ska kunna klara QoS med VPN igång på min 100/100 lina

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

@Container:
Jag kanske skulle tillägga att de klarar runt 125 Mbit med IPSec VPN (AES128/SHA1) eftersom det finns offload för detta.
OpenVPN är som vanligt i små routrar inget att rekommendera.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Jag har nu gått och köpt en ny router. Jag spräckte min budget men fick allt jag ville ha och lite extra därtill. Det visade sig att Cisco RV320 knappt skulle få plats med min Netgear GS108 switch i det lilla skåpet.

Så jag köpte en Cisco RV325 för att fylla båda behov. Landade på 2277 kronor och det är jag nöjd med.

Är folk intresserade av att jag ger feedback på enheten efter att jag sätter den i drift nästa vecka?

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

....

Så jag köpte en Cisco RV325 för att fylla båda behov. Landade på 2277 kronor och det är jag nöjd med.

Är folk intresserade av att jag ger feedback på enheten efter att jag sätter den i drift nästa vecka?

Du får gärna berätta om dina upplevelser!
Sitter själv med en RT-56U som börjar bli lite krasslig ibland, även om jag tror att RV325 kan vara lite overkill hemma hos mig så är det alltid najs att ha koll på nya prylar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Du får gärna berätta om dina upplevelser!
Sitter själv med en RT-56U som börjar bli lite krasslig ibland, även om jag tror att RV325 kan vara lite overkill hemma hos mig så är det alltid najs att ha koll på nya prylar.

Precis så. Har kollegor på jobbet med Ubiquiti Edgerouters privat som visar en hel del fancy funktioner genom deras onlineportal, men jag är mest ute efter ett stabilt när som håller. Nu säger jag inte att Ubiquiti inte har det, men 120 månaders garanti är svårslaget

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1