Permalänk

Köpråd ryzen

Behöver hjälp med å köpa nytt tänkte uppgradera från fx8350 till ryzen men vet ej vad man ska köpa behövs x370 om man inte ska överklocka kan man. Överklocka på de billigare moderkort endå? Vill ha så man kan köra sli med och plus i kanten om de finns crossFire med
Har kylare de enda som behövs är bracket har en h115i har en budget på 8k till 10000 på ett ungefär tacksam för hjälp.

Spelar bf1 till owerwatch star craft 2 samt lol data. 144hz 27tums 1080p

Sen när ja väl köpt moderkort behöver man ominstallera windows 10 igen till de nya moderkortet.

Ursäkta för stavfel skrivit från mobil. Ska köpa i helgen tror ja.

Permalänk
Medlem

B350 kan du klocka med utan problem samt köra crossfire (dock inte sli afaik).
Ska du ha SLI är det x370 som gäller.

För övrigt kanske en 7700K duger bättre då du letar efter en processor som kan spotta ut så mycket fps som möjligt? Flera av de spel du nämner skulle en 7700k driva lite bättre vet ej om nämnvärt eller märkbart bättre men du har ändå 144Hz skärm.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag siktar på ett bygge med B350 till sommaren. Vad jag kan se har det allt jag behöver. Det handlar främst om överklockning, då. Men det är svårt att se skillnaden mellan dem. B350 kan ju köra Cross-Fire som nämnts, vilket i början ingen trodde.
Googlade några jämförelser : https://linustechtips.com/main/topic/743409-x370-vs-b350-am4-...

Permalänk

Ok men är de samma pris på 7700k och 1700x eller skiljer de mkt? Spelar inte så stor roll vad jag köper. Men intel ska ju släpple nytt snsrt orkat inte vänta på det. Amd har funkat bra. Dock sämre till bf1 och division

A tack för lite svar där. Kan nån villig lägga upp nån kundvagn på x370 och nån ryzen samt ram för 8-10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Ok men är de samma pris på 7700k och 1700x eller skiljer de mkt? Spelar inte så stor roll vad jag köper. Men intel ska ju släpple nytt snsrt orkat inte vänta på det. Amd har funkat bra. Dock sämre till bf1 och division

A tack för lite svar där. Kan nån villig lägga upp nån kundvagn på x370 och nån ryzen samt ram för 8-10k

sitter du på en 144hz skärm så är en 7700k bättre för att nå upp till högre fps. kör du 60hz skärm som jag så är det inte så mkt skillnad. om du inte av någon anledning vill köra utan vsync och maxa fps.

kör en 1700 som är klockad till 3700mhz på alla kärnor. har köpt mig en NH-d15 och hoppas iallafall kunna nå ca 3850mhz.

fördelen med ryzen är alla kärnor och trådar medan nackdelen är att dom inte är lika snabba som intels men mycket bättre än bulldozer floppen.

summering: spelar du bara och inte gör något annat så kör på en 7700k som du i de flesta fall kan klämma upp i 5ghz med bra kylning. spelar du och samtidigt streamar eller har program eller saker i bakgrunden som gör mkt eller håller på med musik produktion eller liknande så är ryzen rätt väg att gå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf: om man inte är så duktig på å klocka då ☺

Permalänk
Medlem

X370 klarar allt.
B350 klarar överklockning men är inte tänkt för Crossfire eller SLI. Dock så har vissa tillverkare gjort en fullösning på vissa moderkort som gör att det går att köra Crossfire på dem ändå. Dock får kort nummer två endast 4 stycken PCIe-banor och det sker på bekostnad av alla andra PCIe-platser, så man kan inte stoppa in ett annat PCIe-kort eller en M.2-enhet.

Intel är en bit starkare till alla spel du tar upp utom BF1, men å andra sidan presterar en överklockad 1600 nära nog till ett betydligt lägre pris.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@Aka_The_Barf: om man inte är så duktig på å klocka då ☺

idag är det lätt att klocka, ingen direkt sport ens, du kan med stor sannolikhet dra upp processorn till 3.7ghz med mindre höjningar på volten med stock kylaren. ska du köra intel kommer du nog få köpa en ny kylare om du vill komma till 5ghz.

du skulle varit med på jumper tiden eller när cpuer inte var upplåsta, då fick man fibbla med FSB och försöka få alla delar som påverkades att lira ihop.

kolla på några youtube videor så kan du klocka sedan, finns en drös av "how do i OC ryzen, how do i OC 7700k" ect.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf: har som sagt h115i i push pull 4st 140mm fläktar det borde räck va:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@Aka_The_Barf: har som sagt h115i i push pull 4st 140mm fläktar det borde räck va:D

Utan problem, har man sån kylning är det nästan kriminellt att inte klocka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf: jo ja vet men när ja har den till fx8350 så blir vram så jäkla varmt på moderkort när ja inte kör fullt på fläktarna så blir de runt 70gradwr på division så vågar inte klocka den. Annars ligger de runt 40-50grader prollen ligger runt 25-35geader

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@Aka_The_Barf: jo ja vet men när ja har den till fx8350 så blir vram så jäkla varmt på moderkort när ja inte kör fullt på fläktarna så blir de runt 70gradwr på division så vågar inte klocka den. Annars ligger de runt 40-50grader prollen ligger runt 25-35geader

Kolla vrm kylningen på nya mobot. Har själv aldrig haft vrm problem men brukar aldrig bry mig om att kolla tempen på dom heller. Dom brukar tåla en del.
Mim bror har en vrm i sin gamla jänkare för vissa instrument och ligger på lätt 100c+ och i sommar värme vågar jag inte tänka på temper den toppar. Han har haft den så i ca 5 år nu och den lämnar prick 5.01 volt precis som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf: de ja får väl pröva o klocka skiten sen när ja skaffat nytt hehe.